Forse verschillen Audessy en handmatige set-up.

Started by Xander32, March 8, 2010, 12:45:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Kan iemand mij onderstaande verschillen tussen auto set-up en handmatig proberen uit te leggen? Wat wil de auto set-up bereiken met de verschillen betreft afstand en Db`s en is het gebruikelijk dat Audessy de set op ruim 80Db afregeld? Audessy is hierin consistent want diens waarden van vanmorgen wijken niet/nauwelijks af van die van de vorige keer. Het geluidsbeeld dat ontstaat middels auto set-up is ook echt niet verkeerd m.u.v. het aandeel van de BK.

Zojuist de set nogmaals opnieuw proberen af te stellen, de meetcondities waren optimaal(lees: muisstil):

Eerst middels auto set-up (Audessy), max. aantal (6) meetpunten, de uitkomsten:
* algemeen: mooie soundbubble, weinig bas (sub)
* Front L - large, 2.53m, 0.0 Db
* Center - large, 4.02m, +1Db
* Front R - large, 2.50m, -1 Db
* Sur.R - large, 4.02m, +2Db
* Sur.L - large, 4.02m, +3.5Db
* Sub - 4.02m, - 5.5Db

Vervolgens alles met meetlint en Db meter nagelopen, de uitkomsten:
* algemeen: de auto set-up blijkt alle speakers op 80Db of meer te hebben gezet , m.u.v. de sub (77Db)
* Front L - large, 2.53m, -5.5 Db
* Center - small, 2.37m, -4.0 Db
* Front R - large, 2.50m, -5.5 Db
* Sur.R - small, 1.34m, - 4.5 Db
* Sur.L - small, 1.98m, -2.0 Db
* Sub - 2.47m, - 3.0 Db

Hiermee(de handmatige aangepaste setting) maar weer eens een poosje draaien. De uitkomsten v.d. auto set-up heb ik opgeschreven, daar kan ik weer op terug vallen indien nodig.


Ik blijf mij echter verbazen over de giga verschillen betreft de afstanden en de Db`s tussen auto set-up en handmatig . Ik heb ook geen idee hoe ik deze moet interpreteren en/of kan uitleggen.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

garmtz

De asbolute verschillen zijn niet zo interessant, het gaat om de onderlinge niveaus tussen de speakers. Ik vind large voor de fronts en surrounds erg optimistisch en ik zou zelf de fronts met de hand ook op small zetten. Sowieso vind ik de uitkomsten van Audyssey niet erg best en kun je beter handmatig afstellen.

Kjelt

Wat Audyssee doet is op MEERDERE plaatsen meten en daar zo in middelen dat iedere stoel een goed geluid heeft.
Wat je met de hand meestal doet is dat de sweet spot een geweldig geluid heeft.

Het hangt er vanaf waar je voorkeur ligt, ik heb zelf prima ervaringen met de Audyssee detection.

Ben het wel met Garmtz eens, als je een subwoofer hebt zou ik de speakers op small zetten. Alleen enkele speakers die speciale (sub)woofers geintegreerd hebben zou je op large willen laten staan. Het resultaat bij mij was dat de front speakers minder laag te verwerken kregen en daardoor juist prachtig gingen klinken.

Overigens als ik naar je resultaten kijk zit er ongeveer een 5dB verschil tussen behalve bij de sub (logisch dat is zeer lastig voor een microfoon) en de surround R, dus ik vermoed bij de surround R dat je iets fout hebt gedaan (zat er iets in de weg van de microfoon?)
De 5dB is te verklaren in het gebruik van je testsignaal. Audyssee probeert dit zoveel mogelijk de signalen rond de 0dB te krijgen, jij hebt ze kennelijk rond de -5dB afgeregeld wat er op duidt dat je ingangssignaal 5dB te zacht stond. Je wilt nl rond de 0dB uitkomen met je calibratie  ;)

Xander32

Audessy heb ik volgens het boekje gedaan, d.w.z.:
* alles wat kan storen af/uit gezet, niets in de baan van speaker en mic,
* de mic. op een stabiele standaard,
* eerst op de 1e luisterpositie(de voornaamste), +/- 50 cm van de achterwand,
* dan tweede luisterpositie
* dan derde
* dan wederom bovenstaande luisterposities maar een meter naar voren.

En het was heerlijk stil(maandag-ochtend, wonend op een rustig pleintje).

Ik zal de fronts ook op small zetten, kijken wat dat geeft.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Attie

Hoe heb je de mic gericht, naar plafond (verticaal) of naar de speakers (horizontaal)?
Heb zelf 1x met Audessy gemeten (verticaal) en dat vond ik maar zozo (fronts én center werden op large gezet bijvoorbeeld). Zelf meten in afstanden en db's vind ik veel beter, juist ook omdat ik alleen de sweet spot wil. Meerdere metingen op meerde luisterplaatsen zit ik niet op te wachten. Vreemd trouwens dat je met Audessy minimaal drie metingen moet doen, eentje alleen op de sweet spot zou prettig zijn en geeft wellicht veel betere uitkomsten.

Kjelt

Quote from: Attie on March  8, 2010, 16:14:10
Vreemd trouwens dat je met Audessy minimaal drie metingen moet doen, eentje alleen op de sweet spot zou prettig zijn en geeft wellicht veel betere uitkomsten.
Dat komt omdat het Audysee algoritme juist bedoeld is om alle toehoorders een zo goed mogelijk filmgeluid beleving te geven in plaats van alleen de eigenaar  :D
Als je alleen de sweet spot wilt of alleen stereo muziek wilt luisteren dan adviseer ik het met de hand (oor) te doen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat Audyssee voor film een beter geluidsbeeld geeft dan ik ooit zelf voor elkaar heb gekregen met manueel afstellen (op de subwoofer na, die heb ik naar beneden nagesteld).

bart_nl

wat mij wel verbaast is dat de afwijkende speakers allemaal 4.02 meter afstand geven? Is er niet een ander probleem met bijvoorbeeld je speakers of een instelling in je receiver?

Attie

Kjelt, dat begrijp ik. Draai jij dan met front en center op large? En hoeveel metingen? Drie of acht? En je vindt het geluid dus ook beter vanaf de sweet spot t.o.v. Zelf meten?

Kjelt

Quote from: Attie on March  8, 2010, 16:43:56
Kjelt, dat begrijp ik. Draai jij dan met front en center op large? En hoeveel metingen? Drie of acht? En je vindt het geluid dus ook beter vanaf de sweet spot t.o.v. Zelf meten?
Nee ik heb alle speakers op small staan. Ik heb twee forse subwoofers die het geluid onder de 80 a70 Hz (met curve uiteraard vanwege de stijlheid van het filter) overnemen.
Ik doe meestal 6 metingen omdat ik 6 stoelen heb staan. Maar nogmaals voor stereo doe ik dit anders, daar heb ik een aparte voor en eind-versterker voor, en dan klinkt het  beter dan de receiver maar dat kan aan meerdere zaken liggen (prijs v+e versterker >> prijs receiver).

Alleen het filmgeluid klinkt veel meer als een soundbubble dan ik met de hand voor elkaar krijg en dat heeft volgens mij ook er mee te maken dat Audysee meer doet dan alleen de afstanden en de versterking regelen.

Attie

Kjelt, ik vraag gewoon even door nu....

Heb je ze op small gezet, terwijl de audessy large aangaf?

En ja.... ik doel met al mijn vragen uitsluitend op film/surround

Xander32

Quote from: Kjelt on March  8, 2010, 17:36:46
Nee ik heb alle speakers op small staan. Ik heb twee forse subwoofers die het geluid onder de 80 a70 Hz (met curve uiteraard vanwege de stijlheid van het filter) overnemen.
Ik doe meestal 6 metingen omdat ik 6 stoelen heb staan. Maar nogmaals voor stereo doe ik dit anders, daar heb ik een aparte voor en eind-versterker voor, en dan klinkt het  beter dan de receiver maar dat kan aan meerdere zaken liggen (prijs v+e versterker >> prijs receiver).

Alleen het filmgeluid klinkt veel meer als een soundbubble dan ik met de hand voor elkaar krijg en dat heeft volgens mij ook er mee te maken dat Audysee meer doet dan alleen de afstanden en de versterking regelen.
:withstupid:
Die ervaring heb ik nu ook; Audessy krijgt beter een soundbubble voor elkaar dan dat ik met meetlint en Db.meter in de weer ga.

Quote from: Attie on March  8, 2010, 16:14:10
Hoe heb je de mic gericht, naar plafond (verticaal) of naar de speakers (horizontaal)?
Heb zelf 1x met Audessy gemeten (verticaal) en dat vond ik maar zozo (fronts én center werden op large gezet bijvoorbeeld). Zelf meten in afstanden en db's vind ik veel beter, juist ook omdat ik alleen de sweet spot wil. Meerdere metingen op meerde luisterplaatsen zit ik niet op te wachten. Vreemd trouwens dat je met Audessy minimaal drie metingen moet doen, eentje alleen op de sweet spot zou prettig zijn en geeft wellicht veel betere uitkomsten.
Audessy heeft bij mij aan 1 meting genoeg(dan kan je hem al aan `t rekenen zetten). De mic richt ik altijd naar `t plafond zoals aangegeven in de handleiding. Betreft de Db.meter idem.

Quote from: bart_nl on March  8, 2010, 16:40:49
wat mij wel verbaast is dat de afwijkende speakers allemaal 4.02 meter afstand geven? Is er niet een ander probleem met bijvoorbeeld je speakers of een instelling in je receiver?
Ik heb de receiver ge-reset voordat ik deze opnieuw ging instellen. De foutieve waarde betreft de afstand surrounds komt misschien doordat ik de surrounds niet direct op de luisterplek gericht heb omdat deze ander haast in mijn oren staan te blazen.


Maar voor alle duidelijkheid: ik ben met huidige set-up niet geheel ontevreden; ik verbaasde mij echter over de forse verschillen betreft afstanden en Db.`s tussen auto set-up en handmatig, welke ik niet kan verklaren. En dat laatste daar kan ik niet goed tegen :P.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kjelt

Quote from: Attie on March  8, 2010, 17:51:00
Kjelt, ik vraag gewoon even door nu....
Heb je ze op small gezet, terwijl de audessy large aangaf?
En ja.... ik doel met al mijn vragen uitsluitend op film/surround 
Nee bij mij gaf Audysee zelf al aan dat ze op small moesten.

Quote from: Xander32 on March  8, 2010, 18:12:37
Die ervaring heb ik nu ook; Audessy krijgt beter een soundbubble voor elkaar dan dat ik met meetlint en Db.meter in de weer ga.
:D
Quote from: Xander32 on March  8, 2010, 18:12:37
ik verbaasde mij echter over de forse verschillen betreft afstanden en Db.`s tussen auto set-up en handmatig, welke ik niet kan verklaren. 
Afstanden kan ik ook niet goed verklaren bij mij klopten deze behoorlijk aardig. dB's heb ik al proberen te verklaren bovendien heb je ook een andere meetmicrofoon gebruikt voor het handmatig afregelen? De bijgeleverde microfoon's zijn behoorlijk goed althans bij de Denon receivers, kosten al gauw €150.- /stuk.

jrjhoe

Quote from: Kjelt on March  8, 2010, 18:20:23
Nee bij mij gaf Audysee zelf al aan dat ze op small moesten.
:D Afstanden kan ik ook niet goed verklaren bij mij klopten deze behoorlijk aardig. dB's heb ik al proberen te verklaren bovendien heb je ook een andere meetmicrofoon gebruikt voor het handmatig afregelen? De bijgeleverde microfoon's zijn behoorlijk goed althans bij de Denon receivers, kosten al gauw €150.- /stuk.

Ik heb recent een mic bijbesteld voor mijn A1HD - ik verwachtte idd rond de 150 per stuk, kwam echter op 50 per stuk!  :)

De microfoon is denk ik idd behoorlijk, is iig gemaakt door audio technica...
Stereo: TAD CE-1 | REL B1 | Mark Levinson No. 332 | Krell KRC-HR | Luxman EQ-500 | Pyon Sound Ultima/Iris 12" | Michell Gyro SE Black/SME 309/DIY PSU | Mytek Manhattan II met Roon Ready kaart

Xander32

Ik heb zojuist gezien dat Audessy idd. meer doet dan alleen de afstanden en de Db.`s: Audessy gebruikt ook altijd een EQ. Ik was ervan overtuigd dat dat niet zo was maar het tegendeel bleek vanaaf waar(op aanwijzingen van een forumgenoot van `t Marantzforum wat dieper het menu van de receiver ingedoken).

Zojuist heb ik de linkerfront weer zijn oorspronkelijke waarde gegeven na auto set-up: 0.0 Db. (= 0 betreft main volume) en de andere speakers daar in verhouding tot de door mij gemeten waarde met Db.meter op aangepast>

Concreet:
FL   -5.5 > 0.0
C    -4.0 > +1.5
FR   -5.5 > 0.0
SR   -4.5 > +1.0
SL   -2.0 > +3.5
Sub -3.0 > +2.5

Ook de met rolmaat gemeten afstanden gehandhaafd. Klinkt niet gek. Voordeel is dat ik de main volume minder ver hoef open te draaien: voorheen was het -30 en wanneer knallen -25 en nu dus normaliter -35 en wanneer ff knallen -30.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Attie

Sander, je hebt dus nu de instellingen handmatig gedaan en alle uitkomsten van audessy overruled, begrijp ik?
Ik zal vandaag eens serieus en minitieus weer met audessy aan de slag gaan. Het zou mooi zijn als inderdaad na 1 meting gerekend kan worden...maar is het niet zo dat als in het menu audessy aan staat dat je dan handmatig waardes niet kan wijzigen? (bijvoorbeeld large naar small). Ik vraag me wel af als dat wel kan je dan de hele uitkomst overhoopt gooit en het weergave resultaat geen homogeniteit meer heeft.

yorkie13

wat ik ook wel wil weten is hoever je de crossover van de subwoofer hebt staan
80 hz of 120 hz ?
ik ga straks mijn nieuwe Monitor Audio RS6 en LCR icm een xxls400 ook met audessey meten
en kijken of ik de boel netjes kan afregelen
wel gebruik ik voor de subwoofer een antimode 8033 B
daarna alles eens met een db meter nalopen

Kjelt

Quote from: RA SUBS on March  9, 2010, 10:29:07
wat ik ook wel wil weten is hoever je de crossover van de subwoofer hebt staan
80 hz of 120 hz ?
Dat hangt ook weer van je frontspeakers en je subwoofer af. Ik zelf zit op 80Hz maar dit is een filterflank dus je krijgt nog behoorlijk wat hogere frequenties richting sub en lagere frequenties naar je speakers toe.

Attie


Kjelt

Quote from: Attie on March  9, 2010, 10:52:29
Wat is een filterflank?
Flankstijlheid van een filter?  Eerste orde filter heeft 6dB/octaaf dat wil zeggen als je met bv een 1e orde laagdoorlaatfilter de frequentie F 1 octaaf verhoogt (vedubbelt dus 2*F) dat die frequentie dan -6dB verzwakt is tov de originele amplitude. Bij 80Hz zit er dus nog een -6dB 160Hz bij en alle frequenties ertussen lineair sterker (120Hz -3dB) etc.
2e orde is 12dB/octaaf
3e orde is 18dB/octaaf etc.
De vraag is dus een hoeveelste orde filter er geimplementeerd is en dat je daar dus rekening mee moet houden. Oftewel je zult bij je subwoofer laagdoorlaatfilter met frequentie F ook altijd nog hogere frequenties dan F meekrijgen  en net andersom bij je hoogdoorlaatfilter richting fronts met frequentie F zul je ook nog lagere frequenties dan F meekrijgen.
Kortom alleen in de theorie maar in de praktijk bestaat er geen oneindig stijl filter.  ;)

yorkie13

na een weekje inspelen en de xtz de deur uit zijn
eens serieus de monitor audio RS6/LCR/RS-FX met xxls400 gemeten met audessey

fronts fullrange
center 40 hz
surrounds 60 hz
subwoofer op 120 hz, daar LFE een apart kanaal is

afstanden heb ik aangehouden daar deze na nameten met eenmeetlint aardig kloppen
behalve de subwoofer

front L  3,9 m   -6db
center    4,2 m  -8db
front R   3,9 m  -6db
surr R    1,5 m   -8db
surr  L    1,5 m  -8db
subw   5,4 m     -2 db

dit na 3 metingen op de luisterplek
na even een blu ray van John Mayer erin klinkt dit toch helemaal niet verkeerd

komende dagen wil ik een 2de subwoofer, ook een xxls400 gaan plaatsen
voor het LFE gebeuren

Xander32

Quote from: Attie on March  8, 2010, 16:14:10
Hoe heb je de mic gericht, naar plafond (verticaal) of naar de speakers (horizontaal)?
Heb zelf 1x met Audessy gemeten (verticaal) en dat vond ik maar zozo (fronts én center werden op large gezet bijvoorbeeld). Zelf meten in afstanden en db's vind ik veel beter, juist ook omdat ik alleen de sweet spot wil. Meerdere metingen op meerde luisterplaatsen zit ik niet op te wachten. Vreemd trouwens dat je met Audessy minimaal drie metingen moet doen, eentje alleen op de sweet spot zou prettig zijn en geeft wellicht veel betere uitkomsten.
Laat ik eerst voorop stellen dat ik momenteel met het resultaat van de huidige set-up niet ontevreden ben.

Gisteren heb ik ontdekt dat je de settingen door Audessy gewoon in het menu betreft de handmatige set-up kan aanpassen, ook al staat Audessy aan (wordt bij de SR8002  in het display aangegeven): deze overruled de auto set-up middels Audessy.
En Audessy doet idd. meer dan alleen de afstanden en de Db`s: ook een EQ maakt deel uit van de auto set-up.

Met Audessy kan je ook 1 meting doen, na de eerste meting krijg ik drie opties:
* check
* tweede meting
* calculate ...

Ik heb de afgelopen weken ervaren dat je met de auto set-up en het max. aantal metingen een mooiere soundbubble krijgt. Het geluid v.d. verschillende speakers lijkt meer in elkaar over te vloeien.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Quote from: RA SUBS on March  9, 2010, 10:29:07
wat ik ook wel wil weten is hoever je de crossover van de subwoofer hebt staan
80 hz of 120 hz ?
ik ga straks mijn nieuwe Monitor Audio RS6 en LCR icm een xxls400 ook met audessey meten
en kijken of ik de boel netjes kan afregelen
wel gebruik ik voor de subwoofer een antimode 8033 B
daarna alles eens met een db meter nalopen
Ik heb alle speakers nu op small staan en de crossover in de receiver op 80Hz. - heb ook nog even 60 Hz. uitgeprobeerd maar dat had geen meerwaarde (crossover v.d. BK geheel open).

Ik heb verschillende variaties betreft small en large uitgeprobeerd i.c.m. verschillende settingen van de crossover: met alles op small en de crossover op 80Hz. heb ik hier het mooiste resultaat.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vlearmoes

Quote from: RA SUBS on March  9, 2010, 11:53:43
na een weekje inspelen en de xtz de deur uit zijn
eens serieus de monitor audio RS6/LCR/RS-FX met xxls400 gemeten met audessey

fronts fullrange
center 40 hz
surrounds 60 hz
subwoofer op 120 hz, daar LFE een apart kanaal is

afstanden heb ik aangehouden daar deze na nameten met eenmeetlint aardig kloppen
behalve de subwoofer

front L  3,9 m   -6db
center    4,2 m  -8db
front R   3,9 m  -6db
surr R    1,5 m   -8db
surr  L    1,5 m  -8db
subw   5,4 m     -2 db

dit na 3 metingen op de luisterplek
na even een blu ray van John Mayer erin klinkt dit toch helemaal niet verkeerd

komende dagen wil ik een 2de subwoofer, ook een xxls400 gaan plaatsen
voor het LFE gebeuren

Ralf

Er gaat iets fout
Als het goed is zet de audyssey front left op 0    en niet op -6
je kunt zelf ook alles +6 geven  ;)


Theo
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

yorkie13

dat van de linker front op 0 heb ik ook wel eens gelezen
echter na een volledige meting met audessey zijn dit de wwardes die eruit komen

later deze week krijg ik 2 x MA  RS-LCR binnen en heb dan weer 3 x gelijke front en center

ik ga dan zo schuiven dat de afstanden tot op de cm gelijk zijn en met een db meter alles nalopen

op de luisterplaats alles op 75 db instellen als referentieniveau

Vlearmoes

Je hebt dan de volumeknop niet juist staan

eerst in versterker links voor op 0 zetten (eigenlijk alle speakers)
dan met Db-meter linksvoor op 75Db zetten met volumeknop
vervolgens de audyssey laten lopen/werken


Theo
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology