mediacenter pc ideetje tips gevraagd

Gestart door surfin, januari 9, 2010, 01:08:49

Vorige topic - Volgende topic

surfin

Hoi allemaal,

Ik ben me al een paar maandjes aan het orienteren naar wat ik nu precies wil als multimedia oplossing.
Ik heb helaas een beperkte ruimte, ongeveer 25 bij 30 cm aan ruimte (of 80 bij 12,5 cm)

naast ruimte heb ik nog een aantal eisen zoals energiezuinig (hij zal 24/7 aan staan) full hd beeld en geluid en uiteraard stil, een touchscreen zou leuk zijn om het beestje te kunnen bedienen zonder tv aan (ik heb al enige computermod ervaring dus dit hoeft nog niet in de case te zitten) en een bluray speler/brander zou leuk zijn ook het budget is niet oneindig, zo rond de €1500,- is toch wel mijn max (minder mag altijd..)

kort samengevat de eisen:
-past in een ruimte van 25 bij 30 of 80 bij 12,5 cm
-energiezuinig
-full hd beeld
-hd geluid
-stil (huiskamer geluid niet overtreffend)
-graag een touchscreen
-wanneer mogelijk een bluray speler
-max €1500,-

dit is de setup die ik heb bedacht, graag jullie kijk en ervaring op het beestje.

Kingston ValueRAM KVR800D2S5K2/4G                   4GB aan ram leek mij wel verstandig
Point of View ION-MB330                                    ATOM 330 ION mobo 1,6 dual en energ. zuinig
Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE            dit kan ook nog de 5750 versie worden vapor-x voor stilte
                                                                     5xxx serie voor hd geluid en beeld over hdmi
Lian Li PC-Q07                                                  de case met ruimte voor alle componenten en ruimte voor het schermje
Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm 2x        voor de koeling ja ik wil er wel iets van koeling in hebben..
Seasonic S12II-330                                           een 330W voeding (weet je een andere/betere?)
Samsung F3 1tb                                                voor de algehele opslag
Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB           voor het besturingssysteem
LG BH08LS20                                                    de bluray brander
7 inch touchscreen inbouw                                 als jullie nog een goede/goedkope weten, ik heb nu die van *bij tronica*. nl op het oog

graag hoor ik van jullie hoe jullie hier over denken,

:worship: :worship: alvast bedankt, :worship: :worship:

Groeten Surfin
Nec aspera terrent

downshift

Hoi,

Ik denk niet dat je videokaart gaat passen in die behuizing, zo te zien heb je 2 bay's nodig, in de kast zit er maar 1. Je zou ook nog even kunnen wachten op de instapkaarten van de 5000 serie, deze kan je waarschijnlijk wel plaatsen en verbruiken een stuk minder.

Grt Dennis

m00se

Deze setup heeft toch wel wat problemen vrees ik; je wil blijkbaar een zeer krachtige pc, maar opgebouwd rond een mini-ITX moederbord zal dat toch niet allemaal uitkomen:

- De grafische kaart gaat volgens mij ook niet in de case passen.
- Een HD5770 gaat in full load gemakkelijk over de 200 watt; indien je volledige pc belast wordt vrees ik dat de voeding te nipt is.
- Een HD5770 is goed om te gamen, maar je processor absoluut niet, dus heeft het toch niet zoveel zin.

Ik denk dat je beter de grafische kaart achterwege laat (onboard is op een degelijk mini-ITX bord voldoende voor multimedia!), en ook het ram-geheugen halveert, en de rest van je budget eventueel te gebruiken voor een krachtige pc op basis van een (micro)-ATX bord. Ofwel moet je je htpc opbouwen rond zo'n groter bord, maar dat zal je case niet in je beperkte ruimte passen, en zal je stroomrekening ook wat hoger worden als je hem continu aan laat staan.

Sjettepet

Dit gaat helemaal fout.

Met de ION chipset heb je helemaal geen grafische kaart nodig. Als je geen gebruik maakt van de onboard video gaat het argument energiezuinig ook niet meer op.

Een Asrock HT 330 ION kost compleet minder dan 400,- in de meest uitgebreide uitvoering, dus met Bluray. Heb je nog 1100,- voor een touchscreen en een extra harddisk.

Waarom wil je trouwens een touchscreen? Je bedient een HTPC toch vanaf de bank, met een ab? Ik neem tenminste aan dat je hem aansluit op een groot scherm (42" minimaal) anders is de eis "full HD" onzin.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

GH

Je maakt inderdaad in mijn optiek ook wat vreemde combinatie, zoals ION met een grafische kaart, een touch screen en 24/7 aan.
Ga je nou een mediacenter pc bouwen die je gebruikt om je films en muziek af te spelen of zoek je een server/nas? Of wil je beide combineren?

Ik zou zelf de komende weken afwachten tot de Intel I3 processoren en moederborden goed leverbaar zijn. Dat lijkt de perfecte combinatie te worden voor een mediacenter.
Zelf ga ik voor een I3 op een ITX bord met een SSD in een Antec ISK behuizing. Lekker klein, gebruikt weinig stroom, is lekker stil en speelt alles af.

In combinatie met een Home Server voor de opslag en downloads een nagenoeg perfecte combinatie.

Sjettepet

Dat lijkt me inderdaad een beter idee, en dan kun je er drie bouwen voor een budget van 1500,-
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

surfin

allereerst allemaal heel erg bedankt voor de (snelle) replies.

ik heb het misschien niet helemaal goed uitgelegd, ik wil dat hij 24/7 draait omdat ik er ook een arduino microcontroller op aan sluit (project NODO) zodoende...

de 5770(of 5750) zou ik er graag in willen vanwege het hd geluid en beeld over hdmi, als iemand hier en ander/beter idee over heeft GRAAG!! een extra videokaart is idd zonde van het verbruik. een eventuele single slot videokaart die stil is (en niet passief in de 5xxx serie vanwege audio over hdmi) een dual slot videokaart is in principe geen probleem, ik kan altijd de dremel nog ter hand nemen..

http://tweakers.net/reviews/1413/12/amd-hd-5770-directx-11-voor-de-massa-energieverbruik-en-geluid.html een stukje over energieverbruik van de 5770 22 watt minder dan de 4850..

ram is aan te passen, geen probleem.

een ander mobo is eventueel ook een optie, alleen een atom (330 oid) mobo en dan met de losse videokaart misschien?

de touchscreen wil ik er als optie in modden, maar ook met de optie om deze uit te zetten als hij niet nodig is, dit omdat ik de pc ook wil gebruiken om muziek af te spelen zonder dat mijn tv aan hoeft.

ik heb al en nas met 4 tb opslag, ecter zou ik de htpc willen gebruiken als download pc n alles wat ik niet  "snel" nodig heb wil ik op de htpc zetten, de 1tb schijf in de htpc word uitgeschakeld als hij niet word gebruikt.. (het netwerk is volledig gigabit maar toch, heb de schijf over dus ik dacht misschien wel handig..

core I3/I5 (hoe doet de I5 610 het met 1080p en geluid??) is overigens absoluut geen verkeerd idee...

nogmaals bedankt voor de replies en ik hoor graag meer tips..
Nec aspera terrent

GH

Wat je probeert te bouwen is dus veel meer dan een mediacenter pc....

Je zoekt een server, een download machine, een speler waarmee je zonder TV aansluiting muziek wilt afspelen en je wilt ook nog allerlei zaken gaan besturen via een controller in de PC.
Technisch allemaal wellicht in één machine te combineren, praktisch het recept voor een ramp.

En als ik dan ook nog zie dat je de neiging hebt om veel te zware componenten te kiezen, krijg je direct een machine die veel stroom gebruikt en veel lawaai gaat maken.

ivo89

"de 5770(of 5750) zou ik er graag in willen vanwege het hd geluid en beeld over hdmi"

Daar heb je die kaart niet voor nodig hoor.
Ik  heb mijn pc via hdmi-dvi aangesloten op mijn tv via onboard hdmi uitgang en ik heb gewoon beeld en geluid op mijn tv.
Panasonic TX-P42S10 | HK HKTS 11 | HK AVR 330 | HTPC
Macbook 1.83 DC | Airport Extreme | Logitech DiNovo Edge

surfin

Citaat van: ivo89 op januari 10, 2010, 11:26:58
"de 5770(of 5750) zou ik er graag in willen vanwege het hd geluid en beeld over hdmi"

Daar heb je die kaart niet voor nodig hoor.
Ik  heb mijn pc via hdmi-dvi aangesloten op mijn tv via onboard hdmi uitgang en ik heb gewoon beeld en geluid op mijn tv.

klopt, geluid en beeld kunnen via onboard makkelijk over hdmi maar als ik me niet vergis is de 5xxx seria van ati de enige mogenlijkheid om hd kwaliteit audio over hdmi te versturen.

misschien moet ik de videokaart anders maar laten zitten en het geluid via optisch oid doen?
Nec aspera terrent

surfin

Citaat van: GH op januari 10, 2010, 11:15:13
Wat je probeert te bouwen is dus veel meer dan een mediacenter pc....

Je zoekt een server, een download machine, een speler waarmee je zonder TV aansluiting muziek wilt afspelen en je wilt ook nog allerlei zaken gaan besturen via een controller in de PC.
Technisch allemaal wellicht in één machine te combineren, praktisch het recept voor een ramp.

En als ik dan ook nog zie dat je de neiging hebt om veel te zware componenten te kiezen, krijg je direct een machine die veel stroom gebruikt en veel lawaai gaat maken.

de nas heb ik al en die zou ik eventueel ook als download server kunnen  gebruiken, maar inderdaad ik zou hem graag zonder tv aansluiting muziek af willen spelen ed.

heb jij een ander idee aan componenten, ik hoor het graag, mijn voorliefde om zware componenten te halen weet ik.. vandaar dat ik ook om advies vraag.. (ben vroeger redelijk actief geweest met overklocken..)
Nec aspera terrent

ivo89

"klopt, geluid en beeld kunnen via onboard makkelijk over hdmi maar als ik me niet vergis is de 5xxx seria van ati de enige mogenlijkheid om hd kwaliteit audio over hdmi te versturen."

Dat klopt ja.. Er zijn ook aparte geluidskaarten hiervoor verkrijgbaar. Maar naar mijn idee nog veel te duur.

Ik ben tot nu toe nog tevreden met me dd en dts. Ik wacht ook nog op betaalbare oplossingen :D
Panasonic TX-P42S10 | HK HKTS 11 | HK AVR 330 | HTPC
Macbook 1.83 DC | Airport Extreme | Logitech DiNovo Edge

GH

Ik zou een mediacenter pc niet combineren met andere functionaliteit.... dan moet je allerlei concessies gaan doen die, in mijn optiek, veel extra gaan kosten en het stroomverbruik en stabiliteit van je machine gaan aantasten.

Voor een pure mediacenter pc zou ik op dit moment kiezen uit een paar opties:
- ION met Atom 330 en Windows/Linux en XMBC (de meest voor de hand liggende zou de ASRock ION barebone zijn)
- Een AMD configuratie met een 780G/785G moederbord (maar dan kom je op een micro ATX formaat uit)
- Een Intel I3-530 met een (ITX) 1156/H55 moederbord

Die laatste lijkt op dit moment de meeste mogelijkheden te bieden. De nieuwe I3 processoren zijn volgens alle tests de perfecte oplossing voor video. En met deze combinatie kun je ook zonder extra grafische kaart alles afspelen via HDMI (eindelijk inclusief de HD audioformaten). Verder gebruikt deze combinatie erg weinig stroom waardoor je prima met een ITX behuizing en een externe voeding kunt werken. Je zult alleen nog enkele weken moeten wachten tot alle onderdelen goed leverbaar gaan worden.

Als je muziek wilt luisteren zonder je tv/beeldscherm aan te zetten zou ik dat niet via je mediacenter pc doen. Een touchscreen goed laten werken is nogal prijzig. Voor minder koop je specifieke oplossingen zoals een Squeezebox. Dat werkt in de bediening allemaal een stuk beter en is een stuk goedkoper.

Eventueel zou je ook kunnen kijken naar een Apple TV maar dan ben je wat minder flexibel in de formaten die je kan afspelen. De bediening via een Touch/Iphone is wel weer erg handig. Een Mac mini als mediacenter is ook een prima keuze, alleen wel wat duurder dan een Linix of Windows oplossing.

Voor het overige (microcontroller) zou ik altijd een extra machine neerzetten. Dat kan volgens mij ook een hele simpele zijn (goedkoop AMD bord en processor). Kan je naar hartelust spelen zonder dat het je mediacenter gaat dwarszitten.

surfin

Citaat van: GH op januari 10, 2010, 15:12:57
Ik zou een mediacenter pc niet combineren met andere functionaliteit.... dan moet je allerlei concessies gaan doen die, in mijn optiek, veel extra gaan kosten en het stroomverbruik en stabiliteit van je machine gaan aantasten.

Voor een pure mediacenter pc zou ik op dit moment kiezen uit een paar opties:
- ION met Atom 330 en Windows/Linux en XMBC (de meest voor de hand liggende zou de ASRock ION barebone zijn)
- Een AMD configuratie met een 780G/785G moederbord (maar dan kom je op een micro ATX formaat uit)
- Een Intel I3-530 met een (ITX) 1156/H55 moederbord

Die laatste lijkt op dit moment de meeste mogelijkheden te bieden. De nieuwe I3 processoren zijn volgens alle tests de perfecte oplossing voor video. En met deze combinatie kun je ook zonder extra grafische kaart alles afspelen via HDMI (eindelijk inclusief de HD audioformaten). Verder gebruikt deze combinatie erg weinig stroom waardoor je prima met een ITX behuizing en een externe voeding kunt werken. Je zult alleen nog enkele weken moeten wachten tot alle onderdelen goed leverbaar gaan worden.

Als je muziek wilt luisteren zonder je tv/beeldscherm aan te zetten zou ik dat niet via je mediacenter pc doen. Een touchscreen goed laten werken is nogal prijzig. Voor minder koop je specifieke oplossingen zoals een Squeezebox. Dat werkt in de bediening allemaal een stuk beter en is een stuk goedkoper.

Eventueel zou je ook kunnen kijken naar een Apple TV maar dan ben je wat minder flexibel in de formaten die je kan afspelen. De bediening via een Touch/Iphone is wel weer erg handig. Een Mac mini als mediacenter is ook een prima keuze, alleen wel wat duurder dan een Linix of Windows oplossing.

Voor het overige (microcontroller) zou ik altijd een extra machine neerzetten. Dat kan volgens mij ook een hele simpele zijn (goedkoop AMD bord en processor). Kan je naar hartelust spelen zonder dat het je mediacenter gaat dwarszitten.

bedankt voor de snelle en uitgebreide reply  :worship:

heb me vandaag even verdiept in de nieuwe core I series, en inderdaad, een core I zou prima bij mijn behoefden aansluiten, echter lijkt mij dan een core I5 661 een ruimere optie, iets meer kracht en dezelfde tdp als de I3 530.

ook de squeezebox is een erg goede tip, had ik nog niet eens aan gedacht, drukt het budget wel weer leuk..

heb nu dus als idee:

ZOTAC H55-ITX WiFi  als het mobo
core I5 661 als processor
2 gb als geheugen
de ssd blijf onveranderd de 1tb schijf gaat er uit..
de case blijft hetzelfde (tenzij iemand nog een leuke case hiervoor weet)

en dan extra een audiostreamer (word weer lekker verdiepen in alle info :D )
en een super energiezuinig pctje (richting fitpc2 oid.)

klopt dit plaatje een beetje?

heel erg bedankt,

Surfin
Nec aspera terrent

GH

Zo zou ik het wel zo'n beetje doen....

Alleen voor de processor zou ik persoonlijk toch voor een I3 gaan. Relatief toch een stuk goedkoper (verschil met de i5-661 is zo'n 70,-) en voor een mediacenter heb je al die processor capaciteit simpelweg niet nodig. Voor het afspelen van je films maakt het helemaal niets uit, alleen als je veel video's gaat encoden gaat het tijd schelen.

Zelf wacht ik nog even op de nieuwe ITX kasten van Antec (er gaat een 150w ISK 300 en 310 komen). De Lian Li is een leuk kastje maar ik ben niet helemaal kapot van het formaat. Voor voedingen heb ik zelf erg goede ervaringen met Be Quiet, die zijn ook echt stil. De Antec heeft alleen een externe voeding en die maakt helemaal geen lawaai.

Voor je SSD zou je de nieuwe Intel 40GB kunnen overwegen, kleiner en iets langzamer dan de 80GB variant. Maar voldoende om Windows van op te starten met wat mediaspeler programmatuur. Scheelt weer 100,-, en je data staat toch ergens anders. En in de kast is nog ruimte voor een extra 3.5" schijf of zelfs een BD-Rom in de 5,25" ruimte. Kan je ook nog originele BR's afspelen.

surfin

Citaat van: GH op januari 10, 2010, 21:47:56
Zo zou ik het wel zo'n beetje doen....

Alleen voor de processor zou ik persoonlijk toch voor een I3 gaan. Relatief toch een stuk goedkoper (verschil met de i5-661 is zo'n 70,-) en voor een mediacenter heb je al die processor capaciteit simpelweg niet nodig. Voor het afspelen van je films maakt het helemaal niets uit, alleen als je veel video's gaat encoden gaat het tijd schelen.

Zelf wacht ik nog even op de nieuwe ITX kasten van Antec (er gaat een 150w ISK 300 en 310 komen). De Lian Li is een leuk kastje maar ik ben niet helemaal kapot van het formaat. Voor voedingen heb ik zelf erg goede ervaringen met Be Quiet, die zijn ook echt stil. De Antec heeft alleen een externe voeding en die maakt helemaal geen lawaai.

Voor je SSD zou je de nieuwe Intel 40GB kunnen overwegen, kleiner en iets langzamer dan de 80GB variant. Maar voldoende om Windows van op te starten met wat mediaspeler programmatuur. Scheelt weer 100,-, en je data staat toch ergens anders. En in de kast is nog ruimte voor een extra 3.5" schijf of zelfs een BD-Rom in de 5,25" ruimte. Kan je ook nog originele BR's afspelen.

Ik ga denk ik toch voor de I5, heb liever een beetje processor kracht over.. de antec had ik ook nog niet bekeken, ziet er ook wel leuk uit, ben benieuwd naar de 310, kan nog geen foto's/plaatjes vinden..  een andere kast die mij erg trekt is de luxa2 LM400 Touch alleen ik kan nergens vinden wanneer deze uitkomt...  de nieuwe intel 40 gb had ik al op t oog, mooi dingetje idd.. een bd wil ik idd in het totaalplaatje toevoegen..

bedankt allemaal voor de tips, hier gooi ik een slotje op.
Nec aspera terrent