Moederbord GA-H55M-USB3, nu nog een videokaart

Gestart door hipperd, maart 7, 2010, 13:07:04

Vorige topic - Volgende topic

hipperd

Via via ben ik in het bezit gekomen van Gygabyte GA-H55M-USB3 moederbord met een I5-750 proccesor.
Alleen blijkt dat de proccesor keuze de verkeerde was (vandaar dat die gene hem weg deedt?). Nu wil ik deze opstelling houden maar heb nu geen beeld omdat de I5-750 geen GPU heeft.
Heb nog een voeding liggen van 500W. Mijn vraag is wat voor videokaart kan ik het beste kiezen. De videokaart moet voorzien zijn van HDMI. Het geluid komt wel van het moederbord af en gaat
naar een versterker. Er worden geen games gespeeld, en hij moet Full HD zijn.
Synology DS209 1,5TB, Popcornhour A110, LG 37LF66 1080P lcd televisie, Denon versterker

Erik

dan zou ik in ieder geval naar eentje kijken zonder fan dan is die helemaal stil en dat is wel prettig.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Raphie

heb nog een ATI 2600, deze is passief en heeft HDMI (beeld en geluid) mag weg voor € 25,00
JBL PRX Power!

Jackol

Zou er dan een radeon 5450 inzetten, zeer zuinig, perfekt voor video, passief en voor ongeveer 4 tientjes nieuw te krijgen.

Of de huidige processor verkopen en voor dat geld een core i5 661 of 660 kopen, dan kan je de geintegreerde videokaart gebruiken, die ook perfekt is voor een HTPC.

hipperd

Processor verkopen is geen optie, deze zit namelijk al gemonteerd op het moederbord.
Maar de 5450 is wellicht een goede optie.
Synology DS209 1,5TB, Popcornhour A110, LG 37LF66 1080P lcd televisie, Denon versterker

DrSmith

Die 5450 is zeker een goede optie, mede omdat de nieuwste versie van TotalMedia Theatre nu PAP op die kaaart ondersteunt (wel de ATI drivers gebruiken en niet de Realtek) en je dus ook HD-audio over HDMI kunt uitsturen.

ajbeefde

Citaat van: DrSmith op maart  9, 2010, 10:55:28
Die 5450 is zeker een goede optie, mede omdat de nieuwste versie van TotalMedia Theatre nu PAP op die kaaart ondersteunt (wel de ATI drivers gebruiken en niet de Realtek) en je dus ook HD-audio over HDMI kunt uitsturen.

Heb ik afgelopen week ook in mn pc gezet.....
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

squallgage

Heej ik zou zeker kiezen voor minstens een ATI 4000 of 5000 series.
deze hebben namelijk wanzinnige HD mogleijkeden,

ik draai zelf op een ATI- 3870 ( ook een vlaggenship, een Sapphire )
zat mee geleverd:
DVI- naar RGB
DVI-Naar VGA
DVI naar HDMI

Dus genoeg keuzen
OH nooit op de standaard koeling kiezen , !
video kaarten zonder fan heb niks aan, dat is voor internet pc's
ik raad toch zeker een kaart aan met min 512mb 128bits.
256bits zijn de hi-end cards.
Ik heb zelf ook een aparte koeler vervangen voor het origineel , hij komt net tegen de 30db aan, en dan is hij nog 35graden.
videokaart kan best warm worden bij het video spelen.

Best ATI's zijn ASUS en Sapphire ( of een ATI van ATI :D )
gebruik wel altijd drivers van AMD.com en niet ASUS of Sapphire.

Evt. een vlaggen ship van de 4000series bemachtigen door een 2de hands over te nemen,
er zijn een heleboel mensen die te snel overstappen naar een nieuwe kaart ! .
en zo hun kaarten voor rond de 100euro weg doen terwijl hij in de winkels vaak nog 200euro is.

Ik ga zelf kijken naar de 5700 serie in Crossfire. voor mijn HTPC.

Ik zou geen 5450 gaan kopen voor dat geld kun je beter een 4000 serie halen.

je kan beter voor de ATI Radeon HD5670 deze hebben vaak 1gb geheugen met 128bits interface !
de 5400 heeft maar 64bits ! ( dat scheeld een boel berekeningen ) !

Ik weet niet wat voor windows je gaat draaien , maar houd er rekening mee dat Win7 zelf ook een videokaart nodig heeft ivm AERO, vergeet dat niet !
Win Vista natuurlijk ook.
( dat word mijn reden ook om in 2x 5670 te draaien, zeker voor full HD is dit een verstandige keuze.

ik weet niet precies hoe snel je processor is , maar 2x2200mhz min. en een goede keus is dan een 2x3000mhz of een 4x3000mhz. dan hoeft je cpu niet zo hard te draaien
word ie minder warm , verbruikt ie ook minder koeling, en zal hij stiller zijn dan 2x2,2ghz ! ;)

Ik weet niet wat je van plan bent verder met je HTPC.

ik draai nu op

Mobo: ASUS V2M (dacht ik :P)
CPU  : AMD 2x2200mhz (4200+)
Mem:  2x2gb Geil
HDD: 1x500gb & 1x250gb & 1x1000GB voor films.
Audio: Creative X-FI met optical out !
video: ATI 3870 512mb

Dit is perfect voor 720p. sommige 1080p fils zijn soms wat schokkerig.
Ik hoop dat dit je voldoende info heeft gegeven . anders gewoon op de AMD site kijken
wat de verschillende kaarten kunnen 

Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

DrSmith

Citaat van: squallgage op maart 12, 2010, 14:22:15
Heej ik zou zeker kiezen voor minstens een ATI 4000 of 5000 series.
deze hebben namelijk wanzinnige HD mogleijkeden,

ik draai zelf op een ATI- 3870 ( ook een vlaggenship, een Sapphire )
zat mee geleverd:
DVI- naar RGB
DVI-Naar VGA
DVI naar HDMI

Dus genoeg keuzen
OH nooit op de standaard koeling kiezen , !
video kaarten zonder fan heb niks aan, dat is voor internet pc's
Een standaard passieve koeler is meer dan genoeg voor een HTPC waarop (zoals Topicstarter aangeeft) geen spellen zullen worden gespeeld (wel zorgen voor genoeg airflow in je kast).

Citeer
ik raad toch zeker een kaart aan met min 512mb 128bits.
256bits zijn de hi-end cards.
Ik heb zelf ook een aparte koeler vervangen voor het origineel , hij komt net tegen de 30db aan, en dan is hij nog 35graden.
videokaart kan best warm worden bij het video spelen.

Best ATI's zijn ASUS en Sapphire ( of een ATI van ATI :D )
gebruik wel altijd drivers van AMD.com en niet ASUS of Sapphire.

Evt. een vlaggen ship van de 4000series bemachtigen door een 2de hands over te nemen,
er zijn een heleboel mensen die te snel overstappen naar een nieuwe kaart ! .
en zo hun kaarten voor rond de 100euro weg doen terwijl hij in de winkels vaak nog 200euro is.

Ik ga zelf kijken naar de 5700 serie in Crossfire. voor mijn HTPC.
Holy overkill, Batman  :o
HD decoding kan prima met 1 standaard chip gebeuren (kijk bijv. maar eens naar de NMT's)

Citeer
Ik zou geen 5450 gaan kopen voor dat geld kun je beter een 4000 serie halen.
Een kaart uit de 4000 serie ondersteunt geen PAP en dus geen HD-audio over HDMI, daarom is voor een HTPC de 5000 serie een betere keuze.

Citeer
je kan beter voor de ATI Radeon HD5670 deze hebben vaak 1gb geheugen met 128bits interface !
de 5400 heeft maar 64bits ! ( dat scheeld een boel berekeningen ) !
Die geheugenbandbreedte (mooi scrabblewoord) is eigenlijk alleen maar van belang bij 3D berekeningen (spellen) en maakt voor HD decoding weinig uit

Citeer
Ik weet niet wat voor windows je gaat draaien , maar houd er rekening mee dat Win7 zelf ook een videokaart nodig heeft ivm AERO, vergeet dat niet !
Win Vista natuurlijk ook.
( dat word mijn reden ook om in 2x 5670 te draaien, zeker voor full HD is dit een verstandige keuze.
Sorry maar een aparte videokaart voor de Windows interface is totale overkill, zo niet onzin!

Citeer
ik weet niet precies hoe snel je processor is , maar 2x2200mhz min. en een goede keus is dan een 2x3000mhz of een 4x3000mhz. dan hoeft je cpu niet zo hard te draaien
word ie minder warm , verbruikt ie ook minder koeling, en zal hij stiller zijn dan 2x2,2ghz ! ;)

Ik weet niet wat je van plan bent verder met je HTPC.

ik draai nu op

Mobo: ASUS V2M (dacht ik :P)
CPU  : AMD 2x2200mhz (4200+)
Mem:  2x2gb Geil
HDD: 1x500gb & 1x250gb & 1x1000GB voor films.
Audio: Creative X-FI met optical out !
video: ATI 3870 512mb

Dit is perfect voor 720p. sommige 1080p fils zijn soms wat schokkerig.
Ik hoop dat dit je voldoende info heeft gegeven . anders gewoon op de AMD site kijken
wat de verschillende kaarten kunnen 
Met een bijna vergelijkbare setup (alleen heb ik een HD4350 ipv een 3870) speel ik alles vloeiend af, zelfs 1080p (ook Blu-Ray).
Je kunt beter wat tijd stoppen in het uitzoeken van de juiste afspeelprogramma's en codecs dan alles alleen maar met hardware op te lossen.
Met hardware zit je namelijk ook meteen het verbruik en de warmteontwikkeling op te krikken (videokaart, processor, voeding) en daarbij komt ook nog eens het extra geluid (door de noodzakelijke koeling).

RalphH

@DrSmith:
Niets aan toe te voegen.

Stop het geld in een stukje software a la Total Media Theatre (verdienen die jongens ook nog wat :)) en je kunt bitstreamen met een HD5xxx kaartje.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Josh

@DrSmith: Ook totaal mee eens, dat systeem staat erg ver weg van een "ideale" HTPC.

Het is bijna knap om op dit moment nog een pc'tje samen te stellen dat qua hardware niet in staat is alles vloeiend af te spelen.
Het zit 'm vaak in de software / codec's die niet optimaal ingesteld zijn om de mogelijkheden van de moderne grafische chips te benutten.

De 5450 (en dan passief) is volgens mij op dit moment de beste keuze, 'k gebuik zelf een onboard Geforce 9300.
Marantz NR1602 / Rotel RB-1080 / OLS Emotion 1 / BlueSound Node / Nvidia Shield TV / Apple TV 3 / Panasonic TX-P55VT50

Endemic

Yep, net voor een vriend een pc gebouwd die totaal 50 Watt verbruikt (voorzien van 2 harde schijven en brander) met een onboard GPU en die kan prima 1080 films weergeven. Moet je wel PowerDVD voor BluRay en Media Player Classic (met Haali splitter en ffdshow) gebruiken voor Matroska files (.mkv).

specs:
Asus M4A78LT-M LE                                                                       1            € 50,42
AMD Athlon II X2 235e 2.70 GHz, 2x 1MB , Boxed, Excl. Videochip     1        € 52,10
WD Caviar SE 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300                        1         € 31,09
WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300                     1         € 71,39
Cooler Master Hyper TX 3                                                             1          € 12,56
Sony Optiarc AD-7241S S-ATA, Bulk, Zwart                                     1         € 17,65
Kingston KVR1333D3N9/2G 2 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC      1              € 39,50      
                                                                                                                 274,71      prijzen ex BTW trouwens...
BTW

totaal                                                                                                         326.91

Zo heb je voor 330 een nieuwe pc die alles afspeelt, wel zou ik een mobo adviseren met een spdif uit als je je surround wil laten decoderen door je receiver. Aangezien de persoon voor wie ik deze pc gebouwd heb alleen stereo luistert (ja ook films) en niet zo heel erg kritisch is gaat deze via de 3,5mm mini-jack.

In ieder geval succes gewenst met je keuze!

Marantz SR6009, Denon DP 3000 / van den Hul kabels, Rotel RCD991 / MIT-kabels, Xanadu AW-18AL, C-10, AW-7AL / Audio Research kabels (fronts only),  Zelfbouw sub 2 * 10", Sony 4K projector