Info. fase zelfbouw SUB

Gestart door mimic, maart 9, 2010, 18:03:25

Vorige topic - Volgende topic

mimic

Heren,

velen zijn mij voor gegaan, en er is al een hoop informatie beschikbaar. Toch open ik een eigen topic t.b.v. het verzamelen van info, en daaruitvolgend kan ik jullie mooi fototje`s laten zien e.d.

Op dit moment heb ik een BK Gemini II, een fijn 8" subje gekocht ter ondersteuning van mijn luidsprekers tijdens het weergeven van stereo. Aangezien ik een dedicated HT heb fungeert de BK natuurlijk ook als LFE kanaal. Voor muziek ( mijn kleine ruimte a 25m2 in acht houdend ) is de BK hardstikke leuk, voornamelijk door de snelheid, en integreerd dan ook naadloos met mijn Epos es-11jes. Ook voor films is het een fijne "toevoeging", maar echt "laag" en "impact" mis ik uiteraard . Mijn HT is laatste maanden aan wat upgrades onderworpen, en ik ben al een poosje niet meer aan de zelfbouw geweest. Kortom, ik ga denk ik een sub bouwen.

Wat ik graag zou willen bouwen;

een actieve sub die "subtiel" in stereo mee kan draaien en tegelijkertijd ook "geweld" tijdens surround kan genereren. Let wel, het produceren van genoeg druk en "oemphh" moet niet/ nauwelijks ten kosten gaan van precisie/ timing t.b.v. stereo weergave. Deze sub mag groot worden met als max ongeveer 60cm breed, 60 hoog, 40 diep. Bij voorkeur gesloten ( tenzij iemand hier anders over denkt ), en downfiring. Ik neem aan, dat gezien de plaatsing redelijk dicht bij de muur downfiring moeilijker word, dus de woofers mogen eventueel in de voorkant. Gevoelsmatig wil ik graag met een groot volume en conus oppervlakte werken.

Ik heb enige ervaring met zelfbouw, genoeg gereedschap en 2 redelijke rechterhanden dus een "gewaagd" ontwerp behoort tot de mogenlijkheden. Wie weet kan ik op die manier een beetje compenseren voor het krappe budget, laten we in eerste instantie zeggen max 500 euro ( exl afwerking ).

Van jullie is alle input gewenst. ( reeds uitgedachte projecten, mooie woofer/ amp tips enz enz enz ).

Bedankt!

KEF LS50W - Velodyne DD12

yorkie13

er schiet mij gelijk een peerless xxls12 unit te binnen de versie die in een gesloten behuizing kan de 830845
icm met bv een hypex ds4.0 class D subamp
peerless geeft een 62 liter kast aan met genoeg dempingmateriaal waardoor de kast nog een 10% groter lijkt

dan zit net  binnen je budget denk ik

mimic

Wat jullie vast missen in het bovenstaande is een omschrijving van hetgeen "ik" mis en zal dat aan de hand van 3 voorbeelden proberen te omschrijven.

1. "vroeger" in de bioscoop had je de Bacardi Mojito reclame, dit klonk dankzei de sub "imposant", thuis niet ( voor stereo weergave zou dit natuurlijk overdone zijn ).

2 tijdens het luisteren van muziek valt mij op dat ik vanaf een bep freq te weinig informatie krijg. Zet ik de sub harder dan is de informatie aanwezig maar zijn de iets hogere freq. storend ( bassgitaar )

3 de openingsscene van Dark Night, de camera zoomt in op het flatgebouw, heerlijk stil, BOEM het raam spat uit een. De BOEM, moet energie hebben, druk, angstaanjagend. Bij mij is die boem, tja boem. Niet slecht, zeker strak maar verre van "goundshaking"" .

Zoiets? :)

mimic

Citaat van: RA SUBS op maart  9, 2010, 18:15:08
er schiet mij gelijk een peerless xxls12 unit te binnen de versie die in een gesloten behuizing kan de 830845
icm met bv een hypex ds4.0 class D subamp
peerless geeft een 62 liter kast aan met genoeg dempingmateriaal waardoor de kast nog een 10% groter lijkt

dan zit net  binnen je budget denk ik

Even gelijk een aanvulling, ik kan echt makkelijk een litertje of 120-140 kwijt en dat lijkt me voor een sub wel fijn. Kortom, is het dan niet zonde om "slechts" 60 liter te nemen?

Dirk666

Misschien een idee om voor een gesloten sub te kiezen met een aan/uit schakelbare Linkwitz transform.

Aan; als je film gaat kijken voor de groundshaking effecten.
Uit; als je stereo muziek gaat luisteren voor de subtiele laag weergave.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

mimic

Ik lees nu voor het eerst een beetje over Linkwitz! Intressant, maar ik zou niet perse een "switch" willen om te zorgen voor de extra "oemphh". Let me explain;

ik denk een hoeveelheid " druk" te missen bij films, en ik mis te veel diepte ( lagere freq valen teveel af ) bij film en muziek. Ik wil dus iets bouwen met een strakke weergave tot zeg 25 Hz, en genoeg conusoppervlakte om druk op te bouwen. Het geheel moet dan ook nog eens "snel" of "strak" zijn, high level aansluiting t.b.v. mijn fronts, lowlevel= LFE. ( met apparte crossover dan, maar dat zit op de gemiddelde Hypex? )

Kort samengevat;

een muziekale snelle sub, in staat om mijn 25m2 kamertje te laten schudden als een LFE effect dat bedoeld.

yorkie13

klinkt als een xxls400 van BK 8)
die is gesloten, gaat tot 20 hz en heeft een linkwitz transform met xxls12 woofer

mimic

Nou ja, eigenlijk wil ik dus een zware uitvoering van mijn Gemini II maken dus opzich..

Alleen valt er zo weinig aan zelf te bouwen :)

XtrmB

Je hebt wel een paar lastige eisen. Zo ver ik weet gaan films en strakheid niet heel erg goed samen en ergens zou je consessies moeten doen. Een PR bijvoorbeeld valt in jou geval al af aangezien dit lange na niet zo snel is als een enkele driver in een gesloten behuizing. De PR beweegt namelijk op druk van de driver, als de driver stilstaat zal de PR nog even doorgaan.

In jou geval zou ik een grote woofer nemen met veel Xmax in een gesloten behuizing. Zo heb je door het oppervlakte en Xmax toch een hele hoop luchtverplaatsing en anderzijds heb je natuurlijk de strakheid van een gesloten behuizing.

Misschien een Dayton 15" HF met een hypex 4.0 samen kom je dan wel op een kleine 600 maar het is maar een idee van wat er mogelijk is.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Godtoh

Heb zelf een SVS dB12.3 in een 70liter kast gedrukt.
Samen met een Oaudio bash amp (525W rms) geeft dat een leuk geluid.
Gesloten kast, kleine boost rond de 20-25 hz en dat ding speelt strak tot 25hz.
Best wel snel en een goede punch voor muziek.
K vind alleen mijn kast (waarbij ik een apart compartiment heb voor de amp) wat te groot.
Ding is van voren 45*45 en iets van 60-70 diep.

Zwerft wel ergens op het forum rond ;)

Als ik mocht kiezen zou ik hem nu 'hoger' maken en wat minder diep. Zeg maar 45*45 als vloeroppervlak en dan met de 60-70 de hoogte in.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

mimic

Die Dayton lijkt een fijne woofer, ik ken het merk niet uit ervaring.

Opzich moeten we de ruimte wel meerekenen, het btreft hier slechts 25m2. Ik neem toch aan dat als ik een "dikke" stereo georienteerde sub maak, ik met films al snel goed zit?

Ik heb wat speurwerk gedaan op verschilende site`s, niet verwonderlijk maar vrijwel iedereen ontwerpt een sub met afmetingen op prio 1. ( klein, veel laag ).

Een hersenscheet, 2 snelle 12" woofers in 1 behuizing, meer dan genoeg oppervlakte lijkt me?

Of kan ik gewoon beter 1 van de StadiumII/ BK xxls400 kopen ? :) ( kan je daar nogwel tegen op met zelfbouw? )

Godtoh

Kosten 2 12" woofers niet evenveel als een CSS SDX15?
Kan je die beter nemen denk ik zo (als je het toch hebt over wat sublaag).
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

Citaat van: XtrmB op maart 10, 2010, 10:30:19
De PR beweegt namelijk op druk van de driver, als de driver stilstaat zal de PR nog even doorgaan.
Contradictio in terminis ;)

Het is dan ook onzin.

Desondanks is de driver die je voorstelt wel érg mooi.

Ik geef nog een andere suggestie: http://www.speakertrade.com/mivoc/details-einzel.html?marke=mivoc&artikel=AWX%20184
Take it or lease it

XtrmB

Citaat van: Interficior op maart 10, 2010, 22:50:12
Contradictio in terminis ;)

Het is dan ook onzin.

Desondanks is de driver die je voorstelt wel érg mooi.

Ik geef nog een andere suggestie: http://www.speakertrade.com/mivoc/details-einzel.html?marke=mivoc&artikel=AWX%20184

Ik kan het hier niet met je eens zijn. Een PR bestaat immer uit een veermechanisme die moet zorgen dat deze komt stil te staan. Aangezien de aangestuurde driver eerst lucht moet verplaatsen voordat de PR aangestuurd wordt. Hier zit natuurlijk een bepaalde tijd tussen. Dan is komt daar nog eens de tijd bij dat de PR weer tot stilstand moet komen wat aanzienlijk  langer duurt dan een aangedreven driver.

edit Ik heb het niet over aanzienlijke tijden maar enkele milliseconden :)

Mocht ik er naast zitten zie ik graag een onderbouwing tegemoet ;)

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

mimic

Op basis van mij geringe kennis zou ik zeggen dat de PR door het luchtdruk verschil word bewogen?

XtrmB

Met mijn beperkte kennis zou ik zeggen dat het moet kloppen. Wel essienteel is de afdichting van je box. Een goede afdichting komt de luchtdrukverschillen ten goede.

Zelf heb ik ook een PR gebouwd om in een kleine behuizing tot het laag te komen. Wel zou ik de volgende keer het iets anders doen. Bijvoorbeeld 2x 12" PR en 1x 12" driver (mss wel 10") om zo meer oppervlakte creeeren. Dit heb ik echter ook maar van verschillende sites dus ik kan niet zeggen of dit dan ook daadwerkelijk veel meer uitmaakt. Als ik hier op het forum kijk zie ik toch dat er PRs worden gebouwd met zowel een 10"PR als driver (zoals ik ook) en ik hoor geen klachten :)

It may seem logical that the passive would operate somewhat like a lever, with its cone moving out at the same time as the woofer cone moves inward, and vice versa. This is not the case, however. In fact, both cones could move in or out together (this is called "in phase"), or any combination of opposite motions ("out of phase" - the most extreme being "180 degrees" out of phase - like the lever effect described above). Ideally, in order to reinforce each others sound, they would be exactly in phase, but in reality, due to the physics of this sort of resonant system, they are out of phase to some degree most of the time. Bron: Humanspeakers

Dirk666

Bovendien is een PR een 3de order systeem, wat meer group delay met zich mee brengt dan een gesloten of BR systeem (respectievelijk 1ste en 2de orde).

Quote uit vaag artikel... klopt dus niet!

Na verder lezen is inderdaad PR en BR beiden 3de orde en gesloten 2de orde.
Dank Interficior voor de correctie  :D
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

Interficior

Straffe uitspraak Dirk. Kun je dit onderbouwen? (Naar mijn mening is een gesloten systeem 2e orde, en PR en BR beide 3e orde)

@ bovenstaand: In het citaat staat het correct. De PR beweegt niet op de druk van de driver, maar beweegt op het hele systeem van compliantie van de driver en de lucht in de kast, het oppervlak en het gewicht en vast nog wat andere parameters. Maar het is niet zo dat de PR "gekoppeld" zit aan de actieve driver, hoewel je dat wel ziet als je de actieve driver naar binnen drukt.

Houdt er trouwens rekening mee dat een luchtmassa in een basreflexbuis ook een gedempt systeem is en dus ook "naslingert", net zoals een PR. Waarschijnlijk is een BR wat sneller maar de vraag is hoeverre dit erg merkbaar is op zulke lage frequenties. BR-pijpen hebben weer last van andere meuk.
Take it or lease it

Duck Twacy

"Snel laag" is flauwekul. Het (sub) laag klinkt "snel" (beter contouren etc) als het goed met het (lage) midden integreert. Iedere fatsoenlijke unit is "snel genoeg" voor het gebied onder 100 hz.

Is die 500 euro alleen voor de unit, of moet er ook een versterker mee betaald worden?

Voor een kleine 400 euro biedt deze 15" genoeg capaciteiten

http://www.europe-audio.nl/document.asp?document_id=2385&link=datasheets\sba\SB42FHC75-6.pdf

Moet het nog beter, dan bv een aurasound, maar dan zit je al tegen de 1000 euro.

Het is overigens zeer de vraag of je in jouw (relatief kleine) luisterruimte daar echt profeit van gaat hebben. Ik zou een leuke unit kiezen (12") in combinatie met de Hypex plate amp met ingebouwde dsp. Kun je hem goed inregelen.
Leuke link: http://www.solen.ca/import/woofapp.htm

XtrmB

Citaat van: Duck Twacy op maart 16, 2010, 00:12:35
"Snel laag" is flauwekul. Het (sub) laag klinkt "snel" (beter contouren etc) als het goed met het (lage) midden integreert. Iedere fatsoenlijke unit is "snel genoeg" voor het gebied onder 100 hz.

Dus jij zegt dat het niets uitmaakt hoe je de sub ontwerpt met het oog op bijvoorbeeld group delay. Dus een delay 50+ms op 75hz is voor jou geen probleem? Ik noem maar even een voorbeeld want volgens mij is het zeker geen flauwekul. Volgens mij is het namelijk zo dat snel laag beter uitkomt in een muziek gerichte opstelling. Traag laag zorgt dan namelijk voor overlapping in bass tonen.

Fatsoenlijke unit is ook wel relatief. Want wat is fatsoenlijk?

Graag zie ik je uitspraak onderbouwt tegemoet :)

yorkie13

een basreflex subwoofer met een hoge group delay klinkt vaak bonkerig
ook is het toepassen van een bassboost niet echt bevoordelijk voor de group delay

gesloten is gewoon erg prettig en een linkwitz transform is dan een perfecte oplossing
om toch behoorlijk laag te komen
minimaal 12 inch en een flinkl vermogen

XtrmB

yorkie13

overigens lijken de 15 inch Dayton woofers ook erg mooi

XtrmB

Die HF serie van Dayton zien er goed uit. Ook in de simulaties komen ze er niet misselijk uit :)

Bart_M

Citaat van: RA SUBS op maart 17, 2010, 12:53:41
een basreflex subwoofer met een hoge group delay klinkt vaak bonkerig
ook is het toepassen van een bassboost niet echt bevoordelijk voor de group delay

gesloten is gewoon erg prettig en een linkwitz transform is dan een perfecte oplossing
om toch behoorlijk laag te komen
minimaal 12 inch en een flinkl vermogen

Een basreflex die bonkt is vaak te hoog afgestemd.

Mooi laag tunen voorkomt deze problemen.

Ik heb een 15" Tumult gehad met 2 x 18" passive radiators. Dit was ook niet traag oid.
Passive radiators worden pas trager onder de 30Hz, niemand die dat nog kan horen.

Als ik jou was zou ik gaan voor een CSS SDX15. Liever 1 goede woofer dan 2 minder goede.
Je kan met die woofer nog alle kanten op, gesloten, passive of basreflex.