Welk element voor op mijn... + welk specifieke verschil ??

Gestart door fireman, maart 30, 2010, 19:14:30

Vorige topic - Volgende topic

fireman

Ik heb ook een sonneteer sedley pre amp. Die kan ik helemaal apart instellen, zie de - >  handleiding

Ik zie daar pF staan maar waar herken ik dat terug in mijn specs van de DL-103 ?

Moving Coil Cartridge

Type: Moving coil (MC)
Output: 0.3 mV
Channel Balance: 1dB Max. (1kHz)
Channel Separation: 25 dB Min. (1 kHz)
Output Impedance: 40 ohms
Suggested Loading: 100 ohms min.
Stylus: 16.5 Micron round tip
Frequency Range: 20 Hz to 45 kHz
Tracking Force: 2.5g ± 0.2g (2.3~2.7g)
Compliance 5 x 10-6 cm/dyne
Weight (Mass): 8.5g

Verder is het advies om met resistive loading van 1 KΩ te kiezen.  Je kunt kiezen tussen 1 KΩ, 47Ω , 100Ω  en 220Ω. Volgens mij kan ik dan al voor de 47Ω  Of niet en moet je altijd hoger zitten?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

dre73

luisteren  naar 100,220 en 1000 is het juiste antwoord.........
eerst het element goed afstellen met de mal.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fireman

Moet je op meer dingen letten als je een arm + cartridge installeert?

Ik ga er van uit dat ik mijn RB300 direct in het armboard kan plaatsen. Verder niets hoef af te stellen. Alleen het contra gewicht ivm de naalddruk.

verder nog iets??
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

advr

en de hoogte is belangrijk. je element "moet" evenwijdig aan je lp lopen ;D

Dre73 was me net voor.

je kunt dat makkelijk zien als je de schaduw van je arm op je plaat ziet. je ziet dan snel dat de arm en schaduw evenwijdig lopen of niet. makkelijk hulpmiddel dus. lamp een beetje schuin houden. ;D

zie foto.

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

S@m

Citaat van: Fireman op april  4, 2010, 21:54:29
Moet je op meer dingen letten als je een arm + cartridge installeert?

Ik ga er van uit dat ik mijn RB300 direct in het armboard kan plaatsen. Verder niets hoef af te stellen. Alleen het contra gewicht ivm de naalddruk.

verder nog iets??

Antiscating: zorgen dat je arm niet uit zichzelf naar binnen of naar buiten beweegt...(op een gladde plaat).

http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/user_manual_tonearm.pdf

http://www.specmail.nl/vinylzone/vinyl3.htm

scrutinizer

Om het element serieus qua aftasting tot zijn recht te laten komen is het verstandig een adjustable VTA base aan te schaffen.
Zoals Ad ook al aangaf is de vert. tracking angle van groot belang. Er zijn veel ontwerpen te vinden van verschillende fabrikanten die deze base voor Rega armen aanbieden.

Een punt van aandacht is de afwerking van de uit een stuk gegoten toonarmbuis van Rega en hun uitrichten van de headshell d.m.v. uitgloeien.
Azimuth is in sommige gevallen "way off" en dient voor optimaal gebruik aangepast te worden. (armbase (plate))

Zorg bij inbouw van het element dat je optimum geo op de binnenste marker bereikt wordt.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

fireman

Citaat van: scrutinizer op april  5, 2010, 10:14:02
Om het element serieus qua aftasting tot zijn recht te laten komen is het verstandig een adjustable VTA base aan te schaffen.
Zoals Ad ook al aangaf is de vert. tracking angle van groot belang. Er zijn veel ontwerpen te vinden van verschillende fabrikanten die deze base voor Rega armen aanbieden.

Een punt van aandacht is de afwerking van de uit een stuk gegoten toonarmbuis van Rega en hun uitrichten van de headshell d.m.v. uitgloeien.
Azimuth is in sommige gevallen "way off" en dient voor optimaal gebruik aangepast te worden. (armbase (plate))

Zorg bij inbouw van het element dat je optimum geo op de binnenste marker bereikt wordt.

Anton.

• "adjustable VTA" Wat is dat en wat kost zoiets?
  • "vert. tracking angle"  Hoe is dat af te stellen en te herkennen/af te lezen?
  • "optimum geo op de binnenste marker" Wat is dat, hoe is dit goed af te stellen  en af te lezen?

Ter illustratie een aantal foto's van de situatie. Zijn er dingen te herkennen die ik moet veranderen/aanpassen/optimaliseren? wat is bij mijn element dat wittige? opspattend vuil?

Best recht zou ik zeggen.

scrutinizer

Citaat van: Fireman op april  6, 2010, 10:42:27

• "adjustable VTA" Wat is dat en wat kost zoiets?
  • "vert. tracking angle"  Hoe is dat af te stellen en te herkennen/af te lezen?
  • "optimum geo op de binnenste marker" Wat is dat, hoe is dit goed af te stellen  en af te lezen?

Ter illustratie een aantal foto's van de situatie. Zijn er dingen te herkennen die ik moet veranderen/aanpassen/optimaliseren? wat is bij mijn element dat wittige? opspattend vuil?

Adjustable VTA geeft je een mogelijkheid ieder element optimaal qua hoek cantilever, fit en slijpwijze stylus vertikaal in de groef te plaatsen.
Prijs!! Vele aanbieders zoek even. ;) Daarnaast biedt Rega zelf voor de armvoet uitvulringen van verschillende dikte voor VTA optimalisatie.
Wanneer je een van deze mogelijkheid hebt is het van belang bijv. de onderzijde van de cartridgebody evenwijdig aan een 120 gr LP te stellen.

Dan door jou alignment sjabloom te gebruiken, visueel de voorzijde van de behuizing (cartridge) met de naaldtip op de meest binnenste (lees; positie dichts naar de spindle) marker, keurig aan de lijnen evenwijdig afstellen.
Vergeet niet de naalddruk ( iets hoger dan de gemiddelde tracking force aangegeven) op nieuw te herzien na deze optimalisatie. ;)

Zo ook het optimaliseren van de azimuth ( lees : het horizontaal staan van de cartridge gezien van de voorkant) Een instelling die in het geval Rega (mits nodig) te verkrijgen zal zijn d.m.v. het uitvullen van de montage plaat.

Neem je tijd Fireman,

Succes.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april  6, 2010, 19:36:46
Mooi platenspelertje!

Wat heb je nodig?
1-sjabloon
2-gewicht metertje voor naalddruk
3-test lp (vinyl essentials -image hifi) om trackingforce (dwarsdruk) in te stellen of een scoop

Wat moet je doen. Ik heb net een rb250 met dl-103 uitgericht dus het zit nog in mijn geheugen.

1-naalddruk op ongeveer 2,5 gram instellen voor de dl-103 (of iets lichter)
2-sjabloon op de tafel en naald in buitenste groeve met A plaatsen. Draaien totdat kop evenwijdig lijntjes en dan kijken waar het puntje naald staat. Zo zie je of je het element een beetje moet draaien door de schroefjes los te maken.
3-naald in binnenste groeve bij B en draaien totdat de kop evenwijdig staat dan aflezen en zo zie je of het element wat naar achteren moet (op de foto staat ie te veel naar voren). Dit herhalen totdat beiden kloppen.
4-testplaat er op en kijken bij hoeveel mu er resonantie op treedt. Je hoort dan links of recht eerst grip verliezen. Dan moet je de trackingforce aanpassen totdat hij links en recht tegelijk grip verliest. Meestal moet die tracking schuif ongeveer in het midden staan, officieel gelijk aan je gewicht. Bij mij met de dl-103 in het midden. Als je al bij 60 mu de grip kwijt bent dan moet hij gewoon iets zwaarder maar nooit meer dan 2,5g
5-kijk eens waar het element begint te resoneren in de arm. Bij mij is dat met een rb250 en de dl-103 al bij 16hz wat eigenlijk wat te snel is omdat orgelmuziek soms zo diep doorgaat en hogere harmonischen kunnen dan hoorbaar worden. De arm is dan theoretisch niet helemaal geschikt voor dit element maar in de praktijk merk je er niets van.

Beste!

edit: ik ben ook maar een amateur door eigen wijsheid verder gekomen dus aanvullingen zijn welkom.

