lg lcd/plasma 2010

Gestart door marz01, januari 5, 2010, 22:18:20

Vorige topic - Volgende topic

marconist

Davey

Citaat van: winegum op mei 13, 2010, 14:27:04
hey Davey,

gefeliciteerd met jouw aankoop, ik wil je 2 vragen stellen;

1] Is de PK550 geschikt voor 24FPS, is lees verschillende specs op het net?
2] Wat was jouw belangrijkste argument om voor de 550 te gaan ipv de maar €180 duurdere 750, welke m.i. een nog mooiere uitstraling heeft?

Heel veel kijkplezier met deze aankoop.

gr. Martin

Hoi Martin,

Dank je wel. Ik ben er heel erg blij mee en kan niet wachten op de nog grotere 60"  8)

Geen idee, ik heb de 950 serie  :D. Staat het niet in de handleiding die je bij www.lge.nl kan downloaden. Die zal toch wel kloppen? Op deze pagina kan je 'm downloaden als je wilt, http://www.lg.com/nl/support/product/support-product-profile.jsp?customerModelCode=50PK550&matchedModelCode=5100001696&searchEngineModelCode=50PK550&initialTab=documents&targetPage=support-product-profile#

De reden dat ik voor de 950 ben gegaan is het design wat ik fantastisch vind, de wireless usb stick die erbij geleverd word, de 2 mio extra contrast, het black filter en het geringe prijsverschil met de 550. Zeker nu er een aktie is waarbij je kan kiezen voor 100 euro retour of de wireless mediaspeler van LG twv 299 euro. Dan kan je toch niet meer fout of nog twijfelen over welke je gaat kopen  ;).

Groet, Dave

Davey

Ik heb nu 33 uur op de teller staan dus dat gaat best lekker. Ik heb wel het idee dat het scherm minder "licht" geeft dan tijdens de eerste uurtjes. Zou logisch kunnen zijn maar ik meld het toch maar.

donaldk

Citaat van: zappa op mei 13, 2010, 12:41:51
Hoe kan een HD-ready plasma native 1080i zijn ? dan is ie toch full HD

Philips heeft ooit een soort van interlaced aansturingsmethode gehad voor plasma, maar dat is al heel lang geleden en kon het niet bolwerken tegen progressive scan. De eerste 1080P plasma's, alsook LCDs (Philips, ACER) hadden een 1080P paneel, maar inputs tot en met 1080i, dus je zat vast aan de interne de-interlacer.

Bengbeng

Citaat van: WilcoL op mei 13, 2010, 10:57:30
Oh, dat wist ik niet! Ik heb uiteraard slechts een HD-Ready scherm en daar ziet 720p er beter uit dan 1080i, maar nu ik het zo typ is dat uiteraard logisch ( ;) :-X :turn: ) dus ik was iets te rap met mijn opmerking...

Excuses voor mijn loze opmerking!

Groeten, Wilco

Zelfs met een HD-ready scherm zou ik de HD ontvanger in principe niet op 720p zetten bij een zender die in 1080i uitzendt, omdat je hiermee een extra onnodige scaling-stap introduceert. Schematisch krijg je dan namelijk het volgende:

Bron = 1920x1080i (bijv NL1-HD) >>> HD ontvanger = 1280x720p >>> HD-Ready tv = 1024x768 (of 1366x768).

De HD ontvanger gooit dus horizontale beeldlijnen weg, die de tv er weer bij moet verzinnen (slechts 48, maar toch).

Beter is om slechts 1 scaling uit te laten voeren (door de tv zelf):

Bron = 1080i >>> HD ontvanger = 1080i >>> HD-Ready tv = 768p.

In dit geval hoeft er maar 1 keer gerekend te worden (1080i>768p) in plaats van 2 keer (1080i>720p>768p).
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

marconist

Citaat van: donaldk op mei 13, 2010, 22:33:06
Philips heeft ooit een soort van interlaced aansturingsmethode gehad voor plasma, maar dat is al heel lang geleden en kon het niet bolwerken tegen progressive scan. De eerste 1080P plasma's, alsook LCDs (Philips, ACER) hadden een 1080P paneel, maar inputs tot en met 1080i, dus je zat vast aan de interne de-interlacer.

Alle panels zijn/waren progressive scan. Dat is n.l. een stuk simpeler in de constructie.
De verwerking van een interlaced signaal geschiedt doorgaans in de scaler of één van de omringende chips. Het enige 'bijzondere' aan Philips was de ontwikkeling van een 1024x1080 scherm, dat nog enige tijd werd geproduceerd nadat in 2004 LG de (gloednieuwe) Philips plasmafabrieken had overgenomen. Het scherm was uiteraard duurder door zijn hogere resolutie en alleen interessant voor de TV-sector van de markt. En de consument begreep toch niet wat ie kocht.  ;)  Bovendien werd er toen hard gewerkt aan de ontwikkeling van een full-HD plasma panel hetgeen eens te meer de markt voor dit format verpestte.

Bengbeng

Philips heeft nooit zelf plasma panels geproduceerd. De 1024x1024i en later 1024x1080i panels die ze gebruikten in de Philips plasma's waren afkomstig van Fujitsu/Hitachi, het zogenaamde "Alis" panel.

marconist

Citaat van: Bengbeng op mei 14, 2010, 14:29:38
Philips heeft nooit zelf plasma panels geproduceerd. De 1024x1024i en later 1024x1080i panels die ze gebruikten in de Philips plasma's waren afkomstig van Fujitsu/Hitachi, het zogenaamde "Alis" panel.

Beste man,

Philips startte in een joint venture met LG in 1999 en startte in 2000 in Mexico met de eerste fabriek, later volgde Polen en nog twee Aziatische fabrieken. De leading party was Philips aangezien er geen ervaring was bij LG bij het fabriceren van het benodigde glas en daarnaast had Philips ook de nodige capaciteit voor de benodigde (in het scherm ingebouwde) chips, en de fabrikage daarvan. Ook de printing technologie kwam van Philips. Niet vergeten: NXP was toen nog 'Philips halfgeleiders'.
Rond 2004 stapte Philips eruit ten faveure van LCD en in 2009 is het volledige eigendom overgegaan naar LG.

Ik heb er door mijn job het e.e.a. van mogen meemaken.

Dus niet zeuren!  :ph34r:

Bengbeng

Philips heeft nooit bekend gestaan als zelfstandig glas maker. NEC, Panasonic, Fujitsu/Hitachi, Pioneer, Samsung en LG wel:

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/whomakeswhat.html

Verder is er nog nooit 1024x10xxi glas uit de LG fabriek (of zoals jij wilt LG/Philips joint venture) gerold. Dit 1024x10xxi Alis glas
is afkomstig van Fujitsu/Hitachi:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alternate_lighting_of_surfaces

"Alternate Lighting of Surfaces (ALiS) is type of plasma display technology jointly developed by Fujitsu and Hitachi  in 1999. Alternate Lighting of Surfaces uses an interlaced  scanning method rather than a progressive one."

marconist

Ik heb er hier één staan ......  :D

Je bent kennelijk in de war met de testfabriek voor vlakschermTV's in Brugge, die naar ik meen van 2001 tot 2004 gefunctioneerd heeft. Die producten waren bepaald geen succes, homerisch gelach van JVC (de toenmalige leider in plasmaschermen, waar overigens Panasonic z'n kennis vandaan heeft) was toen overal hoorbaar.

Philips is altijd een crack in glas geweest, voortvloeiend uit zijn verlichtingstechniek en niet te vergeten de toenmalige filmprojectie business. Niet voor niets waren ze de grootste fabrikant van CRT's.

De ontwikkeling van plasmapanels is door Philips France gedaan, als ik mij niet vergis in Dreux, die kennis is gebruikt bij de start van de fabriek in Mexico. Overigens duurde het tot ruim 2003 voordat de yield van de fabriek in Mexico groot genoeg was om steviger de markt op te gaan. De fabriek in Polen heeft hier rechtstreeks van kunnen profiteren.
Toen Philips uit de plasmapanel productie stapte en het dus aan LG liet, hebben ze nog wel hun vlakschermproductielijn in Hongarije opgestart. En die maakte wél degelijke en concurrende producten, waarvan er nog heel veel draaien. Uiteraard is dat nu ook een LCD assembler.
Brugge was daarmee van de kaart en dus ook het gebruik aldaar van allerlei plasmapanels. Het ontbreken van een behoorlijke productiestrategie was hun grootste probleem.
Voor zover ik weet heeft de researchclub het wel overleefd en levert nog steeds haar bijdrage bij de verdere ontwikkeling van vlakschermtechnieken.

donaldk

Citaat van: Bengbeng op mei 14, 2010, 14:29:38

En in het begin haalde iedereen zijn plasma panelen bij de uitvinder Fujitsu (SD, pre ALIS, dus),  stonden op een beurs in de rai drie paneel generaties bijna naast elkaar, zat maar enkele maanden tussen, de loewe, philips en nog een merk, maar er was verschil, ah the good ol 90s;-).

Bengbeng

@Marconist, dat jij een Philips plasma thuis hebt staan met 1024x10xxi resolutie wil niet zeggen dat Philips het glas, het eigenlijke panel, gemaakt heeft.

Philips - Uses Fujitsu/ Hitachi glass screen and most internal components as well. However, Philips makes its own bezel with built in speakers.

http://www.plasma.com/classroom/whomakesplasma.htm

Ook nog even een cnet review van een Philips erbij gepakt voor je:

The Philips 42FD9954 uses Fujitsu/Hitachi's ALiS plasma technology for its display element. ALiS stands for alternate lighting of surfaces, which uses a method similar to interlaced scanning

http://reviews.cnet.com/Home_video/4520-3423_7-1016109-5.html?tag=txt#pip

Philips is een geweldige fabrikant geweest van crt glasbuizen en gloeilampen, maar geen plasma glas.  

winegum

Leuke discussie,

maar hoort dat hier thuis? ;)

Deze topic staat toch in ; nieuwtjes op HT- en entertainment gebied

gr. Martin

marconist

Neazy

Op de site van LG staat nu ook een 3D TV, de LG 55LX9500-INFINIA Televisie: http://www.lg.com/nl/tv-audio-video/televisie/LG-3d-full-led-slim-47LX9500-INFINIA.jsp.
Waarschijnlijk binnenkort leverbaar getuige de pre-order mogelijkheid bij http://www.benvandijk.nl/lg-3d-led-tv/lg-3d-led-tv.html, prijs kan ik echter niet vinden.
Het is wel een LED-tv. Ben benieuwd of ze ook met een 3D tv plasma komen.

donaldk

Citaat van: winegum op mei 15, 2010, 07:08:43
Leuke discussie,

maar hoort dat hier thuis? ;)

Deze topic staat toch in ; nieuwtjes op HT- en entertainment gebied

gr. Martin

Blijkbaar is het voor velen hier nieuws, waarschijnlijk klein nieuws, dus on-topic;-).

winegum

Citaat van: Davey op mei 13, 2010, 14:41:06
Hoi Martin,

Dank je wel. Ik ben er heel erg blij mee en kan niet wachten op de nog grotere 60"  8)

De reden dat ik voor de 950 ben gegaan is het design wat ik fantastisch vind, de wireless usb stick die erbij geleverd word, de 2 mio extra contrast, het black filter en het geringe prijsverschil met de 550. Zeker nu er een aktie is waarbij je kan kiezen voor 100 euro retour of de wireless mediaspeler van LG twv 299 euro. Dan kan je toch niet meer fout of nog twijfelen over welke je gaat kopen  ;).

Groet, Dave

Hey Dave,

Uiteindelijk heb ik nav. diverse goede resencies waaronder die van jou besloten om voor de 50PK950 te gaan.
De bestelling is de deur uit en volgens bevestiging van de leverancier wordt de LG a.s. dinsdag bij ons afgeleverd.

gr. Martin

Davey

Citaat van: winegum op mei 16, 2010, 11:51:52
Hey Dave,

Uiteindelijk heb ik nav. diverse goede resencies waaronder die van jou besloten om voor de 50PK950 te gaan.
De bestelling is de deur uit en volgens bevestiging van de leverancier wordt de LG a.s. dinsdag bij ons afgeleverd.

gr. Martin

Kijk, dat is nog is leuk om te lezen. Van harte gefeliciteerd alvast.

