zilver of koper

Gestart door nelus ears, januari 30, 2010, 11:36:03

Vorige topic - Volgende topic

nelus ears

Hoi, ik ben op zoek naar kabels die mijn geluid opener en of transparanter laten klinken.
Mijn set bestaat uit de volgende componeten:
vesterker: Nad Silverline S100 voor en S200 eind.
Speakers: JBL Ti10K black
bron: Onkyo dvsp1000e black

Na een lage zoektocht en vele componten later heb ik eindelijk het gevoel dat deze componenten zeer goed matchen.
De voor- en eindcombi zijn verbonden met zilveren XLR kabels die door een audioliefhebber Ger gemaakt zijn, deze vind ik perfect. (hij heeft helaas geen cinch kabels voor mijn bron)
De bron naar de voorversterker is aangesloten met van den hul the 1st Ultimate mk2 of the integration Hybrid, bij deze kabels heb ik het gevoel dat ze niet open en transparant genoeg zijn.
De speakerkabels zijn van Monster M2.2S 2x2,7m, de voorgangers waren Kimber 8TC en van den hul.
de hoofdvraag is nu, klinken zilveren kabels opener en / of transparanter dan mijn koperen kabels of zal ik daar ook geen verschil in gaan horen ?

dre73

hang er eens een goede cd-speler aan! ;)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

nelus ears

ik heb gekozen voor een multispeler omdat ik niet veel ruimte heb en zo min mogelijk componenten wil. (tevens het budget houdt een keer op)
Ik dacht dat ik met de onkyo multispeler een toppertje op cd gebied had. gisteren avond heb ik een paar uur cd's gedraaid en ik ben ervan overtuigd dat de onkyo echt een topper is op cd gebied, met name de plaatsing is perfect. alleen de transparantie kan nog beter. denk je echt dat het aan m'n bron ligt en niet aan koper of zilver ?

dre73

dat zal een kwestie van proberen zijn!

je kan hier wel een verzilverde set speakerkabel lenen:lat international ss-1000 mk2  van 3 meter
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

nelus ears

haha, leuk zeg, dat is een leuk idee, zijn die kabels dan ook te koop als ze zouden bevallen ?

Robert - Jan

Over het algemeen zal een kabel met/van zilver iets opener klinken dan een kabel uit puur koper. Maar aan de andere kant zijn er zat koperkabels die beter klinken dan zilver dus het zal echt een kwestie van proberen zijn.
Ik heb zelf ook jaren met de vdH 1st gespeeld (gebruik ze nog steeds in 't HT) en ondanks dat ik ze altijd een aangename 'gloed' vind hebben, zijn het in het midden en hoog niet de meest open kabels. Interlinks zoals Nordost Baldur, Frey en Supra Sword zijn kabels die tijdens mijn zoektocht de vdH's toch behoorlijk in de hoek zetten, vooral wat betreft het openen van het geluidbeeld en detailweergave.

Geen idee wat jouw budget is maar ik raad je aan om gewoon leenkabels te gaan uitproberen en pin je niet bij voorbaat vast op een bepaald materiaal.
If they don't know wine is finer, let them boil water!

S@m

Ik zou het in eerste instantie zoeken in de interlink bron > voorversterker. Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met John van Gent kabels. Bijvoorbeeld de Blue Lagoon en de Gold/Gold.

Deze kabels geven daadwerkelijk een open, dynamisch en sprankelende muziekweergave...

nelus ears

Hey Robert jan, doet me goed om te lezen dat jij bevestigt wat ik ook dacht te horen met mijn vdh the 1st ult.
Toch nieuwsgierig of er tussen die merken die je opnoemt ook een Zilveren zit ?

chansig

Zoek het niet in de kabels en bespaar je die weg. Ook het zoeken in de cd speler is wat mij betreft een verkeerd advies: akoestiek en speakers/plaatsing...daar zit je mogelijke antwoord. Er staat een kast tussen je speakers, evenals een tv..deze hebben invloed op het beel. Alsmede dat je ene speaker bijna tegen een wand aanstaat en de andere redelijk tot vrij. Geen ideale opstelling.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

nelus ears

leuke link naar die JvGent interconnect.
Ik ga dat even dieper uitgraven. Ook bedankt voor de tip he.
Zou er zelf nooit op gekomen zijn.

sr7000

Het geluid wordt meestal een stuk opener als er niks tussen de speakers in staat. Dus het zou helpen als de achterkant van de speakers voor de kast zou staan. Verder zou een dedicated cd-speler denk ik ook wel helpen.
Mooie set verder  :thumbs-up:

S@m

Als er niets tussen de luidsprekers staat wordt de weergave veelal 3 dimensionaler, niet opeens sprankelender...

nelus ears

Ik ben een beetje beperkt in de ruimte i.v.m. een L vormige woonkamer.
Ik ga de akoustiek vanavond testen en trek mijn speakers een stuk naar voren. 

Robert - Jan

Citaat van: nelus ears op januari 30, 2010, 12:27:02
Hey Robert jan, doet me goed om te lezen dat jij bevestigt wat ik ook dacht te horen met mijn vdh the 1st ult.
Toch nieuwsgierig of er tussen die merken die je opnoemt ook een Zilveren zit ?

Neil,

Geen van de genoemde kabels is puur zilver. Even uit m'n geheugen: de Nordost zijn beide koper met zilvercoating en de Supra Sword is puur koper.

Neem Chansig's advies overigens ook ter harte, de akoestiek is een heel belangrijke factor in de geluidsweergave. Er zijn 2 zaken die door de akoestiek erg beinvloed worden: de plaatsing van het geluidsbeeld zoals diepte en breedte en de mogelijkheid om detail te kunnen horen. Bij een betere akoestiek heb je minder echo's etc en ben je dus beter in staat om de individuele instrumenten en noten te horen.
If they don't know wine is finer, let them boil water!

nelus ears

frank2

In jouw geval is bijna 100% zeker de bron de schuldige, zet er voor de gein, of leen ergens eens een goede cd speler, je zal stomverbaasd zijn en het opener geluid wat je zoekt heb je meteen bereikt.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

nelus ears

Ik hoop dat je niet gelijk hebt Frank, want ik heb mijn huidige multispeler pas 2 dagen in huis en ik wil liever niet nog een component in of op mijn kast.

frank2

Ik heb pas geleden bij een audioliefhebber mijn cd speler vergeleken met zijn lexicon dvd speler, absoluut geen goedkoop apparaat. De verschillen waren erg groot te noemen. Nu ken ik ook een beetje Onkyo, geloof me maar dat er een complete wereld open gaat als je een cd speler van rond de 1000 euro aansluit. Je geloofd je oren niet, er is dynamiek, helderheid, oplossend vermogen muzikaliteit..... een multispeler is vaak nogal vlak qua geluidsbeld.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

chansig

Citaat van: frank2 op januari 30, 2010, 15:20:46
In jouw geval is bijna 100% zeker de bron de schuldige, zet er voor de gein, of leen ergens eens een goede cd speler, je zal stomverbaasd zijn en het opener geluid wat je zoekt heb je meteen bereikt.

100% flauwekul en zeker niet opvolgen dit advies. Eerst maar wat schuiven met je speakers en het meubel. Hier kan geen cd speler, kabel of versterker tegenop.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

solitaire

De luisterruimte, luidsprekers, de plaatsing van de luidsprekers in de ruimte, gevolgt door de match met de versterking, zijn de primaire klankverantwoordelijken. Niet dat er met de andere factoren niet gescoord kan worden, maar in vergelijking duidelijk minder.

Zilver of koper kabels ? Er is een schijnbare gelijkenis tussen kabels van de ene en van het andere materiaal, maar verschillen zijn vaker te herleiden tot producten (in een serieus portfolio vaak ook tussen productlijnen en merken) onderling en de toepassing (van/naar welk apparaat).

Knoop je niet vast aan koper/zilver bij de selectie van kabels. Dit is een vereenvoudiging van de werkelijkheid.

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

frank2

Citaat van: chansig op januari 30, 2010, 18:47:06
100% flauwekul en zeker niet opvolgen dit advies. Eerst maar wat schuiven met je speakers en het meubel. Hier kan geen cd speler, kabel of versterker tegenop.

Gr Hans

Het is bekend dat Hans dit flauwekul vind, ik vind wat hij schrijft flauwekul.

Daarom schreef ik ook leen een goede cd speler en beluister zelf. Wel heeft hij gelijk dat de akoestiek erg belangrijk is, maar vaak kan daar weinig aan gedaan worden.

chansig

Citaat van: frank2 op januari 30, 2010, 19:03:20
Het is bekend dat Hans dit flauwekul vind, ik vind wat hij schrijft flauwekul.

Daarom schreef ik ook leen een goede cd speler en beluister zelf. Wel heeft hij gelijk dat de akoestiek erg belangrijk is, maar vaak kan daar weinig aan gedaan worden.

;D

Frank waar ik meer moeite mee heb is dat je stelt dat het zo is en dat iets dus 100% het geval is. Dan kan je erbij vermelden dat iemand vervolgens een cd speler kan gaan lenen...maar dan is je eerdere advies (andere cd speler en de 100% zekerheid dat dit de oplossing is) dus flauwekul ?

Maar goed. Ik ben inderdaad niet van de grote verschillen in cd spelers/bales/versterkers...dat klopt. Ik ben er 1 van dat het geluid voor het grootste gedeelte van de 100% bepaald wordt door je ruimte in combinatie met je speakers. Deze las ik van de week:

Slechte speakers een goede ruimte klinken beter dan goede speakers in een slechte ruimte.

Nu zijn de speakers van de TS volgens mij prima, zijn versterking sluit volgens mij prima aan bij de specs van de speakers en met de bron lijkt me ook niets mis.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

De bron is juist alles mee mis, verder ben ik het wel met je eens dat de componeneten verder wel oke/goed zijn.

sr7000

ha ha: je "moet" gewoon mijn advies opvolgen en beide doen ;) Zowel plaatsing van de speakers als de bron hebben grote invloed op je geluid.
Maar goed: een beetje schuiven met je speakers is van de twee wel de goedkoopste oplossing.
Laatst nog een dv-139 vergeleken met een cd36. Beide van Arcam. Hierbij werd de dv139 (die toch wordt geprezen als één van de beste dvd-spelers voor stereo) toch wel behoorlijk weggeblazen door de CD36.
Ook de dv9500 (was de Lexicon daar ook al niet op gebaseerd) haalt het niet bij een dedicated cd-speler.

Bekabeling heeft ook effect, maar zie ik meer als fine-tuning.

Heeft minder effect dan plaatsing en bron. Verder kan ik het wel eens zijn met de volgorde die Wolf aangeeft. De bron heeft minder invloed dan bijvoorbeeld versterking en luidsprekers, maar aangezien dat al op hoog niveau is zie ik de bron als zwakke schakel.....

nelus ears

Ik ga vannacht in het donker eens lekker schuiven met de speakers. Ik hoop dat dat het probleem oplost. Anders zit ik op het verkeerde spoor want ik heb deze speler gekocht om zijn stereo kwaliteiten met cd's want ik kijk incidenteel een dvd filmpje.