Fase van stekkers

Gestart door Frankie88, februari 10, 2010, 15:02:29

Vorige topic - Volgende topic

erik s.

Citaat van: Kjelt op februari 15, 2015, 20:47:18
Het gaat mij helemaal niet om bangmaken Erik het gaat mij er om dat er geen ongelukken gebeuren. Als Furutech zich nou gewoon eens aan de regels houdt en het snoer van de nodige informatie voorziet dan was het tenminste duidelijk. Rode en witte aders hoe verzinnen ze het. Als het installatiedraad was geweest kon je geen elektricien vinden die dat wil gebruiken aanleggen.
voor losse netsnoeren zijn geen eisen kwa kleur van de aders.
ik maak me meer zorgen om de erbarmelijke kwalliteit van bv connectors bij de bouwmarkt, dat valt al bijna uit elkaar als je er naar kijkt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Raphie

Je kan inderdaad van furutech zeggen wat je wilt, maar het is kwalitatief mechanisch topkwaliteit.
JBL PRX Power!

abbcdcg

Citaat van: erik s. op februari 15, 2015, 17:56:35
neem eens de moeite om op de website van Furutech te kijken.
Ik roep niet zomaar wat...

erik s.

Citaat van: abbcdcg op februari 15, 2015, 21:08:56
Ik roep niet zomaar wat...
daar staat bij elk netsnoer de specificaties van de gebruikte kabel, duidelijk?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

Citaat van: erik s. op februari 15, 2015, 21:19:59
daar staat bij elk netsnoer de specificaties van de gebruikte kabel, duidelijk?
Geef dan eens een url want op furutech.com of .nl staat geen ene fluit bij hun netsnoeren vermeld. Alleen de prijs van 150 per meter OMG zeg 75 keer duurder dan standaard kabel maar specificaties geven die er toe doen ho maar.

erik s.

Citaat van: Kjelt op februari 15, 2015, 22:21:10
Geef dan eens een url want op furutech.com of .nl staat geen ene fluit bij hun netsnoeren vermeld. Alleen de prijs van 150 per meter OMG zeg 75 keer duurder dan standaard kabel maar specificaties geven die er toe doen ho maar.
is dat nu zo moeilijk?
http://www.furutech.com/2014/08/06/9771/

Kjelt

Andere kabel  :nopompom:
Maar goed als dit voor alle kabels geldt dan zijn er dus twee verschillende versies:
CiteerNEMA Version: Type: 2-Pole + Earth • Rating: 15A 125V AC
EU Version: Type: 2-Pole + Earth • Rating: 10A 250V AC
Welke versie heeft Vtec? Of zijn alleen de pluggen anders.
Kortom heel duidelijk allemaal, not!

erik s.

Citaat van: Kjelt op februari 15, 2015, 22:44:05
Andere kabel  :nopompom:
Maar goed als dit voor alle kabels geldt dan zijn er dus twee verschillende versies:Welke versie heeft Vtec? Of zijn alleen de pluggen anders.
Kortom heel duidelijk allemaal, not!
de kabels zijn eender, alleen andere schuko.
deze waardes vindt je bij al hun netsnoeren.

Kjelt

Bij power18 kabel staat weer niets en bij deze staat alleen 125VAC 15A terwijl er ook een europese versie  is. Chaos dat bedrijf
http://www.furutech.com/2013/01/27/1177/

german

Ik vraag me af of bij fase wel of niet goed dit ook meetbaar is op het signaal dat door de LS kabel gaat. Weet iemand dat?
Kef LS60.
ROON Rock.

abbcdcg

Citaat van: german op februari 15, 2015, 22:54:05
Ik vraag me af of bij fase wel of niet goed dit ook meetbaar is op het signaal dat door de LS kabel gaat. Weet iemand dat?
Meetbar weet ik niet, hoorbaar overduidelijk wel.

Dctrl

Beste allen
Ik had een aansluitend of misschien net heel afwijkend vraagje ivm fase van stekkers. Ik ben zelf electro installateur en vroeg me toch enkele dingen af:
1. In belgie hebben we penaarde. Zomaar omdraaien kan dus niet. Moet de installateur dan alle fasedraden links op de wandcontactdoos of rechts aansluiten?
2. In belgie hebben we ook zoiets als een driefasig 230V net, zonder neutraal (N). Dat heb ik nu toevallig thuis. In zo'n net is de secundaire van de hoogspanningstransfo in driehoek geschakeld, waardoor er geen sterpunt, nulpunt, of neutraal is. De proef op de som: stel je hebt slechts een monofasige aansluiting thuis. Je meet spanning tussen aarde en spanningsdraad 1: 230v (of oplichtend schroevendraaiertje). Tussen aarde en draad 2: 0v (niet oplichtend). In dit geval staat er in de straat een 3x400v+N hoogspanningstransfo, en heb je dus neutraal (de 0v draad) en 1 van de 3 fases. Maar stel, je meet tussen aarde en een draad 115v, en tussen aarde en de andere draad ook 115v. Dan krijg je 2 draden van een 3x230v net, zonder neutraal.

Iedereen nog mee? Ik in ieder geval wel, maar nu mijn vraag: wat met de hele theorie over het draaien van de stekker als je op een 3x230v net zit? Je hebt dan namelijk geen neutraal.

De vraag rijst vanuit een probleem die ik heb: in mijn zekeringkast zit een voeding voor led verlichting, waar een schakelend ventilatortje in zit. Als de Leds branden, dan draait het ventilatortje ongeveer om de 5 minuten voor een 20-tal seconden. Het aanslaan van het ventilatortje genereert een zeer goed hoorbare tik door de luidsprekers, gevolgd door een zeer hoogfrequente beeeep, totdat het ventilatortje terug afslaat. Dit is zeer irritant, en weet nog niet of ik een netfilter ga maken voor de versterker, dan wel een andere fase kiezen ervoor. Ik heb het probleem sinds dat de versterker in een andere groep zit ingeplugd dan vroeger (versterker is een verdiep naar beneden verhuisd).

Van een netvervuiler gesproken, een made in China led-voeding!
B&W 604S3 * Aerial Acoustics Model 5B * Marantz AVR7008 * Marantz UD7007 * Dussun V8i * Sony 55" 805series display

Kjelt

Citaat van: Dctrl op februari 25, 2015, 13:49:50
1. In belgie hebben we penaarde. Zomaar omdraaien kan dus niet. Moet de installateur dan alle fasedraden links op de wandcontactdoos of rechts aansluiten?
Het schijnt dus niet vastgelegd te zijn. Ik heb altijd geleerd links de fase te monteren omdat de meeste mensen rechtshandig zijn zouden die önderbewust" geneigd zijn met hun rechterhand een geleider in het rechtergat te steken.

Citeer2. In belgie hebben we ook zoiets als een driefasig 230V net, zonder neutraal (N). Dat heb ik nu toevallig thuis. In zo'n net is de secundaire van de hoogspanningstransfo in driehoek geschakeld, waardoor er geen sterpunt, nulpunt, of neutraal is.
mijn vraag: wat met de hele theorie over het draaien van de stekker als je op een 3x230v net zit? Je hebt dan namelijk geen neutraal. 
Nee je hebt dan denk ik een symmetrische 230V op je wcd en dan zou het in principe niets mogen uitmaken hoe je de stekker plaatst.

jossie

Citaat van: Kjelt op februari 25, 2015, 14:05:01
Nee je hebt dan denk ik een symmetrische 230V op je wcd en dan zou het in principe niets mogen uitmaken hoe je de stekker plaatst.

Oh ja? Lijkt mij niet. Ik had vroeger overigens ook symmetrische spanning in de binnenstad van Delft.

De (onbedoelde) capaciteit tussen trafo en behuizing zorgt voor een zeer kleine lekstroom (vanwege de lage frequentie van 50 Hz)  naar de behuizing mits die verbonden is met de aardpen of een ander apparaat waarvan de potentiaal afwijkt. Ik zie niet in waarom de nul daar een rol in zou spelen aangezien de trafo juist zorgt voor galvanische scheiding met je apparaat.

Het is een relatief verhaal lijkt mij. Dus bij symmetriche spanning heeft het omdraaien van een van de stekkers hetzelfde effect. In het ene apparaat staat er dan '230V' en in het andere ook of juist '-230V' als de stekker andersom zit. In het laatste geval gaat de stoorstroom ook lopen.

Als dit niet zo was lijkt het mij dat bij twee ongeaarde apparaten nooit lekstroom zou kunnen lopen, los van de soort wisselspanning.

Omni !

jossie

Citaat van: Dctrl op februari 25, 2015, 13:49:50
De vraag rijst vanuit een probleem die ik heb: in mijn zekeringkast zit een voeding voor led verlichting, waar een schakelend ventilatortje in zit. Als de Leds branden, dan draait het ventilatortje ongeveer om de 5 minuten voor een 20-tal seconden. Het aanslaan van het ventilatortje genereert een zeer goed hoorbare tik door de luidsprekers, gevolgd door een zeer hoogfrequente beeeep, totdat het ventilatortje terug afslaat. Dit is zeer irritant, en weet nog niet of ik een netfilter ga maken voor de versterker, dan wel een andere fase kiezen ervoor. Ik heb het probleem sinds dat de versterker in een andere groep zit ingeplugd dan vroeger (versterker is een verdiep naar beneden verhuisd).

Van een netvervuiler gesproken, een made in China led-voeding!

