Welk krachtig wireless accespoint ?

Gestart door Hanky Panky, maart 21, 2010, 20:14:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hanky Panky

Ik zoek een accespoint dat in een kantoorruimte onder een woning (kelder) komt te staan maar ook op de begane grond en op het tuinterras een goed bereik moet hebben. Andere criteria zijn eenvoudig in te stellen én superstabiel met windows 7.

Ik heb zelf al een Engenius/Senao ECB-320 gevonden maar lees ook op het web dat die dingen door hun hoge zendvermogen na een jaar de geest geven.

Heeft iemand ervaringen met de producten van Engenius of heb je een andere tip voor me ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

EJ

Hoog zendvermogen? Er zit een limiet aan zendvermogen in de EU, en alle normale merken hebben maximaal dat vermogen ingesteld staan. Linksys heeft series gehad waar je die begrenzing er af kon halen en dus de hele buurt kon overstralen.

Voor zover ik kan zien mag de engenius/seneao ecb-320 niet in de EU worden gebruikt en dus verkocht. Afgezien daarvan, je accesspoint kan wel met veel vermogen stralen, maar als je laptop dat niet doet (en dat doet hij niet) gaat het nooit 2 kanten op werken.

Het is niet het accespoint dat bepaalt of het met windows 7 stabiel werkt, dat zijn de drivers van de wireless in windows 7.

Om je ambities te temperen: het hangt helemaal af van de wapening in het beton van de vloer. Ik acht de kans klein dat je met 1 accespoint ook bereik op je terras gaat krijgen als je je accespoint in de kelder zet. Wellicht een betere optie om deze op de begrane grond neer te zetten (letterlijk) en dan te kijken of je overal bereik hebt.

Anders een WDS (wireless distribution system) bouwen.

Hanky Panky

Citaat van: EJ op maart 21, 2010, 20:37:08
Hoog zendvermogen? Er zit een limiet aan zendvermogen in de EU, en alle normale merken hebben maximaal dat vermogen ingesteld staan. Linksys heeft series gehad waar je die begrenzing er af kon halen en dus de hele buurt kon overstralen.

Voor zover ik kan zien mag de engenius/seneao ecb-320 niet in de EU worden gebruikt en dus verkocht. Afgezien daarvan, je accesspoint kan wel met veel vermogen stralen, maar als je laptop dat niet doet (en dat doet hij niet) gaat het nooit 2 kanten op werken.

dat was ook een beetje mijn vrees

Hij wordt overigens gewoon verkocht in NL (de 3220 niet de 320, tikfoutje):
link

Citaat van: EJ op maart 21, 2010, 20:37:08
Het is niet het accespoint dat bepaalt of het met windows 7 stabiel werkt, dat zijn de drivers van de wireless in windows 7.

Om je ambities te temperen: het hangt helemaal af van de wapening in het beton van de vloer. Ik acht de kans klein dat je met 1 accespoint ook bereik op je terras gaat krijgen als je je accespoint in de kelder zet. Wellicht een betere optie om deze op de begrane grond neer te zetten (letterlijk) en dan te kijken of je overal bereik hebt.

Anders een WDS (wireless distribution system) bouwen.

De woning is wel op een terp(je) gebouwd waardoor de kelder ca. 75 cm boven het maaiveld uitsteekt, het huis is geheel vrijstaand (in een weiland) en de kelder heeft 6 ramen. Ik zal het eens proberen maar dacht dat een sterk AP een hoop kabeltrekkerij kan voor komen want vanuit de kelder naar de BG betekent hoogstwaarschijnlijk breekwerk of kabelgoten aanleggen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

EJ

Citaat van: Hanky Panky op maart 21, 2010, 20:49:34
dat was ook een beetje mijn vrees

Hij wordt overigens gewoon verkocht in NL (de 3220 niet de 320, tikfoutje):
link

De woning is wel op een terp(je) gebouwd waardoor de kelder ca. 75 cm boven het maaiveld uitsteekt, het huis is geheel vrijstaand (in een weiland) en de kelder heeft 6 ramen. Ik zal het eens proberen maar dacht dat een sterk AP een hoop kabeltrekkerij kan voor komen want vanuit de kelder naar de BG betekent hoogstwaarschijnlijk breekwerk of kabelgoten aanleggen.

Deze mag dus inderdaad niet worden gebruikt: http://www.wifihw.nl/wireless/Regelgeving_Wifi.htm max 100 mW eirp.

Ik raad je af deze te gebruiken, dit vermogen is wel erg veel hoger dan toegestaan. Bouw een WDS. Of gebruik cisco's, maar dan moet je wel budget hebben... :)

Proberen is natuurlijk altijd mogelijk, met 6 ramen heb je een kans. Maar als de ramen aan de nieuwste en strengste isolatie eisen voldoen dan hebben ze een (isolerende) metaalfilm laag. Naar buiten stralen gaat uiteraard wel, maar effectief heb je dan een kooi van faraday waar geen straling binnen komt.

Succes!

Badabing

Een beetje router met DD-WRT erop kan je zelfs het vermogen opboosten tot 150+ mW.
Voor de aanschaf zou ik hier eens een kijkje nemen als ik jou was.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless

EJ

Citaat van: Badabing op maart 23, 2010, 18:54:22
Een beetje router met DD-WRT erop kan je zelfs het vermogen opboosten tot 150+ mW.
Voor de aanschaf zou ik hier eens een kijkje nemen als ik jou was.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless

Dan heb je niet goed gekeken naar wat OP opperde. 400 mW. Maar ook 150 mW mag niet... En linksys maakt al tijden geen routers meer waar je dd-wrt op kwijt kunt. De router kan dan wel hard zenden, maar de laptop kan dat niet. Dat wordt dan 1 richtingsverkeer. Niet echt heel zinvol denk ik. ;)

Badabing

Hmm dacht namelijk dat die nieuwe 300mbit routers van Linksys/Asus/Netgear prima onder DD-WRT draaien.
Of anders Tomato of hyper WRT.

coned (banned)

zeer domme vraag
waarom: http://www.beperkdestraling.org/

beter in elke ruimte 1 access point zetten (en dhcp uitzetten !!) en de LAN poorten verbinden met de centrale access point die ook als router kan dienen en wel DHCP doet op de LAN
elke access point een eigen frequentie toewijzen, zelfde WIRELESS instellingen zoals SSID, WPA settings ed
elke access point met een laag vermogen laten zenden (bvb 1mW, dat kan met dd-wrt)

ja met 1mW heb ik in heel mijn huis ontvangst, en ik meet onder de meetbare limiet (onder 0.1uWatt/m2) van de Gigahertz Solutions HF 35C electrosmog meter
op mijn werk meet ik maar liefst 10.000uWatt/m2 wat serieuze gezondheidsrisico's inhoudt (omgerekend 1.9Volt/meter, alles boven de 0,6 Volt/meter is schadelijk)
op mijn werk zit ik in line of sight met een GSM mast van maar liefst 3 operators op 250m, lekker gezond
gelukkig is het een tijdelijke klant, anders was het op lange duur echt schadelijk voor mijn immuniteitssysteem

dus van mij mag je gerust 1 access point op 250mW zetten, maar wees je dan wel bewust van de gezondheidsrisico's op lange duur
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

taaiewillem

Bereikvergroting naar alle kanten toe kan alleen met verbetering van de (rondstraal-)antenne. Het werkt dan voor zowel zenden als ontvangst. Echter geldt ook hier de wettelijke beperking. De standaard kleine 8 a 10 cm lange antennetjes hebben 0 of maximaal 3 dB gain. Een antenne die met 11 a 12 dB gain rondstraalt (10-15x in vermogen) ziet er uit als een witte plastic-pijp van ca 50-80 cm lang en 3,5 cm dik. Omhullingspijp niet van PVC, want dat vreet alle hoogfrekwent energie op, maar van polystyreen. Een antenne die met een vermogenswinst van 20 dB naar één richting uitzendt is te maken met een soort groot uitgevallen gaaszeef als reflector en een kleine dipool als belichter. Op internet zijn wel sites voor doehetzelvers te vinden. Hoe hoger de plaatsing van de antenne, hoe verder het signaal reikt.
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

SpeedyAndré

Er zijn kant en klare antennes verkrijgbaar zoals van Hawking.


De gain is 12dB en de antenne is richtingsgevoelig.
Bij mij zit ie op het standaard Tele2 modem en het verschil met het sprietje is groot  :clapping:
In Gouda stond het modem in de kelder en had ik op 2 hoog en in de tuin goed bereik.

Voor moderne n routers die op 5GHz werken heb je iets andere antennes nodig.
Over het algemeen heb je met 5GHz minder bereik dan met 2,4GHz, let daar op als je wireless-n wil ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

wil


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60