lg lcd/plasma 2010

Gestart door marz01, januari 5, 2010, 22:18:20

Vorige topic - Volgende topic

Koei

Een plasma blijft sowieso altijd een beetje gloeien omdat er spanning op de plasma cellen moet blijven staan om snel genoeg te reageren? Het is niet zoals een LED LCD die zijn compelete backlight uitgooit.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

marconist

Citaat van: Koei op juni 13, 2010, 15:28:30
Een plasma blijft sowieso altijd een beetje gloeien omdat er spanning op de plasma cellen moet blijven staan om snel genoeg te reageren? Het is niet zoals een LED LCD die zijn compelete backlight uitgooit.

Er hoeft helemaal niets te gloeien.. De fabrikant gaat er wel vanuit dat je niet in het pikkedonker kijkt, net als bij CRT. Hoe hoger de voorspanning des te beter de nauwkeurigheid van de kleurkromme (overdreven gesteld). Zwart is een electrische waarde, zo zit nu eenmaal de TV-norm in elkaar.

Een LCD brengt veel minder licht op dan een plasma, maar dank zij hetzelfde effect als bij een weegschaaltje o.i.d. met een LCD-display zonder verlichting profiteert een LCD-scherm van omgevingslicht. LCD met een gestuurde lichtbron (ook die met spaarlampen en niet alleen LED) hebben dan ook bij meting geen mooie zwart-curve. Dat is bij plasma beter.

Overigens moet je het effect op je ogen ook niet onderschatten ...... als je nog eens in een echt donkere omgeving komt (nauwelijks in Nederland te vinden) en bij een kampvuurtje zit, moet je eens proberen iets waar te nemen in het omringende zwart.  :D  Ook je ogen reageren gewoon beter bij een zeker minimum lichtniveau. Wellicht denkt de kat er anders over ......  ;D ;D

marconist

Citaat van: OMD op juni 13, 2010, 01:13:40
instellingen:

stroombesparing: medium

contrast: 25
helderheid: 30
Scherpte: 25
dynamisch contrast: uit
Dynamische kleuren: uit
Gamma: Medium
Zwartniveau: laag

Stroombesparing op de sensor zetten (dat doet meer dan alleen het lichtniveau terugdraaien).

Contrast omstreeks 75
Helderheid omstreeks 50
THX-mode inschakelen.

De ISF-mode is geen flikker waard tenzij je Frank er op los laat!   ;D ;D

Als je in het  donker wilt kijken: zwak lampje neerzetten dat op de wand achter het toestel straalt. Geen lichtbron achter je.

marconist

Citaat van: Davey op juni 13, 2010, 09:29:36
Dit staat op de site van LG bij veelgestelde vragen:

Ik maak me zorgen over het inbranden van mijn plasmascherm.

Wanneer een stilstaand beeld gedurende lange tijd op het scherm wordt weergegeven, kan er een permanent "spookbeeld" ontstaan dat op het scherm aanwezig blijft, ook als de televisie een ander beeld weergeeft. Zorg dat de televisie nooit hetzelfde beeld gedurende lange tijd weergeeft. Om schade aan het beeldscherm te voorkomen, moet de inhoud van het scherm na maximaal 2 minuten veranderen. Met de functie White Wash kunnen permanente beelden vaak worden gewist. Opmerking: Soms kan een sterk ingebrand beeld echter ook met White Wash niet meer worden gecorrigeerd. Raadpleeg de handleiding voor meer informatie.

Waarom denk je dat dit in de handleiding staat?
Om dezelfde reden dat bij je magnetron wordt vermeldt dat je je kat er niet in mag drogen.  ;)

Afwijzen verantwoordelijkheid voor hufters.

marconist

Citaat van: OMD op juni 13, 2010, 14:11:10
ik kijke wel gewoon eerst even hoe het gaat na een paar dagen die break in dvd.

Ik heb wat foto's opgezocht van de 50pk950 en blijkbaar is een compleet zwart scherm niet mogelijk ( dat wist ik dus niet )
Je hebt altijd wel verlichting die aan blijft, misschien was mijn verwachtingspatroon hoger dan wat in werkelijkheid mogelijk is.

Dit plaatje zegt mij niks.

Lijkt wel of er een grote groep pixels defect is.

(Eh, m'n Apple LCD scherm is gecalibreerd, dus de weergave van fotootjes is goed!  :D  )

Davey

Citaat van: quyen op juni 13, 2010, 17:08:44
ER STAAT DUIDELIJK GEEN LG MAAR EEN PANASONIC OP JOU FOTO  ??????????

Jij kan hard schreeuwen  :D

Davey

Citaat van: marconist op juni 13, 2010, 16:38:44

Waarom denk je dat dit in de handleiding staat?
Om dezelfde reden dat bij je magnetron wordt vermeldt dat je je kat er niet in mag drogen.  ;)

Afwijzen verantwoordelijkheid voor hufters.

In de handleiding kon ik het juist niet vinden maar wel op de site. Ik was er inderdaad benieuwd naar hoe ze dit geschreven hadden.

OMD

Citaat van: quyen op juni 13, 2010, 17:08:44
ER STAAT DUIDELIJK GEEN LG MAAR EEN PANASONIC OP JOU FOTO  ??????????

zucht...

Zoals eerder door iemand anders vermeld is het een voorbeeldfoto.

Er staat zelfs boven de foto en om het even op jouw manier te doen:

zoals de rechter dus:

Major_Ton

Ook al lees ik hier hoofdzakelijk dat de LG plasma's geen last hebben van IR (vreemd, want op de review sites lees je wel over duidelijke IR problemen), wil ik er toch nog wat over vragen. Samsung plasma's hebben er dermate last van, dat wanneer je een film kijkt met ondertitels, je halverwege de film 2 oplichtende balken door het beeld krijgt waar de ondertiteling zit. Erg irritant vind ik dat en ik vraag mij af iemand dat al ervaren heeft met zijn/haar LG plasma?
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Midcall

Citaat van: Major_Ton op juni 13, 2010, 21:17:49
Ook al lees ik hier hoofdzakelijk dat de LG plasma's geen last hebben van IR (vreemd, want op de review sites lees je wel over duidelijke IR problemen), wil ik er toch nog wat over vragen. Samsung plasma's hebben er dermate last van, dat wanneer je een film kijkt met ondertitels, je halverwege de film 2 oplichtende balken door het beeld krijgt waar de ondertiteling zit. Erg irritant vind ik dat en ik vraag mij af iemand dat al ervaren heeft met zijn/haar LG plasma?
Ik heb een Samsung plasma, en heb dit echt nog nooit bij mijn toestel gezien. En de keren dat ik een LG PK550 of PK950 heb gezien zag ik hier ook niets van terug.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Davey

Of het nu een Samsung-, Panasonic- of LG-plasma is, ze staan allemaal in de winkel op het meest slechte contrast wat je je maar kan bedenken. IR zou je in de winkel daarom op bijna alle plasmamodellen moeten zien. Laat ik dit nou niet gezien hebben in de winkel.

Als je toestel IR laat zien heb je een slecht toestel waarmee je terug moet naar de winkel om te ruilen of je geld terug.

FloR

wat is nu eigenlijk het verschil tussen de pk550 en de pk950?
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

Midcall

Citaat van: FloR op juni 14, 2010, 12:45:49
wat is nu eigenlijk het verschil tussen de pk550 en de pk950?

Compleet ander design en meer features bij de pk950.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

FloR

Citaat van: Midcall op juni 14, 2010, 14:20:29
Compleet ander design en meer features bij de pk950.

bedankt voor de reply!

Maar het panel is hetzelfde als bij de pk950?
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

Davey

Citaat van: FloR op juni 14, 2010, 14:34:53
bedankt voor de reply!

Maar het panel is hetzelfde als bij de pk950?

Ja maar je hebt geen black filter en je contrast is 40% minder.

FloR

Citaat van: Davey op juni 14, 2010, 15:23:35

bedankt!

het maakt er mijn keuze niet makkelijker op zeg..

marconist

Citaat van: Davey op juni 14, 2010, 15:23:35

Ja, 5.000.000:1 tegenover 3.000.000:1 .......

Wat is eigenlijk de resolutie van het menselijk oog en waarom zouden ze bij meting werken met 0 - 100 IRE?   ;)

Davey

Kijk naar het prijsverschil en bepaal dan voor jezelf of je de meerprijs het waard vindt. Simpel toch  :D. Als je terug gaat lezen in dit topic kan je alle verschillen precies zie. Design, blackfilter en het extra contrast was voor mij genoeg reden om voor de 950 te gaan.

Citaat van: marconist op juni 14, 2010, 16:24:18

Wat is eigenlijk de resolutie van het menselijk oog en waarom zouden ze bij meting werken met 0 - 100 IRE?   ;)

Ach, laten we het erop houden dat je meer mogelijkheden hebt met de 950  ;)

Midcall

En dan hebben we het hier over 'dynamisch' contrast..... een term (plus de waarde die erachter staat) die niets zegt en daardoor genegeerd moet worden. Contrastwaardes moet je gewoon zelf bekijken en beoordelen en NOOIT vanuit specs wat fabrikanten erg op prijs zouden stellen.

OMD

Even voor de goede orde:

Heb het toestel 24 uur laten draaien met de break-in dvd. Nu in totaal zo een 35 uur waarvan 26 met de break-in dvd ( ongeveer )

de IR issue is significant verminderd! Ik vind het beeld ook beter, en het lijkt wel of de zwartwaarde wakker wordt op de een of andere manier, die is ook beter...

Koei

Blacklevel moet toch op high als ik 16-235 input vanuit mijn htpc? Met low mis ik bergen detail in het donker.

Of moet ik het dan corrigeren met contrast/brightness settings?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

millon

Ik weet wel dat het menselijke oog 320 megapixel is :o

marconist

Citaat van: bert888 op juni 14, 2010, 22:51:23
Ik weet wel dat het menselijke oog 320 megapixel is :o

Ja hoor, na iteratieve interpolatie en matig alcoholgebruik.  :D :D

"Visual acuity

Visual acuity, or resolving power, is "the ability to distinguish fine detail" and is the property of cones.[31] It is often measured in cycles per degree (CPD), which measures an angular resolution, or how much an eye can differentiate one object from another in terms of visual angles. Resolution in CPD can be measured by bar charts of different numbers of white/black stripe cycles. For example, if each pattern is 1.75 cm wide and is placed at 1 m distance from the eye, it will subtend an angle of 1 degree, so the number of white/black bar pairs on the pattern will be a measure of the cycles per degree of that pattern. The highest such number that the eye can resolve as stripes, or distinguish from a gray block, is then the measurement of visual acuity of the eye.

For a human eye with excellent acuity, the maximum theoretical resolution is 50 CPD[32] (1.2 arcminute per line pair, or a 0.35 mm line pair, at 1 m). A rat can resolve only about 1 to 2 CPD.[33] A horse has higher acuity through most of the visual field of its eyes than a human has, but does not match the high acuity of the human eye's central fovea region.

Spherical aberration limits the resolution of a 7 mm pupil to about 3 arcminutes per line pair. At a pupil diameter of 3 mm, the spherical aberration is greatly reduced, resulting in an improved resolution of approximately 1.7 arcminutes per line pair.[34] A resolution of 2 arcminutes per line pair, equivalent to a 1 arcminute gap in an optotype, corresponds to 20/20 (normal vision) in humans."

De rest hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Eye

marconist

Citaat van: Major_Ton op juni 13, 2010, 21:17:49

Nee heb je ......  ;)

Snutchz

..en hoeveel megapixel is dat?  :unsure:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini