Meridian nieuws

Gestart door jaco, januari 4, 2010, 20:46:32

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jaco

#250
Citaat van: Kjelt op januari 14, 2011, 22:58:20
prijs is voor sooloos leuk gworden. Maar,
Wat is het in je eigen woorden nu precies voor een ding? Is het te vergelijken met de Ds media spelers? Zitten er alleen analoge uitgangen op? Of ook toslink, coax spdif? Welke Dac,s gebruiken ze?
Er zit een MHR link op  ;)

Ethernet (of in Meridian taal: Speakerlink) kabel naar een ander Meridian apparaat en klaar.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Teejoo

Hij heeft natuurlijk ook nog een gewone coax aansluiting, zodat hij op elke processor of DAC aangesloten kan worden. Er zijn geen analoge uitgangen. Maat verder denk ik vergelijkbaar met de ds. En dan hangt het dus voornamelijk af van de interface welke je kiest.

bmateijsen

Citaat van: Kjelt op januari 14, 2011, 22:58:20
prijs is voor sooloos leuk gworden. Maar,
Wat is het in je eigen woorden nu precies voor een ding? Is het te vergelijken met de Ds media spelers? Zitten er alleen analoge uitgangen op? Of ook toslink, coax spdif? Welke Dac,s gebruiken ze?

Goede vraag en geen idee of het te vergelijken is met de DS spelers. Er zit speakerlink op en volgens mij een coax uitgang, maar meer weet ik ook niet.

Kjelt

Citaat van: jaco op januari 15, 2011, 07:27:42
Er zit een MHR link op  ;)
Ethernet (of in Meridian taal: Speakerlink) kabel naar een ander Maridian apparaat en klaar.
Ik heb en wil geen ander Meridian apparaat maar ben wel in de markt voor een hele goede media audio speler die via Ipad bestuurd kan worden en dan zou dit heel leuk kunnen zijn, maar ik wachtdus af tot er meer details bekend zijn en er demo,s kunnen worden gegeven.

Teejoo

#254
Ik lees overigens dat er wel 2 analoge uitgangen opzitten. Dus volgens mij qua concept 1:1 vergelijkbaar met Linn. Op de een of andere manier heb ik wel het idee dat voornamelijk wordt ingezet op de digitale uitgangen, zeker gezien de filosofie van Meridian. Maar ik hoop dan ook dat de digitale uitgang echt top is.

Voor myzelf geldt dat ik op dit moment mijn laatset stapeltje CD's aan het rippen ben en dan is alles klaar. Ik vind het dus wel erg prettig dat er nu een alternatief is voor de Linns. Dat is namelijk altijd goed. Mij sprak destijds de Sooloos app erg aan qua volledigheid en looks. Alleen ben ik snel afgehaakt toen duidelijk was wat de kosten van de Sooloos apparatuur was. Dat is nu opgelost met de komst van de 200.

bmateijsen

Zodra deze beschikbaar is, zullen we hem hebben staan.

Groet,

Bjorn

Robbo

#256
De Media Core 200 heeft ook een analoog uit.


Alle beschikbaar info (manual, datasheet etc.) over de MC200

http://www.meridian-audio.info/show.php?compid=446

Robbo

Er zit zelfs het Meridian apodizing filter in  8)

Robbo


bmateijsen

Die link heb ik gemist, thanks Robbo!

Citaat van: Robbo op januari 15, 2011, 15:11:06
De Media Core 200 heeft ook een analoog uit.


Alle beschikbaar info (manual, datasheet etc.) over de MC200

http://www.meridian-audio.info/show.php?compid=446

Teejoo

Citaat van: Robbo op januari 15, 2011, 15:12:35
Er zit zelfs het Meridian apodizing filter in  8)
Heeft dit ook invloed/werkt dit ook op de normale digitale uitgang?

jaco

#261
Citaat van: Teejoo op januari 15, 2011, 17:15:28
Heeft dit ook invloed/werkt dit ook op de normale digitale uitgang?
Ja, bij de upsampling van de source data wordt de apodizing filtering toegepast.

Het is een beetje moeilijk er goede uitleg over te vinden (of ik kan niet zoeken)

Deze link naar deStereophile review van de Meridian 808.2 CD speler legt het een beetje uit.

Het komt er in het kort op neer dat je geen ringing voor de amlitude 'sprong' hebt, maar wel erna (meer dan met een traditioneel filter)
Het klinkt beter ondanks dat het er meet technisch wellicht minder uit ziet.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

De Media Core 200 zal waarschijnlijk eind van de maand/ begin februari bij ons zijn.

Groet,

Bjorn

Kjelt

Citaat van: jaco op januari 17, 2011, 08:14:20
Ja, bij de upsampling van de source data wordt de fapodizing filtering toegepast.
Het is een beetje moeilijk er goede uitleg over te vinden (of ik kan niet zoeken)
Deze link naar deStereophile review van de Meridian 808.2 CD speler legt het een beetje uit.
Het komt er in het kort op neer dat je geen ringing voor de amlitude 'sprong' hebt, maar wel erna (meer dan met een traditioneel filter)
Het klinkt beter ondanks dat het er meet technisch wellicht minder uit ziet.
Als ik snel dat artikel doorlees dan zou het alleen werken als je de Meridian digitale uitgang gebruikt met een Meridian afspeler die de ringing in de DA stage weer verwerkt.
Anders krijg je eigenlijk een aangepast/vervormde digitale uitgang die als niet aangepast/vervormd verwerkt gaat worden en of dat nog zo lekker gaat klinken?
De analoge uitgangen zouden dan geschikter kunnen zijn indien goed uitgevoerd met aparte voedingen etc. Maar voor dat geld mag ik dat toch wel verwachten.

bmateijsen

Aphodising werkt in het digitale domein, dus ook wanneer er daarna D/A conversie plaats vindt.

Groet,

Bjorn

Citaat van: Kjelt op januari 17, 2011, 11:21:34
Als ik snel dat artikel doorlees dan zou het alleen werken als je de Meridian digitale uitgang gebruikt met een Meridian afspeler die de ringing in de DA stage weer verwerkt.
Anders krijg je eigenlijk een aangepast/vervormde digitale uitgang die als niet aangepast/vervormd verwerkt gaat worden en of dat nog zo lekker gaat klinken?
De analoge uitgangen zouden dan geschikter kunnen zijn indien goed uitgevoerd met aparte voedingen etc. Maar voor dat geld mag ik dat toch wel verwachten.

jaco

Citaat van: Kjelt op januari 17, 2011, 11:21:34
De analoge uitgangen zouden dan geschikter kunnen zijn indien goed uitgevoerd met aparte voedingen etc. Maar voor dat geld mag ik dat toch wel verwachten.
Waarom, Meridian heeft niets meet analoog. Alles gaat daar digitaal..

Ik denk dat het aan de standaard eisen voldoet, maar een aparte voedings sectie etc betwijfel ik..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

#266
Citaat van: bmateijsen op januari 17, 2011, 12:56:35
Aphodising werkt in het digitale domein, dus ook wanneer er daarna D/A conversie plaats vindt.
Groet, Bjorn
Dat snap ik alleen heeft het artikel het erover dat er OOK WEER een zeer specifieke bewerking dient plaats te vinden vlak voor de DA conversie, oftewel zoals ik het lees:

D1= originele digitale content     MD = apodised digitale content = f(D)   , M-1 = f'(D) = D2  = iets gewijzigde digitale content    A(Dx) Analoge weergave van signaal Dx


Server    -    Meridian Streamer    -   SPDIF    -    Meridian Decoder/player          Analoog Resultaat
D1                      f(D)                     MD                     M-1                                   -> A(D2)


Server    -    Meridian Streamer    -   SPDIF    -    Standaard DAC  
D1                      f(D)                     MD                                                             -> A(D3)

Dus het analoge resultaat van een niet Meridian DAC zal anders klinken dan de specifieke aphodizing compliant versie van Meridian, dus ik kan me voorstellen dat er alleen apodizing wordt toegepast op de Meridian digitale uitgang en niet op de standaard digitale uitgang. Of ik lees het verkeerd en dan hoor ik graag hoe een niet Meridian player het ge-aphodizede signaal weer kan wegfilteren

Robbo

Als ik me goed herinner zijn Upsampling en Apodizing aan elkaar verbonden.   En bij alle Meridian producten die ik ken kun je upsampling uit zetten.


Robbo

#268
Overigens zit het kopje 'Meridian Streamer' wat lastiger in elkaar.

Sooloos draait van oorsprong op een PC board met XP embedded.   De eerste versies (t/m Control 10) worden intern gevoed door SP/DIF  :o

Control 15 en ongetwijfeld ook MC200 worden intern via USB gevoed.  


Zie deze video over Meridian en XMOS:

http://www.youtube.com/watch?v=fPF4zMz98Vo


Board #1: Control 10 Original Design for Sooloos - No upsampling, SPDIF from PC mother board.
Board #2: Control 10 Meridian DSP Hybrid - Upsampling only, USB audio from PC mother board.
Board #2: Control 15 Meridian XMOS DSP - Upsamping and apodising, USB audio from PC mother board (Note: no external audio in connections)

Robbo

#269
Nieuwe firmware is uit voor Meridian surround processors en DSP speakers.    Oa voor de 8 jaar oude 861v4, 7 jaar oude G68 en 15 jaar oude DSP5000 !

O ja en nog gratis ook  :blink:      

Te verkrijgen via je dealer.


Upsampling Changed to Apodising type Upsampling: This update changes the type of filter applies when upsampling is carried
out on standard resolution two-channel or multi-channel PCM sources. The new upsampling process includes Meridian's proprietary
Apodising type filtering.

Improved STEREO and DIRECT DSP presets: DSP presets STEREO and DIRECT have been improved to offer even better twochannel
performance from Meridian Surround Sound Controllers. Their respective algorithms have been rewritten to make full use of
all available headroom, while at the same time ensuring that digital clipping is prevented.

The STEREO preset passes left and right input signals directly to the left and right main channel outputs. STEREO allows any mono
or front left and right subwoofers to be used. All spatial processing is bypassed.
The DIRECT preset only left and right main channel outputs are used. All spatial processing and bass management is bypassed.

DSW Control features: The update to Audio Core 200 adds features to enable control of any number of attached DSW subwoofers.
Additional setup controls include Filter and Gain. There is also a Movie/Music control that can be selected from the Audio menu.


http://www.meridian-audio.info/public/november2011controllerupdate_final%5B3892%5D.pdf


Sooloos Integration: Sooloos integration renames the "AUX" source as "SLS". It also applies Meridian Comms type 4C to ensure
that communications between Meridian DSP Loudspeakers and Meridian Sooloos Digital Media Systems is unified when the Master
DSP Loudspeaker is also the system Controller.

Upsampling Changed to Apodising type Upsampling: This update is applied to all DSP Loudspeakers where the DSP
architecture allows for upsampling to be carried out, and in those DSP Loudspeakers that already include upsampling this replaces
the existing filter algorithm. When the digital input receives a signal that is 44 or 48kHz sample rate, the DSP Loudspeaker will
upsample to 88 and 96kHz respectively. This upsampling process includes Meridian's proprietary Apodising type filtering.

Improved three-way crossover/alignment: This feature applies to all three-way DSP Loudspeakers. The new filter has been
developed to improve low frequency timing and accuracy as well as stereo imaging. Where the update is made to all DSP
Loudspeakers In a Meridian Digital Theatre system it also ensures unified phase alignment in all models of DSP Loudspeaker.


http://www.meridian-audio.info/public/november2011dsploudspeakerupdate_final%5B3889%5D.pdf


Bensz

Citaat van: Robbo op november  4, 2011, 10:24:23


DSW Control features: The update to Audio Core 200 adds features to enable control of any number of attached DSW subwoofers.
Additional setup controls include Filter and Gain. There is also a Movie/Music control that can be selected from the Audio menu.


Voor de Audio Core 200 heeft de update alleen zin als je een DSW wil gebruiken?

Grindtegel

Citaat van: Robbo op november  4, 2011, 10:24:23


Te verkrijgen via je dealer.




Moet ik nou zelf gaan zeuren bij Bjorn of sturen die hem door naar hun meridian klantjes?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

bmateijsen

Citaat van: Grindtegel op november  4, 2011, 13:14:07
Moet ik nou zelf gaan zeuren bij Bjorn of sturen die hem door naar hun meridian klantjes?

Het nieuwe principe is echt dat de software niet op internet mag belanden, helaas.

Grindtegel

Dus ik moet met mijn apparaat binnenkort een keer naar Hilversum komen? prima, ik meld me wel als ik kan  :)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Robbo

Voor jouw zal deze firmware update wel interessant zijn.  Apodizing op de multichannel analog inputs moet zeker wat uitmaken.

Als je een HD621 gebruikt zoals ik, gebeurt de apodizing al daar.  Dus voor mij blijft dan de apodizing voor de niet HDMI bronnen over plus de verbeteringen op de stereo-DSPs.   Aangezien ik in 99% vd gevallen alles via de HD621 route, is voor mij de noodzaak er niet zo.   

Dat komt goed uit want dan heb ik mooi tijd om te wachten op het eerste lek van deze firmware.  :)  De bedoeling van de Meridian is om op dit soort momenten hun klanten een contactmoment met hun dealer te laten hebben en dat is natuurlijk heel slim.  Het is idd een goed excuus om een ritje Hilversum te plannen en dat is elke keer ook wel weer leuk, maar dat f-ing rack bij mij zit zo vol dat het me weer 2 uur kost om alles weer netjes terug in te bouwen.  Als het enigszins kan pas ik daarvoor.