Verleng het front van de DL103 horizontaal d.m.v. een potloodstifje halverwege te fixeren Tjeerd, dan zul je zien dat het op 2 punten afstellen een compromis is.
Aangezien de geo met een conventioneel armsysteem een fouthoek heeft (9 inch ca 2%>) breng ik persoonlijk liever het compromis zo laag mogelijk waar de snijsnelheid het hoogst was. ;)
Verder maak ik bij zowel Rega als Linn toonarmen gebruik van de mogelijkheid om de trackingforce verhoudingsgewijs te verdelen tussen springloaded force en het contragewicht.
Buiten het voordeel dat je hierdoor het contragewicht dichter naar het lagerpunt kan brengen, gewoonweg om dat dit minder dwangmatig is en voor mijn o(o)rgaan beter klinkt. ;)
Verder neem ik aan dat je je vergist met trackingforce en/of tracking schuif en je de zij of dwarsdrukcompensatie bedoeld.

Breng de resonantie freqoentie van de arm/element combinatie maar eens (kunstmatig) tussen de 8 en 10 hz Tjeerd, dan ben ik benieuwd of jij dat niet in zowel kwaliteit van aftasting als in een minder gekleurde frequentie karakteristiek ervaar. ;)

Anton.  

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april  6, 2010, 23:59:41
Dit begrijp ik niet. Ik heb alleen een gewicht aan de achterkant bij de rega. Dat schuifknopje is toch dwarsdruk of wel anti-skating?
Sorry, mijn fout.
De Rega RB300 and up zowel als Linn toonarmen maken gebruik van een downforce instelling d.m.v. een horlogeveer. (Zie dial op horizontaal lagerpunt foto Fireman)
De filosofie is dat je een gebiased naald/groef contact verkrijgt tijdens het warpen van de plaat. Dus een downforce verkregen met alleen contragewicht zou bij opgaande warp - na top lichtelijk contact verliezen (moment up/down) waar deze biased variant m.i. in het dal van een warp - op het moment na dip de downforce verhoogt. Maar in de mogelijkheid zijnde is een balans tussen beide ... ::)

CiteerHoe kun je dat kunstmatig doen?

Je kunt dat bijv. doen door de armbuis te verzwaren. Vroeger leverde Denon ook een metalen plaatje mee voor tussen element en headshell. Het gaat er in dit geval om het totaal te verzwaren voor de eigen resonantie van het massa/veer systeem lager te brengen.
Even voor de duidelijkheid, deze laatste optie werkt, maar voor optimum (klankmatige) prestatie is het van belang een toevoeging van massa over de hele armwand te verdelen.. (bijv. door latoenkoper opgerold binnen de armwand te brengen en de interne bedrading daar door te voeren)
Met andere woorden; de Rega armen zijn zonder ingrijpen niet (helemaal) up to task. ;) 

CiteerOverigens heb ik de dl-103 bij mij zelf nu weer in mijn arc 0.5 van de Wilsoin Benesch full circle en daar maakt hij nog meer muziek. Echt een geweldig element is dat. Ik heb ook de benz ace in huis gehad maar herinner me niet dat die zo goed klonk als dit of deze combinatie. Heb jij ervaring met een arc 0.5? Ik vind namelijk de vta maar moeilijk in te stellen is. Het geluid gaat er wel op vooruit, het wordt minder laid back maar de lift functioneert niet meer als ik het element echt horizontaal zet. ???

Dit begrijp ik niet goed, Tjeerd. Je verhoogt/verlaagt de arm toch in de base (armschacht), daardoor verandert de hoogte tussen armwand t.o.v. de armliftsteun toch niet?

CiteerNog een klein fototje van mijn gemodificeerde piccolo waar ik wel trots op ben. De bedrading is van zilver maar via ebay bij een oosterbuur gescoord voor weinig geld. Werkte en soldeerde heel makkelijk wel wat beter dan mijn avondtuur met dun koper van destijds ;-)

Overigens is het waanzinnig wat ik nu uit die oude lp's haal op mijn apogee's. Echt daar kan mijn cd speler niet aan tippen en ik overdrijf niet  :D Dat dl-103 element is voor mij een openbaring en ik had het al een hele tijd in huis maar door alle ontmoediging was het op zolder beland ;-)  

Maar ik heb nu dus twee zeer goede platenspelers waarbij de voorkeur naar de WB uitgaat  :D

:smile:
De DL103 heeft ook een reputatie, niet het meest precies but SOULFUL. Vooral in de SE seen in het oosten worden ze ...'gekoesterd'. :-X

Wees trots en geniet ervan ;)

Anton.

