Sanders dedicated stereoset.

Started by Xander32, May 17, 2010, 18:34:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

brt

Quote from: Xander32 on July 14, 2022, 20:33:24
Over welke ben je enthousiast dan ?

De John van Gent spreekt mij qua sound wel aan, als in dat het een enorm breed stereobeeld oplevert. Ik heb nu de Driade Flow, die ook positief eruit komt en heel ontspannen en vloeiend speelt (en ook wel breed), maar ik ben altijd al een sucker geweest voor een enorm breed beeld, zonder dat qua plaatsing alles uit elkaar valt dan uiteraard
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mediator

Quote from: Xander32 on July 14, 2022, 20:39:33
Realisme, het weergeven van de werkelijkheid 🧐
Wat is dan de werkelijkheid en in hoeverre is een opname realistisch 🙄

Kom op Xander32 je hebt daar een paar Kensingtons staan met een dikke Accuphase. Het zal toch wel ergens in die genen zitten van je?

Er zijn genoeg goede sets die kunnen komen tot een werkelijkheidsweergave. Waar het in ieder geval niet om draait is stampende bassen in je maag, aangezet hoog dat 'lekker transparant' klinkt, een te opgepompte weergave. Het draait om een soort 'naaktheid' of puurheid in het weergegeven geluid. Dat instrumenten en zang een natuurlijk timbre hebben. Van dat soort zaken en dus dingen die lang luisteren uitnodigen. Maar ook nu maak ik me net als Staaled schuldig aan termen die een containerbegrip zijn en die ieder zelf invult. Met l*llen komen we er dus niet. The proof of the pudding is in the eating. En nu zeg ik het wat stellig. De praktijk is dat je goed moet luisteren.

chansig

En iedereen zijn eigen beleving heeft van wat werkelijkheid is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mediator

Ja of zoiets van 'een ieder heeft zijn eigen set die als referentie en als herkenning dient'.

Xander32









Dat "moderne geluid" heeft 't ook niet voor mij. Een kunstmatige (?) openheid, detaillering en een onrealistisch (daar is die  8)) stereobeeld. Maakt in eerste instantie veel indruk, laat je continue op het puntje van de stoel zitten, maar het komt vervolgens nooit tot ontspannen van muziek genieten. Dat gaat m.i. over voorkeur en smaak, niet over kwaliteit.

Quote from: Mediator on July 14, 2022, 14:33:23
Interessante term Staaled. En inderdaad realisme is een container begrip dat ieder voor zich ook kan invullen. In ieder geval heb ik weinig op met het moderne geluid dat ik soms hoor. Een heel subtiele benadrukking van een frequentiegebied, extra openheid in het hoog door het te benadrukken, heel druk en upfront geluid, een wat zakelijke benadering van geluid of meer hifi dan muziek. Dus laat ik het dan maar zo zeggen: ik wil dagen achtereen naar muziek kunnen luisteren, ik wil als ik weer eens luister getroffen worden door de kwaliteit, ik wil alles kunnen draaien.

@Xander32: mooie foto. Haast een beetje vintage sfeertje met die foto die goed past bij de Tannoys en het tijdloze Accuphase.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pathos

Wow! Prachtige set hoor! 🤩
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Xander32

Ik herken niet wat je schrijft. Er staat hier nu een set die mij enorm van muziek weet te laten genieten. Echter, door de vele uren waarop ik zelf gemusiceerd heb, door de vele concerten en optredens, van rock tot klassiek, welke ik heb genoten, is het mij wel duidelijk dat van een 'realistische weergave' hier bij mij thuis geen sprake is. En een 'realistische weergave' ben ik tot op heden ook nog evenmin elders tegengekomen tijdens de vele M&G's.

Dat het streven naar een realistische weergave het hoogste goed is, daar kan ik mij wel iets bij bedenken, maar het is m.i. onrealistisch om te denken dat je dat thuis voor elkaar kan krijgen. Wellicht een benadering en/of eigen interpretatie ervan.


Desondanks klinkt het hier prima 🎶 🤓

Quote from: Mediator on July 14, 2022, 21:54:58
Kom op Xander32 je hebt daar een paar Kensingtons staan met een dikke Accuphase. Het zal toch wel ergens in die genen zitten van je?

