De shootout tussen de Oppo's en de Cambridge Audio BD650 (31/01/2010).

Gestart door LittleNinja, januari 15, 2010, 12:54:53

Vorige topic - Volgende topic

Garfield2

Citaat van: Charlemagne op januari 21, 2010, 02:09:10
Werd al en wordt aan al gewerkt. En hij krijgt ook nog sacd voor zijn kiezen, afwisselend in surround en 2-kanaalsstereo. De SE Blu-ray ziet zo langzamerhand het groen voor de ogen.  :alien: Overigens klinkt het zonder getest te zijn ook al prachtig.

Hé hallo, ik heb me net even aangemeld maar ben al geruime tijd diverse topics aan het volgen hierzo. Ik ben sinds kort in het bezit van een Oppo SE en ben niet supertechnisch onderlegd. Maar waar ik wel heel benieuwd naar ben is wat er na het inspelen (100 uur) van een speler nou precies is gebeurd, intern dan. Waardoor is hij dan pas optimaal ?
Gewoon uit nieuwsgierigheid...
Groet, G.

Teejoo

Citaat van: Snowmaster op januari 21, 2010, 00:10:13
Ik wil niet zeuren want ik ken de verschillen niet tussen de SE en de gewone versie, maar een verse SE verliest misschien wel van een volledig ingespeelde gewone uitvoering.
Zorg dat de apparaten er minstens 60 uur op hebben staan en eigenlijk is het te weinig voor het weergeven van verfijnde details, lucht, ruimte en snelheid.
Lijkt wel Franse kaas... Ik dacht dat het vooral niet te 'testmatig' moest worden. (Wel frappant dat dit blijkbaar belangrijker wordt ervaren dan het wel of niet gebruiken van intern bassmanagement. Dit laatste lijkt mij toch iets meer impact hebben).

p.s., ik ben ook iemand die z'n apparatuur 15-30 minuten van tevoren aanzet.

tiptop

Citaat van: Teejoo op januari 21, 2010, 14:16:03
Lijkt wel Franse kaas... Ik dacht dat het vooral niet te 'testmatig' moest worden. (Wel frappant dat dit blijkbaar belangrijker wordt ervaren dan het wel of niet gebruiken van intern bassmanagement. Dit laatste lijkt mij toch iets meer impact hebben).

p.s., ik ben ook iemand die z'n apparatuur 15-30 minuten van tevoren aanzet.
Snowmaster doet niet mee hoor. Zijn mening ligt niet in de lijn van de test ;)
Alhoewel ik ook overtuigd ben dat goed inspelen een verschil maakt is het al vrij snel duidelijk wat een speler in zich heeft of niet.

Sowieso is het niet helemaal eerlijk, want de meegebrachte apparaten dienen allemaal ook weer ingespeeld te worden. Vervoer heeft zo zijn negatieve effecten op de weergave.
Dus... ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Teejoo

Citaat van: tiptop op januari 21, 2010, 14:36:51

Dus... ;)
..gewoon onder het genot van een lekker stuk franse kaas en een wijntje lekker slap lullen en luisteren!

tiptop

Citaat van: Garfield2 op januari 21, 2010, 09:45:02
Hé hallo, ik heb me net even aangemeld maar ben al geruime tijd diverse topics aan het volgen hierzo. Ik ben sinds kort in het bezit van een Oppo SE en ben niet supertechnisch onderlegd. Maar waar ik wel heel benieuwd naar ben is wat er na het inspelen (100 uur) van een speler nou precies is gebeurd, intern dan. Waardoor is hij dan pas optimaal ?
Gewoon uit nieuwsgierigheid...
Groet, G.

Welkom op het forum, Garfield2. :)

Om even een antwoord te geven dat klopt. Dat weet bijna niemand! :blink:

Er zijn een aantal theoriën bij zowel de believers (voorstanders) als de non-believers (tegenstanders) over dit verschijnsel.

Wel heb IK (dus mijn eigen ervaring) duidelijk overtuigd gemerkt dat het nodig is.
Meestal klinkt niet ingespeeld oppervlakkig, ieler, meer scherpte en minder detail. Minder dynamisch ook en een rommelige plaatsing.
Bij de betere apparatuur merk je na een paar uur al een verbetering. Als valt meer op zijn plaats, er komt meer dynamiek en het geluidsbeeld wordt wat rustiger.
Na een paar dagen spelen of zoveel uur kan je dan meer diepte/breedte en rust in het geluidsbeeld vinden. Ook loopt het geluid minder snel dicht op hogere volumes.
Het geheel hangt natuurlijk af van de keten van apparatuur en hoe goed de kwaliteit is.
Qua beeld heb ik nu bij de CA heel duidelijk een inspeelproces gezien binnen drie films. Van schokkerig beeld, veel trillngen langs de randen en te harde contrasten (clipping) naar totale afwezigheid van trillende randen, schokkerig beeld en meer natuurlijke weergave. Dit was zo overduidelijk dat er onder niemand twijfel zal bestaan die hier bij was geweest.

Tegenstanders zeggen dat dit puur eigenbedrog is en helemaal niet kan. Het zit tussen de oren volgens hen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Citaat van: Teejoo op januari 21, 2010, 14:46:41
..gewoon onder het genot van een lekker stuk franse kaas en een wijntje lekker slap lullen en luisteren!
KIJK.
Jij begrijpt het! 8)
En ondertussen ook even luisteren en kijken of er een verschil is ;D ;)

Dirc

Neem aan dat je het hier over analoog hebt en niet digitaal?

Je gaat mij niet vertellen dat een digitale bron via HDMI aangesloten na 100 uur de stroom van enen en nullen anders door de kabel stuurt dan voor de 100 uur.

Ik kan me misschien nog een voorstelling maken dat een analoog signaal nadat een apparaat warm is minder verlies heeft.

hifiman

Citaat van: Dirc op januari 21, 2010, 14:52:38
Ik kan me misschien nog een voorstelling maken dat een analoog signaal nadat een apparaat warm is minder verlies heeft.
De timing van een digitaal signaal is analoog  ;)

tiptop

Even een huishoudelijke mededeling.

Ik neem mee:

BD Transformers 1. Omdat ik deze heel erg goed ken, vooral de eerste twee hoofdstukken laten ongenadig zien als er iets niet klopt aan het beeld.

SACD. Jacintha. Here's to Ben. Mooie focale Jazz. Erg goed opgenomen. Akoestische instrumenten.

CD. Usher demoCD. Diverse genres bij elkaar. Erg goed opgenomen en veel akoestische instrumenten.

tiptop

Citaat van: Dirc op januari 21, 2010, 14:52:38
Neem aan dat je het hier over analoog hebt en niet digitaal?

Je gaat mij niet vertellen dat een digitale bron via HDMI aangesloten na 100 uur de stroom van enen en nullen anders door de kabel stuurt dan voor de 100 uur.

Een tijdje terug bij mijn zusje en zwager een nieuwe hdmi-kabel tussen de dvd-recorder en lcd-tv gedaan. (de digitale decoder loopt via de recorder qua beeld)
Hij vond het wel mooier dan het was maar zag nog steeds een aantal iirtante artefacts in beeld. (hij kijkt veel voetbal). Vooral bij snel bewegende delen en verzadiging. minder details als dat hij zou willen.
Na een week komt hij naar me toe en vraagt of het kan dat het beeld nog verbeterd. Ik vraag hoezo?. Nou, de zaken die hij irritant vond waren grotendeels weg gegaan. Nog niet helemaal, maar stukken beter. :)

Voor mij niet nieuw, maar leuke bevestiging van iemand die een totale leek is met deze spullen en materie. :)

marconist

marconist

Citaat van: tiptop op januari 21, 2010, 15:03:01
Een tijdje terug bij mijn zusje en zwager een nieuwe hdmi-kabel tussen de dvd-recorder en lcd-tv gedaan. (de digitale decoder loopt via de recorder qua beeld)
Hij vond het wel mooier dan het was maar zag nog steeds een aantal iirtante artefacts in beeld. (hij kijkt veel voetbal). Vooral bij snel bewegende delen en verzadiging. minder details als dat hij zou willen.

Wil je dat wel eens als de wiedeweerga vervangen!!!  Shame-on-you.   ;D ;D

hifiman

Citaat van: marconist op januari 21, 2010, 16:26:54
Leg 's uit.

De timing (klok) van een digitaal signaal heeft last van de analoge eigenschappen van dit signaal. Een 1 is een 1 en een 0 is ene 0, is een correct statement, men vergeet echter vaak dat dit slechts 1 kant van het verhaal is, de andere kant (de timing) gedraagt zich hartstikke analoog.

marconist

Citaat van: Audioloog op januari 21, 2010, 16:33:23
De timing (klok) van een digitaal signaal heeft last van de analoge eigenschappen van dit signaal. Een 1 is een 1 en een 0 is ene 0, is een correct statement, men vergeet echter vaak dat dit slechts 1 kant van het verhaal is, de andere kant (de timing) gedraagt zich hartstikke analoog.

Begrijp er niks van ...... welke timing?

hifiman

Citaat van: marconist op januari 21, 2010, 16:36:09
Begrijp er niks van ...... welke timing?
Back to school then  ;)

PS. Wil dit topic niet gaan laten verzanden in jitter discussies dus bij deze hou ik er gelijk weer over op.

Ik wens de deelnemers in elk geval veel luister en kijk plezier!  :thumbs-up:

marconist

Is er ook een symbooltje voor: "schouders ophalen"?   ;)

hifiman

Citaat van: marconist op januari 21, 2010, 16:39:35
Is er ook een symbooltje voor: "schouders ophalen"?   ;)
Kon hem ook al niet vinden  ;)

Robbert54

is dat de wijze waarop een signaal binnenkomt? zeg maar een signaal word verzonden in 1-0-1-0-1-0-1-0 maar komt binnen in 1---0-1--0--1-0---1--0 zoiets?
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

LittleNinja

Ga gerust je gang Audioloog. Indien de shootout gehouden wordt kunnen we het topic schonen. ;)
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

Charlemagne

Citaat van: tiptop op januari 21, 2010, 14:50:12
Welkom op het forum, Garfield2. :)

Om even een antwoord te geven dat klopt. Dat weet bijna niemand! :blink:

Er zijn een aantal theoriën bij zowel de believers (voorstanders) als de non-believers (tegenstanders) over dit verschijnsel.

Wel heb IK (dus mijn eigen ervaring) duidelijk overtuigd gemerkt dat het nodig is.
Meestal klinkt niet ingespeeld oppervlakkig, ieler, meer scherpte en minder detail. Minder dynamisch ook en een rommelige plaatsing.
Bij de betere apparatuur merk je na een paar uur al een verbetering. Als valt meer op zijn plaats, er komt meer dynamiek en het geluidsbeeld wordt wat rustiger.
Na een paar dagen spelen of zoveel uur kan je dan meer diepte/breedte en rust in het geluidsbeeld vinden. Ook loopt het geluid minder snel dicht op hogere volumes.
Het geheel hangt natuurlijk af van de keten van apparatuur en hoe goed de kwaliteit is.
Qua beeld heb ik nu bij de CA heel duidelijk een inspeelproces gezien binnen drie films. Van schokkerig beeld, veel trillngen langs de randen en te harde contrasten (clipping) naar totale afwezigheid van trillende randen, schokkerig beeld en meer natuurlijke weergave. Dit was zo overduidelijk dat er onder niemand twijfel zal bestaan die hier bij was geweest.

Tegenstanders zeggen dat dit puur eigenbedrog is en helemaal niet kan. Het zit tussen de oren volgens hen.
Ook welkom op het forum Garfield2!. Ik kan het verhaal van tiptop onderschrijven. Het is mijn ervaring dat bijna alle apparaten na verloop van enkele weken mooier gaan klinken. Speakers zijn er helemaal gevoelig voor. Een paar maanden geleden heb ik nieuwe speakers gekocht; de Dynaudio Sapphire. Die klonken in het begin voor geen meter. Vlak, geen diepte, geen plaatsing, geen diepe bas.  :o 't Is dat ik er goed voor gewaarschuwd was, anders had ik ze meteen teruggebracht. Na enkele weken zijn ze nu moeilijk te overtreffen, zo mooi. Bij speakers kun je dat inspelen ook beter voorstellen, omdat het grotendeels mechanische dingen zijn die 'los' moeten komen. Ik heb overigens de ervaring dat inspelen zelfs voor elke luistersessie nodig is. Een kwartier à een half uur voor alles lekker klinkt, ook bij ingespeelde apparatuur. Hoe mooier je setup; hoe meer je dat hoort is mijn overtuiging.

Mijn SE is zeker nog een fractie verbeterd na enkele weken intensief gebruik. Overigens vond ik hem out-of-the-box  al behoorlijk indrukwekkend; hij evenaarde bij CD-weergave meteen al vrijwel mijn dedicated en ingespeelde CD-speler. Binnenkort zal ik hem nog eens uitvoerig vergelijken met de CD-speler.

Het beeld was bij mij meteen goed; daar heb ik niks gemerkt van inspeeleffect. Maar ja, het is dan ook een echte Oppo!  ;)
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Ronin79

Julie maken het mij ook niet gemakkelijk, met al dat lekkere gepraat over de CA en de Oppo  ;)

celerontje

Citaat van: The Vampire op januari 21, 2010, 16:48:41
is dat de wijze waarop een signaal binnenkomt? zeg maar een signaal word verzonden in 1-0-1-0-1-0-1-0 maar komt binnen in 1---0-1--0--1-0---1--0 zoiets?
Kind of...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Garfield2

Ok, bedankt voor jullie reacties, ik ben benieuwd of ik nog verschil in beeld danwel geluid ga merken de komende tijd :music:
Maar uit de doos is het inderdaad al een prima machine :inlove:, en een enorme verbetering t.o.v. m'n MacMini :laugh:
Ik dacht een tijdje dat die in al m'n behoeftes zou voorzien,  :baaa: wat zat ik er naast...
Maar goed ik ben het topic een beetje aan het vervuilen :ph34r: dus nogmaals bedankt en tot later.

G.

GH

Citaat van: SillentWolf op januari 22, 2010, 00:40:01
Julie maken het mij ook niet gemakkelijk, met al dat lekkere gepraat over de CA en de Oppo  ;)

Wellicht tijd om er gewoon één aan te schaffen en naar films te gaan kijken :-).

Ronin79