mac mini als htpc goed genoeg?

Gestart door CineManno, februari 15, 2010, 21:01:26

Vorige topic - Volgende topic

CineManno

Ik zit erover te denken om een HTPC te gaan inrichten. Ik wil daarmee muziek, films en foto's afspelen op mijn pioneer 507xa. Ik twijfel of ik een mac mini zal nemen. Maar twijfel of het goed genoeg zal zijn of toekomstvast genoeg.

Van een PC kun je een beest maken die alles vlekkeloos zal afspelen. Echter als ik alle PC configs bekijk zakt de moed me in de schoenen. Wat een giga keuze. Zelfs de best buy guides hebben nog zoveel afslagen of mikken op 750 euro zonder OS. Een PC inrichten in een beetje oke behuizing is dus niet echt goedko(o)p(er). Of energiezuinig.

De mac mini is kant en klaar en je kunt vlot aan de slag. En ik vindt de integratie van iPhone en iTunes wel chique. Echter de mac mini moet het van zijn CPU power hebben (Dual Core 2.26GHz) omdat hardware acceleratie niet ondersteund is. En de mac mini ondersteunt geen TrueHD audio. Dus is dat goed genoeg voor de lange termijn? En ik moet natuurlijk een nieuw systeem leren kennen, wat ik dan wel weer een verrijking voor mezelf vindt. 

Iemand die wat kan reflecteren?

GH

Een Mac Mini kan prima dienst doen als HTPC. Bedenk alleen wel dat je redelijk beperkt bent in mogelijke uitbreidingen.... geen HDMI, andere grafische kaart en al helemaal geen extra HD's.
Itunes is inderdaad fraai met een Iphone, maar bedenk dan ook wel dat je met Itunes zeker niet alles kan afspelen. Er zijn alternatieven maar dan verlies je weer een deel van het voordeel.

Kijk ook eens op: http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/bpufbJthag/viewconfig/ , maar ook als je niet zelf wat in elkaar wilt zetten zijn er genoeg andere alternatieven.

Een Mac Mini is een fraaie kleine kast, maar het is relatief prijzig.

Rednaxela

Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Wizzing

Heb even een stukje van de concurent doorgelezen welke Rednaxela postte. Conclusie 1080p kan. Verwacht alleen niet dat je intensieve dingen tegelijk kunt doen zonder hardwarematige ondersteuning. Ik heb een windows HTPC met een simpele dualcore energy efficient proc. Deze kan downloaden/parren en rarren en HD af spelen zonder ook maar een beetje moeite. .
Ikzelf zou deze niet zo snel nieuw voor dit doeleinde aanschaffen omdat je jezelf idd beperkt met een mac. Bijvoorbeeld het opnemen van digitale televisie schijnt (zie topic) niet super te werken. Ik neem aan het dat uitbreidingen als full HD helemaal niet mogelijk zijn (correct me if i'm wrong).

Misschien ben je helemaal niet opzoek naar dit soort zaken, maar dan heb je naar mijn mening een overgewaardeerde popcorn hour player met kleine harde schijf aan een mac (popcorn player samen met YAMJ skin is erg mooi).

Nosoforos

Aangezien ik op mijn 4 jaar oude simpele MacBookje al 1080p materiaal kon afspelen, zou ik me niet druk maken of dat wel kan met een nieuwe Mini.
Kijk eens rond op internet naar mensen die een Mini gebruiken icm Plex (wat mij betreft de beste htpc software voor de mac)
Ik zelf gebruik mijn Mac (op dit moment een iMac) al jaren als htpc, maar gebruik hem daarnaast gewoon ook voor alle andere dingen. Ik heb een adapter voor displayport naar HDMI (met digitale audio). Dus multichannel geluid en 1080p video worden over 1 enkele Hdmi kabel naar de receiver in de woonkamer gestuurd. Daar bedien ik het geheel gewoon op de bank met mijn iPhone. Ondertussen kan iemand anders op de iMac rustig andere dingen doen, dus ik zie zelf nooit zo in waarom een apart apparaat.
EyeTv is mooie software om te gebruiken als je tv wil kijken op de Mac. En waarom zou je geen TrueHD kunnen afspelen? - edit: ik zie het al, waarschijnlijk iets met hdcp. Anyway, dat kan mij persoonlijk nou weinig schelen. Daar heb ik dan eventueel nog mijn Blu-Ray speler voor (al gebruik ik die nooit, Plex doet alles voor me)
linkje naar Plex: http://www.plexapp.com/
mac mini als htpc: http://www.123macmini.com/

CineManno

Digitale TV op een HTPC ben ik niet geinteresseerd in. Ik heb Ziggo en dan moet je dus dure Anysee kaarten kopen. En dan heb je een oplossing welke niet officieel ondersteund wordt door Ziggo. Dual tuner en opnemen is mij te complex. Daar koop ik liever een humaxje voor.

Even een vraagje, welke audiotracks zitten er in een gemiddelde mkv file? Is dat DD of DTS? Ofhoe gaat plex ermee om als er een TrueHD spoor op zit. Wordt dat dan gedownsampled naar DD of DTS? Oftewel, wat voor geluid heb ik als ik een mkv op een mac mini afspeel?

GH

TrueHD ga je niet vaak in een MKV tegenkomen, DD of DTS is redelijk gebruikelijk.
Maar als ik je wensen zo lees kan je beter gewoon een mediaspeler kopen. Dat is een stuk goedkoper... een Mac mini is dan een beetje overdreven.

CineManno

Citaat van: GH op februari 16, 2010, 18:58:22
TrueHD ga je niet vaak in een MKV tegenkomen, DD of DTS is redelijk gebruikelijk.
Maar als ik je wensen zo lees kan je beter gewoon een mediaspeler kopen. Dat is een stuk goedkoper... een Mac mini is dan een beetje overdreven.

Daar heb ik lange tijd aan gedacht. Maar ik wil graag wel dat ik met dat apparaat nzb of torrents kan downloaden en uitpakken. En zover ik weet - correct me if i'm wrong - is dat lastig met mediaspelers. Ik zou ook niet weten hoe ik makkelijk nzbs zou kunnen zoeken met zo'n apparaat. Daar heb ik toch een browser voor nodig. En het is lastig om te streamen vanaf een PC op zolder, Internet connectie niet goed genoeg.