Er zijn genoeg goede sets die kunnen komen tot een werkelijkheidsweergave. Waar het in ieder geval niet om draait is stampende bassen in je maag, aangezet hoog dat 'lekker transparant' klinkt, een te opgepompte weergave. Het draait om een soort 'naaktheid' of puurheid in het weergegeven geluid. Dat instrumenten en zang een natuurlijk timbre hebben. Van dat soort zaken en dus dingen die lang luisteren uitnodigen. Maar ook nu maak ik me net als Staaled schuldig aan termen die een containerbegrip zijn en die ieder zelf invult. Met l*llen komen we er dus niet. The proof of the pudding is in the eating. En nu zeg ik het wat stellig. De praktijk is dat je goed moet luisteren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

#7557
Quote from: Xander32 on July 15, 2022, 07:20:01
Ik herken niet wat je schrijft. Er staat hier nu een set die mij enorm van muziek weet te laten genieten. Echter, door de vele uren waarop ik zelf gemusiceerd heb, door de vele concerten en optredens, van rock tot klassiek, welke ik heb genoten, is het mij wel duidelijk dat van een 'realistische weergave' hier bij mij thuis geen sprake is. En een 'realistische weergave' ben ik tot op heden ook nog evenmin elders tegengekomen tijdens de vele M&G's.

Dat het streven naar een realistische weergave het hoogste goed is, daar kan ik mij wel iets bij bedenken, maar het is m.i. onrealistisch om te denken dat je dat thuis voor elkaar kan krijgen. Wellicht een benadering en/of eigen interpretatie ervan.


Desondanks klinkt het hier prima 🎶 🤓

Allereerst: holy moly mooie foto's en die Kensingtons gaan heel mooi op in je interieur. Valt me wel op dat je Kensingtons recht vooruit stralen. Heb je ooit een toe-in geprobeerd en wat leverde dat op of juist niet?

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ik bedoel met natuurlijk weergave niet dat je een live concert in je huiskamer kan nabootsen. Dat gaat mijn inziens niet lukken omdat live anders is dan een studio waarin zaken geproduceerd worden. Maar ook hetgeen je in producties hoort kan meer of minder natuurlijk klinken en ik vind het een kracht als die natuurlijkheid een kwaliteit is van een set. Zoiets kan op ieder niveau van low end tot high end. Het belangrijkste dat het voor mij doet is dat het me laat vergeten dat ik naar apparaten luister en dat ik een goede connectie maak met de muziek beleving en de verschillende instrumenten en zang. Belangrijkste blijft dat een set je muziek plezier bezorgd en terminologie is sowieso lastig. Wat heb je voor een instrument gespeeld?

Xander32

Ik denk zelfs (=aanname) dat we niet heel erg verschillen betreft luistervoorkeur en smaak  ;) Maar om subjectieve zaken op dien wijze in woorden te vatten dat anderen je kunnen volgen valt idd nog niet mee  🫣 😄

Betreft het indraaien van de ls: deze foto's zijn van meer dan een jaar terug. Op die van een paar post terug zie je zelfs nog een BSN2 als bron. Toen stond de Accuphase er net en was ik in afwachting van de Aries G1, welke je op de daarop volgende foto's ziet. Die G1 is echter ook alweer vervangen, een jaar geleden, door een G2.1.

Nu staan de Kensingtons al weer geruime tijd enigszins ingedraaid en dat bevalt goed. Het verder indraaien gaf een wat strakker geluidsbeeld en meer een bubble.

Quote from: Mediator on July 15, 2022, 14:06:09
Allereerst: holy moly mooie foto's en die Kensingtons gaan heel mooi op in je interieur. Valt me wel op dat je Kensingtons recht vooruit stralen. Heb je ooit een toe-in geprobeerd en wat leverde dat op of juist niet?

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ik bedoel met natuurlijk weergave niet dat je een live concert in je huiskamer kan nabootsen. Dat gaat mijn inziens niet lukken omdat live anders is dan een studio waarin zaken geproduceerd worden. Maar ook hetgeen je in producties hoort kan meer of minder natuurlijk klinken en ik vind het een kracht als die natuurlijkheid een kwaliteit is van een set. Zoiets kan op ieder niveau van low end tot high end. Het belangrijkste dat het voor mij doet is dat het me laat vergeten dat ik naar apparaten luister en dat ik een goede connectie maak met de muziek beleving en de verschillende instrumenten en zang. Belangrijkste blijft dat een set je muziek plezier bezorgd en terminologie is sowieso lastig. Wat heb je voor een instrument gespeeld?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Ja dat we overeenkomsten hebben zou je denken dat dit haast zo moet zijn. Allebei 'gevallen' voor Tannoy. Maar wellicht is onze benadering dan iets anders. Ben wel benieuwd naar de verschillen in die benadering.

Xander32

Heb je die JvG al uitgeprobeerd in eigen set/ ga je dat doen? Volgens mij zit de leverancier hier dichtbij, in Tiel.

Quote from: brt on July 14, 2022, 20:41:51
De John van Gent spreekt mij qua sound wel aan, als in dat het een enorm breed stereobeeld oplevert. Ik heb nu de Driade Flow, die ook positief eruit komt en heel ontspannen en vloeiend speelt (en ook wel breed), maar ik ben altijd al een sucker geweest voor een enorm breed beeld, zonder dat qua plaatsing alles uit elkaar valt dan uiteraard
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Graaf is denk ik wat directer, meer kernachtig dan Accuphase. Het merk ken ik enkel van een M&G waarbij een Graaf versterker, volgens mij een GM50, op Triangle zuilen speelde. Jouw grote 15" Glenairs kunnen dat directe wellicht ook goed gebruiken, een goede match (?).

Wanneer in het najaar de tijden weer aanbreken van het meer binnen zitten, maar eens wat afspreken  :thumbs-up:

Quote from: Mediator on July 15, 2022, 21:51:53
Ja dat we overeenkomsten hebben zou je denken dat dit haast zo moet zijn. Allebei 'gevallen' voor Tannoy. Maar wellicht is onze benadering dan iets anders. Ben wel benieuwd naar de verschillen in die benadering.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Je hebt zelf ook een fraaie set met Spendor ls als basis. Hun recht toe recht aan ontwerp met (echt) hout fineer kan ik wel waarderen 👍🏻 En dat op Pathos versterking en een Auralic bron, dat kan alleen maar goed klinken 🎶

Quote from: Pathos on July 15, 2022, 07:04:54
Wow! Prachtige set hoor! 🤩
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

#7563
Quote from: Xander32 on July 16, 2022, 08:53:38
Graaf is denk ik wat directer, meer kernachtig dan Accuphase. Het merk ken ik enkel van een M&G waarbij een Graaf versterker, volgens mij een GM50, op Triangle zuilen speelde. Jouw grote 15" Glenairs kunnen dat directe wellicht ook goed gebruiken, een goede match (?).

Wanneer in het najaar de tijden weer aanbreken van het meer binnen zitten, maar eens wat afspreken  :thumbs-up:

Ja najaar is een goed plan. Pfff aan een vergelijk tussen het geluid van een Accuphase en een Graaf durf ik me niet eens te wagen. Je gaat het wel horen of het bevalt. Een GM50 is wel een ander type versterking dan de GM20. Zowel de GM20 als ook de GM200 zijn de enige OTL/OCL versterkers die Graaf heeft gemaakt. Dus geen uitgangstransformator en geen condensator in de signaalweg. Zoiets 'doet wat'. Dat al die 15 inch Tannoys een beetje pit in hun donder moeten krijgen klopt. Hoewel een 15inch feitelijk vraagt om versterking die verfijning, kracht, controle bezit. En ik blijf erbij liefst buizen.

Xander32

Nogal verschillende concepten, verschillende benaderingen Graaf en Accuphase. Beide merken met een eigen smoel en karakter, dat kan ik altijd wel waarderen 👍🏻

Vooral ben ik ook benieuwd naar wat een 15" Glenair brengt t.o.v. een 10" welke ik zelf ook bezat.


Dat er veel verschil tussen de Tannoy units zit is mij wel duidelijk geworden met de stap van Glenair 10 naar de Kensington met eveneens een 10" unit. Die laatste bracht veel meer verfijning, betreft de tonaliteit, resolutie en dynamiek. Al heeft die voor dat laatste wel een passende, potente versterker nodig.

En ook tijdens een luistersessie waar ik een Stirling, Turnberry, DC8t en Glenair met elkander kon vergelijken, waren er aanzienlijke verschillen. Dat was op A/B versterking (Exposure pre en ev) en buizen (merk en type ben ik kwijt).

Quote from: Mediator on July 16, 2022, 22:52:21
Ja najaar is een goed plan. Pfff aan een vergelijk tussen het geluid van een Accuphase en een Graaf durf ik me niet eens te wagen. Je gaat het wel horen of het bevalt. Een GM50 is wel een ander type versterking dan de GM20. Zowel de GM20 als ook de GM200 zijn de enige OTL/OCL versterkers die Graaf heeft gemaakt. Dus geen uitgangstransformator en geen condensator in de signaalweg. Zoiets 'doet wat'. Dat al die 15 inch Tannoys een beetje pit in hun donder moeten krijgen klopt. Hoewel een 15inch feitelijk vraagt om versterking die verfijning, kracht, controle bezit. En ik blijf erbij liefst buizen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Ik heb nog wat foto's terug gevonden van betreffende luistersessies. Ondertussen alweer bijna 10 jaar geleden was dat.

Stirling






DC8t






Glenair10






Exposure en ... 🤔






Quote from: Xander32 on July 17, 2022, 10:26:32
Nogal verschillende concepten, verschillende benaderingen Graaf en Accuphase. Beide merken met een eigen smoel en karakter, dat kan ik altijd wel waarderen 👍🏻

Vooral ben ik ook benieuwd naar wat een 15" Glenair brengt t.o.v. een 10" welke ik zelf ook bezat.


Dat er veel verschil tussen de Tannoy units zit is mij wel duidelijk geworden met de stap van Glenair 10 naar de Kensington met eveneens een 10" unit. Die laatste bracht veel meer verfijning, betreft de tonaliteit, resolutie en dynamiek. Al heeft die voor dat laatste wel een passende, potente versterker nodig.

En ook tijdens een luistersessie waar ik een Stirling, Turnberry, DC8t en Glenair met elkander kon vergelijken, waren er aanzienlijke verschillen. Dat was op A/B versterking (Exposure pre en ev) en buizen (merk en type ben ik kwijt).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... een Fatman iTube was het, de buizenversterker. Dat merk bestaat al lang niet meer.

https://avblog.nl/fatman-itube-452-ipod-buizenversterker/
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Blijft allemaal mooie apparatuur hoewel ik de DC8t en DC10t destijds beluisterd heb en ik er niet mee uit de voeten kon. Wat die 15inch doet ten opzichte van de 10inch die je had ga jij me straks kunnen vertellen. Ik zag de Glenair10 pas onlangs voor het eerst bij AudioXperience in Nuenen als tweedehands. Ik had ze groter verwacht. Ik weet niet of je de 15 al een keer in het echt gezien hebt maar verwacht iets dat een stuk groter is. Ik vind die echt klassieke vorm zoals de Stirling en jouw Kensingtons toch ook wel erg mooi. Zijn haast meubelstukken.

Xander32

De DC8t vond ik magertjes. Weinig body, het klonk allemaal dunnetjes, schril. Destijds eenzelfde ervaring met een Precision 6.4 Weinig coherent.

Omwille van het uiterlijk hoopte ik dat één van die speakers de Glenair 10 zou benaderen, maar verre van dat. Met veel praten heb ik de Glennies toen toch een plekje in onze living mogen geven 😏

Quote from: Mediator on July 17, 2022, 13:59:50
Blijft allemaal mooie apparatuur hoewel ik de DC8t en DC10t destijds beluisterd heb en ik er niet mee uit de voeten kon. Wat die 15inch doet ten opzichte van de 10inch die je had ga jij me straks kunnen vertellen. Ik zag de Glenair10 pas onlangs voor het eerst bij AudioXperience in Nuenen als tweedehands. Ik had ze groter verwacht. Ik weet niet of je de 15 al een keer in het echt gezien hebt maar verwacht iets dat een stuk groter is. Ik vind die echt klassieke vorm zoals de Stirling en jouw Kensingtons toch ook wel erg mooi. Zijn haast meubelstukken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Staaled

Quote from: Xander32 on July 14, 2022, 20:39:33
Realisme, het weergeven van de werkelijkheid 🧐
Wat is dan de werkelijkheid en in hoeverre is een opname realistisch 🙄

Ik zie het meer als een benadering van de realiteit die op zijn beurt weer geen realiteit is. :wacko:  :D

En toch weten we zelf vaak waar we het over hebben. :clapping:

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

brt

Quote from: Xander32 on July 16, 2022, 08:43:26
Heb je die JvG al uitgeprobeerd in eigen set/ ga je dat doen? Volgens mij zit de leverancier hier dichtbij, in Tiel.

Nee moet ik dan nog doen. Nu eerst (op) vakantie en dan zien we tzt wel eens
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Objectief gezien is jouw benadering van de realiteit behoorlijk subjectief.

Quote from: Staaled on July 18, 2022, 11:29:32
Ik zie het meer als een benadering van de realiteit die op zijn beurt weer geen realiteit is. :wacko:  :D

En toch weten we zelf vaak waar we het over hebben. :clapping:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Staaled

#7572
Realiteit is dat we met zijn allen op een zandkorreltje in een onmetelijk heelal , waarin creatie en destructie om het echie vechten, ronddobberen.

Subjectiviteit houdt een mens dan op de been. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Mediator

Quote from: Staaled on July 19, 2022, 09:45:01
Realiteit is dat we met zijn allen op een zandkorreltje in een onmetelijk heelal , waarin creatie en destructie om het echie vechten, ronddobberen.

Subjectiviteit houdt een mens dan op de been. :D

Sommigen zouden zeggen geloof houdt ons op de been. Of positivisme en denken in mogelijkheden, of hoop en doorzettingsvermogen. Ik noem er zo maar wat. Subjectiviteit is dan weer nieuw voor mij om me op de been te houden.

MarKath

Quote from: Mediator on July 19, 2022, 10:07:57
Sommigen zouden zeggen geloof houdt ons op de been. Of positivisme en denken in mogelijkheden, of hoop en doorzettingsvermogen. Ik noem er zo maar wat. Subjectiviteit is dan weer nieuw voor mij om me op de been te houden.

Juist geloof en grootheidswaanzin (Poetin) zijn de 2 bronnen van waaruit de meeste oorlogen ontstaan.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!