Meridian nieuws

Gestart door jaco, januari 4, 2010, 20:46:32

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

#75
Aangezien je er een stuk bij gezet hebt:

CitaatQuote
Nu krijg ik het beeld dat Meridian meer marge genereert en dat je letterlijk daarom geswitched bent.
Je moet je ook realiseren dat zoals jij mijn posts leest ik jouw posts lees.
Ik heb NERGENS de bedoeling gehad om dingen op de man te spelen, echter ik heb er moeite mee als er nieuwtjes zijn van een merk waar ik mezelf onder de fanboys schaar en als dat me enorm teleurstelt.
Als je daar dan op in gaat kun je verwachten dat ik die discussie aan ga, daar is het forum voor.

Als je niet op de man speelt, waarom doe je dat direct weer in de eerste regel van deze quote?
Volgens mij realiseer je soms niet eens wat je schrijft....

Hier gebeurt precies wat ik je probeer uit te leggen.
Ik speel het met de eerste regel niet op de man, ik probeer je uit te leggen wat voor beeld er word geschetst van een bepaalde opmerking, ik zeg niet dat je het doet, maar dat de opmerking dit beeld bij mij oproept.
Jij legt dat uit als een aanval, ik bedoel er mee uit te leggen waardoor ik überhaupt een bepaalde opmerking maak.

Je kent me persoonlijk en weet hoe ik in elkaar zit, je weet ook dondersgoed dat ik niet de persoon ben voor steken onder water of geheimzinnige dubbelzinnige teksten, als ik iets vind post ik dat open en bloot.
Soms schrik ik gewoon van hoe mensen reageren op posts van andere en in dit geval van mezelf terwijl als ik het doorlees ik er toch echt geen kwaad in zie (wel kritisch, zonder twijfel maar geen kwaad).
En voor je het weet heb je een discussie die om niets begon uitgebouwd naar een discussie waarin het lijkt alsof je elkaar het liefst naar de keel zou vliegen, erg vreemd maar bovenal gewoon onnodig, we zijn allemaal fanatiek en passievol bezig met onze hobby/beroep probeer niet steeds te denken dat mensen dingen negatief bedoelen als er ook een andere uitleg mogelijk is, hier heeft niemand wat aan.

AUB back on topic over het product zelf.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  6, 2010, 10:16:41
Meridian stond/staat bekend om zijn innovatie, ik heb dingen gezien in Meridian die hun tijd VER vooruit waren, alleen ze waren vaak heel langzaam met invoeren van bepaalde formaten, en dat is helemaal niet erg, als je maar weet dat het komt.
Ik herinner me het heel anders. DD-EX en PL2 waren ze heel erg snel mee. Dit kon omdat ze zelf software op een DSP chip schrijven, en niet gebruik maken van algoritmes in een kant en klaar chip.
Room EQ waaren ze wat langzaam mee.

Voor wat betreft de HD audio codecs, ze hebben gewoon een beslissing genomen en daar moet je mee leven. Als je dat niet kunt is het exit Meridian lijkt me.

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Je reacties mogen korter Frank, dat houdt het ook leesbaar. ;)

Jij mist bij ons een kritische noot, dat is simpelweg omdat wij niet alles op het forum plaatsen en pas een product daadwerkelijk beoordelen wanneer het beschikbaar is, want pre-release kan er nu eenmaal nog veel veranderen.

Verder gaat het mij om het eindresultaat en als blijkt dat een klant een product heeft wat niet compatibel is met een bepaalde oplossing dan zullen wij dat gezamenlijk met de klant overleggen en zoeken naar de beste oplossing.

Weet je wat ik overigens jammer vindt, dat je van mijn opmerking over de wijze van discussiëren niets aantrekt en gewoon op dezelfde voet doorgaat voor mijn gevoel.

Groet,

Bjorn

Robbo

#78
Citaat van: jaco op januari  6, 2010, 10:27:13
Ik herinner me het heel anders. DD-EX en PL2 waren ze heel erg snel mee. Dit kon omdat ze zelf software op een DSP chip schrijven, en niet gebruik maken van algoritmes in een kant en klaar chip.
Room EQ waaren ze wat langzaam mee.

Voor wat betreft de HD audio codecs, ze hebben gewoon een beslissing genomen en daar moet je mee leven. Als je dat niet kunt is het exit Meridian lijkt me.

Langzaam met Room Correction (Room EQ doen ze idd niet  ;) )  ??   Ik kan me herinneren dat wij MRC in juni 2003 samen op de UK Cedia voor het eerst gezien hebben.  Dus LANG voordat andere merken hiermee kwamen.  

jaco

Citaat van: Robbo op januari  6, 2010, 10:30:54
Langzaam met Room Correction (Room EQ doen ze idd niet  ;) )  ??   Ik kan me herinneren dat wij MRC in juni 2003 samen op de UK Cedia voor het eerst gezien hebben.  Dus LANG voordat andere merken hiermee kwamen.  
Ze hadden het al min of meer 2 jaar eerder aangekondigd, maar de DSP chips waren niet snel goenoeg (niet genoeg filters mogelijk denk ik)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Citaat van: jaco op januari  6, 2010, 10:33:25
Ze hadden het al min of meer 2 jaar eerder aangekondigd, maar de DSP chips waren niet snel goenoeg (niet genoeg filters mogelijk denk ik)

Ah OK.  Da's nog voor mijn tijd  :)

J.A.F._Doorhof

#81
@Bjorn,
Je kan niet iemand dwingen te veranderen omdat jij dat wilt :D
Ik ben ik en ik post op mijn manier, dus met een lange uitleg, ik ben niet iemand van one-liners ik wil dat zo goed mogelijk verwoord word wat ik in mijn hoofd heb, als je dat gewoon zorgvuldig leest in context van het voorgaande zul je als het goed is de juiste toon er in vinden.

Als we allemaal op dezelfde manier zouden posten zou het erg saai worden ben ik bang.
Laat alleen wel duidelijk zijn dat ik nooit maar dan ook nooit iets kwaads in de zin heb tenzij ik het open en bloot post en geloof me dan merk je het wel als ik inderdaad iets post wat een aanval is maar gelukkig gebeurt dat zelden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#82
@Jaco,
DPLII-EX was er inderdaad RAP.
Maar vergeet niet überhaupt 7.1, dat was 1 van de redenen dat ik naar Meridian ben "gerend", ik heb de eerste demo ooit bij jou gehad in Eindhoven in een ver en donker verleden :D de oplossing die ik toen hoorde bleef me gewoon achtervolgen en daar kon op dat moment niets maar dan ook niets tegen op.

Waar ik meer wat op doelde waren dingen die pas in de G68 geïmplementeerd werden zoals een analoge input en meer mogelijkheden qua roomcorrectie. ECHTER als je het in perspectief zet waren de codecs inderdaad er altijd al redelijk snel en uitmuntend.
En laten we eerlijk zijn het is geen straf om op een nieuw model te wachten als je zo getrakteerd word op de geluidskwaliteit. Echter nu is het dus de vraag komt er inderdaad een 4x SPDIF in de G68, de conclusie was wat ik begrepen heb niet (ik dacht van een engels forum) en daar kwam mijn reactie op. Ik (en met mij denk ik velen) zou gewoon graag naar de volle 7.1 kanalen willen luisteren.
Vandaar dus ook mijn opmerkingen over dit topic.

MOCHT de G68 alsnog 4x SPDIF hebben dan hoor je me een stuk minder trust me :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  6, 2010, 10:45:52


MOCHT de G68 alsnog 4x SPDIF hebben dan hoor je me een stuk minder trust me :D

Vooralsnog hebben wij als bestaande G68 gebruikers daar nog niks aan.   En betekent dus een nieuwe G68 aanschaffen.

De vraag is dan ook of het dat waard is.   Hier een overzicht de huidige (discrete gemixte?) 7.1 titels:

http://www.blu-raystats.com/Stats/Stats.php?OrderBy=Title&Audio=7.1


Niet echt heel spannend om een nieuwe processor voor te kopen dus.   Voor mij zit het meer in het vertrouwen naar de toekomst toe. 

jaco

Hmm, als ik die lijst bekijk zijn er toch niet eens zo veel films die een orginele 7.1 mix hebben ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#85
Echte hardcoded 7.1 is er nog heel weinig, vandaar dat ik nu ook nog niet denk aan een upgrade.
Maar over een jaartje oid wil ik wel eens zien wat er dan speelt, en ik denk dat het dan toch wel wat meer gaat worden.

Nu worden natuurlijk nog veel mixen van 5.1 overgezet naar DDHD/DTSHD.
Ik weet niet exact hoe het werkt bij de mixage (zijn vast wel experts op het forum) maar ik kan me indenken dat er op een gegeven moment afgestapt word van het 5.1 gebruik en men meer en meer echte 7.1 mixen gaat maken, en dan vooral bij bij SF en horror wil ik wel graag beschikken over die extra 2 kanalen.
Vooral bij films die nu gedigitaliseerd worden.

Ik heb een tijdje met een hoogte kanaal gewerkt en moet eerlijk zeggen dat ik dat bij de films die het ondersteunde echt waanzinnig vond, heb het toch maar weer afgebroken omdat het bij bepaalde films weer afleidde van de film maar discrete surrounds kunnen zeer effectief zijn in 7.1.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Hoe meer discrete kanalen, hoe beter theoretisch het geluidsbeeld.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

#87
In geval van de HD621 zou 6-kanaals volgens de handleiding zo moeten werken:

De HD621 communiceert dan met de Blu-Ray speler dat deze 6 kanalen moet aanbieden, ook al heeft deze 8 kanalen.  


Ik vraag me nu af hoe deze downsampling in de speler geregeld is.  Iemand meer informatie hierover?

celerontje

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  6, 2010, 11:39:16
Echte hardcoded 7.1 is er nog heel weinig, vandaar dat ik nu ook nog niet denk aan een upgrade.
Maar over een jaartje oid wil ik wel eens zien wat er dan speelt, en ik denk dat het dan toch wel wat meer gaat worden.

Nu worden natuurlijk nog veel mixen van 5.1 overgezet naar DDHD/DTSHD.
Ik weet niet exact hoe het werkt bij de mixage (zijn vast wel experts op het forum) maar ik kan me indenken dat er op een gegeven moment afgestapt word van het 5.1 gebruik en men meer en meer echte 7.1 mixen gaat maken, en dan vooral bij bij SF en horror wil ik wel graag beschikken over die extra 2 kanalen.
Vooral bij films die nu gedigitaliseerd worden.

Ik heb een tijdje met een hoogte kanaal gewerkt en moet eerlijk zeggen dat ik dat bij de films die het ondersteunde echt waanzinnig vond, heb het toch maar weer afgebroken omdat het bij bepaalde films weer afleidde van de film maar discrete surrounds kunnen zeer effectief zijn in 7.1.
Ik denk niet dat er in de toekomst veel meer 7.1 BD's komen, wat zeg jij?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

marconist

Ik lees hier nu al een paar maal het begrip 'apodizing' als geweldige techniek die Meridian toepast.

Kan iemand mij vertellen wat dit is ???

Ja, ik ken het mathematische begrip. En denk ook dat het in menig stuk (technische) software wordt toegepast.
Het gaat mij erom dat ik begrijp wat Meridian uniek maakt in deze.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat het alleen maar logisch is dat er 7.1 tracks komen. Dus zonder twijfel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

#91
Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  6, 2010, 14:15:07
Ik denk dat het alleen maar logisch is dat er 7.1 tracks komen. Dus zonder twijfel.

Nou, als zelfs de grootste honderd-en-tig-miljoen-budget blockbusters niet met 7.1 geluid uitgebracht worden (op een paar na), hoe kan 't dan ooit wat worden?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

bmateijsen

Volgens mij wordt het dan geforceerd via HDMI.
Immers de HD621 kan aangeven maar over 6 kanalen te beschikken.

Groet,

Bjorn

Citaat van: Robbo op januari  6, 2010, 12:37:40
In geval van de HD621 zou 6-kanaals volgens de handleiding zo moeten werken:

De HD621 communiceert dan met de Blu-Ray speler dat deze 6 kanalen moet aanbieden, ook al heeft deze 8 kanalen. 


Ik vraag me nu af hoe deze downsampling in de speler geregeld is.  Iemand meer informatie hierover?

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

ThomasBelgium

Een paar bedenkingen:

1-Waar is de 861V5 gebleven? Er is nu sprake van een V6, maar de vorige generatie was V4 (?)

2-De discussie over 5.1 vs 7.1 is nuttig, maar als ik nu 20K afdok voor een AV-processor, wil ik ondersteuning voor Dolby Height en Audyssey DSX (tot 11.1!!). Hoe het met de meerwaarde zit van deze 9.1/11.1 systemen tov 5.1/7.1 moet nog bekeken/bewezen worden, voor zo'n bedrag wil ik gewoon geen risico's lopen. Als het erin zit en het klinkt lekker, dan kan ik het gebruiken, blijkt het niets te worden dan gebruik ik het niet. Maar het is wél prettig om die keuze te hebben.

3-Voor mij is de 861 (ik gebruik zelf de V4) nog steeds het summum voor surround muziek (zeker met de HD621 erbij), maar als het om echte high-end filmbeleving gaat, dan liever een 9.1/11.1 systeem. 

jaco

Citaat van: ThomasBelgium op januari  6, 2010, 15:44:03
Een paar bedenkingen:

1-Waar is de 861V5 gebleven? Er is nu sprake van een V6, maar de vorige generatie was V4 (?)
Onderweg verloren geraakt ?
5 een slecht nummer in sommige regio's in de wereld ?

Citaat2-De discussie over 5.1 vs 7.1 is nuttig, maar als ik nu 20K afdok voor een AV-processor, wil ik ondersteuning voor Dolby Height en Audyssey DSX (tot 11.1!!). Hoe het met de meerwaarde zit van deze 9.1/11.1 systemen tov 5.1/7.1 moet nog bekeken/bewezen worden, voor zo'n bedrag wil ik gewoon geen risico's lopen. Als het erin zit en het klinkt lekker, dan kan ik het gebruiken, blijkt het niets te worden dan gebruik ik het niet. Maar het is wél prettig om die keuze te hebben.
Onkyo TX-SR607 kopen, kost weinig zit wel Dolby IIz in.

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Citaat van: bmateijsen op januari  6, 2010, 14:26:13
Volgens mij wordt het dan geforceerd via HDMI.
Immers de HD621 kan aangeven maar over 6 kanalen te beschikken.

Groet,

Bjorn


Ja, dat ik wat ik zelf al zei  ;)

Het gaat mij om de manier waarom de 7.1 naar 5.1 conversie plaatsvind in de decoder.  Is het een kwestie van we gooien de L-side + L-rear en R-side + R-rear elk op een kanaal, of zit er meer logica achter.


Robbo

Citaat van: jaco op januari  6, 2010, 16:12:46
Onderweg verloren geraakt ?
5 een slecht nummer in sommige regio's in de wereld ?

Ik vermoed omdat er al tijden zoveel rumoer was over de v5, dat ze die verwarring hebben willen voorkomen.


J.A.F._Doorhof

@Robbo,
Ik denk dat niemand je exact kan vertellen wat er gebeurt.
Wat ZOU kunnen is het volgende :

1. Channel link.
De kanalen worden inderdaad bij elkaar gegooid en dus krijg je 1 surround channel ipv 2.

2. Phase verschuiving.
DPL-II methode, de achterkanalen worden gemengt in de sides en kunnen er door een DPLII decoder weer uitgehaald worden.
Dit is feitelijk hoe "vroeger" de DD-EX methode werkte en downwards compatible bleef.

3. Kanalen weggooien.
Daar ben ik het bangst voor, dat er simpel weg kanalen worden weggelaten.

Ik zou bij benadering niet weten welke methode toegepast word om eerlijk te zijn maar ik hoop 1 of 2.
Maar dit is puur giswerk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Citaat van: ThomasBelgium op januari  6, 2010, 15:44:03
2-De discussie over 5.1 vs 7.1 is nuttig, maar als ik nu 20K afdok voor een AV-processor, wil ik ondersteuning voor Dolby Height en Audyssey DSX (tot 11.1!!). Hoe het met de meerwaarde zit van deze 9.1/11.1 systemen tov 5.1/7.1 moet nog bekeken/bewezen worden, voor zo'n bedrag wil ik gewoon geen risico's lopen. Als het erin zit en het klinkt lekker, dan kan ik het gebruiken, blijkt het niets te worden dan gebruik ik het niet. Maar het is wél prettig om die keuze te hebben.

3-Voor mij is de 861 (ik gebruik zelf de V4) nog steeds het summum voor surround muziek (zeker met de HD621 erbij), maar als het om echte high-end filmbeleving gaat, dan liever een 9.1/11.1 systeem.  

9.1/ 11.1 is voor mij verre van ideaal, ik vind de implementatie die ik tot heden heb gehoord kunstmatig.

Groet,

Bjorn