De shootout tussen de Oppo's en de Cambridge Audio BD650 (31/01/2010).

Gestart door LittleNinja, januari 15, 2010, 12:54:53

Vorige topic - Volgende topic

LittleNinja

Een grappige ontdekking vandaag ( "door schade en schande" )..

De dedicated stereo uitgangen van de Signature Edition zitten omgedraaid t.o.v. de andere Oppo's.

Dat gaf even een heel apart effect bij switchen tussen de spelers... :P
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

LittleNinja

Het laatste wat ik nog wil melden ( en daarna duik ik echt mijn bedje in :yawnee: )..

Aan het einde hebben we nog even vergeleken tussen de SB3 en de Oppo BD83SE. No contest! De SE maakt zonder veel moeite gehakt van de Squeezebox ( welke overigens helemaal niet verkeerd klinkt ).

De SB3 stuurt het signaal over een coax naar de Arcam AVR350 die het DA voor zijn rekening neemt. De Oppo werd analoog uitgestuurd en maakte er een veel ruimtelijker en dynamischer stuk muziek van! :pompom:

Daarbij nog aangemerkt dat de SE stond te draaien vanuit de MCH uitgangen en dus nog beter uit de verf zal komen vanuit de dedicated uitgangen. Daarnaast zal nog meer inspeeltijd de SE nog ten goede gaan komen.

Voor de hele MCH test is gebruik gemaakt van Ecosse analoge kabels ( forumsponsor HiStands ). Ik moet eerlijk toegeven dat deze kabels voor hun prijs een hele goede performance hebben neergezet!!! 8)

Trusten mensen! Bedankt voor jullie betrokkenheid!!

:pompom:

Vik

;D Hoi mannen..

Erg leuk te lezen dit allemaal, en verrassende uitslagen zeg.. sommige van jullie vinden de SI beter dan de Nuforce op dedicated stereo..  :clapping: goed om te horen.. en dit allemaal met de standaard DAC's t.o.v. de SE en de nuforce.

Nu mijn vraag: is het verschil in stereo de moeite waard om van de SI over te stappen naar een standaard Nuforce??

Ik kreeg BTW een leuke aanbieding van TUC.. ik krijg de mogelijkheid om mijn Oppo in te ruilen op een Nuforce Signature edition (met bijbetaling uiteraard) en volgens David een enorme stap vooruit op de signature die ik nu heb.. erg verleidelijk maar ff sparen, mocht hij er snel komen laat ik het meteen weten.

Trusten guys.. ik ga mijn mandje in.  ;)

Morgen lees ik alles verder.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Charlemagne

Mooie uitgebreide review Dennis, ik kan me er helemaal in vinden.

Ook voor mij is de Nuforce de winnaar van de test. Bij de geluidstest over MCH zette hij het mooiste ruimtelijk beeld neer. De beste focus van stemmen en instrumenten met de betere definitie in de bas. De muziek boeide het meest bij deze speler over de MCH-weergave.

De SE en SI vond ik bij MCH-weergave op één lijn; het leek wel of ik naar dezelfde speler zat te luisteren. Dedicated stereo deden beide spelers duidelijk beter t.o.v de MCH weergave. Die extra stereo uitgang van een goede kabel voorzien heeft dus zeker zin als je specifiek naar stereo-CD's en/of scad's gaat luisteren. Op mijn versterker thuis heb ik beide uitgangen van de SE (MCH en Stereo uitgang) aangesloten. Ik kan dus heel goed A-B-vergelijken. Over de stereo uitgang hoor ik meer ruimtelijkheid detail en focus bij mijn SE en evenaart deze de kwaliteit van mijn dedicated CD-speler, een prijzige Lyngdorf CD1, die 1000 euro duurder is dan de SE. Tja!

De SI vond ik bij dedicated stereo weergave de duidelijke winnaar in deze test. Er kwam nog meer rust,detail, focus en gevoel van betrokkenheid bij de muziek. Denk je dus aan een multiplayer die vooral ook voor CD en sacd-weergave gaat gebruiken dan zou ik gaan voor Signature edition.

Hoewel de Nuforce specifiek door de SI bij dedicated stereo weergave werd overtroffen vind ik hem de beste allrounder. Over MCH het mooiste geluidsbeeld. En goed met dedicated stereo, met een mooie iets softere detaillering dan de SI die daar de winnaar is.

Ik vind de SE een duidelijke meerwaarde hebben t.o.v. de CA en basic 83. Zowel bij MCH-weergave als bij dedicated stereo ligt de geluidsweergave duidelijk een niveau hoger en dat voor een betaalbare meerprijs. De Nuforce loont de moeite om nog even voor door te sparen als de focus ligt op optimale geluidsweergave bij surround, als bij film en dvd-audio met bovendien een fraaie dedicated stereoweergave over CD, zij het - op dit punt - net onder het niveau van de Signature Edition.

De gewone Oppo 83 zou ik overwegen als je setup met surroundspeakers toch niet van die kwaliteit is dat je het verschil met de duurdere contenders gaat horen. Koop de goedkoopste 83; je hebt dan hetzelfde fantastische beeld als de duurdere Oppo-varianten en besteed je geld aan betere speakers/versterker zou ik zeggen.

De Cambridge viel me een beetje tegen, sorry tiptop! Bij stereo lag hij op het niveau van de basic Oppo. Ik hoorde, in vergelijk met de basic Oppo over de MCH-weergave een iets ruimtelijker geluid en iets meer focus. Tegelijkertijd meende ik in de zangstem van de onbegrijpelijk kwelende Taiwanese een soort kleuring te horen die ik niet prettig vond die ik bij alle discussie niet eerder heb benoemd, maar die me wel is bijgebleven. Ik zou me daar aan gaan ergeren op den duur. Over MCH had de basic Oppo deze kleuring niet, maar deed het geluidsbeeld diffuus en met een onvaste focus aan. Verder hoorde ik onnatuurlijk veel boventonen en te aangezette s-klanken van de zangstem die duidelijk met close miking is opgenomen. Over de dedicated stereo klonk het over de basic Oppo duidelijk beter dan over de MCH-weergave met een wat vastere focus en meer ruimtelijkheid. Maar met wel weer een iets te spits en onnatuurlijk hoog. ik vind dat vermoeiend luisteren. En de CA heeft geen dedicated stereo uitgang; dus beter dan hierboven beschreven wordt het niet als je CD's gaat luisteren. Op beeld vond ik de Oppo winnaar. Punt.

In de afterparty hebben we nog naar sacd surround geluisterd over de SE en de SI. De Nuforce was helaas al op weg naar huis. Bij beide lag de weergave op hoog niveau met net een tikje meer glans in het hoog en het gevoel van de ruimtelijkheid bij de SI.

Verder hebben we over de SE nog even naar de verschillen gezocht tussen dolby digital surround en master HD geluid bij verschillende films, alles natuurlijk analoog aangesloten. Tjonge! Wat is dat master HD beter met focus en 'echtheid' en levendigheid in het geluid. Het loont de moeite een BR speler met goede dac's analoog aan te sluiten op je surround, zoveel is wel duidelijk.

Mijn persoonlijke aanbevelingen:

Ligt de belangstelling bij surround en een behoorlijk goede CD-weergave en heb je een goed gevulde portemonnee, ga dan voor de Nuforce.

Ligt de belangstelling vooral bij CD-weergave en sacd en is de surround een leuke bijzaak, wil je een dedicated CD-speler uitsparen en heb je een nog beter gevulde portemonnee ga dan voor de Signature Edition, of wacht nog liever op de SE Signature Edition. Die wordt vast nog mooier (en duurder).

Heb je thuis een kwalitatief goede geluidssetup dan is de SE een betaalbare en heel goede allesspeler die beslist een flinke klasse hoger ligt dan de basic Oppo en de Cambridge. Voorwaarde is dat je alles analoog aansluit met ook nog met extra kabels voor de dedicated stereo uitgang, want die voegt echt iets toe. De SE is zijn meerprijs t.o.v. de basic Oppo en CA beslist waard.

Wil vooral een mooi beeld en is de speaker setup niet van een heel goede klasse thuis, koop dan lekker de basic Oppo, want je hoort het verschil toch niet met de duurdere contenders en je spaart een paar honderd euro uit.

De Cambridge dan... Tja, die moet je kopen omdat hij mooi bij je andere Cambridge spul past of omdat je aan het merk verknocht bent; een betere reden kan ik niet bedenken.

CiteerRangorde in de belevenis van LittleNinja:
1 Nuforce
2 Signature Edition
3 SE
4 BD83 / BD650

Rangorde in de belevenis van Charlemagne:
1 Nuforce (best getest)
2 Signature Edition
3 SE (beste keus)
4 BD83
5 CA BD650

Hieronder nog een foto van de geteste spelers.

Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

tiptop

Wel jammer dat de CA door zo weinigen gewaardeerd werd, omdat ik dat echt niet zo hoorde.
Vermoedelijk heb ik toch een gehoorafwijking. :dry: ???

Het grappige is dat de Nuforce, die door iedereen juist weer erg gewaardeerd werd, in mijn beleving te kunstmatig klonk tov de klank van de SE en SI. Die gaven een veel natuurlijk en coherenter beeld in mijn beleving.

Maar goed.
Ik hoop dat de uitslag voor iedereen bevredigend was en een keuze kunnen maken (voor degene die dat willen). :)

Op geluid van film is trouwens alleen de gewone versie tov de CA beluisterd! Dus de opmerking dat de Nuforce beter is met MCH tov de SI is een aanname van sommige aan de hand van de mods. Niet beluisterd dus!
Ik durf dit namelijk zelf niet te stellen.

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

fugazi_2009

Citaat van: vik op februari  1, 2010, 00:45:41
Ik kreeg BTW een leuke aanbieding van TUC.. ik krijg de mogelijkheid om mijn Oppo in te ruilen op een Nuforce Signature edition (met bijbetaling uiteraard) en volgens David een enorme stap vooruit op de signature die ik nu heb.. erg verleidelijk maar ff sparen, mocht hij er snel komen laat ik het meteen weten.

Yes! Een NuForce Signature Edition!  :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

fugazi_2009

Citaat van: tiptop op februari  1, 2010, 10:47:11
Op geluid van film is trouwens alleen de gewone versie tov de CA beluisterd! Dus de opmerking dat de Nuforce beter is met MCH tov de SI is een aanname van sommige aan de hand van de mods. Niet beluisterd dus!

We hebben de CD wel beluisterd via de L/R van de multi-channel uitgang. Dus in zoverre zegt dat wel iets.

treky22

Geweldige test, jongens  :clapping:

Nu gaan er natuurlijk veel vragen komen.
Ik in ieder geval wel.

Ik heb dus een CA 650R besteld via de powerbuy, en ik heb Quadral Aurum speakers.
Wat is nu de beste keus. Ik wil kiezen uit 2, omdat de anderen voor mij op dit moment te duur zijn.
- CA 650BD
- Oppo 83SE.
Ik kijk veel films en serie´s, en luister ook zeer regelmatig muziek. DVD-audio, SACD, maar ook concerten van BR en DVD.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

tiptop

Citaat van: fugazi_2009 op februari  1, 2010, 10:52:58
We hebben de CD wel beluisterd via de L/R van de multi-channel uitgang. Dus in zoverre zegt dat wel iets.
Dat klopt, maar ook toen had ikzelf al de voorkeur voor de SI. Ik vind het dus niet automatisch een gewonnen race voor de Nuforce.

Ik weet de prijs eerlijk gezegd niet van de SI uitvoering, maar dat kan bij mensen ook een doorslag geven over een eventueel aan te schaffen model.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

fugazi_2009

Citaat van: vik op februari  1, 2010, 00:45:41
Nu mijn vraag: is het verschil in stereo de moeite waard om van de SI over te stappen naar een standaard Nuforce??

Niet te zeggen want het is, naar mijn mening, voornamelijk een verschil in smaak wat dan doorslaggevend wordt.

Er schijnt wel binnenkort een standaard NuForce 2e hands te koop te komen...

tiptop

Citaat van: treky22 op februari  1, 2010, 11:03:01

Ik in ieder geval wel.

Ik heb dus een CA 650R besteld via de powerbuy, en ik heb Quadral Aurum speakers.
Wat is nu de beste keus. Ik wil kiezen uit 2, omdat de anderen voor mij op dit moment te duur zijn.
- CA 650BD
- Oppo 83SE.
Ik kijk veel films en serie´s, en luister ook zeer regelmatig muziek. DVD-audio, SACD, maar ook concerten van BR en DVD.

We waren het er wel over eens dat de SE versie een betere was tov de CA. Unaniem volgens mij. ;)

fugazi_2009

Citaat van: tiptop op februari  1, 2010, 11:05:04
Dat klopt, maar ook toen had ikzelf al de voorkeur voor de SI. Ik vind het dus niet automatisch een gewonnen race voor de Nuforce.

Ik weet de prijs eerlijk gezegd niet van de SI uitvoering, maar dat kan bij mensen ook een doorslag geven over een eventueel aan te schaffen model.

De BDP-83 Signature Edition kostte volgens mij iets van $1800. Deze is nu niet meer te krijgen. Je hebt nu nog de SE Signature Edition ($2300) en de NuForce Signature Edition ($2600)

- CA 650BD
- Oppo 83SE.

Simpel: De 83SE

tiptop

Daarmee vergeleken is de SE dan idd een hele mooie speler qua prijs/kwaliteit!

Voorlopig zou ik die dan voor mij persoonlijk als winnaar willen bestempelen. :)

Richi

Interessante shootout hoor! Ik heb alle bevindingen eens doorgelezen en daar komt toch uit dat de Nuforce het heel goed doet in surround en dat de SI geweldig is in stereo. In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op de CA, maar daar kom ik nu op terug. Nu nog de keuze maken om voor een alles-in-één speler te gaan of toch voor een dedicated blu-ray en CD/SACD speler. Bedankt voor de uitgebreide feedback van de shootout, dat maakt het kiezen weer gemakkelijker.... of toch niet...  :P
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

mack

Citaat van: tiptop op februari  1, 2010, 11:06:31
We waren het er wel over eens dat de SE versie een betere was tov de CA. Unaniem volgens mij. ;)

Een leuke shout out.
Maar iets waar ik nog benieuwt naar zou zijn is blind luisteren.
Nu is het op basis van prijs gegaan
En een bepaalde voorliefde bij somige voor de ca.

LittleNinja

Citaat van: tiptop op februari  1, 2010, 10:47:11
Wel jammer dat de CA door zo weinigen gewaardeerd werd, omdat ik dat echt niet zo hoorde.
Vermoedelijk heb ik toch een gehoorafwijking. :dry: ???

Het grappige is dat de Nuforce, die door iedereen juist weer erg gewaardeerd werd, in mijn beleving te kunstmatig klonk tov de klank van de SE en SI. Die gaven een veel natuurlijk en coherenter beeld in mijn beleving.

Maar goed.
Ik hoop dat de uitslag voor iedereen bevredigend was en een keuze kunnen maken (voor degene die dat willen). :)

Hi tiptop,

Ik was zeker wel positief over de CA. Maar goed, dat had je ook gelezen.

We hebben ook de SE en de SI met film in MCH beluisterd. Mijn bevindingen waren daar gelijk aan de eerder geformuleerde bevindingen. Ik hou mijn voorkeur voor de SE in MCH. De SI was uiteraard ook beter, maar minder imponerend dan de dedicated stereo uitgangen.

LittleNinja

Citaat van: mack op februari  1, 2010, 11:36:16
Een leuke shout out.
Maar iets waar ik nog benieuwt naar zou zijn is blind luisteren.
Nu is het op basis van prijs gegaan
En een bepaalde voorliefde bij somige voor de ca.

Vergis je niet... Het is bijna blind geweest.. Op afstand is namelijk niet te zien welke Oppo de goedkope of de dure was..

LittleNinja

Ik in ieder geval wel.

- CA 650BD
- Oppo 83SE.

Geen twijfel: Oppo BD83 SE

Ronin79

@ LittleNinja

Eingelijk precies zoals hierboven, alleen ik heb wat geld gespaard voor een iets duurdere speler.

Zoals mijn collega, is dit een deel van mijn setup:

* CA650R + Xindak Gold PowerCable
* B&W MT 20 + Kimber Kable 4 VS en Qed Airlock pluggen (als de 4VS proef stuk past, bestel ik deze kabels)
* Belkin PureAV PF30 Black Powercenter
* Monster Greenpower 750G Powercenter

Interlinks stereo worden; Van Den Hul: The Stage C5 (als ik het goed heb)
Surround interlinks: nog onbekend ... kan W&M 01 worden

Verder heb ik nog een Qed Signature HDMI aan mijn nog nieuw te kopen speler hangen met een EAT PowerCord.

Over een paar jaar doe ik een speaker update. Waarschijnlijk een B&W XT set (als ik dat voor elkaar krijg  ;)  ), met Kimber 8 kabels.

Ik wil SACD draaien (analoog), CD, DVD (van plan om wat uit Amerika te halen), BR en oa. DVD-A.
Muziek gerne; Blues, BluesRock en Rock (oa. classic)

Is de Oppo NuForce Edition bij mij goed op zijn plaats ?

treky22

Dat wordt dan nog even doorsparen voor mij.
Had al een bedrag apart staan voor de CA, maar dan moet er nog wat bij voor de Oppo  :devil:
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

mack

Citaat van: LittleNinja op februari  1, 2010, 11:58:31
Vergis je niet... Het is bijna blind geweest.. Op afstand is namelijk niet te zien welke Oppo de goedkope of de dure was..

Bijna ja, iedereen wist toch welke speler aan de buurt was of niet ?

Op afstand is een zwart doos een zwartedoos tot je met je neus er bovenop zit.  ;)

Ik stel niks wat jullie gehoort hebben in twijfel.
Alleen ik heb nu zo iets van, hij is duurder dus moet hij beter zijn.

papaleo

Ik had al de gok al genomen, voor de uitslag van de shootout, om een 83SE aan te schaffen,en moet zeggen dat wanneer ik deze mooie en leerzame shootout doorlees ik in iedergeval geen verkeerde keuze/gok heb genomen.  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

RobertVanWoerden

Citaat van: fugazi_2009 op februari  1, 2010, 11:05:08
Niet te zeggen want het is, naar mijn mening, voornamelijk een verschil in smaak wat dan doorslaggevend wordt.

Er schijnt wel binnenkort een standaard NuForce 2e hands te koop te komen...

Is dat je eigen exemplaar en ga je die vervangen door een Nuforce Signature?

fugazi_2009

Citaat van: mack op februari  1, 2010, 12:17:15
Bijna ja, iedereen wist toch welke speler aan de buurt was of niet ?

Op afstand is een zwart doos een zwartedoos tot je met je neus er bovenop zit.  ;)

Ik stel niks wat jullie gehoort hebben in twijfel.
Alleen ik heb nu zo iets van, hij is duurder dus moet hij beter zijn.

Het is aan LittleNinja te danken dat we uberhaupt tot een uitslag kwamen, de rest van ons was niet zo georganiseerd. Dus we (als in de rest) hadden inderdaad op zeker moment verwarring over naar welke speler we zaten te luisteren. Dus in zoverre werd het al redelijk blind. Zeker ook omdat de volgorde van de apparaten regelmatig wijzigde (te korte interlinks) kon je je ook niet orienteren op basis van welke van de 5 aan stond.

fugazi_2009

Citaat van: RobertVanWoerden op februari  1, 2010, 12:43:31
Is dat je eigen exemplaar en ga je die vervangen door een Nuforce Signature?

Yep, zoals het er nu uitziet wel. Ik was bij de shootout erg onder de indruk van hoe de Signature Edition de standaard 83 op het nivo van de NuForce wist te brengen. Dus de Signature Edition van de NuForce lijkt mij wel wat.