HT-Forum's underdog theatre

Started by Wanteds13, May 1, 2010, 19:29:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

#25
Quote from: Wanteds13 on May  3, 2010, 08:53:35
Het leggen van een nieuwe groep, sja, misschien als ik over een aantal jaar over ga naar een koop woning... maar in een huur appartementje zie ik dat niet zo zitten ;)

De plaatsing van de speakers is op het ogenblik niet optimaal qua hoogte, maar dat is te verhelpen :) Dat ze wat dicht op de muur staan kan ik weinig aan veranderen, mijn 'HT room' is namelijk tevens huiskamer en mijn beppie verwacht toch van me dat het allemaal een beetje netjes uit blijft zien. Als ik de speakers een meter naar voren zou plaatsen wordt ze volgens mij opstandig :D

@The vampire, dat ziet er heel netjes uit. Is de pilaar op die foto ook gevuld met zand?
Zoals voorgaande posters aangeven: met een vloerkleed en vooral de plaatsing van de speakers kan je veel winst behalen. Dat laatste kost je ook nog eens geen cent ;).

* Het vloerkleed zorgt voor een stukje minder reflectie van m.n. de mids en het hoog waardoor het rustiger, minder scherp gaat klinken.
* Speakers op gelijke hoogte en daarbij de tweeters op oorhoogte zijn een basis-vereiste voor een mooi geluidsbeeld. Betreft de plaatsing van speakers: je hoeft er niet direct een meter mee te gaan schuiven; probeer (nadat je de spreakers op gelijke hoogte hebt staan) de speakers eens een 20 a 30 cm verder van de muur te halen en wat in te draaien.

Gewoon uitproberen, enne: laat je hier niet gek maken met allerlei tweaks als bekabeling, dempers, stekkerblokken etc. etc. ...
Deze betreffen allen fine-tuning waarmee ik probeer aan te geven dat deze doorgaans minimale verschillen geven. Dat is mooi om alles uit een set proberen te halen maar dan dient eerst de basis in orde te zijn (plaatsing & akoestiek).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Peerless Monster

@ts:
Een berber van de IKEA is natuurlijk wol, maar verhaard ontzettend.
Ik heb een kleed bij de kwantum gekocht. Is wel synthetisch, maar als je lange "haren" neemt heb je hetzelfde effect. Werkt ontzettend goed in mijn setting.
Ben je rond de 250 euro kwijt voor een kleed van 2 bij 3 meter...
Speakers moet je sowieso compleet vrijspelen van reflecties, dus dichtbij wanden ed moet je voorkomen... (maar soms lukt dat niet, dan kan je er diffusers of absorbers (afhankelijk van je setting) op de 2e reflectiepunten zetten/leggen/hangen...



Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Xander32

Quote from: Peerless Monster on May  3, 2010, 11:28:54
@ts:
Een berber van de IKEA is natuurlijk wol, maar verhaard ontzettend.
Ik heb een kleed bij de kwantum gekocht. Is wel synthetisch, maar als je lange "haren" neemt heb je hetzelfde effect. Werkt ontzettend goed in mijn setting.
Ben je rond de 250 euro kwijt voor een kleed van 2 bij 3 meter...
Speakers moet je sowieso compleet vrijspelen van reflecties, dus dichtbij wanden ed moet je voorkomen... (maar soms lukt dat niet, dan kan je er diffusers of absorbers (afhankelijk van je setting) op de 2e reflectiepunten zetten/leggen/hangen...
:withstupid:
Hier ook een Kwantum-kleedje voor nog geen €200,- (aanbieding). Ziet er prachtig uit, heerlijk warm aan de voetjes en het brengt de (na-)galmtijd een stukje terug in ons vertrek :clapping:.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Robbert54

Quote from: Wanteds13 on May  3, 2010, 08:53:35
Het leggen van een nieuwe groep, sja, misschien als ik over een aantal jaar over ga naar een koop woning... maar in een huur appartementje zie ik dat niet zo zitten ;)

De plaatsing van de speakers is op het ogenblik niet optimaal qua hoogte, maar dat is te verhelpen :) Dat ze wat dicht op de muur staan kan ik weinig aan veranderen, mijn 'HT room' is namelijk tevens huiskamer en mijn beppie verwacht toch van me dat het allemaal een beetje netjes uit blijft zien. Als ik de speakers een meter naar voren zou plaatsen wordt ze volgens mij opstandig :D

@The vampire, dat ziet er heel netjes uit. Is de pilaar op die foto ook gevuld met zand?
vrouwtje wel tevreden houden, is wel verstandig :D

die stand is van volledig massief eikenhout, staat op spikes. en weegt van zichzelf al bijna 7 kg. dus dat is wel genoeg ;D
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Wanteds13

#29
Nou, gisteravond maar eens een stapel boeken tijdelijk onder de rechterspeaker geplaatst en de speakers langzaam een stukje naar voor beginnen te schuiven, en inderdaad, wat een verschil :) Het klinkt allemaal veel 'gevulder' in het front nu :)

Misschien kunnen jullie me bij nog n probleempje advies geven, namelijk het volgende:

Wanneer ik in de stoel naast de muurkast zit, dan heb ik een heerlijke diepe laagweergave en ook buiten de woonkamer is een bas hoorbaar die gewoon heel diep gaat. Maar dan... zodra ik op de bank ga zitten, maakt niet uit welke van de 2, dan is ie weg. Als ik door de kamer loop dan heb ik de stevigste en tevens strakste bas bij de muurkasten, ook in de eetkamer heb ik een fijne bas (al heeft ie in de eetkamer wat last van nagalm, logisch denk ik), maar zodra ik op de banken ga zitten, welk dan ook van de twee in de woonkamer, daar waar ik dus het strakste geluid juist wil hebben, is de bas een stuk minder.

Een vriend van me zei dat ik een subwoofer moest neerplanten en dat de 202i's waarschijnlijk niet genoeg druk kunnen produceren om de kamer te vullen met bas (wat mij zelf dan weer stug lijkt voor een kamertje van ongeveer 4 bij 8 ).

Zelf denk ik dat het best eens te maken kan hebben met de layout van de woonkamer, maar ja, wat doe je daaraan dan? Ik heb namelijk tussen de eetkamer en woonkamer een open muur staan of hoe zou je zoiets moeten noemen? Zie afbeelding (Ps. let niet op de rommel):

HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac

Xander32

#30
Een kameroppervlak van 32 meter voorzien van bas is een hele opgave voor een monitor en laat staan indien er naar de aangrenzende ruimte ook nog eens een open verbinding is.
Een subwoofer welke je high-level kan aansluiten zou een verbetering moeten geven. En deze dan tussen de frontspeakers zetten of juist op die plek waar jij de meeste bas hoorde.

Bijv.: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=99601.0


Sander.

p.s. is een open muur net zoiets als een gesloten gat :P.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Wanteds13

Ja zoiets ongeveer :hehe:

Waarom eigenlijk aansluiten via high level en niet via de LFE uitgang? Ik heb by the way nog een passieve sub staan dus kan dat wel eens proberen...
HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac

Xander32

Quote from: Wanteds13 on May  4, 2010, 20:22:19
Ja zoiets ongeveer :hehe:

Waarom eigenlijk aansluiten via high level en niet via de LFE uitgang? Ik heb by the way nog een passieve sub staan dus kan dat wel eens proberen...
Hmm, een passieve sub ... dan krijgt jouw receiver het nog zwaarder, zou ik niet doen.

Indien ondersteuning frontspeakers in stereo: high-level,
Indien verzorgen van het lfe bij films: low-level. Een combi van beide schijnt nog effectiever te werken.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Wanteds13

#33
Zo, het laagprobleem is opgelost! Nu heb ik echter een plaatsprobleem ;D

Gister mijn nieuwe aanwinsten opgehaald, twee Bowers & Wilkins DM630 zuilen :pompom:



Het nieuwe probleem echter is de plaats :-X



Eerst stonden de speakers op de tafel en het kastje vooraan, maar de DM630's waren daar wat groot voor en dat ziet dan erg erg erg lomp uit, dan maar ernaast, maar nu staat 1 dus tegen de bank aan te spelen voor een deel en de plaats om ze wat in te draaien is er ook niet. Denk dan maar dat binnenkort de tafel eruit gaat en dan de TV op het kastje, dan maar zo'n rolscherm ophangen voor de beamertijden....

De B&W 202i's hebben nu de Sony speakertjes afgelost en dienen nu als surround kanalen :)
HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac

Joris1971

#34
Als ik jou/jullie was zou ik 1 meubel wegzetten tussen de luidsprekers ipv het vol te proppen met twee.  :o :nowink:
Waarom zet je die tv niet op dat andere meubeltje en kan die tafel waar nu de tv op staat weg.
Dan kun je de luidsprekers wat meer vd muur weghalen en beter indraaien

Robbert54

wat Joris zegt. en het zal het geheel ook een stuk rustiger maken. vooral belangrijk om de speakers weg te halen van de muur, dit kan voor een flinke verstoring zorgen.

verder: mooie aanwinst die zuilen!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Wanteds13

#36
Jup, zoals ik al zei gaat inderdaad de tafel waar de TV op staat weg en komt ie op het kastje te staan. In de toekomst dan nog een breder, lager meubel met achterwand en de mogelijkheid de center boven de TV te kunnen zetten. Hopelijk vind ik zoiets voor een leuke prijs en anders misschien wat zelf maken oid...

De reden waarom het nu zo staat, in de vorige situatie met de 202i's als voorkanalen konden die mooi op de tafel en op het kastje staan en dan stond het prima. Ik heb namelijk ook nog een beamer en als ik de TV op het kastje zet zit de TV in mn beeld van de beamer. Dit moet ik dan maar op gaan lossen met een rolscherm ofzo, maarja, alles op zijn tijd want buiten deze hobby heb ik nog een andere hobby, mijn geliefde 4 wielertje; een Nissan 200SX uit 1991:











Ze zeggen van 4 voeters dat het "man's best friend" is, maar voor mij is dat mn 4 wielertje. ;) Voor de mensen die het interesseert, op de sticker achterop staat 1.8 turbo, maar intussen is het al een jaar een 2 liter turbo met een kleine 300pk op de krukas. :)
HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac

Robbert54

ook erg mooi natuurlijk zo'n hobby :wub:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Xander32

#38
Quote from: Wanteds13 on May  9, 2010, 14:46:40
Jup, zoals ik al zei gaat inderdaad de tafel waar de TV op staat weg en komt ie op het kastje te staan. In de toekomst dan nog een breder, lager meubel met achterwand en de mogelijkheid de center boven de TV te kunnen zetten. Hopelijk vind ik zoiets voor een leuke prijs en anders misschien wat zelf maken oid...

De reden waarom het nu zo staat, in de vorige situatie met de 202i's als voorkanalen konden die mooi op de tafel en op het kastje staan en dan stond het prima. Ik heb namelijk ook nog een beamer en als ik de TV op het kastje zet zit de TV in mn beeld van de beamer. Dit moet ik dan maar op gaan lossen met een rolscherm ofzo, maarja, alles op zijn tijd want buiten deze hobby heb ik nog een andere hobby, mijn geliefde 4 wielertje; een Nissan 200SX uit 1991:

Ze zeggen van 4 voeters dat het "man's best friend" is, maar voor mij is dat mn 4 wielertje. ;) Voor de mensen die het interesseert, op de sticker achterop staat 1.8 turbo, maar intussen is het al een jaar een 2 liter turbo met een kleine 300pk op de krukas. :)
Vet - kijk je ook wel`s op extreme-machines.nl ? Vast wel en anders doen!


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT