DAC van Lexicon MC-4 upgraden

Gestart door Dirk, januari 1, 2010, 18:40:09

Vorige topic - Volgende topic

Dirk

Hallo,

Ik geniet sinds een poosje met volle tevredenheid van een SB3 (alles in FLAC) die ik via z'n digitale output heb aangesloten op m'n set, meer bepaald op de optische ingang van een Lexicon MC-4.
Zoals ik wel vaker heb, begint dan wat later weer dat gevoel de kop op te steken van "kan het nu nog wat beter ?" ::)

Een nieuwe voeding leek me op dat vlak het meest voor de hand liggend (er is al wat leuks onderweg uit de US) en vooral op gevoelsvlak was dat ook het meest "nodige" als ik dat standaard muurdingetje bekeek.
Maar 'k begin me nu alweer af te vragen (dat hardnekkig virus ook :wacko:) of een "betere" en dus externe DAC een hoorbare verbetering kan opleveren.

Van externe DACs heb ik echt weinig kennis en zelf 0,0 ervaring ermee, dus ik vraag me af of er echt een upgrade mogelijk is, zonder dat het me een arm kost, vertrekkend van mijn situatie met de (toch behoorlijk kwalitatieve ?) DAC in de Lexicon.

Grag jullie ideeën/mening/input, welke deze ook is !
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

dre73

er zullen zat bedrijven zij die de dac aan willen pakken ;)
machmat lijkt me een prima optie!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

BuSpu

Citaat van: Dynky op januari  1, 2010, 18:40:09
die ik via z'n digitale output heb aangesloten op m'n set, meer bepaald op de optische ingang van een Lexicon MC-4.

Van externe DACs heb ik echt weinig kennis en zelf 0,0 ervaring ermee, dus ik vraag me af of er echt een upgrade mogelijk is, zonder dat het me een arm kost, vertrekkend van mijn situatie met de (toch behoorlijk kwalitatieve ?) DAC in de Lexicon.

Hoe zie je dat dan voor je, de MC-4 gebruiken met externe DAC's? Als je vanuit die SB3 eerst naar een externe DAC gaat en dan analoog naar de Lexicon moet je wel zeker weten dat je die zo hebt ingesteld dat hij er niet opnieuw een digitaal signaal van maakt bv voor je basmanagement. Bovendien denk ik inderdaad dat de DAC van een MC-4 zeker niet slecht is.

Pas op om te upgraden voor het upgraden, daar komt vaak alleen maar ellende van en het kost veel geld  :-\

Dirk

beide reply's zijn nu al erg nuttig, bedankt !

@dre73 : ik had al over machmat (heen) gelezen in vele threads, maar stond er niet bij stil dat ze idd misschien ook nog wat aan een in de basis goede DAC als die van de MC-4 kunnen verbeteren...ik hou het zeker in beraad.
heeft er iemand al zelf concrete ervaring met hun mod-aanpak van dergelijke toestellen/DAC's ?

@BuSpu : zo had ik het nog niet bekeken, maar hoogstwaarschijnlijk is het idd zo dat de MC-4 meteen alles wat binnenkomt (dus ook dat via de analoge inputs) zowieso gaat processen, dus kan je/ik me afvragen of het dan wel zinvol is om daar nu een afzonderlijke DAC voor te gaan hangen.

zoals wel vaker op dit forum, opent iemand anders z'n blik op de zaken me weer eens de ogen, thx !  :clapping:

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Durk

je kunt de ingang instellen dat hij het signaal zonder processing doorgeeft.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

dre73

Citeerheeft er iemand al zelf concrete ervaring met hun mod-aanpak van dergelijke toestellen/DAC's ?

ja,hier al meerdere apparaten gehoord/gehad.
in de meeste gevallen als het goed gedaan is een flinke verbetering.
bij mijn sony xa-50 was het een subtiele maar zeker zeer goede verbetering in het midden en hoog,minder korrelig en een stuk vloeiender
op het laag van de sony was al weinig aan te merken.
ook een mooie ervaring de sony scd-1,beest van een speler die na bezoek aan machmat een voor mij ongekende combinatie van muzikalteit en analitysche weergave liet horen.
ook heb ik wel negatieve dingen gehoord bv, te analitysche weergave.

als je een externe dac neemt kun je `m eerst goed aan de tand voelen,da`s een veilige aankoop.
tevens kun je op een externe dac ook meerdere apparaten aansluiten.

