HDX BD1

Gestart door J.A.F._Doorhof, februari 27, 2010, 15:38:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Een korte overview van de BD1 van HDX.


Belangrijkste :
Beeld en geluid is heel close met de Dune.
De BD1 is iets scherper en geluid klinkt wel duidelijk beter op bepaalde scenes op onze setup, maar op een normaal set is dit verwaarloosbaar.
Scherpte en diepte moeten wel opvallen in het beeld, waar de dune soms wat "korrelig of soft" wil worden is de BD1 een stukje rustiger en scherper.
Het is niet het effect van een vlies dat weggehaald word maar het komt wel allemaal wat beter over.

AB is fantastisch, wat een licht komt daar vanaf, perfect voor een donker HT, je hebt geen zaklamp meer nodig.
Zou alleen het licht iets langer aan willen hebben, seconde of 3-4 is ideaal.

Problemen, deal breakers:
Bepaalde WMApro tracks geen audio via SPDIF, kan HDMI niet testen maar de Dune doet wel WMApro via SPDIF.
Volgens de specs zou hij ook overweg moeten kunnen met WMApro.

Geen lipsync correctie.
ERG belangrijk aangezien niet alle rips etc. helemaal goed lopen.
De Dune doet dit met een simpele druk op de knop gedurende play, dat zou feitelijk elke speler moeten kunnen.

Geen videoEQ.
Ook zeer belangrijk, kunnen instellen van helderheid en contrast is gewoon een verreiste voor een high-end speler en de meeste kunnen dit ook.

Kan geen 1080P50/60 (enorm jammer).
1080P24 werkt wel, net als alle andere formaten, verander dit en save en klaar, projector synced opnieuw en het werkt.
Bij 1080P 50/60 gebeurt er niets, 1080i 50/60 werken wel.
Dit is zeer jammer aangezien veel projectoren gewoon 1080P50/60 ondersteunen en de mensen de mediaspeler 720P materiaal laten upscalen naar 1080P50/60
Er is nagenoeg geen NATIVE 1080P50/60 materiaal (op een enkele uitzondering na) maar een mediaspeler moet dit wel kunnen, helemaal om bv DVD's uit te sturen naar een projector met full HD panelen.
Tuurlijk kun je de projector laten upscalen maar dit is allemaal weer extra werk qua instellen.

Geen autoswitching, maar erger geen goede beschrijving van de file.
MAW geen aanduiding NTSC/PAL of 480/576 je zal dus zelf eerst moeten kijken naar de file, schokt de file dan moet je dus gaan werken op een andere refresh.
Bij de dune is dit al irritant omdat je feitelijk de file moet stoppen, setup in moet drukken en dan de video refresh moet veranderen.
Daarna 1x ok drukken, return en je zit weer in de directory van de file.
Bij de BD1 kom je weer helemaal in de root terecht, maw je moet de file weer helemaal opzoeken.
Waarom niet gewoon een on the fly refresh aanpassings mogelijkheid ? (geldt ook voor de Dune trouwens), of beter gewoon selectie van de refresh.

Ik krijg ook mijn Samba niet te zien (wachtwoord).
Draai nu alles via twonkymedia en dat werkt vlekkeloos, ook hogere bitstream files werken.
Wil wel graag samba ondersteuning met wachtwoord zien, maar geloof dat ze daarmee bezig zijn.
Kan ook dan pas kijken of mymovies werkt, nu zie ik alleen maar wat mapjes met bestanden, beetje saai in vergelijking met de Dune waar ik de hele film omschrijving, aantal sterren, plaatjes etc zie.
Maar goed even afwachten als Samba gaat draaien.

Kleine aanpassingen die handig zouden zijn.
Blauwe led mag uitschakelaarbaar worden, ZEER irritant in een donker HT, hij verlicht nagenoeg mijn hele kast.
Stukje zwart gaffer tape werkt perfect maar is niet een high-end oplossing.

Ga dit weekend nog even verder testen, maar de 1080P50/60 ondersteuning (vooral voor DVD weergave natuurlijk op een 1080P display) is op dit moment een 100% dealbreaker.

Verder ZEER positief over beeld en geluid.
Een speler met HEEL veel potentie als ze dezelfde mogelijkheden hebben met mymovies als de TVIX en Dune.
Qua beeld en geluid zou ik persoonlijk overstappen, echter qua bovengenoemde problemen zitten er nog dingen in die me 100% zeker van een koop afhouden.
Fix die en we hebben een iets betere speler qua kwaliteit als de Dune.
Op dit moment is het allemaal veelbelovend maar nog geen aanrader.

ECHTER.....
De firmware is nog maar net in ontwikkeling, gaat redelijk snel met bugfixes, dus ik denk dat er over 2 maanden wel eens een hele andere conclusie kan liggen.
Hou hem dus in de gaten, we houden hem voorlopig naar de Dune om continue te testen bij nieuwe releases.