Natuurlijk ben ik wel heel erg benieuwd naar jouw indrukken maar eigenlijk weet ik die natuurlijk al  ;)

Traxmore

Ik zit nog te twijfelen over LG of Panasonic  60PK950 of 50G20

Hoe zit het met de "nadelen" van LG, is hier in dagelijks gebruik iets van te merken of komen ze alleen naar voren bij
metingen en testpatronen?

-image retention zie je dat bij het kijken van een film of tv?

-"While running the video processing tests on the 50PK990, the first thing I noticed was that even with an unscaled 1080p signal, there was some degree of ringing around fine details in the picture (this is even with the “Edge Enhancement” control turned off). Sadly, this is an almost entirely undefeatable problem with the LG 50PK990 that no amount of adjusting could cure: the TV's video processor applies some sort of sharpening to the image at all times. Reducing the Sharpness controls only blurred the already sharpened image rather than removing halos, like a correctly implemented control would"
Dit schijnt een probleem te zijn op vooral een groot scherm en kun je blijkbaar niet uitschakelen

Wat is het verschil tussen PK990 en PK 950 behalve de regio, of zijn ze technisch identiek?

Davey

Citaat van: Traxmore op mei 17, 2010, 20:33:15
Ik zit nog te twijfelen over LG of Panasonic  60PK950 of 50G20

Hoe zit het met de "nadelen" van LG, is hier in dagelijks gebruik iets van te merken of komen ze alleen naar voren bij
metingen en testpatronen?

Komen allen naar voren bij metingen  ;)

Traxmore

http://www.youtube.com/watch?v=aWFpcyamnlQ

Dit vind ik toch niet zo geweldig en het laat zien wat ik eerder uit een test aanhaalde.
Is dit niet uit te zetten?

Davey

Citaat van: Traxmore op mei 17, 2010, 20:56:50

Dit vind ik toch niet zo geweldig en het laat zien wat ik eerder uit een test aanhaalde.

Geen idee. Ik zit nooit met een loep bij m'n tv en heb hier absoluut geen last van.

winegum

Citaat van: Traxmore op mei 17, 2010, 20:56:50

Het is de PK750 in het filmpje, als ik het goed begrepen/gelezen heb heeft dit model een andere Engine dan de 950.
Maar vanaf woensdag avond kan ik het met eigen ogen/loupe zien.

gr. Martin

Michel8

Is de MM Rotterdam aanbieding van de 50PK250 wat? Ik ken dit model niet. Op de LG site lastig te vinden en je kan hem ook niet vergelijken met de 350 en 950.

http://www.lg.com/nl/tv-audio-video/televisie/LG-plasma-tv-50PK250.jsp

marconist

Citaat van: Davey op mei 17, 2010, 21:16:12
Geen idee. Ik zit nooit met een loep bij m'n tv en heb hier absoluut geen last van.

Inderdaad .......  ;D

Mijn 50pk550 kon inderdaad wat minder "sharpness" gebruiken. Feilloos bij te stellen mits je over een goede player of HTPC beschikt met een geschikt testbeeld.
De bloke in het filmpje was verbaasd dat je pixels (en enige tinting) zag bij het schakelen naar de game mode. In de game mode gaan er zoveel mogelijk "beeldverbeterings-algorithmen" uit. Dit verhoogd de responsie die uiteraard voor een gameplayer belangrijker is dan de absolute beeldkwaliteit. Die gameplayer heeft waarschijnlijk óók niet de tijd om met een loupe voor de scherm te hangen. Voordat hij het waarneemt is het "game over".  :D

Als je een TV/monitor koopt en daarbij de specs tracht te beoordelen moet je natuurlijk wel eerst even nadenken waar al die verschilende modi voor zijn en wat er mee wordt beoogd. Dat verschilt per fabrikant en zelfs per model.
Het fraaie van de 50pk550 is dat je dit allemaal vrijelijk kan instellen en niet gebonden bent aan de presets.