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april  7, 2010, 20:44:02
Ik stel de hoogte in met de in de foto aangegeven inbussleutel. De lift gaat dan mee omlaag ???

Ahh, ik volgde het foute spoor, my scouting days are over. :-[

Ik ging er vanuit dat je de RB250 op beide tafels gebruikte, en Rega 'zelf' hiervoor - buiten uitvulringen - geen andere provisie heeft aangebracht ;)
En ik in het verleden wel eens tafels onder handen kreeg waar men getracht had d.m.v. het lift en dwarsdrukdraagmechaniek, VTA te stellen. :-X
Met de WB toonarm is het altijd wel een beetje stoeien, maar die geeft 'erg veel' terug voor the effort you put in to it. ;)
Was het trouwens niet zo Tjeerd dat je d.m.v. een mini inbusje/sleuteltje, centraal in/door het geleiderrubber op de draagarm (0.5mm gaatje) van de lift, deze minimaal in hoogte kon verstellen?
Check even, ik heb er te veel op het netvlies gehad om zeker te zijn.
Nu begrijp ik je opmerking vwb de VTA ook beter. Omdat de ACT 0.5 armwand tapered is maak ik soms statisch gebruik van niet magnetisch 'vlakke' plaatjes en zicht, met een juist ingestelde downforce, voor evenwijdigheid van de onderzijde elementbody.
Dit brengt je redelijk in de buurt, de rest is ....ear, bonestructure and fingerspitzen-gefühl. ;)

:smile:

Anton.  

scrutinizer

Geloof is wat we er 'zelf' voor waarde aan hechten. ;)

Ik kan je mening inschatten, Tjeerd. Ik heb zelf ook veel plezier gemaakt met 'de' DL103.
Vooral in de SME3012 en JMW12 maakt dit element m.i. veel waar van deze opmerkingen die geuit worden. ;)

Step up transformatoren ben ik wat voorzichtig mee, er zijn er een handjevol die 'mij' hebben kunnen bekoren, en waren jammergenoeg vet geprijsd.
Zelf heb ik er 2 van het kaf gescheiden welke ik (nog steeds) koester. De low imp. Cotter mk2 en een Expressive Technology SU-1 die ik al jaren bezit en momenteel weer (tijdens de periodieke buizen revisie van mijn pre) in gebruik heb.

Staat al ca 14 jaar ???....afwisselend zijn best te doen in mijn set. ;)

De "Expressive Technologies SU 1 step-up transformer"

Waar ik me, buiten gebruik van meetapparatuur op focus tijdens dialing in van VTA is, bij gebruik van een goed vastgelegde vrouwe stem, wanneer er een natuurlijkheid in 3d van uitgaat met alle s,p en t'tjes netjes komend van de mond/lippen.
Of wanneer de akoestische balans van de totaal setup goed is, een stuk solo piano waar ik luister naar een balans tussen linker en rechterhand aanslagen.

Mat op een acryl plateau. ::) Als de balans in resonantie structuur way off zou zijn geef ik je gelijk, maar dat is iets wat je wel aan hr. Benesch over kan laten.
Of je moet natuurlijk willen winterschilderen. ;D

Anton.

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april  9, 2010, 16:20:44
Ik kreeg deze tip van kt88 (ken je hem?)
http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html en dan de mc10

Hij zei ook dat step ups over het algemeen zeer prijzig zijn. Zijn er redenen om niet voor deze redelijk geprijsde transformatoren te gaan?
Onder de naam KT88 niet direkt Tjeerd, maar het wereldje is klein. ;)
Menno daarentegen ken ik wel.

Verder kan ik niets vertellen over de klankmatige eigenschap(pen) van deze step-up trafootjes, anderzijds vindt ik zijn spec's op zijn minst.... enthousiast. ::)
Daarnaast is het gebruik van een externe weerstand om het element aan primaire zijde aan te passen mogelijk, maar niet mijn idee van optimalisatie, zo ook prim. en sec. aan elkaar leggen niet.

Tjeerd, in bandbreedte en minimale dominante eigenschappen zit hem de crux van een goed step-up transformator ontwerp . Ik beleef graag een verscheidenheid binnen recordings en het 'raffinement' van de cartridge.

Expressive Technplogies SU-1:

Moving-coil step-up transformer: Voltage gain: 28dB. Turns ratio: 25:1. Input impedance: 75 ohms. Recommended preamp input impedance: 47k ohms, 100pF. Frequency response: 0.1Hz–250kHz, +0, –3dB. Phase shift: <3° at 20kHz. Group delay variance: <100;us (20Hz–20kHz). Noise: >–100dB (referenced to 0.5mV). Maximum input voltage: 1V. Maximum output voltage: 25V.
Dimensions: 19" W by 5.4" H by 8.25" D. Weight: 39 pounds (net).

Naar mijn mening en beleving is het ontwikkelen van een step-up transformer een true art op zich, en ART .......

Anton.

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april 10, 2010, 00:45:14
Prachtig ding hoor maar met alle respect bij mij komt het niet zo precies. Ik hoor het verschil tussen een mc en een mm maar al veel minder belangrijk vind ik de versterker. Ik heb hier een aantal versterkers en vind ze eigenlijk allemaal wel mooi. Ik hoor het verschil ook tussen een Apogee magnetostaat en en een Sonus faber cremona auditor maar die verschillen zijn gewoon groot en dan ga ik me afvragen wat ik kies. Ik heb een aantal phone pre's gehoord bij iemand en moest mijn best doen om iets waar te nemen en in alle gevallen kon ik er prima mee leven en kon ik genieten van de muziek.

Was ook meer een guideline voor spec's haalbaar. :)

Verder, al komt het mij precies kan ik prima genieten van alle gradaties binnen het weergeven van muziek. But when I go for the stars, I want to feel them burning like a sun. ;)

CiteerNaar mijn mening en beleving is het ontwikkelen van een step-up transformer een true art op zich, en ART .......
....  is ook zeer persoonlijk in zijn waarde en beleving oordeel.

Anton.

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april 11, 2010, 12:47:31
Dat kan alleen in je verbeelding.  ;) Wat is het nut van een bandbreedte tot 250k als je luidsprekeers maar tot 40k gaan en je element tot 50k?

Maar ik denk dat ik voor de denon mc step up ga die is vroeger veel aan studio's geleverd en matcht goed met de dl-103. De oplossing die jij noemt valt gewoon buiten mijn budget.

Gelukkig daar wel. ;)

Laten we het voor het ... gemak noemen dat het element iig niet electrisch/ mechanisch beperkt wordt.

Daarnaast weergeeft mijn accuton  D20 up to 100 khz:

http://www.accuton.de/drivers/detail.php?driver=22&matID=1&appID=1

Wat dat betreft heeft Denon ook meerdere step ups in het programma gehad van > tot. :notify: En is een budget voor m.i. gerelateerd aan geduld/tijd. ;)

Jammer dat jij het als een aangedragen oplossing zag, het was meer een spontane uiting van 'mijn' hobby, ervaring en plezier i.p.v. het altijd enthousiast zijn voor die ander.

Ieder zijn hobby ........

:-\

Anton.

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april 11, 2010, 14:34:45
Jammer dat hier zoveel van die discussies uit het verleden doorlopen. Een ingenieur probeert om oplossingen te vinden die goed genoeg zijn en binnen de tolerantie van de hele lijn passen. Voor mij is het daarom niet zinvol een step up te kopen die veel beter presteert dan de rest van mijn lijn. De Denon AU 320 lijkt perfect geschikt voor de dl 103 en gaat tot 100K :)

Natuurlijk ben ik jaloers op jouw setup (geweldig een tweeter tot 100k Ik houd hem in gedachten) maar ik denk dat ik zelf ook heel blij kan zijn met iets minder gegeven de toleranties van mijn fysiek.

Oh ja wilde ik nog zeggen, ik heb weer nordost flatline gold als speaker cabel. Had ik vroeger ook en heb die geupgrade naar anti-cable en later dnm en toen was de lol er af. Terug naar af naar nordost dus en de lol was weer terug. Ik zie dat meer vreemd genoeg mensen die naar dnm upgraden en die je daarna nooit meer hoort. Ik heb ook blue-heaven interlinks gehad in het verleden maar draai nu weer met DIY zilver kabeltjes die me heel goed bevallen. De plugjes krijgen geen aandacht omdat dat allemaal flauwekul was. De rest weet ik niet zeker en krijgt het voordeel van de twijfel. Als ik bekens hoor en ik denk aan dat koper en ik zie dan die flatline shitteren dan denk ik wow wat klinken die bekkens mooi  :D Voor die prijs bedonder ik mezelf zonder gewetensbezwaren  :D

Niet de bedoeling Tjeerd, maar zoals vaak lijkt het erop wanneer een ander grenzen opzoekt het hier als onzinnig afgedaan wordt.
Zoals ik al eerder aangaf in andere topics, vind 'ik' het verlies opgelopen na het microfoon kapsel, erg jammer. Dus is het 'mijn' mening de bron 'serieus' te benaderen.

Verder omdat ik geen waarde oordeel heb gepost vwb  het 'plezier' wat je met de door jou genoemde step-ups kan beleven, vond/vindt ik je post lichtelijk ... :-\... van aard aan mijn adres.

Een verhaal kort; My-fy is prettig en m.i. snel verkregen met een step-up transformator, prima.
Maar om de 'voordelen' van een transformator t.o.v. een goede electrische pre ook technisch te laten gelden is een ander verhaal.
Wanneer je deze in een 'full' range set-up beluistert, in een akoestiek die 'redelijk' voor elkaar is, komen tekortkomingen van een gegeven step-up trafo al snel om de hoek kijken.

Maar ik vertel je niets vreemds, Tjeerd. ::) Anders dan dat ik er buiten theorie, praktisch wat dieper op in ga, is het niet. ;)

En is het niet zo dat je in de laatste alinea van jou post ook enigszins afwijkend gedrag vertoont, of lees ik je verkeerd. ::)

:coffee:

Anton.    

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april 11, 2010, 16:06:15
Ik sta overal nog midden in en kan dus nog alle kanten op. Ik heb in winkels dan wel stereo apparatuur van astronomische prijzen horen spelen en was niet bijzonder onder de indruk. Ik heb het levenswerk van een akoestisch expert mogen aanhoren in een perfecte ruimte en vond dat er nog al wat aan ontbrak. Ik heb de adviezen gevolgd van zeer enthousiaste forumleden en was zwaar teleurgesteld. Ook betrap ik me er op dat ik zelf vaak erg enthousiast ben om later te merken dat het sterk overdreven was. Toch zijn er een aantal dingen blijven hangen en dat waren zeker niet de duurste dingen. Een platenspeler speel je niet weg is er één van.  :D De rest onderzoek ik nog maar iemand geloven op zijn verhalen daar trap ik niet meer in.

Wat jouw tweeter betreft en ik zeer geinteresseerd. Hij gaat extreem hoog in frequentie en met dat japanse onderzoek in gedachten kan dat best goed ervaarbaar zijn. Zag dat de tweeter unit 1600,- per stuk kost  :( Van mijn Apogee kan ik niet echt freq responces vinden maar het lijkt dat ze de 50k wel halen. Uit het japanse onderzoek volgt voor mij voornamelijk dat we niet alleen met de oren luisteren maar ook met een nog onbekend mechanisme in het lichaam dat blijkbaar veel gevoeliger is dan onze oren. Daarom overweeg ik weer kabels in mijn setup maar doe dat wel met een blindtest waarbij ik na ga of ik me echt prettiger voel AB 10 minuten BA. Met kabels is dat lastig met de upsampler van secret rabbit was dat makkelijk en de resultaten zijn overtuigend. Ik heb nu ook mijn itunes library bevolkt met 96k geupsampelde cd's. En bedien hem met mijn iphone met cover art  :D Voor het eerst luister ik naar cd zonder er moe van te worden wat denk ik komt door het ontbreken van ringing oid. Maar de lp gaat nog steeds veel verder en het liefst ging die ook naar 100k strak  :D

Lange zondag middag overdenking niet meer  :D

Ik kwam ook niet met 'de wachttoren' in de hand en het voetje tussen de deur. ;)

Have a nice Sunday afternoon.

Anton.

scrutinizer

Apogee Stage & Mini-Grand  loudspeakers

The treble ribbon, however, seems a little lively in the mid-treble, with then a gradual rolloff above 15kHz on this axis. (The HF control was set to Normal for this and the next measurements.)

Hier een review van D. Olsher uit 1990 voor zover je hem niet gelezen had.

http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/reviews/stereophile_stage_+_mini-grand.htm

Anton.

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april 11, 2010, 21:02:20
Toch zegt die freq resp niet veel omdat het niet een gebokste spreker is. De ruimte met selectieve absorptie kan een vlakkere resp geven. Ook ziet ik niet hoever hij doorloopt na de 30k ik heb ergens 40 k gelezen...
Shit nu zie ik dat hij de switch op normal heeft staan die moet op high en dat verklaart de roll off.
Point countered :)

:huh2:

CiteerVan mijn Apogee kan ik niet echt freq responces vinden maar het lijkt dat ze de 50k wel halen.

Ik dacht je ermee van dienst te zijn.:nowink:
En die 50k zal hij ongetwijfeld bij geringe geluidsdruk halen.

Anyway, dit helpt Fireman niet zijn DL103 inbouwen en afregelen......

Anton.

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april 11, 2010, 22:55:48
Misschien ben ik ook wel een beetje licht geraakt omdat ik gvd een aantal dagen geleden mijn naaldje heb gebroken  :( Dat net nadat ik mijn pa op bezoek had gehad en hij echt onder de indruk was. Dan gaat het altijd mis...gotdamnit...maar kan er al weer om lachen en ben blij dat het maar en dl103 was   :-\

Kl*te!!

Je zult altijd zien dat het gebeurt wanneer alles lekker draait en je het behandeld als prima donna.

Ik hoop dat het remplace exemplaar zeker zo goed is. Het blijft subtiel materiaal met tolerantie(s).
Of was je van plan dit exemplaar van een ander cantilever plus tip te laten voorzien?

CiteerDaarom overweeg ik weer kabels in mijn setup maar doe dat wel met een blindtest waarbij ik na ga of ik me echt prettiger voel AB 10 minuten BA.

Waar is deze dwangmatige blindtest met zijn bijkomstige onrust dan voor nodig?

Ik luister een geruime tijd naar een gegeven set-up en verander daar, wanneer er een aannemelijk prospect is 1 item per keer, en luister daar dan weer een geruime tijd naar.
Wanneer er dan een voor mij zintuigelijk voordeel heerst blijft het zo als het is, anders is het back to basis.

Een mijns 9nziens minder onrustig proces tussen de oren met antwoordt op die zelfde vraag.
Met als voordeel dat je de kabel (of een ander product) zijn mechanische zowel als electrische properties heb kunnen laten 'betijen' en 'beluisteren'.
Daarnaast is het in mijn domein. Ik hoef hier geen verantwoording voor af te leggen.

;)

Anton.

scrutinizer

Ik lees en begrijp wat je zegt, Tjeerd.

Dit kan natuurlijk ook goed als reden fungeren voor het tegen het licht houden van natuurwetten en het sneller berusten in zaken om deze vervolgens te betitelen als zijnde pseudo wetenschap.

Tjeerd, ik laat me hier geen 'guilt trip' aanhangen omdat ik i.p.v. die 60pk meer in mijn vierwieler, bootje voor het vissen of een Harley Davidson voor de mooi weer weekeinden, mezelf een stukje audio gerelateerd speelgoed toestaat.

Ik heb me in het leven redelijk opgesteld naar de minder fortuinlijke, waardoor ik mezelf niet schaam voor de inzet in en voor mijn eigen levens behoefte.

En vindt dus ook dat je jezelf met deze opmerking buiten curfew op straat begeeft.

Anton.

S@m

Citaat van: Icarus314 op april 12, 2010, 20:46:33
Klets maar lekker verder met jezelf ik ben weg. En verder het beste met je in de pubertijd gewortelde midlife crisis.

Kinderachtig Icarus....

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op april 12, 2010, 20:46:33
Klets maar lekker verder met jezelf ik ben weg. En verder het beste met je in de pubertijd gewortelde midlife crisis.

;D

Ah, de ware aard van het beesje. If we can't keep it a float, sink the basterd.

Thanks! Die houdt me jong, veerkrachtig en ...... seksueel zeer aktief. :P

Anton.

Ps. Wat je voor een beetje informatie verstrekking niet allemaal retour krijgt. :dry:

Dirk

heeft Icarus nou een hoop van z'n eigen posts verwijderd (waarvan ik toch telkens quotes zie) of scheelt er wat aan mijn ogen  ???
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea