Mijn evt HTPC vs Tvix

Gestart door marcel1970, februari 24, 2010, 15:01:32

Vorige topic - Volgende topic

marcel1970

Hallo,

Ik heb al een poos en tvix staan met bluray firmware aangesloten op een onkyo 507 en die weer op een fullhd philips 42" lcd tv. Op zich bevalt het prima, qua beeld en geluid, alleen wordt ik soms moe van de traagheid van de tvix in de menu's ed. En ik wil graag een S2 sat kaart in de toekomst gaan aanschaffen.
Nu zit ik te twijfelen of een htpc wat voor mij is en heb ik in mijn pc (q6600, 2gig ram en 2TB aan hdd's) een MSI ATI R5450-MD1GH 1024 gebouwd en deze tijdelijk aan mijn onkyo/tv gekoppeld. Op een lege hdd heb ik windows 7 geinstalleerd daarna media portal en het SAF codec pack. Alles werkt ook HD audio alleen de beeldkwaliteit vindt ik slechter tov de tvix. Beetje schokkend beeld soms, lichtelijk last van tearing, en het lijkt of er een lichtelijke waas op het beeld zit.
mijn video settings zijn:

Ook srt subs willen niet werken zowel in een mkv gemuxed als los,

op het bovenstaande plaatje staat ook dat je haali mediasplitter moet gebruiken, maar deze zat niet in het SAF codec pack (aanbevolen bij MP), en achteraf installeren werkt ook niet dan speelt MP niets meer.

Later heb ik powerdvd geinstalleerd en daar een Blu-Ray op afgespeeld en hier was ik wel tevreden over de beeldkwaliteit (beter tov de tvix)

De output van mijn ati kaart staat op 1080p 50hz, overscan staat op 0%
mijn vragen zijn:
Welke filters en renderer kun je het beste gebruiken in MP?
Welke settings zijn de beste voor mijn ati kaart en/of tv?
En is het standaard media center van windows ook een goed alternatief om Blu ray en remuxes (m2ts) af te spelen met behoud van HD audio?
Alvast bedankt  :smile:

--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

Wizzing

Ik heb zelf ook de SAF codecs geïnstalleerd op mijn mediaportal en ik gebruik als H.264 video decoder :"CyberLink Video Decoder (PDVD9)". Heb je wel SAF geunlocked?

Verder denk ik dat deze vraag beter kunt stellen in het mediaportal forum, in dit topic: http://forum.team-mediaportal.com/codecs-external-players-55/saf-v4-00beta-standalone-filters-dxva-ready-mpeg2-h-264-vc-1-a-44614/

Dan geeft Hoborg (de samensteller van SAF) zelf commentaar.

btw met tearing bedoel je af en toe 'schuine strepen'? (weet het even niet anders te omschrijven). Want daar heb ik ook wat last van. Dat staat next op mijn to do list ;)

marcel1970

@Wizzing
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen met tearing dit plaatje heb ik even van een ander forum:

Ik heb het niet in zulke maten maar soms zie ik het wel.

Bedankt voor je link, ik heb de topic doorgelezen maar de startpost is al wel meer dan een jaar oud. Maar in dat sub forum is wel een hoop info te vinden  :smile:
Dat unlucken van SAF snap ik niet helemaal. is dit alleen om de cyberlink filters te kunnen selecteren (wat na installeren van powerdvd ook kan) of zitten er nog meer voordelen aan? en hoe unlock je ze dan?

Verder blijk ik met de vraag zitten of hier ook gebruikers zijn van het standaard media center in windows in combinatie met ati kaart en HD formaten.
Ik moet zeggen dat ik er maar weinig instelmogelijkheden in vindt zitten..

Wizzing

Dank voor de foto uitleg. Ja ongeveer dat bedoel ik ook. Alleen ik heb het een beetje schuin en ook in mindere mate. Het principe is idd hetzelfde! Nu nog even uitzoeken hoe dit op te lossen.

Over het unlocken heb ik je een PM gestuurd. Maar is idd om de volledige funcionaliteit van de codecs te kunnen gebruiken.

Volgens mij werkt MCE ook goed met blu-ray, alleen moet je dan (net als mediaportal) een extern programma launchen. Bijvoorbeeld powerdvd9 speelt ze af en dit kan erg mooi integreren met MCE. Ik heb het programma wel geïnstalleerd maar nog niet gebruikt. Ik heb namelijk geen blu-ray speler maar wel losse bestanden en snap de werking van de files/menu's nog niet helemaal in filemode.

MCE is een erg goed programma, met matige instelmogelijkheden en matige plugins. Het grote voordeel is echter dat het zeer stabiel is, een erg goede tv functie heeft en snel te configureren is. Voor de echte 'tweaker' is mediaportal toch een bevredendigere keuze, maar je moet wel van configureren houden.

marcel1970

Dank je voor de pm, ik ga er morgen mee verder, ben net weer een uur bezig geweest (voordat ik je pm las) met configuren en geen steek opgeschoten. Dat is wel een voordeel van de TVIX stekker erin en spelen maar :) 

m00se

Heb je naast de TV ook nog een gewoon PC-scherm aan je pc hangen? Verschillende refreshrates kunnen namelijk tearing in de hand werken.

marcel1970

Citaat van: m00se op februari 28, 2010, 13:30:40
Heb je naast de TV ook nog een gewoon PC-scherm aan je pc hangen? Verschillende refreshrates kunnen namelijk tearing in de hand werken.

Ney ik had enkel de pc via hdmi aangesloten. Intussen heb ik de pc weer weggehaald omdat dit ook mijn hobby/werk pc is.. ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, een htpc of de tvix houden of deze evt vervangen door een nieuwere speler. Tot nu toe vondt ik de (HT)PC teveel gedoe, voordeel is wel dat het veel sneller loopt dan de tvix, maar de beeldkwaliteit vondt ik beduidend minder (zal ongetwijfelt aan de instellingen gelegen hebben)

Djang

Ik zou Windows XP aanraden om te proberen met SAF unlocked en de laatste MediaPortal.
Ik had ook last van stutters op Windows 7 met EVR en inladen van de MKV duurde ook tergend lang.

Op XP heb ik dit probleem niet met VMR9 en ook geen sync/tearing problemen.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

marcel1970

Citaat van: Djang op maart  2, 2010, 10:26:02
Ik zou Windows XP aanraden om te proberen met SAF unlocked en de laatste MediaPortal.
Ik had ook last van stutters op Windows 7 met EVR en inladen van de MKV duurde ook tergend lang.

Op XP heb ik dit probleem niet met VMR9 en ook geen sync/tearing problemen.
Exuses voor mijn late reaktie, maar had de pc inmiddels weer terug naar boven gezet en had nog een oud am2 mobo met cpu liggen en wou die gaan gebruiken om verder mee te prutsen. alleen dat mobo lijkt overleden :(

marcel1970

Het moederbord heb ik intussen kunnen redden, de (voorlopige) spec van mijn htpc zijn:

Moederbord: asus V-M2A690G(M2A-VM)
CPU: amd x4200
Geheugen: 1 gig ddr2 (moet als eerste ge-update worden naar min 2x1 gig)
GPU: MSI ATI R5450
HDD 250 gig (wil vooral media vanaf usb drives gaan spelen)
Aangesloten via HDMI op Onkyo 507 naar Philips 42 inch full-hd lcdtv

Ik had windows xp eerst geinstalleerd maar hier kreeg ik hd audio niet aan de gang, toen maar even gaan prutsen met windows 7 en het ingebouwde mc.
Hier spelen remux m2ts files mooier in dan in mediaportal, zelfs mooier dan mijn tvix (qua beeld) alleen krijg ik nog geen hd audio. (dus tips zijn welkom)
Ik wil nu eigenlijk alles in het win7 mce voor elkaar krijgen omdat ik binnenkort een S2 sat kaart voor deze pc wil aanschaffen en lovende verhalen hoor ism win 7 mce.

DrSmith

Voor HD audio moet je software met PAP overweg kunnen en ik weet zo niet of Windows 7 dit kan (TotalMedia Theatre en PowerDVD kunnen dit wel).
Voor de Ati zou je dan de nieuwste TMT 3 (versie 170) moeten gebruiken samen met de Ati drivers voor het geluid (niet de Realtek).

marcel1970

Dank je DrSmith. Ik heb TotalMedia Theatre geïnstalleerd en deze start vanuit mc als ik op een bd folder druk. Zo wordt het mc voor mij steeds interessanter :)

Nog even een vraag. Ik wil graag muziek kunnen luisteren zonder de tv aan te hoeven zetten. Heb wel een laptop in de buurt staan, dus ik zoek eigenlijk software om via een webinterface de pc te bedienen/muziek aan te zetten . Graag tips hoe jullie dit doen. (wil/kan voorlopig geen display op pc)