UPDATE 14 Mei 2010
Ik streep deze maar officieel van mijn lijstje van waarschijnlijke opvolger van de Dune.

Heb nu een tijdje met de nieuwe firmware gespeeld maar kan simpelweg niet enthousiast worden.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de nieuwe look en feel een stuk beter is, het is een soort kruizing tussen de PS3 en de bekende TVIX structuur, het werkt maar niet helemaal lekker voor enorme bibliotheken.

Grootste nadelen voor mij waarom ik hem definitief afschrijf zijn :

1. Nog steeds geen lipsync correctie (is hij er wel laat me dit dan weten).
2. DVD folders start je op door de eerste video file te gebruiken MAAR je hebt dan geen menu besturing, de pijltjes werken gewoon als doorskippen, je hebt ook geen menu knop etc. echt ronduit belachelijk.
3. Netwerk shares kunnen nu met naam en wachtwaard aangemaakt worden maar wat ik ook probeer het is niet werkend te krijgen met onze server, terwijl mijn Twonky wel perfect werkt op de BD1 en de Dune gewoon mijn share herkent.
Dit is een probleem dat ik ook al bij de TVIX tegen kwam maar daar werkte zelfs mijn twonkyserver niet.
Je zou bijna de schuld zoeken in de server zelf maar heb die een paar keer doorgelopen de afgelopen dagen en alles is 100% perfect ingesteld, de PS3, iPad (mediasoftware), de Dune etc. pakken allemaal netjes de share op.
4. Samba share word wel gezien, maar geeft aan geen files, ben je eigenwijs en druk je er dan toch op dan word je getrakteerd op een zwart scherm met blauwe randen waar je onmogelijk uit komt.
5. Bij het starten van de internet browser kom ik niet meer terug uit de browser, het enige dat werkt is een on/off van de speler.

Klopt 1 van deze 5 dingen niet, laat me dit dan weten, ook ik ben niet alwetend en kan wat missen.

Er zijn ook dingen verbeterd.
1. De 1080P50 en 1080P60 zijn toegevoegd.
2. Er is een autoframe rate optie toegevoegd.
3. De user GUI is een stuk verbeterd.

Overall heb ik best een rot gevoel over de BD1 om eerlijk te zijn.
Gisteren een aflevering van Supernatural vergeleken met de Dune BDprime 3.0 en de BD1 heeft gewoon meer diepte in het beeld en het geluid klinkt een stuk losser.
Je zou BIJNA zeggen dat als ze de DVD map problemen oplossen je kan leven met werken met de Twonky server en het missen van de mooie plaatjes en beschrijvingen van de Dune........

Voorlopig gaat de BD1 uit mijn set naar de demo ruimte in de winkel, de THIS IS IT! firmware van de BD1 is voor mij uitgedraaid op een THIS COULD BE IT!, but it still isn't firmware.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marvin....

leuk, tevens een beetje jammer natuurlijk, om te lezen.
als de genoemde problemen een beetje verholpen worden is het zeker een kandidaat om de hdx1000 te vervangen.

de 1080p50-60, zijn dat dingen die ze met een firmware update kunnen veranderen?

Ronin79

Het beste is dus om nog een of twee maanden te wachten totdat er betere firmware versies zijn ?

Als ze die probleempjes hebben opgelost, is dit zeker een goede kandidaat om te gaan kopen.
Want als we op de YuiXX moeten gaan wachten ... dan is waarschijnlijk al de HDX - BD2 uit  :P

J.A.F._Doorhof

Ik weet het niet zeker maar ik neem aan van wel.
Hoewel sommige chipsets niet verder gaan dan 1080P24.
Het is echter wel een beperking welke ik niet op een apparaat wil hebben.
DVD zou je uit kunnen sturen op 576 natuurlijk of 480 maar sommige projectoren/tv's doen zeer slechte upscaling en dan is het wel handig om gewoon alles vanuit de speler te upscalen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

De YuiXX verwacht ik ook veel van.
Laten we hopen dat in dit geval uitstel betekend een nagenoeg foutloze release ?



nah.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ronin79

Ik hoop van wel, maar ik heb er een hard hoofd in.  ;)

De HDX ondersteund toch ook BR Iso ?
Volgends mij de YuiXX niet, en dat zou ik persoonlijk wel jammer vinden.

Mijn CPU is op dit moment niet zo snel (single Core Athlon, AGP MB  :blush:), dat ik dat even in een paar minuten kan omzetten.
Dus Iso support, zal wel handig zijn. Of ik moet dat geld wat ik voor een mediaspeler appart had gezet,
gaan gebruiken of inversteren in een andere CPU systeem.

Ik weet het nog niet. Ik hou in iedergeval dit Topic in de gaten  ;)

jasjenl

Toch jammer dat ze dit ding met zulke firmware op de markt hebben gezet. Ook als ik de ervaringen op Tweakers lees lijkt dit apparaat op dit moment eerder een downgrade dan een upgrade t.o.v. de HDX-1000. Met name het niet supporten van 1080p50/60 is echt te slecht voor woorden m.i.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Ronin79

Hoe zou het beeldkwaliteit zijn tegen over de normale HDX ?
De normale HDX ondersteund zeker geen BR Iso ... of toch wel ?

Marvin....

mij lukt dat in ieder geval niet met die hdx1000.

Madhouse

Citaat van: SillentWolf op februari 28, 2010, 19:01:13
Hoe zou het beeldkwaliteit zijn tegen over de normale HDX ?
De normale HDX ondersteund zeker geen BR Iso ... of toch wel ?

Nee word niet ondersteund (zoals al vaker gezegd). Maar de m2ts file is makkelijk uit de BR iso te halen hoor..

Absoluut geen spijt dat ik voor de 1000 ben gegaan.. ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

denoontje

Hoi Frank , toevallig ook getest of eigen gemaakt video's van sony cams (afgemixt via magix) direct afspeelbaar zijn.
Op de oude HDX1000 lukt dit namelijk niet

Ronin79

#11
@ Madhouse

Moet je de Iso dan uitpakken, of gaat dat anders.
Omzetten kan namelijk met mijn huidige PC wel even gaan duren  ;)

Marvin....

dat zou ik ook wel graag willen weten....

J.A.F._Doorhof

Mijn fcp files worden goed afgespeeld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Madhouse

Citaat van: SillentWolf op februari 28, 2010, 19:29:21
@ Madhouse

Moet je de Iso dan uitpakken, of gaat dat anders.
Omzetten kan namelijk met mijn huidige PC wel even gaan duren  ;)

Je kunt gewoon de iso uit elkaar trekken. Je kunt ook de subs er appart uithalen (ben er nog niet helemaal achter hoe dat moet).
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Ronin79

@ Madhouse

In iedergeval bedankt voor het antwoord


@ Frank

De meeste bestands formaten ken ik wel, maar fcp files niet.

HAL

Citaat van: SillentWolf op februari 28, 2010, 22:50:50


De meeste bestands formaten ken ik wel, maar fcp files niet.


Final Cut Pro. Editsoftware voor Apple.

Ronin79


WilcoD

Ik zag dat deze speler geen usb slave aansluiting heeft, hoe kun je dan je laptop aan de HDX hangen om bestanden over te dragen?

Of gaat dit alleen via het netwerk  :unsure:

WilcoD

Niemand enig idee  :sigh:

Madhouse

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

WilcoD

Oke thanks, heb er nog geen kaas van gegeten maar dit vind ik toch wel praktisch.

Zit nog zwaar te twijfelen tussen de 1000 en deze.

Madhouse

#22
Citaat van: WilcoD op maart  4, 2010, 20:52:33
Oke thanks, heb er nog geen kaas van gegeten maar dit vind ik toch wel praktisch.

Zit nog zwaar te twijfelen tussen de 1000 en deze.


Heb die twijfel ook gehad en heb bij 1dayfly (kwam voor een mooie prijs voorbij) uiteindelijkeen 1000 gekocht, hier heb ik totaal geen spijt van.
BD ISO's zet ik wel even handmatig om, dat is 10min werk.
Voor de rest zag ik geen meerwaarde (voor mij persoonlijk dan) in de BD1.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Ronin79

Ook niet grafisch of qua audio ?

Heeft deze HDX1000 wel een lipsync. De nieuwe namelijk niet.

De BR Iso kun je toch gewoon uitpakken en dan in een appart mapje met de naam plaatsen.
Op deze manier kan de 1000 het toch wel lezen. ?

Ben namelijk nog steeds aan het twijvelen.

Welke schijf heb je in de HDX1000 gedaan ?
Een Samsung Eco van 1TB of kan er ook een Seagate van 1.5 in ?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen  :thumbs-up:

Madhouse

#24
Grafisch en qua audio kan ik geen vergelijking maken, maar wat niet weet wat niet deert  ;) De 1000 is gewoon perfect met beiden.

- Ja de HDX1000 heeft lipsync, tenminste ik heb die functie wel voorbij zien komen.
- BR ISO kun je idd gewoon het grootste m2ts bestand van uitpakken en daarna de subs er uit trekken (3 tooltjes en 10min. werk totaal nodig) en dan kan de 1000 hem gewoon lezen.
- Ik heb er een 1,5TB Samsung EcoGreen F2 HD154UI in zitten. 1,5TB is op het moment het meest waar voor je geld.

Ik ben tot nu toe 1 BD ISO tegen gekomen (Cars) en daar zijn een hoop losse m2ts files. Ik ben er nog niet achter hoe ik die moet gaan koppelen. Maar verder (stuk of 20 al) heb ik nog geen problemen met BD ISO's gehad.

Maar dit is mijn mening natuurlijk en een ander zal hier misschien anders over denken, maar voor mij is het prima zo!  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub