Nieuwe speakers + Receiver

Started by the limp man, March 19, 2010, 10:04:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

the limp man

Ik weet niet met welke bekabeling, maar de bron was een Denon DBP 1610. De versterking werd verzorgt door een Denon 2310. Missxhien moet ik opnieuw gaan luisteren, want ik ben niet zo zeker meer van mijn zaak. Wat ik vooral merkte was dat de Dali speakers (inclusief die van mij) erg dun en erg helder klonken. En dat daardoor de rest erg wollig leek. Ik hou van een warm geluid met niet overdreven veel laag en het moet helder zijn. Maar bij de Docals had ik het gevoel dat het geheel niet in balans was. Ik wil nog eens gaan luisteren naar de RX2, het hoog van de RX1 was niet wollig, het is gewoon niet wat ik gewend ben. Ik ben een dun en helder geluid gewend. Misschien is dat wel het probleem.

Xander32

Quote from: the limp man on March 28, 2010, 11:32:16
Ik weet niet met welke bekabeling, maar de bron was een Denon DBP 1610. De versterking werd verzorgt door een Denon 2310. Missxhien moet ik opnieuw gaan luisteren, want ik ben niet zo zeker meer van mijn zaak. Wat ik vooral merkte was dat de Dali speakers (inclusief die van mij) erg dun en erg helder klonken. En dat daardoor de rest erg wollig leek. Ik hou van een warm geluid met niet overdreven veel laag en het moet helder zijn. Maar bij de Docals had ik het gevoel dat het geheel niet in balans was. Ik wil nog eens gaan luisteren naar de RX2, het hoog van de RX1 was niet wollig, het is gewoon niet wat ik gewend ben. Ik ben een dun en helder geluid gewend. Misschien is dat wel het probleem.
Je bent dus stereo gaan luisteren op een "instap blu ray speler" als bron en een meerkanaals receiver; met beiden niets mis hoor maar om nou op deze wijze tot een speakerkeuze te komen lijkt mij niet optimaal. Probeer dezelfde speakers eens met elkaar te vergelijken op een stereoversterker en een cd-speler(mits jij deze zelf ook bezit / bij voorkeur dan op jouw eigen set).
Anders alleen al een dedicated cd-speler; die zal al het nodige uitmaken.

Maar nogmaals; je bent goed bezig hoor, neem de tijd, ga net zo vaak luisteren tot dat je gevonden hebt wat jou aanstaat.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

QuoteHet spijt me dat ik jullie nu weer moet lastigvallen, maar ik weet gewoon niet meer wat het best is. Ik draai momenteel stereo met Dali Concept 2, Rel stampede, en een Denon AVR-2105. Nu heb ik de laatste tijd enorm veel geëxperimenteerd met bronnen. Ik luister namelijk muziek via de pc. Nu gebeurd dat doormiddel van een Asus Xonar D2x analoog. Het is heel simpel. Ik wil betere stereo weergave, maar waar is dus achter gekomen ben is dat ik op mijn kamer een probleem heb met de laagweergave van de rechterspeaker. Daar komt veel meer laag uit, het overheerst heel erg. Nu vrag ik mij het volgende af:

1. Gaat met laag probleem weg met een andere receiver of speaker?
2. Wat is het beste om te upgraden? Eerst een nieuwe receiver? OF een nieuwe speaker>
3. Het hele HT gebeuren laten vallen en voor stereo gaan.
Laag-probleem zal veel van doen hebben met de plaatsing van de speakers en/of hoe het geluid in/op jouw ruimte reageerd. Andere speakers met dezelfde opstelling kunnen iets doen, vooral als je bij een laag-probleem over gaat van zuilen naar monitoren maar dat is bij jou niet het geval.

Ben bang dat je met (alleen) de aankoop van andere hardware het probleem niet gaat oplossen :-\.
Gezien jouw specifieke probleem zou ik zorgvuldig kijken of je de speakers niet anders kan plaatsen(schuiven met de speakers - zoveel mogelijk ruimte om de speakers): probeer dat maar eens met jouw huidige speakers.

Sander.





Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

the limp man

Quote from: Xander32 on March 28, 2010, 11:47:53
Je bent dus stereo gaan luisteren op een "instap blu ray speler" als bron en een meerkanaals receiver; met beiden niets mis hoor maar om nou op deze wijze tot een speakerkeuze te komen lijkt mij niet optimaal. Probeer dezelfde speakers eens met elkaar te vergelijken op een stereoversterker en een cd-speler(mits jij deze zelf ook bezit / bij voorkeur dan op jouw eigen set).
Anders alleen al een dedicated cd-speler; die zal al het nodige uitmaken.

Maar nogmaals; je bent goed bezig hoor, neem de tijd, ga net zo vaak luisteren tot dat je gevonden hebt wat jou aanstaat.


Sander.

Maar deze apparatuur doet niet onder voor de apparatuur die ik thuis heb staan. Anders wordt het toch oneerlijk, kan ik nog geen fatsoenlijk oordeel vormen

Waar ik nog naar wil luisteren

Elac  BS 203A
B&W CM5
B&W 685
Monitor Audio RS2
Dali / IKON 2
Elac / BS 243

En wat matched nu goed met denon?


Xander32

Volgende x zal ik eerst gehele topic door lezen voordat ik ga antwoorden: veel herhalingen 8). Maar de ts zal ook z`n conclusies kunnen trekken indien meerderen hetzelfde adviseren.

Je hebt momenteel teveel bas, m.n. rechterspeaker wat m.i. te wijten is aan een ongelukkige opstelling van de speakers, echter is deze niet aan te passen. Je bent zelf gaan luisteren naar verschillende speakers op vergelijkbare hardware als jezelf hebt echter in een geheel andere ruimte en waarschijnlijk een veel meer vrije opstelling van de speakers.

Je geeft van een aantal speakers aan dat deze niet/nauwelijks bas hebben: zouden deze dan niet juist erg geschikt zijn in jouw situatie?
Ik zou het gaan zoeken in speakers welke wat fris / neutraal klinken(je hebt al Denon versterking en bron - deze zijn wat warm betreft sound) en deze gaan ondersteunen met een kleine, snelle, gesloten sub. En: ik zou er niet al teveel geld aan uit geven want het probleem zit hem echt in de opstelling van de speakers.

Binnen jouw budget:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=98946.0
&
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=99247.0


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

the limp man

Het klopt dat de speaker niet te veel laag moet weergeven, daarom was ik ook bang om de Monitor audio te kopen. De focal speakers zijn wel meer treble gericht, maar die vindt ik niet klinken. Over het geheel genomen deden de B&W's het het beste. Maar ik wil nog meer gaan luisteren voor dat ik iets koop. Vooral naar Elac ben ik benieuwd.

Xander32

Quote from: the limp man on March 28, 2010, 15:22:00
Het klopt dat de speaker niet te veel laag moet weergeven, daarom was ik ook bang om de Monitor audio te kopen. De focal speakers zijn wel meer treble gericht, maar die vindt ik niet klinken. Over het geheel genomen deden de B&W's het het beste. Maar ik wil nog meer gaan luisteren voor dat ik iets koop. Vooral naar Elac ben ik benieuwd.
Maar je kan nog zoveel gaan luisteren naar speakers, wat an sich een juiste werkwijze is, maar als dat niet in jouw eigen ruimte is met het specifieke probleem betreft opstelling waardoor bas-problemen,
dan is de kans zeer groot dat je zo speakers hebt gekocht die je in de winkel(-ruimte) helemaal geweldig vond klinken, al dan niet op Denon componenten, en die vervolgens bij jouw bagger klinken. Ik durf daar bijna garantie op te geven :-X.

wel een heel erg lange zin :D


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

ben het wel met Sander eens, ga naar een goede audiowinkel en vraag of je thuis de speakers mag beoordelen, doen ze dat niet, ga naar een andere winkel. Thuis klinkt het altijd anders dan in de winkel en meestal klinkt het niet beter.
Voor 1000 euro kun je erg leuke speakers kopen, WLM, Usher, ga ook luisteren naar niet zo bekende merken dan zul je vaak merken dat deze speakers beter klinken dan de zo bekende merken. Of ga voor 2e hands, BB&G heeft vaak 2e hands, wenw audio beide forumsponsor heeft altijd 2e hands.

Trouwens BNS, de speakers van Arjan1 hier van het forum, zullen voor dit bedrag wel te koop zijn, 2e hands bij wenw audio, die speakers klinken echt erg goed voor dat geld, ik was er verbaasd over. (en dat ben ik niet zo gauw)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

the limp man

Welke speakers van het boven genoemde rijtje moet ik zeker thuis beluisteren dan? Ik kan ze moeilijk allemaal mee naar huis nemen.

frank2

je kunt in een winkel een eerste schifting maken, en dan blijven er vast nog wel 2 of 3 over, die zou je thuis kunnen beluisteren. Persoonlijk zou ik geen van allen van jou rijtje kiezen, maar dat is persoonlijk.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

the limp man

Laat ik het anders zeggen. Wat is een mooie boekenplank speaker binnen mijn 1000 euro budget? Ik weet dat ik zelf moet gaan luisteren en dat heb ik gedaan, maar ik kan geen keuze maken. Iedere speaker heeft zijn plus en min punten. Ik weet ook niet wat de beste methode is om naar een speaker te luisteren. Ik vind het gewoon lastig.

LOTS

Uit een eerder topic, weet ik dat TS zijn speakers hoog op een plank heeft staan. I.i.g. de tweeter niet op oorhoogte heeft (corrigeer me als ik het fout heb).
Dat geeft nooit een goed plaatje ongeacht de kwaliteit van de speaker.
Beste is natuurlijk een mooie monitor op stands van die plank af. Maar dat blijkt in zijn situatie onwenselijk.

Dan zit ik eerder te denken aan iets met UniQ van Kef. Met UniQ speelt de hoogte van de tweeter niet zo'n rol.

De meeste boekenplankspeakers zijn helemaal niet geschikt voor de boekenplank. Sonus Faber Toy wellicht wel (o.a.). Ook mooi.
De Engelsen hebben een lange traditie aangaande boekenplankspeakers en monitoren.
Rogers, Epos, ProAc enz.
LOTS: Lord Of The Strings

frank2

Deze speakers, klinken mooi, gaan redelijk diep, gebruik ze zelf als "back" speakers, maar ze klinken niet verkeerd, smooth, niet scherp, vol geluid.


Usher X-708
Specificaties: Enkele paren beschikbaar,opruiming prijs per paar
Kleur: Piano black
Staat:Nieuw
   
€ 798,00    
van de sponsorwebsite van wenw:
http://www.wenwaudio.nl/artikelendetail.aspx?A_ID=2471
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

the limp man

Zitten boven het budget, ik vind een speaker van 800 euro te duur. Nog even voor de duidelijkheid: 1000 euro voor de twee speakers. iets erboven mag, maar niet te veel

Xander32

Quote from: the limp man on March 30, 2010, 11:39:09
Zitten boven het budget, ik vind een speaker van 800 euro te duur. Nog even voor de duidelijkheid: 1000 euro voor de twee speakers. iets erboven mag, maar niet te veel

Prijs: € 798,00 
   
Adviesprijs: € 1.198,00 
Staat: Nieuw 
Kleur: Piano black 
   
Specificaties: Enkele paren beschikbaar,opruiming prijs per paar 
     



;) Sander
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

inderdaad de prijs is per paar!! dus ruim binnen je budget
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

the limp man

Die ga ik opnemen in mijn lijst dan 8). Ik ga morgen toch nog even luisteren naar een aantal speakers. Waaronder Elac BS203

Xander32

2 x onderstaande a €250,-:

In 5 verschillende kleuren te verkrijgen.

I.c.m. een fijn, snel gesloten subje a €399,- :


En je bent voor in het totaal €899,- helemaal `t mannetje 8).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

the limp man

Zal ik doen. En bedankt nog voor de vele hulp! Maar ik ga eerst de RX1 thuis beluisteren.

Ik heb naar de volgende speakers geluisterd:

BW 686 > Heel erg donker, veel laag rustig hoog. mooie stemmen
BW 685 > ook donker beter in het laag en bij sommige genres erg mooi rustig hoog de stemmen zijn erg mooi op deze speaker
BW CM5> Mooie speaker met erg strak laag een geweldig midden en helder hoog. helaas boven budget
Dali Ikon 1 > Erg helder weinig laag (geen body) redelijke stemmen
Elac BS203A > viel op door zijn punch ondanks de afmetingen en erg lekker hoog, het midden kwam te kort.
Focal Chorus 706V > Hoog was erg vermoeiend en scherp laag leek daardoor afwezig.
Klipisch RB61 > Enorme soundstage, maar sound was blikkerig.
Monitor Audio RX1> Erg mooie speaker met strak laag mooi midden en een rustig hoog > winnaar
Monitor Audio RX2 > door de enorme laag weergave kwam het hoog een beetje in het verval, verder mpoie speaker


Rage

De Epos M16i zijn als je ze importeerd € 1000,- dat is inclusief verzendkosten.

Xander32

Beste ts,

Als jij thuis, in eigen ruimte een bas-probleem hebt t.g.v. de plaatsing van de speakers (op een plank in de hoek en dicht tegen de muur) en jij gaat vervolgens voor een speaker welke in de winkel, in een vrije opstelling, een lekkere bas geeft, is de kans levens groot dat deze bij jou thuis wederom een bas-probleem gaat geven 8).

De voorkeur geniet in jouw situatie speakers met een wat slanke bas en bij voorkeur met een poort aan de voorkant(i.p.v. de achterkant).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

the limp man

Ik zal het gauw genoeg horen (morgen :worship:)
O en dat was ik vergeten te vermelden: Ik het de speaker nu zover uit de hoek dat de bas minder geworden is, maar het is nog niet opgelost.

yorkie13

de MA RX1 lijkt me een mooie monitor
ik krijg deze week een MA LCR binnen, de center uit de vorige reeks
ook prima als fronts te gebruiken, dus eigenlijk een MA RS1 met extra woofer
dus ik heb er dan in totaal 3 in gebruik

the limp man

Deze speakers houden er inderdaad niet van om dicht tegen de muur geplaatst te worden zoals Xander32 zegt, maar er zitten foampluggen bij om de baspoort af te dekken.

Ben ze nu aan het beluisteren, maar het laag is een probleem. Zonder het afdekken van de bas poorten is er te veel laag en als ik ze wel afdek is er te weinig laag.