Laptop, PC of een combinatie met een mediaplayer??

Gestart door A3-D, februari 20, 2010, 18:05:45

Vorige topic - Volgende topic

A3-D

Wie kan me helpen met het nemen van een gedegen beslissing??

Mijn situatie; momenteel heb ik een wat verouderde PC (een Pentium IV 3,2Ghz en 1GB geheugen) waar ik behoorlijk wat muziek en films op heb staan. Deze PC staat op zolder en hangt aan een D-Link DIR-888 Quadband Router die beneden in de meterkast hangt.

In de huiskamer heb ik een PS3 staan die bedraad aan de router is verbonden en aan een Panasonic TH-46PZ85E en stream vanaf mijn PC via met behulp van PS3 media server. Op zich gaat dat lekker, echter ervaar ik een aantal beperkingen:

• bij 1080P kan mijn PC het niet aan en wordt het beeld schokkerig
  • bij het streamen van internetradio ben ik verplicht om de televisie aan te doen
  • de PS3 ondersteunt niet alle beschikbare formaten

Nu sta ik aan de vooravond om te gaan updaten maar ben er nog niet helemaal uit en hoop dat er iemand is die me net even dat zetje in de rug geeft.  ::)

Mijn PC gebruik ik voornamelijk om te downloaden, surfen en foto-/videobewerken (ik kan me de tijd niet heugen dat ik er een game op gespeeld heb, echter zal dit met de hedendaagse games ook niet echt soepel lopen vermoed ik...).

Mijn opties:

• nieuwe PC incl. nieuwe monitor
  • aanschaf van een laptop
  • aanschaf van een wat mindere PC of laptop qua specs en daarbij een mediaplayer (bijvoorbeeld Digitech HDX-BD1)

Omdat ik het idee heb dat met de huidige i7 Quad Core Intel cpu's voor een laptop geen probleem zou moeten zijn om te streamen met behulp van PS3 Mediaserver, en ik er vanuit ga dat ik een laptop direct aan mijn plasma/receiver kan hangen middels een HDMI uitgang, zou mijn eerste keus dus een krachtige, goed presterende laptop zijn, uitgerust met een goede videokaart zodat ik 1080P kan bekijken op mijn Pana.

Maar zie ik nu iets over het hoofd?? Ik zie veel voordelen in een laptop; lekker mobiel en dus 's avonds niet heel de avond op zolder zitten, maar gaat het streamen moeiteloos lukken?? Of is het toch raadzamer om een behoorlijke PC aan te schaffen in combinatie met een mediaplayer??

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer en krijg ik de diverse computerwinkels ook maar half advies omdat ze gewoonweg te weinig specifieke kennis hebben op het gebied streamen, encoden en gebruik binnen een HT setup.

Qua laptop overweeg ik een Acer Aspire 8940G-724G50MN, maar mogelijk dat er andere, lees betere, opties zijn qua merk en type.

Alvast bedankt voor de reacties!

Elegy

Een moderne laptop kan zonder problemen 1080p materiaal weergeven, zeker als er een recente Ati of nVidia kaart in zit. Veel laptops hebben tegenwoordig ook een hdmi en spdif aansluiting dus dat is wel zo makkelijk om op een tv of receiver aan te sluiten.
Ik heb zelf mijn laptop middels hdmi aan mijn beamer hangen en met spdif aan de receiver en dat werkt als een zonnetje, ondanks dat de laptop alweer een jaar oud is gaat dat prima, ook met de vogelscène.
Kwestie van de juiste codecs installeren en dan een beetje in de set up van de mediaspeler rommelen en het gaat zonder problemen.

Het voordeel van een losse mediaspeler is dat het ding vrijwel alles slikt en ook goed is te integreren in een ht setup vanwege de looks, de aansluitmogelijkheden etc. Sommigen kunnen ook gebruikt worden als nas of downloadstation (torrents, nzb) maar daar zijn ze niet altijd even sterk in. Rarren/parren is toch het snelste op een pc of laptop.
Het voordeel van een laptop is dat je ook eenvoudig internetradio of gewoon muziek kan luisteren zonder dat de tv (energieslurper) weer aanhoeft. Simpel kabeltje aan de receiver en hatseflats. En met de laptop kan je natuurlijk ook downloaden, zodat de pc uit kan blijven. En ben je klaar dan gaat de laptop dicht en het is lekker opgeruimd. Het nadeel van een laptop is dan wel dat het beeldscherm ook aanstaat, ik heb er gewoon een krant over gelegd maar dat is natuurlijk niet echt de meest esthetische oplossing.

Een nieuwe pc is dan wel weer fijn vanwege nieuwe rekenkracht maar als je daar toch al weinig mee deed zou ik dat niet doen. Surfen, downloaden en wat fotobewerken kan ook prima op een laptop namelijk. Dan kan je beter een laptop en eventueel nog een mediaspeler aanschaffen.

Wizzing

Laptops zijn inderdaad snel genoeg om hd-materiaal af te spelen. Het probleem wat ik met laptops heb is dat ik de beeldschermresolutie te laag vind. Ook upgraden in de toekomst is moelijk tot niet te doen.

Een laptop vind ik persoonlijk echt voor 'erbij', om even lekker bij de tv te surfen oid.

Hakker

Bij een laptop kan je instellen dat als je de klep sluit de laptop niet uit gaat dus een krant over het beeldscherm of iets dergelijks hoef niet. Resolutie probleem is ook een non argument aangezien er genoeg laptops zijn met een full HD scherm (1920x1080 dus)

Wil je een machine puur voor je radio/films hebben dan kan je het beste een losse mediaspeler als bv een Xtreamer gebruiken. Kosten niks en je kan er gewoon een usb HD op gooien waarvan je de films speelt bv het kan ook een 2,5" schijf huisvesten als het moet. Dit is in princiepe ook de goedkoopste oplossing want spelers kosten niet veel meer beginnen vanaf de 80 euro geloof ik en verbruiken daarnaast ook nog eens heel weinig stroom ;)

Wizzing

Citaat van: Hakker op februari 21, 2010, 21:11:56
Resolutie probleem is ook een non argument aangezien er genoeg laptops zijn met een full HD scherm (1920x1080 dus)

Ik weet niet wat het budget is. Bij de 'normale' modellen van ~E600,- heb je gewoon een 15" breedbeeld schermpie waar naar mijn mening weinig informatie op kan. Iets in de trend van 1280x800 heb je dan. Als je E1500,- wil uitgeven aan een laptop om mkv's te kunnen afspelen be my guest... laat er dan tenminste ook een 23" scherm op zitten anders heb je er nog weinig aan. Dit is geen non-argumtent maar gewoon iets waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf.

Elegy

Citaat van: Wizzing op februari 21, 2010, 21:34:08
Ik weet niet wat het budget is. Bij de 'normale' modellen van ~E600,- heb je gewoon een 15" breedbeeld schermpie waar naar mijn mening weinig informatie op kan. Iets in de trend van 1280x800 heb je dan. Als je E1500,- wil uitgeven aan een laptop om mkv's te kunnen afspelen be my guest... laat er dan tenminste ook een 23" scherm op zitten anders heb je er nog weinig aan. Dit is geen non-argumtent maar gewoon iets waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf.

Ik heb een laptop met een 15,6" scherm en 1080p er op kijken gaat anders prima hoor.
Daarbij wil ts de laptop aansluiten op zijn tv:

Citaat van: A3-D op februari 20, 2010, 18:05:45
en ik er vanuit ga dat ik een laptop direct aan mijn plasma/receiver kan hangen middels een HDMI uitgang, zou mijn eerste keus dus een krachtige, goed presterende laptop zijn, uitgerust met een goede videokaart zodat ik 1080P kan bekijken op mijn Pana.
Dan is het kleine scherm van een laptop geen enkel probleem als je het doorlust naar een tv/projector.
Sowieso is film kijken op een laptop alleen wel aardig als je toevallig in de trein zit of onderweg bent ofzo.

maxtrash

Citaat van: A3-D op februari 20, 2010, 18:05:45
Wie kan me helpen met het nemen van een gedegen beslissing??

Mijn situatie; momenteel heb ik een wat verouderde PC (een Pentium IV 3,2Ghz en 1GB geheugen) waar ik behoorlijk wat muziek en films op heb staan. Deze PC staat op zolder en hangt aan een D-Link DIR-888 Quadband Router die beneden in de meterkast hangt.

In de huiskamer heb ik een PS3 staan die bedraad aan de router is verbonden en aan een Panasonic TH-46PZ85E en stream vanaf mijn PC via met behulp van PS3 media server. Op zich gaat dat lekker, echter ervaar ik een aantal beperkingen:

• bij 1080P kan mijn PC het niet aan en wordt het beeld schokkerig
  • bij het streamen van internetradio ben ik verplicht om de televisie aan te doen
  • de PS3 ondersteunt niet alle beschikbare formaten

Nu sta ik aan de vooravond om te gaan updaten maar ben er nog niet helemaal uit en hoop dat er iemand is die me net even dat zetje in de rug geeft.  ::)

Mijn PC gebruik ik voornamelijk om te downloaden, surfen en foto-/videobewerken (ik kan me de tijd niet heugen dat ik er een game op gespeeld heb, echter zal dit met de hedendaagse games ook niet echt soepel lopen vermoed ik...).

Mijn opties:

• nieuwe PC incl. nieuwe monitor
  • aanschaf van een laptop
  • aanschaf van een wat mindere PC of laptop qua specs en daarbij een mediaplayer (bijvoorbeeld Digitech HDX-BD1)

Omdat ik het idee heb dat met de huidige i7 Quad Core Intel cpu's voor een laptop geen probleem zou moeten zijn om te streamen met behulp van PS3 Mediaserver, en ik er vanuit ga dat ik een laptop direct aan mijn plasma/receiver kan hangen middels een HDMI uitgang, zou mijn eerste keus dus een krachtige, goed presterende laptop zijn, uitgerust met een goede videokaart zodat ik 1080P kan bekijken op mijn Pana.

Maar zie ik nu iets over het hoofd?? Ik zie veel voordelen in een laptop; lekker mobiel en dus 's avonds niet heel de avond op zolder zitten, maar gaat het streamen moeiteloos lukken?? Of is het toch raadzamer om een behoorlijke PC aan te schaffen in combinatie met een mediaplayer??

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer en krijg ik de diverse computerwinkels ook maar half advies omdat ze gewoonweg te weinig specifieke kennis hebben op het gebied streamen, encoden en gebruik binnen een HT setup.

Qua laptop overweeg ik een Acer Aspire 8940G-724G50MN, maar mogelijk dat er andere, lees betere, opties zijn qua merk en type.

Alvast bedankt voor de reacties!

laptop gebruiken om af te spelen vind ik zelf een slecht idee. Erg onhandig om iedere keer dat kabeltje aan te sluiten, teveel gedoe met installatie, laptop wordt weer duurder.
Laatst toevallig voor 349 een laptop gekocht voor mijn schoonmoeder, en daar was eigenlijk helemaal niets mis mee. t4200 dual core, 3GB geheugen, 15 inch scherm. On board video. Een zware laptop met dedicated video bijvoorbeeld wordt weer warmer, kent kortere tijd op de batterij kortom waarom?

Mediaplayers zijn gewoon ideaal. Geen hoofdpijn, afspelen maar. Je laptop is ook niet geblokkeerd dus kun je voor iets anders gebruiken. Daarnaast goed wake-on-lan instellen en je oude pc blijven gebruiken. Kun je vanaf de laptop de pc boven besturen om te laten downloaden etc. ,Evt. kun je later ook een harde schijf in de mediaplayer zetten. De pc is nu neem ik aan te traag omdat je hem realtime video laat transcoderen tbv de ps3. Voor de mediaplayer hoeft dat niet dus dan lijkt me dat de pc perfect bruikbaar blijft als server.

_ MarcelloW _

Citaat van: maxtrash op februari 21, 2010, 22:24:23
laptop gebruiken om af te spelen vind ik zelf een slecht idee. Erg onhandig om iedere keer dat kabeltje aan te sluiten, teveel gedoe met installatie, laptop wordt weer duurder.

Mediaplayers zijn gewoon ideaal. Geen hoofdpijn, afspelen maar. Je laptop is ook niet geblokkeerd dus kun je voor iets anders gebruiken. Daarnaast goed wake-on-lan instellen en je oude pc blijven gebruiken. Kun je vanaf de laptop de pc boven besturen om te laten downloaden etc. ,Evt. kun je later ook een harde schijf in de mediaplayer zetten. De pc is nu neem ik aan te traag omdat je hem realtime video laat transcoderen tbv de ps3. Voor de mediaplayer hoeft dat niet dus dan lijkt me dat de pc perfect bruikbaar blijft als server.

Helemaal mee eens. Laatst bij Bol.com een WDTVLive besteld en een dag later in gebruik genomen. Out of the box perfect werkend.

Ook met een oud sempron 2000+ pctje en 1gb ram als downloader/server. Even in XP de mappen sharen die je wilt (bij mij van externe HD's) en het werkt. Ik zou het idereen aanraden.

Geen nadelen? Jawel, eentje. Speelt geen DVD menus af. Maar met een programma als makemkv kun je gewoon de afleveringen van een serie splitsen als 3 of 4 losse bestanden. Ook klaar.
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

A3-D

Op zich heb ik er niet zo'n probleem mee om de laptop aan te sluiten met een kabeltje, het ruimt ook makkelijk weer op en via WiFi kan ik sowieso dan muziek streamen via de PS3.

Ik heb nu een Dell XPS 16 op het oog met een i7 processor, komt op een kleine 1500 Euro uit en kan een waardige vervanger worden voor mijn desktop PC, en dan later, als de kinderziektes eruit zijn, een Digitech HDX-BD1 erbij vermoed ik....

maxtrash

Citaat van: A3-D op februari 24, 2010, 22:06:07
Op zich heb ik er niet zo'n probleem mee om de laptop aan te sluiten met een kabeltje, het ruimt ook makkelijk weer op en via WiFi kan ik sowieso dan muziek streamen via de PS3.

Ik heb nu een Dell XPS 16 op het oog met een i7 processor, komt op een kleine 1500 Euro uit en kan een waardige vervanger worden voor mijn desktop PC, en dan later, als de kinderziektes eruit zijn, een Digitech HDX-BD1 erbij vermoed ik....
een enorm bedrag voor een laptop. Ook een goedkopere laptop zal veel sneller aanvoelen dan je oude pc. Sterker nog: je cpu zal 99% van de tijd uit zijn neus vreten dus daar hoeft allemaal niet zoveel aan besteed worden. Heb zelf overigens een Dell Studio van rond 800 euro.

A3-D

Citaat van: maxtrash op februari 24, 2010, 22:20:28
een enorm bedrag voor een laptop. Ook een goedkopere laptop zal veel sneller aanvoelen dan je oude pc. Sterker nog: je cpu zal 99% van de tijd uit zijn neus vreten dus daar hoeft allemaal niet zoveel aan besteed worden. Heb zelf overigens een Dell Studio van rond 800 euro.

Het is inderdaad een behoorlijk bedrag, maar het is dan ook een alleskunner in mijn optiek, en voor hetgeen ik 'm wil gebruiken kan ik hier best mee uit de voeten...  ;D