NAS / Synology Tweaks

Gestart door neptune, februari 5, 2010, 23:08:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neptune

Ik heb sinds kort een DS410J en ben er driftig mee aan de slag. Ik moet zeggen dat ik met name het automatisch downloaden met sabnzbd+ nog niet optimaal krijg.
Wellicht hebben meer forum genoten dit probleem en kunnen we hier tips uitwisselen om een goede performance te behalen.

Mijn probleem is dat sabnzbd regelmatig slecht bereikbaar is(Druk aan het werk zeker ;D) en dat de memory load naar de 60% loopt.

Ik heb mijn folders zo geconfigureerd dat zowel cache als temp op hetzelfde volume plaatsvind.

Ik las al iets om de temp directory op een andere schijf te laten doen om de disk performance te verbeteren. Is dit de oplossing voor het memory (60%) probleem?


Ik heb zelf nog een tip: gebruik IOnice. Dan krijgt de mediaplayer harddisk prioriteit als je een film wil kijken als je aan het downloaden of uitpakken bent of een andere disk activiteit aan het doen bent.

Gebruikte IOnice instelling: -c2 -n4 (standaard instelling, gecontroleerd en tijdens film kijken werd er niet gedownload)

Alle input is welcome  :coffee: :clapping:
zet hier iets neer

neptune

de CPU load loopt soms ook flink op, tegen de 100% Python usage bijvoorbeeld.
Weet iemand hoe je inzicht krijgt in welke Python processen draaien en hoe onnodige uit te schakelen?
zet hier iets neer

neptune

#2
Na een reboot de instellingen voor cache en temp gewijzigd naar gescheiden harddisks.
Geheugen gebruik is flink teruggegaan en sabnzbd webinterface is weer bruikbaar (al is het vaak geen snelheidswonder)
Ik heb nu wel een hoge cpu load en daar zou ik ook graag nog iets aan doen.
zet hier iets neer

Robbo

Wat haal je aan read/write performance met deze NAS.   Welke RAID config draai je ?

advr

dit ga ik wel even volgen. ben wel in voor tweaks op de synology
heb een 207+
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

neptune

#5
Citaat van: Robbo op februari  6, 2010, 10:23:15
Wat haal je aan read/write performance met deze NAS.   Welke RAID config draai je ?
Het plaatje is wat ze zelf opgeven(MB/sec). Ik moet nog even opzoeken hoe ik zelf dit kan testen.
Ik draai niet met raid volgens mij, ik heb gewoon 2 schijven erin, 2 aparte volumes. Dit is omdat ik ben begonnen met 1 schijf en er later nog eentje bij in heb gezet.
Wellicht ga ik het nog anders doen als er winst te behalen is.

zet hier iets neer

blue-eyes

Ik heb onder water de NAS getweaked, dwz de Apache webserver geedit.
Niet echt een tweak, maar je moet wel omdat de interface voor de webserver zo ongeveer beperkt is tot "aan en uit" :D

Via putty, mooi progje om de NAS te benaderen.

Bovenstaan issue heb ik geen oplossing voor. Ik gebruik de client niet, ik koop :P .

Ik heb ook de mailserver draaien op de NAS. Stabiel, maar wederom beperkt via de interface.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Robbo

Interessant Blue-Eyes.    Betekent dit dat je al je emailverkeer op de NAS bewaard/via de NAS route ?

blue-eyes

Ik heb een eigen mailserver. Normaliter op mijn Linux bak (gateway, email, ftp en web) maar ik was met de NAS aan het stoeien, nog niet weer verwijderd.

De mail die ik ontvang sla ik op met de client. Zodra de client de mail heeft opgehaald wordt de mail van de server verwijderd, simpel in te stellen in Outlook.
Zolang de mail niet opgehaald wordt, blijft de mail bewaard op de NAS.

PST files backup ik op de NAS.
Dus ja, mail wordt op de NAS bewaard.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

AllStar

@ neptune: heb je al de laatste 0.5 beta versie van sabnzbd+ geinstalleerd (package van Merty)? Die moet véél beter draaien dan de vorige versies.

Dan een andere vraag: op het Synlogy forum zijn klachten over de 410j, deze zou grote files (> 30GB) niet goed kunnen streamen. Wat zijn jouw ervaringen?

neptune

Citaat van: AllStar op februari  7, 2010, 12:02:24
@ neptune: heb je al de laatste 0.5 beta versie van sabnzbd+ geinstalleerd (package van Merty)? Die moet véél beter draaien dan de vorige versies.

Dan een andere vraag: op het Synlogy forum zijn klachten over de 410j, deze zou grote files (> 30GB) niet goed kunnen streamen. Wat zijn jouw ervaringen?
Ik heb de laatste versie, dat is RC3. Maar ik ga nog even proberen met een usb-stick voor de temp of cache files. Misschien dat dat ook helpt.
Ik heb nog geen problemen gehad met Blu ray rips en iso's van diverse grootte, ook wel van 45 Gb.
zet hier iets neer

neptune

#11
Volgens mij heb ik toch de raid instelling niet optimaal ingesteld. Hij staat op JBOD.
Raid 0 is toch beter qua performance? wat er op staat is niet levensbelangrijk, dus raid 0 lijkt me dan beter qua performance.
Ik ga de zooi opnieuw formatteren.


Edit: Ik had zelfs geen JBOD, maar 2 basisch volumes. klinkt veel trager dan RAID0! ;D
zet hier iets neer

neptune

Raid 0 geeft al een betere en vooral constante netwerk activiteit. Eerst ging het zo op en neer dat het soms maar 2 keer per uur nog 100 mb binnen kon halen.
Alleen heb ik om de cpu load enigszins te beperken de snelheid teruggeschroeft naar 1700 Kb/s met 3 connecties.
Nu komt de cpu load wat lager uit , dit is natuurlijk beter voor het apparaat en voor de responsiveness van de webinterface van sabnzbd.

Nu vraag ik me alleen nog af of ik de cpu load lager zou kunnen krijgen door de cache op een usb-stick aan de nas te laten wegschrijven.
Mijn vermoeden is dat dit niet veel extra voordeel oplevert, omdat de samengevoegde blokken ook weer naar het raid volume moeten worden gekopieerd wat weer een extra diskactiviteit betekent.
Iemand die denkt dat dit voordeel kan opleveren?
zet hier iets neer

neptune

netwerk gebruik en snelheid is nu ook mooi constant.
zet hier iets neer

AllStar

Citaat van: neptune op februari  7, 2010, 12:34:24
Ik heb de laatste versie, dat is RC3. Maar ik ga nog even proberen met een usb-stick voor de temp of cache files. Misschien dat dat ook helpt.
Ik heb nog geen problemen gehad met Blu ray rips en iso's van diverse grootte, ook wel van 45 Gb.


Naar wat voor mediaspeler stream je deze bestanden, en gewoon via SMB of NFS? . . Ik wil alles weten  ;D ;)

En eh, sabnzbd+: je kunt ook een article cache instellen. Je moet deze bijv. op "50M" zetten, dat is 50 MB. Vergeet de "M" niet als je dat wilt gaan testen. Kun je ook nog wat winst mee behalen volgens mij . . Ook al naar het Synology topic op GoT gekeken? :)

neptune

Citaat van: AllStar op februari  7, 2010, 16:25:34
Naar wat voor mediaspeler stream je deze bestanden, en gewoon via SMB of NFS? . . Ik wil alles weten  ;D ;)

En eh, sabnzbd+: je kunt ook een article cache instellen. Je moet deze bijv. op "50M" zetten, dat is 50 MB. Vergeet de "M" niet als je dat wilt gaan testen. Kun je ook nog wat winst mee behalen volgens mij . . Ook al naar het Synology topic op GoT gekeken? :)

Via NFS> Dune 3.0
De article cache op 50 Mb zetten is niet handig, de meeste rars zullen rond de 100 met uitschieters naar 500 Mb zitten, dan is 50 Mb te weinig om het per block te kunnen opslaan.
Ja ben al aan het lezen op GOT, het draadje is helaas al een jaar of 3 bezig, dus veel leeswerk :coffee:
zet hier iets neer

AllStar

Citaat van: neptune op februari  7, 2010, 16:54:43
Via NFS> Dune 3.0
De article cache op 50 Mb zetten is niet handig, de meeste rars zullen rond de 100 met uitschieters naar 500 Mb zitten, dan is 50 Mb te weinig om het per block te kunnen opslaan.
Ja ben al aan het lezen op GOT, het draadje is helaas al een jaar of 3 bezig, dus veel leeswerk :coffee:

50 was gewoon een random gekozen getal hoor ;) Het "probleem" is natuurlijk dat de 410j niet zo heel veel geheugen heeft. Toch ben ik blij om te horen dat jij gewoon BD rips kunt streamen naar je Dune. Was pas bij Wifimedia in Arnhem en die vertelden dat de 410j daar problemen mee zou hebben, en ook op het Synology forum is een thread waarin dit is beschreven.

Heb zelf een Dune BD Prime (1.0) en stream nu zonder problemen BD rips van mijn PC, ik ga er vanuit dat dit dan ook met de 410j moet lukken. Je kunt niet toevallig testen met een 1st gen Dune mediaspeler? Eventueel de van mij? ;)

neptune

Citaat van: AllStar op februari  7, 2010, 16:57:49
50 was gewoon een random gekozen getal hoor ;) Het "probleem" is natuurlijk dat de 410j niet zo heel veel geheugen heeft. Toch ben ik blij om te horen dat jij gewoon BD rips kunt streamen naar je Dune. Was pas bij Wifimedia in Arnhem en die vertelden dat de 410j daar problemen mee zou hebben, en ook op het Synology forum is een thread waarin dit is beschreven.

Heb zelf een Dune BD Prime (1.0) en stream nu zonder problemen BD rips van mijn PC, ik ga er vanuit dat dit dan ook met de 410j moet lukken. Je kunt niet toevallig testen met een 1st gen Dune mediaspeler? Eventueel de van mij? ;)
Ik denk dat de prime 1.0 geen verschil maakt. Volgens mij zit wat betreft netwerk en streaming alles wat in de 3.0 FW zit ook in de firmware van prime 1.0.
Lijkt me wel logisch.
Zelf testen is lastig want ik woon nogal ver van Zwijndrecht :)
zet hier iets neer

AllStar

Zie hier de thread op het Synology forum trouwens. Ik wil gewoon 100% zeker weten dat BD rips zonder hickups afgespeeld kunnen worden op mijn Prime 1.0 . . .  ???

Robbo

De topic starter heeft copy snelheden van 10MB/s.  Grote kans dat hij een 100mb switch gebruikt.   Dat zou in principe moeten werken, maar als ik hem was zou ik eerst naar bekabeling en switch kijken.

AllStar

Citaat van: Robbo op februari  8, 2010, 08:43:30
De topic starter heeft copy snelheden van 10MB/s.  Grote kans dat hij een 100mb switch gebruikt.   Dat zou in principe moeten werken, maar als ik hem was zou ik eerst naar bekabeling en switch kijken.

Voor het streamen naar mijn Dune zal ik ook een 100 mbit netwerk gebruiken (heb niet eens een gbit module in de Dune). Haal nu ongeveer 8 MB/s als ik een read speed test doe van een file die op mijn PC staat, dat is dus genoeg om BD rips goed af te kunnen spelen. De 410J zou dat volgens de specs ook makkelijk moeten kunnen . . maar er zijn dus wat verhalen dat 'ie daar moeite mee heeft  :unsure:

neptune

Citaat van: Robbo op februari  8, 2010, 08:43:30
De topic starter heeft copy snelheden van 10MB/s.  Grote kans dat hij een 100mb switch gebruikt.   Dat zou in principe moeten werken, maar als ik hem was zou ik eerst naar bekabeling en switch kijken.
Mijn netwerk is gedeeltelijk 100 mb idd. Ga het zeer binnenkort opwaarderen naar 1000 mbit.
Maar voor het hier genoemde is dat niet noodzakelijk, alle films streamen goed via het bedraade 100 mbit lijntje.

Overigens is vandaag RC6 verschenen van sabnzbd. Na installatie draait het weer wat beter en gebruikt het weer wat minder resources.
zet hier iets neer

neptune

Citaat van: AllStar op februari  8, 2010, 09:54:08
Voor het streamen naar mijn Dune zal ik ook een 100 mbit netwerk gebruiken (heb niet eens een gbit module in de Dune). Haal nu ongeveer 8 MB/s als ik een read speed test doe van een file die op mijn PC staat, dat is dus genoeg om BD rips goed af te kunnen spelen. De 410J zou dat volgens de specs ook makkelijk moeten kunnen . . maar er zijn dus wat verhalen dat 'ie daar moeite mee heeft  :unsure:
Ja maar het gaat er natuurlijk om in welke specifieke situaties het niet wil.

De case in die thread gaat om gebruik met een WDlive media speler. Deze heeft een Sigma 8655 chip welke beduidend minder performed dan een Dune.
Tevens gebruikt hij volgens mij geen nfs. Als je het echt goed wil doen gebruik dan NFS , maar HDI heeft smb streaming inmiddels ook al bijna op het nivo van nfs op de dune.
Het ligt bij die case echt aan de player en niet aan de NAS. ;)
zet hier iets neer