Zoveelste stekkerbloktopic...

Gestart door MarkD, april 8, 2010, 11:50:59

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Citaat van: Cyreg op mei  6, 2010, 09:28:35
Het is 'n beetje vermoeiend, verknalt het plezier in de hobby en helpt al helemaal niks mbt onderwerp!  :unhappy:
Ben ik het niet mee eens, je zult toch willen weten wat je doet? Anders kan iedere guru met een zelf paragnostisch ingestraald kabeltje van de Hema wel 10000 euri vragen als er iemand roept dat het resultaat verbluffend is en jij rent er dan achterheen?
Beetje wetenschap en testen vind ik toch wel interessant in een forum. Zelf ben ik niet zo'n 230V kabel verschil believer, heb het verschil ook nog nooit gehoord en ga zeker geen 100én laat staan 1000én euro's voor een meter koper betalen terwijl de achterliggende km's netkabel gewoon 0,40/meter kosten  :D  Maar ben wel geinteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en bevindingen, dan ga ik het zelf ook wel eens testen.

scrutinizer

Citaat van: s0000884 op mei  5, 2010, 18:33:46
Dat betekent dat je theorie dan niet klopt, of dat je de correcte theorie niet begrijpt. Het hele idee achter goede theorie is namelijk dat die juist altijd *wel* klopt met de praktijk.
:nowink:

Misschien dat cognitieve resonantie hierin ooit soelaas biedt?

Daarnaast behelst DEZE THEORIE ook onze fysiek,:notify: buiten het huidig toepassen van meettechnieken.

Ik bedoel kijken naar een display doe ik met video en games.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Ah, weer de clash tussen een theoreticus en een luisteraar ? Is een verschijnsel waar iemand niet een verklaring voor weet niet bestaand ? Of onverklaarbaar maar waarneembaar ?

Goed te lezen dat je kritisch kan zijn en open staan voor nieuwe ontwikkelingen en bevindingen. Die nieuwe bevindingen kunnen trouwens best ook die paragnostisch ingestraalde kabeltjes van de H#m* zijn, natuurlijk ;)

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kjelt

Citaat van: solitaire op mei  6, 2010, 12:16:18
Ah, weer de clash tussen een theoreticus en een luisteraar. Is een verschijnsel waar iemand niet een verklaring voor weet niet bestaand ? Of onverklaarbaar maar waarneembaar ?
Nee maar het houdt bij mij op als 1 iemand de waarneming doet en geen ander persoon dit kan bevestigen  ;) Prima voor diegene die het wel kan waarnemen, dat moet hij/zij weten maar het algemeen nut/belang vind ik dan niet aanwezig. Op een forum zou informatie gedeeld dienen te worden die het algemeen belang dient oftewel dat duidelijk waarneembaar verschil zou dienen op te leveren. Maar ja goed daar kun je lang en kort over uitwijden. Waar ik zelf alleen op wijs is dat met minder geld er vaak grotere verbeteringen bereikt kunnen worden dan de 0,01% winst met sommige andere oplossingen  ;)

S@m

Citaat van: Kjelt op mei  6, 2010, 12:20:16
Waar ik zelf alleen op wijs is dat met minder geld er vaak grotere verbeteringen bereikt kunnen worden dan de 0,01% winst met sommige andere oplossingen 

Zoals..?

scrutinizer

Nee maar het houdt bij mij op als 1 iemand de waarneming doet en geen ander persoon dit kan bevestigen  ;) Prima voor diegene die het wel kan waarnemen, dat moet hij/zij weten maar het algemeen nut/belang vind ik dan niet aanwezig. Op een forum zou informatie gedeeld dienen te worden die het algemeen belang dient oftewel dat duidelijk waarneembaar verschil zou dienen op te leveren. Maar ja goed daar kun je lang en kort over uitwijden. Waar ik zelf alleen op wijs is dat met minder geld er vaak grotere verbeteringen bereikt kunnen worden dan de 0,01% winst met sommige andere oplossingen  ;)

???

Ik was toch in de veronderstelling dat deze verhouding iets anders verdeeld lag. :blink:

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Nee maar het houdt bij mij op als 1 iemand de waarneming doet en geen ander persoon dit kan bevestigen  ;)

Gelijk heb je. Melding maken van iets nieuws is IMO trouwens welzeker 'van algemeen belang'. Echter op sich staande waarnemingen zijn schaars op dit forum; verreweg de meeste zijn gedeelde ervaringen.

Waar ik zelf alleen op wijs is dat met minder geld er vaak grotere verbeteringen bereikt kunnen worden dan de 0,01% winst met sommige andere oplossingen  ;)

Minder voor meer is natuurlijk typisch Nederlands, en een prima uitgangspunt. Echter, om te optimaliseren tellen ook die laatste procentjes. En die zijn veelal niet het kostengunstigst ...

W.

Kjelt

Citaat van: S@m op mei  6, 2010, 12:23:01
Zoals..?
230 is voor mij last resort, oftewel als je de perfecte set hebt dan is dit leuk om te doen en nog de laatste promilles eruit te knijpen.
Echter veel mensen kunnen , naar mijn mening, beter eens kijken naar:
kamerakoestiek: staan de speakers op de optimale plaats, gordijnen, dempers, platen etc.
set zelf: betere speakers, voorversterker etc. of bekabeling in de versterkers, speakers etc.
veel meer winst te behalen naar mijn bescheiden mening  ;)

solitaire

Citaat van: Kjelt op mei  6, 2010, 13:12:16
230 is voor mij last resort, oftewel als je de perfecte set hebt dan is dit leuk om te doen en nog de laatste promilles eruit te knijpen.
Echter veel mensen kunnen , naar mijn mening, beter eens kijken naar:
kamerakoestiek: staan de speakers op de optimale plaats, gordijnen, dempers, platen etc.
set zelf: betere speakers, voorversterker etc. of bekabeling in de versterkers, speakers etc.
veel meer winst te behalen naar mijn bescheiden mening  ;)

Hierin zit idd. de 'makkelijke winst'. Lastiger zijn de werkelijke vernieuwingen (waar iemand het voortouw in moet nemen, a la bv. Jean Hiraga's "cone-shaped foot pins"), of de nuanceverbeteringen binnen (oa.) de gebieden die je noemt.

En met dien verstande dat een uitgebalanceerde set zich laat optimaliseren zonder "betere speakers, voorversterker etc.", ofwel een nieuwe set ;) (in vervangingsdrang slaat de commercie evenzo hard toe als in bv. het prijsnivo van vele audio-'neccessories' :confused:).

W.

S@m

Citaat van: Kjelt op mei  6, 2010, 13:12:16

Het zal je toch verbazen, mij in elk geval...

Niet lang geleden heb ik een andere set in de plaats van m'n Accuphase neer gezet, op dezelfde dedicated stroomgroep (Belden).

Opvallend was een zompig laag, de apparatuur aangesloten op de stroomgroep uit de muur (zonder randaarde) met Belden...resultaat: het laag was al een stuk strakker.

Hierna de apparatuur aangesloten op de wandcontactdoos zonder randaarde met 2x Pink Faun powercords, resultaat: nog wat strakker laag en 'vloeiender'.

Omdat ik hier ook eigenlijk niet in geloof en het resultaat toch wel opvallend aanwezig was heb ik een second opinion gevraagd aan een muziekliefhebber, deze kon mijn waarneming alleen maar bevestigen. Ra,ra...

Kjelt

Citaat van: S@m op mei  6, 2010, 14:33:00
Hierna de apparatuur aangesloten op de wandcontactdoos zonder randaarde met 2x Pink Faun powercords, resultaat: nog wat strakker laag en 'vloeiender'.
Ik ken Pink Faun niet maar als ik op hun website kijk dan krijg ik de rillingen  ;)
CiteerAll our cables are shielded, to minimize influences from outside radiation, either hum or Hf.
Het is juist andersom dat netspanningskabels worden afgeschermd, om niet in te stralen op de laagspannings interlinks die qua signaal enorm kwetsbaar zijn vergeleken met de lompe 230V.
230V 50HZ AC is nauwelijks te beinvloeden door HF omdat bijna alle apparatuur die 230VAC in heeft direct voor of in of na de voeding dit wegfiltert.
Trouwens als dit zo belangrijk zou zijn dan zou ik de tientallen meters netspanningskabel vanaf je meterkast ook maar goed afschermen, want die werken veel meer als een antenne voor hf dan die laatste anderhalve meter  ;)
Maar goed ik ga weer als criticus klinken en dat is hier niet op zijn plaats. Als jij verschil hoort en gedetermineerd hebt dat het hier aan ligt dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Cyreg

Luisteren in mijn setup en verschillen horen is voor mij genoeg.
Net weer even naast m'n Furutech spul, 2 verschillend klinkende freebee netsnoertjes op m'n preamp gehad. :o

Maar ik ben geen believer (geloven is te zwak!) > ik hoor/constateer gewoon de verschillen.
Mijn voorkeur tegenover "believer" of "non-believer" staat > je hoort het wel of je hoort het niet  ;)

Vlgns mij hoort dit soort discussie echt plaats in :
Htforum.nl > HT/STEREO overeenkomstige topics > Technische en wetenschappelijke discussies over.....  :police:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

solitaire

Of we gaan back on topic.

Citaat van: MarkD op april  8, 2010, 11:50:59
Ik wil nu eindelijk wel eens een keer een beetje fatsoenlijk stekkerblok aanschaffen. Dit zonder dat het me direct een rib uit het lijf kost. Een honderdje of 2 is wat dat betreft echt wel de max (inclusief zo'n 4 meter stroomkabel + stekker). Er moeten 6 stekkers in passen en liever geen stroomfilter (werkt én kostenverhogend én volgens velen ongunstig op aangesloten versterkers). Als het op geluidskarakteristieken aankomt houd ik meer van warm/muzikaal/vloeiend dan van gedetailleerd/helder/analytisch (voor zover een stekkerblok hier echt een significant effect in kan bewerkstelligen).

Welke zouden jullie kiezen (en waarom)? Andere suggesties zijn welkom uiteraard! :)

Welk stekkerblok te kiezen (en waarom).

W.

S@m

Citaat van: solitaire op mei  6, 2010, 19:00:43
Of we gaan back on topic. Welk stekkerblok te kiezen (en waarom).

Waarom niet zonder stekkerblok en eenvoudig de toevoer monteren aan de aanvoer?

Zo'n beetje als >>

s0000884

Citaat van: Kjelt op mei  6, 2010, 14:56:10
Ik ken Pink Faun niet maar als ik op hun website kijk dan krijg ik de rillingen  ;)Het is juist andersom dat netspanningskabels worden afgeschermd, om niet in te stralen op de laagspannings interlinks die qua signaal enorm kwetsbaar zijn vergeleken met de lompe 230V.
Hoezo enorm kwetsbaar? De ongewenste rommel op de lichtnetkabel is zo laagfrequent dat goedkope (coaxiale) afscherming op het geluid-snoertje voldoet, zo dit uberhaupt nodig is.

solitaire

De Audioplan PowerStar G zou iets kunnen zijn. Zelf heb ik 'm enkele malen gehoord, maar nooit specifiek beluisterd op sich. De mensen die ik ken die de G in gebruik hebben geven aan dat het karakter, in jouw terminologie ;), helder/muzikaal/vloeiend is. Hij staat op mijn lijstje een keer uit te proberen; mij spreekt de firma en het product wel aan, en langdurige ervaring met de PowerCords in het verleden waren positief.

De preis is wellicht een obstakel: zo'n €250 in de shop, in de standaard uitvoering met 1.35mtr. inputkabel (meer is 'Sonderwunsch', ong. €80/mtr voor de G, wellicht minder icm. een P.Star).

W.

MarkD

Citaat van: solitaire op mei  6, 2010, 21:04:22
De Audioplan PowerStar G zou iets kunnen zijn.

Bedankt voor deze suggestie, maar zoals een aantal berichten hierboven al gemeld heb ik een stekkerblok van Audioconnexion besteld. Ik laat jullie nog weten hoe deze bevalt (is nog niet binnen).
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

solitaire

MarkD

Dit topic helemaal uit het oog verloren... Komt vooral doordat het nieuwe stekkerblok er weliswaar zeer fraai uitziet, maar voor mij geluidstechnisch niet echt een hoorbare verbetering geeft t.o.v. het Rittal-blok. Nu ja, een extra stekkerblok had ik toch nodig en het is er in ieder geval niet slechter op geworden. :tongue2:
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

ajbeefde

Staat op hifi.nl nog een leuk blok van + €4000
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

MarkD

Bedankt voor de tip! Ik laat nog even weten of ik tot zaken kan komen... :laugh:

Kjelt

Dat blok staat op internet nieuw voor nog niet de helft en zelfs dat is het niet waard.  ;)

viceadmiraal61

als ik het topic lees over stroomkabels en stekkerblokken,is het opvallend dat men in de verkeerde hoek zoekt.
oke...we hebben een mooie 230 volt kabel met een gevlochten metale mantel er omheen,helemaal goed.
uiteraard aan aarde.de kabel zal volkomen stil zijn behalve waar de kabel overgaat in kunststof stekkers
welk merk dan ook....daar liggen al die zo mooi afgeschermde kabels open en bloot...gevolg,antenne werking
hf instraling ect...door nu een metale mantel over de kunststof stekker te schuiven en die aan het metale app
te verbinden cd amp preamp ect,blijft de afscherming in takt...door nu ook een stekkerblok te maken met de zelfde
afscherming wordt de zaak compleet....alle stekkerblokken zijn hopelijk van metaal ,maar de stekkers(kunststof)
zitten er boven op ,en kunnen elkaar flink beinvloeden negative....door nu met koperen hulzen de stekkers
afteschermen ( aan aarde te leggen)is die  beinvloeden voorbij...het geluid wordt er schoner van minder vervorming
tevens meer diepte en vooral kracht..dynamiek.....zo nu tijd voor de vervormers om even hun des/kunde los te
laten op dit verhaal....let op het is al een tijdje in de praktijk getest..

Kjelt

Citaat van: viceadmiraal61 op november  6, 2010, 14:36:33
als ik het topic lees over stroomkabels en stekkerblokken,is het opvallend dat men in de verkeerde hoek zoekt.
oke...we hebben een mooie 230 volt kabel met een gevlochten metale mantel er omheen,helemaal goed.
uiteraard aan aarde.de kabel zal volkomen stil zijn behalve waar de kabel overgaat in kunststof stekkers
welk merk dan ook....daar liggen al die zo mooi afgeschermde kabels open en bloot...gevolg,antenne werking
hf instraling ect...door nu een metale mantel over de kunststof stekker te schuiven en die aan het metale app
te verbinden cd amp preamp ect,blijft de afscherming in takt...door nu ook een stekkerblok te maken met de zelfde
afscherming wordt de zaak compleet....alle stekkerblokken zijn hopelijk van metaal ,maar de stekkers(kunststof)
zitten er boven op ,en kunnen elkaar flink beinvloeden negative....door nu met koperen hulzen de stekkers
afteschermen ( aan aarde te leggen)is die  beinvloeden voorbij...het geluid wordt er schoner van minder vervorming
tevens meer diepte en vooral kracht..dynamiek.....zo nu tijd voor de vervormers om even hun des/kunde los te
laten op dit verhaal....let op het is al een tijdje in de praktijk getest..
Het is anders wel net andersom, de enige reden om een netspanningskabel af te schermen (met alle dynamiek verlies vanwege de extra capaciteit) is om er voor te zorgen dat deze de interlinks niet beinvloed of andere laagspannings draden. Ieder fatsoenlijk ontworpen apparaat zorgt intern wel voor voldoende filtering (en dan bedoel ik geen netfilter maar gewoon de gelijkrichter en afvlak condensatoren en vervolg componenten) dat deze geen invloed heeft op de schakeling.
Wat je zeker niet wilt is de aarde op de metalen kast van je audio apparatuur aansluiten tenzij deze daar specifiek voor ontworpen is. Aardlussen zijn zo geintroduceerd en ga dan maar eens zoeken, om nog maar te zwijgen van potentiaalverschillen tussen de metalen kasten met alle ellende vandien.

viceadmiraal61

dynamiek verschil..waar komt dit dan weer vandaan?????????????.