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Dirk

't is alweer even geleden dat ik in het menu aan het bladeren was, maar onder "processing" valt natuurlijk ook speakermanagement...wat haast iedereen gebruikt die in het bezit is van een surroundopstelling.

Dit is in mijn setup ook echt noodzakelijk, aangezien ik een aanvullende sub heb die zelfs bij "2-ch mode" mee wordt aangestuurd, want ik heb m'n fronts als "small" geconfigureerd, iets wat na veel geëxperimenteer en geregel in mijn situatie toch gewoon het beste resultaat gaf.

Precies dat speakermanagement valt denk ik ook onder de noemer "processing", dus ik vrees dat (zelfs al zou het menu-technisch mogelijk zijn) ik geen volledige afstand zou willen doen van de MC-4 z'n rekenkracht...en dus noodzakelijkerwijze zal zijn DAC altijd in de signaalstroom aanwezig zijn.

Durk

dat klopt; toevoegen van een DAC zal een extra stap in de conversie betekenen. Dus van digitaal naar analoog in je DAC van en analoog naar digitaal naar analoog in je MC 4..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

BuSpu

Citaat van: Durk op januari  1, 2010, 19:52:08
dat klopt; toevoegen van een DAC zal een extra stap in de conversie betekenen. Dus van digitaal naar analoog in je DAC van en analoog naar digitaal naar analoog in je MC 4..

niet alleen dat ....... maar het wordt er zelfs alleen maar slechter van. Je koopt een betere DAC om de Lexicon te verbeteren maar je hebt de processing van de Lexicon nodig (inderdaad betekent speakermanagement ook processing Dynky) dus na een mooie DA ga je weer naar digitaal en gebruik je de DA van de Lexicon.... :crazy:

not the way to go in mijn optiek

De enige optie is een externe DA en de Lexicon op Analog Bypass zetten. Dan koppelt hij de ingang direct door naar de uitgang zonder processing. Maar dan heb je dus geen speakermanagement  :-\

Ga voor de beste bron is mijn advies. Een Lexicon is niet snel de bottleneck in mijn visie  ;)

Dirk

@BuSpu : dat lijkt mij idd ook niet the way to go, want dat speakermanagement wil ik niet opgeven.

dan rest me nog de optie om zoals je al aangeeft het maximale uit m'n bron te halen (daar begin ik volgende week aan als het goed is, als de voeding voor de SB vanuit de US arriveert)...of eventueel een mod op de Lexi te overwegen, maar daar ben ik een beetje terughoudend in, gezien de schoonheid (in vele opzichten) van het apparaat.

...en ik die dacht dat ik met streaming minder de drang tot upgraden zou hebben  :crazy: ...da's dus ff fout ingeschat  :D

BuSpu

Citaat van: Dynky op januari  1, 2010, 21:01:07
dan rest me nog de optie om zoals je al aangeeft het maximale uit m'n bron te halen

Linn maakt ook mooie spullen en dat is een mooie bron voor je Lexicon!

Dirk

Linn verkoopt zeker mooie spullen (aan mooie prijzen), maar ik denk toch dat ik nog aardig wat meerwaarde uit m'n SB kan halen door het bewandelen van het mod- en upgradepad met de SB zelf (met enig durf kan ik misschien zelfs ook de Lex aanpakken) en dat voor een veel lagere prijs dan die van een Linn DS.

het plezier vind ik nu net zitten in "het onderste uit de kan halen" uit de aanwezige toestellen, zeker beginnend van zo'n eenvoudig ding (niet slecht bedoeld) als een mainstream squeezebox  ;)

BuSpu

Ik snap het. Wat denk je aan de Lexicon te kunnen doen dan?

Dirk

nou, ik ga eerst kijken wat ik aan de bron (m'n SB dus) allemaal kan verbeteren zonder dat het me een arm kost.

de SB-voeding die onderweg is (had ik al besteld voor het opstarten van deze topic) is daarin een eerste stap...en hopelijk eentje die wat effect zal hebben, al blijft dat natuurlijk altijd afwachten.

een externe DAC behoort dus eigenlijk niet tot de opties, omwille van wat er is ontdekt/blootgelegd/geargumenteerd in de vorige posts (waarvoor dank), maar eer ik m'n Lex zal modden, zal ik me eerst wel eens verder verdiepen in het modden van de SB zelf.

Ik klooi nu eenmaal liever wat (gericht !) in een apparaatje van 100€ (zelf 2dehands gekocht  ;D), vooraleer ik iemand aan m'n Lex laat sleutelen (daar begin ik echt zelf niet aan)

de tip van dre73 richting Mattijs De Vries (machmat) lijkt me wel wat, maar ik sta zeker open voor nog meer van dergelijke suggesties, dus...laat maar komen  :google:

Dirk

ok, de PSU vertrekt morgen vanuit de USA (eindelijk)

ze waren blijkbaar even verrast door de order-overrompeling die ze kregen nav hun Christmas sales (ik bestelde hem ook om die reden, net op tijd op 25/12  ;D)

met wat geluk heb ik dus volgende week m'n speeltje in huis en kan ik aan het testen/luisteren met de SB-upgrade... :music:

devkon

En heb je de voeding ontvangen en al getest? Ben benieuwd wat het heeft opgeleverd?  :popcorn:
Als het niks uitmaakt, vertel het ook gerust  :smile:
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Dirk

jammer genoeg nog niets ontvangen...wel al 2 vriendelijke (en vanochtend ook een iets minder vriendelijke) mails verder richting fabrikant...maar als ik de USPS trackinginfo mag geloven is ie nog geneens afgehaald bij de fabrikant.

dit is wat ik (al sinds drie dagen) als ongewijzigde "trackinginfo" krijg te lezen  >:(

The U.S. Postal Service was electronically notified by the shipper on January 25, 2010 to expect your package for mailing. This does not indicate receipt by the USPS or the actual mailing date. Delivery status information will be provided if / when available. Information, if available, is updated periodically throughout the day. Please check again later

schiet dus niet echt op

ach, dat maakt wel dat ik dit weekend nog wat verder kan experimenteren met m'n KRK Ergo, want die heb ik ook niet meer verder aan de tand kunnen voelen of finetunen, omdat ik gewoon bijna doof was...als gevolg van een stevige hoofdverkoudheid)  :o

Dirk

ff een stilgevallen topic (compleet vergeten moet ik toegeven  :blush:) jumpstarten.
sinds m'n vorige posts is er wel behoorlijk wat gewijzigd in m'n setup.
andere frontspeakers/wat interieurwijzigingen/andere voeding SB...en momenteel ben ik wat aan het experimenteren met andere versterking voor de veeleisende fronts  :D

om terug te komen op de Squeezebox : de nieuwe voeding heeft zeker z'n nut, dus dat is een blijvertje. De SB klinkt (nog steeds via coaxial out naar de Lex) nu in één woord gezegd "aangenamer", minder geforceerd en duidelijkere controle op alle vlakken, kortom voldoende vooruitgang om deze te behouden.

Intussen hangt m'n sub ook wat anders aangesloten, bij stereo heb ik hem namelijk dmv de high-level input mee over de fronts gehangen.
Dit maakt dat ik eigenlijk het speakermanagement (bij stereo vanaf de SB) van de Lex volledig kan overslaan, iets wat me in eerdere posts onmogelijk leek. Nu kan ik immers "analog direct" gaan wanneer ik een externe dac zou gaan gebruiken...en zo de processing (incl dac) van de lex voor 100% omzeilen.

De vraag steekt dus weer de kop op : welke externe Dacs zouden een upgrade kunnen zijn tov de interne dac van de lex ?  

types die ik op nu al m'n shortlist heb staan zijn ;
Benchmark DAC1 (kan ik via dealer testen)
Apogee Minidac
M-Audio Superdac
TC Electronics BMC-2 (toegevoegd op 05/04/09 op aangeven van Raphie)
Stello DA100 of DA200 (toegevoegd op 05/04/09 op aangeven van TheoProton)

ik hoor graag of jullie nog aanbevelingen hebben, bij voorkeur uit eerste hand, dus op basis van eigen luisterervaringen  ;)

Raphie

Uit de eerste hand Benchmark DAC1 en TC Electronic BMC-2
kunnen beide een upgrade zijn t.o.v. de MC-4

Denk dat de belengrijkste vraag is: Waarom denk je dat het beter kan? en waarom moet er wat gebeuren?

Weet je wat voor chipset er uberhaupt in de MC-4 zit en wat voor je chipset je wilt kiezen, om welke eigenschappen die je tegenstaan te verbeteren?

JBL PRX Power!

Dirk

Citaat van: Raphie op april  5, 2010, 09:36:37
Waarom denk je dat het beter kan? en waarom moet er wat gebeuren?

Weet je wat voor chipset er uberhaupt in de MC-4 zit en wat voor je chipset je wilt kiezen, om welke eigenschappen die je tegenstaan te verbeteren?
ik denk dat het in mijn setup beter kan omdat ik niet geloof dat de Lex over de beste DAC's beschikt, wat niet wil zeggen dat ze me momenteel tegenvallen.
een upgrade voer ik niet door omdat ik persé ontevreden ben met iets specifieks (meestal ben ik dat niet), maar wel omdat ik na luisteren vind dat toevoegen/uitwisselen van een bepaald iets een hoorbare verbetering teweegbrengt in m'n setup. ;)
ik heb geen idee welke chipset erin toegepast wordt (dwz : is makkelijk online te vinden, maar ik hou me er niet mee bezig), maar weet wel dat niet enkel de gebruikte chipset de kwaliteiten van een dac bepaald, er komen hier nog wel wat factoren bij kijken (voeding/verdere analoge signaalverwerking/...), maw ik ga me niet blindstaren op het fiet dat ik minstens een dac moet hebben met chipset x omdat die ook door fabrikanten y of z worden gebruikt.
een specifieke chipset kan/zal zeker z'n invloed hebben, maar lijkt me niet allesbepalend.

TheoProton

Kijk/luister eens naar dacs van Stello

Dirk

ok, het lijstje begint er intussen als volgt uit te zien (even de lijstprijzen erbij vermeld, wel zo handig  ;)

TC Electronic BMC-2 (279€)
M-Audio Superdac (310€)
Stello DA200 (Mk1 momenteel 2ehands 699€)
Apogee Minidac (799€)
Stello DA100 Signature (845€)
Benchmark DAC1 (zonder USB = 895€) deze laatste kan ik via de dealer thuis beluisteren

dre73

Dirk

Citaat van: dre73 op april  5, 2010, 17:12:00
een ps-audio dl3?

heb je hier zelf enige (luister)ervaring mee ?

Joris1971

Citaat van: Dynky op januari  1, 2010, 18:40:09
Hallo,

Ik geniet sinds een poosje met volle tevredenheid van een SB3 (alles in FLAC) die ik via z'n digitale output heb aangesloten op m'n set, meer bepaald op de optische ingang van een Lexicon MC-4.
Zoals ik wel vaker heb, begint dan wat later weer dat gevoel de kop op te steken van "kan het nu nog wat beter ?" ::)

Een nieuwe voeding leek me op dat vlak het meest voor de hand liggend (er is al wat leuks onderweg uit de US) en vooral op gevoelsvlak was dat ook het meest "nodige" als ik dat standaard muurdingetje bekeek.
Maar 'k begin me nu alweer af te vragen (dat hardnekkig virus ook :wacko:) of een "betere" en dus externe DAC een hoorbare verbetering kan opleveren.

Grag jullie ideeën/mening/input, welke deze ook is !

Waarom ga je niet voor een betere streamer dan je dac van je Lexicon proberen up te graden?

Miz kun je beter voor bijv. een Linn Majik DS gaan of een Transporter.

gr. Joris