Bovenstaand probleem wordt eerder veroorzaakt door onjuiste of defecte  bekabeling, inclusief onjuiste of missende aarding denk ik.
Omni !

erik s.

er is geen norm, maar fase rechts is gebruikelijk in Nedetland.

Dctrl

De stopcontactkringen zijn correct geaard. Ik heb zopas gemerkt dat er op die led voeding ook een aardingsklem voorzien is. Deze was niet aangesloten, nu wel. Vanavond eens horen of het opgelost is. Anders ben ik toch genoodzaakt een netfilter aan te schaffen voor de versterker. De versterker is maximaal 1500VA aan de 230V kant, de spoelen moeten dus al wel behoorlijk zijn.
B&W 604S3 * Aerial Acoustics Model 5B * Marantz AVR7008 * Marantz UD7007 * Dussun V8i * Sony 55" 805series display

jossie

@Dctrl

Misschien de volgende topic 's lezen:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128728.msg2310203#msg2310203

Ik denk dat jouw probleem daar ergens z'n oorsprong heeft.
Omni !

Kjelt

Citaat van: jossie op februari 25, 2015, 18:45:48
Oh ja? Lijkt mij niet. Ik had vroeger overigens ook symmetrische spanning in de binnenstad van Delft.
De (onbedoelde) capaciteit tussen trafo en behuizing zorgt voor een zeer kleine lekstroom (vanwege de lage frequentie van 50 Hz)  naar de behuizing mits die verbonden is met de aardpen of een ander apparaat waarvan de potentiaal afwijkt. Ik zie niet in waarom de nul daar een rol in zou spelen aangezien de trafo juist zorgt voor galvanische scheiding met je apparaat.
Het is een relatief verhaal lijkt mij. Dus bij symmetriche spanning heeft het omdraaien van een van de stekkers hetzelfde effect. In het ene apparaat staat er dan '230V' en in het andere ook of juist '-230V' als de stekker andersom zit. In het laatste geval gaat de stoorstroom ook lopen.
Als dit niet zo was lijkt het mij dat bij twee ongeaarde apparaten nooit lekstroom zou kunnen lopen, los van de soort wisselspanning.
Ja je hebt denk ik gelijk, als de twee apparaten in tegenfase aangesloten zijn zou er nog steeds een vereffeningsstroom kunnen lopen via de onderlinge geleiders.

jossie

Omni !

Dctrl

Citaat van: jossie op februari 26, 2015, 12:28:36
@Dctrl

Misschien de volgende topic 's lezen:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128728.msg2310203#msg2310203

Ik denk dat jouw probleem daar ergens z'n oorsprong heeft.

Ik heb geen gebalanceerde verbindingen, maar toch een heel interessant artikel.
Het aarden van de led voeding bracht geen oplossing.
Het omdraaien van de fase van de eindversterker bracht geen oplossing.

De eindversterker zit op een andere groep dan de overige apparatuur, maar op dezelfde fase. De eindversterker zit wel op een andere differentieelschakelaat (ander verdiep) dan de overige apparatuur en de led voeding.

Het probleem bestaat van het moment dat de eindversterker aan staat, zonder dat een ander toestel aan staat. Ik weet het niet helemaal zeker, maar de dussun zal wel een geaard apparaat zijn, de marantz sr7008 waarsch niet, de ud7007 misschien wel omdat die gebalanceerde uitgangen heeft.

De oplossing voor het probleem is relatief eenvoudig (vroeger had ik het niet): de eindversterker inpluggen in dezelfde groep als de overige apparatuur (een verdiep naar boven).

Maar ik probeer het te begrijpen...

jossie

Begrijp ik nou goed dat je voor en eindversterker een verdieping uit elkaar hebt staan en verbonden met een ongebalanceerde kabel?

En is de eindtrap geaard? Welke is 't?
Omni !

Dirk

Citaat van: jossie op februari 28, 2015, 15:58:10
Begrijp ik nou goed dat je voor en eindversterker een verdieping uit elkaar hebt staan en verbonden met een ongebalanceerde kabel?
zo vreemd is dat niet.
hier staat een passieve pre (met phonotrap) ook dmv zo'n 8m RCA kabel aangesloten op de stereopre in een andere kamer (nu zelfs ff op een surroundreceiver).
kan dus perfect...mits gebruik van goede kabels  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jossie

Dan zijn jouw apparaten of een van beiden niet geaard denk ik zo? Goede kabels helpen uiteraard.

Maar Dctrl heeft wel een probleem.
Omni !

Kjelt

Dan zou een extra referentiekabel die de chassis van beide apparaten met elkaar verbind mogelijk een oplossing bieden (bv een rca kabel waarvan alleen de mantel aangesloten is) maar eigenlijk zou je de hele situatie goed in kaart willen brengen , welk apparaat is wel ge-aard, welke niet en wat zit er nog meer op aangesloten.