Welk element voor op mijn... + welk specifieke verschil ??

Gestart door fireman, maart 30, 2010, 19:14:30

Vorige topic - Volgende topic

fireman

... REGA RB300 arm en xerxes20

Ik zie veel elementen voorbij komen.

Ik kan breed inzetten omdat ik een Sonneteer Sedley phono versterker heb ( variabel instelbaar )

Ik zoek een element waarmee ik de ( goed kwaliteit ) platen uit de jaren 70 en 80 kan draaien, maar ook de nieuwe 180 of 200 grams. Ik hou van een krachtig en vol geluid.

Welk element komt daar voor in aanmerking?

Ik zie geregeld de Denon DL- 103 voorbij komen. Is dat een aanrader? of ortofon??

Wat is overigens het specifieke verschil, in geluid, tussen een MM en MC element?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

frank2

MC elementen zijn over het algemeen beter dan MM elementen. Wil je een goed en betaalbaar element:  Ace L element, ik heb de rode versie. Open, dynamiekrijk.  Ortofon maakt voor een bepaalde groep elementen, maar geen echt goede.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

dre73

ik heb ook een ace maar dan de s lo,die kan ik niet als vol omschrijven meer als neutraal en snel.
ik heb ook een grado statement master gehad,die klonk vol en krachtig.......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fireman

Wat is betaalbaar? Wil starten met een relatief "goedkoop" element. Denk aan ca. max € 150,-

Kan iemand iets vertellen ( met prijs ) over de

Denon DL-103 ( € 180,- )
Ortofon 2M red ( € 75,- ) MM
Ortofon MC 1 Turbo ( € 113,- ) Hi - MC
Ortofon MC Tango ( € 149,- ) MC
Stanton 500 V3 ( € 39,- ) MM
Grado, audiotechnica, etc..

Hoeveel uur gaat een element/naald eigenlijk mee bij normaal gebruik? ( niet scratchen dus )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Oud lid

Benz MC20E2 heb ik ook gehad in een zwaar gemodde REGA RB250 arm en een Nottingham Analogue Horizon SE draaitafel (ook gemod met andere onderplaat, groot verschil met het mdf plaatje). Ik vind die Benz MC20E2 echt een rock/pop element.

fireman

Citaat van: bmateijsen op april  1, 2010, 10:11:01
Benz MC20E2?

Groet,

Bjorn

Kan je aangeven hoe deze zich verhoudt tov de DENON DL 103?

Er zijn er in hi en low output. Wat is beter/te prefereren? Waarom?

Hoe lang gaat zo'n element mee?

@ ErwinB, in hoeverre ik er al iets van kan merken. Ik zal van alles spelen, mijn mooiste luister muziek is akoestiek en live muziek. Ook zal er echt wel een Yello of Kraftwerk op komen. Denk dat ik een allround element moet hebben. Is dit er dan een?

scrutinizer

Citaat van: Fireman op april  1, 2010, 09:03:15
Wat is betaalbaar? Wil starten met een relatief "goedkoop" element. Denk aan ca. max € 150,-

Kan iemand iets vertellen ( met prijs ) over de

Denon DL-103 ( € 180,- )
Ortofon 2M red ( € 75,- ) MM
Ortofon MC 1 Turbo ( € 113,- ) Hi - MC
Ortofon MC Tango ( € 149,- ) MC
Stanton 500 V3 ( € 39,- ) MM
Grado, audiotechnica, etc..

Hoeveel uur gaat een element/naald eigenlijk mee bij normaal gebruik? ( niet scratchen dus )

Bij optimale instellingen, redelijke conditie vinyl en normaal gebruik (ca 2 uur per dag)  2 a 3 jaar.
Het element zelf - in normale omstandigheden - a lifetime. Bij MM/MI is alleen de naaldtip onderhevig aan periodiek onderhoud, voor MC, naaldtip, suspension and demagnetising.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Oud lid

Ik ben zelf niet zo pop georienteerd. Ik ben van de jazz en het zogeheten modern klassiek ( zeg maar vanaf 1950).
De paar popplaten  die ik heb (alles van de White Stripes) vond ik er heel prettig op klinken.
Voor de rest toch maar de al veel genoemde Benz Ace.

fireman

Die ace is volgens mij ca € 600,-

Ik wil voorlopig tot max € 200,- gaan.

Die MC20E2 die heb je in MM en MC. Welke is het beste aan te raden?

Oud lid

garmtz

Beide MC20 versies zijn MC. De ene alleen high-output, de andere low. Als je phono-trap het aankan, liefst voor de laagst mogelijke output kiezen.

De Benz is dynamisch en pittig, maar niet het laatste woord in subtiel. Zelf vind ik de Grado elementen wel 'krachtig en vol'. Idem de Denons, maar een DL110/160 is dynamischer dan een DL103. Ortofons zijn erg pittig en wat analytisch, maar ik ken de genoemde modellen niet.

musfed

De LP van deze maand (LP - Magazin für analoges HiFi & Vinyl-Kultur, Ausgabe 3/2010 seit 12. März 2010 am Kiosk) heeft ondermeer een special over de Dl103. Die gebruiken ze vaak als een van de referentie elementen om van alles te testen. Erg interessant om te lezen.
Dutch & Dutch 8c's

dre73

ik heb de dl-103 een paar keer gehoord en vind het niet enorm neutraal,ook wat aan de gekleurde kant.
wel een fraai ding!
de r schijnt nog fraaier te zijn!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

advr

Citaat van: Musfed op april  3, 2010, 14:22:26
De LP van deze maand (LP - Magazin für analoges HiFi & Vinyl-Kultur, Ausgabe 3/2010 seit 12. März 2010 am Kiosk) heeft ondermeer een special over de Dl103. Die gebruiken ze vaak als een van de referentie elementen om van alles te testen. Erg interessant om te lezen.

wilde het net gaan noemen ;D

leuk blad de LP 8)

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

fireman

Heb de Denon DL-103. Nou heb ik een vraag waar ik welk draadje moet aansluiten.

Uit mijn arm ( RB300 ) komen rood, blauw, groen en wit. Waar moeten deze op aangesloten worden?

Op het element staat het volgende:

E l =
E r =
L =
R =

dre73

fireman

advr

Citaat van: Fireman op april  4, 2010, 09:40:50
Klopt, maar daar staat het niet op.

probeer het hier
het is voor de R maar is hetzelde.
daar staat het bij. 8)

veel plezier ;D

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

S@m

Citaat van: Fireman op april  4, 2010, 08:53:07
Heb de Denon DL-103. Nou heb ik een vraag waar ik welk draadje moet aansluiten.

Uit mijn arm ( RB300 ) komen rood, blauw, groen en wit. Waar moeten deze op aangesloten worden?

advr

fireman

V
Citaat van: advr op april  4, 2010, 11:43:40
als ie het nou nog niet weet... ;D

Tuurlijk weet ik het nu. Volgende vraag;

Nu heb ik het element aan mijn REGA RB300 arm gemonteerd. Hoe weet ik dat ik 'm in de juiste positie gemonteerd heb?

Gewoon parallel aan de headshell. Dus de groef in het verlengde? En waar neem ik het referentie punt? Bij de start van de plaat ( LP ) of halverwege? ( begin van een single ) of ergens anders?

Dus in de lengte richting van de drie kleinere rondjes?

bmateijsen

EJ

fireman

Dus gewoon recht in het verlengde van die drie rondjes.

btw, ik heb dit ding hier liggen: