Marantz/Klipsch en Naim/Harbeth

Gestart door KlipschHT, december 31, 2009, 18:34:11

Vorige topic - Volgende topic

KlipschHT

Nee er zijn ook wel android apps bijv. Squeeze commander en squeezebox controller , dat werkt ook prima.
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

KlipschHT

Gisteren een aantal testjes gedaan, de hp thin client ruist een klein beetje. Nu heb ik een laptop met windows 8 geprobeerd, en een andere wat oudere pc en die hebben het ook. Als ik de sbtouch met lineaire voeding aansluit dan heeft deze geen ruis. Dus het lijkt erop dat het in de voeding zit...de laptop, pc, thin client en sbtouch heb ik beide via usb aangesloten gehad op de audiolab mdac.
De laptop geeft geen ruis als hij op de accu draait.

Wellicht eens een 12v/5a lineaire voeding proberen en kijken of dan de ruis weg is, of zoiets als dit proberen https://electronics-shop.dk/isoleret_usb.htm . Ik lees dat zo'n brom of ruis ook wel eens het gevolg kan zijn van een aardlus.
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

marcelvandekamp

Heb vandaag Daphile eens uitgebreid geprobeerd. Het mooie is dat gelijk alles (live boot vanaf usb) werkt. inloggen via de browser. Even aangeven waar de library staat. Hij ziet gelijk dat ik usb gebruik naar de DAC toe, en alles staat bitperfect ingesteld. De bediening vond ik omslachtig. Op mijn android tablet heb ik de software van squeezebox geinstalleerd. Daarna perfect te bedienen.

Het geluid: Gevoelsmatig iets beter dan XBMC, maar daarvoor moet ik wat uitgebreider testen.

Stabiliteit: heeft de hele dag gedraaid, geen crashes of vastlopers. .

Al met al een goede eerste indruk achtergelaten. ik kan anderen aanraden dit ook eens te proberen.
met vriendelijke groet,

marcel

KlipschHT

Ik gebruik ipeng, maar deze is er niet voor Android. Heb je al eens squeezecommander geprobeerd? Schijnt ook wel goed te werken voor Android. Ik heb de sbtouch nu aangesloten in de keuken, rechtstreeks op een creative luidsprekersetje...zo hebben we ook nog een beetje muziek in de keuken.

Daphile pc heb ik in de woonkamer al enige tijd probleemloos draaien. Enige waar ik tegenaan loop is dat er bij sommige albums het eerste nummer van het album niet herkend wordt. Dan lijkt het erop of deze niet juist geïndexeerd zijn. Heb me er verder nog niet in verdiept.

Waar ik ook al enige tijd mee bezig ben is een lineaire voeding aan te schaffen bij concept audio / Ronald in Almelo . Heb al geruime tijd geleden aangegeven dat ik de adapter wel wil hebben en achteraan gemaild maar krijg geen reactie terug.

mijkie

Citaat van: JeroenGRT op april  6, 2015, 09:11:23

Waar ik ook al enige tijd mee bezig ben is een lineaire voeding aan te schaffen bij concept audio / Ronald in Almelo . Heb al geruime tijd geleden aangegeven dat ik de adapter wel wil hebben en achteraan gemaild maar krijg geen reactie terug.

je bent niet de enige die daar wat vandaan probeert te krijgen ......
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

marcelvandekamp

met vriendelijke groet,

marcel

KlipschHT

Citaat van: mijkie op april  6, 2015, 09:29:00
je bent niet de enige die daar wat vandaan probeert te krijgen ......

Hmmm vreemd...heeft blijkbaar geen haast om wat te verkopen haha...zal er anders eens achteraan gaan bellen misschien werkt dat beter?

Specs van de concept design en audio voeding:

- compleet RFI/EMC afgeschermde gietaluminium behuizing
- voorzien van meerlaags dempingsmateriaal met nanotechnologie
- hoogwaardig netfilter RFI/EMC afgeschermd
- ultra purity monocrystal binnenbekabeling
- dubbel gewikkelde trafo, 12V/6.66A
- trafo verend opgehangen
- twee uitgangen voor een extra apparaat
- vergulde audiograde zekering
- ultra purity monocrystal kabel op de uitgang (lengte in overleg)

Voordeel van deze t.o.v. teradak is natuurlijk de prijs, deze is goedkoper en:

- Het Amperage is makkelijk naar keuze in te vullen zonder een veel hogere prijs.
- Aantal voedingsuitgangen kan gekozen worden i.v.m. de keuzemogelijkheden van het Amperage.
- Trafo dempend opgehangen
- Lengte voedingskabel in overleg
- High-end zekering
- Binnenbekabeling ultra purity monokristal
- Netfilter voldoet aan hoogste eisen voor medische doeleinden (dezelfde eigenschappen zijn wenselijk voor audio)
- Kast bestaat uit slechts 2 delen gietaluminium waardoor resonanties minimaal zijn.
- Kast is mechanisch gedempt door zwarte poedercoating aan de buitenzijden en kurk aan de binnenkant.

KlipschHT

Van het weekend weer eens even lekker kunnen luisteren naar wat plaatjes, klinkt toch wel weer erg lekker op de rega. Had eigenlijk een tijdje geen platen meer beluisterd.

Ik heb laatst onze ikea tv meubel ook iets verbouwd om te kijken of de audio spullen er een beetje inpassen. Wil graag een keer een ander tv meubel maar weet nog niet precies wat voor een soort/type en welke indeling we dan nodig hebben. In ieder geval voldoet dit meubel zo wel even, het solidsteel rack heb ik tekoop gezet.

12v lineaire adapter van concept audio nog niet binnen, heb hem inmiddels wel telefonisch gesproken, is in de maak. Ben erg benieuwd wat dit nog brengt voor het streamen.

MarkD

Kan ook mooi zo! Trilt de naald niet uit de groef als de subwoofers meespelen? ;)
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

KlipschHT

Haha nog niet gemerkt, maar ook nog niet zo luid gespeeld  ;)

KlipschHT

Afgelopen vrijdag de lineaire adapter opgehaald voor mijn daphile pc (als vervanger van de sbtouch) . Kon hem pas gisteren testen omdat we een weekendje weg waren, ik was een beetje teleurgesteld want hij deed niets.

Vandaag ermee terug geweest naar concept audio en design in almelo , hij heeft het probleem nog niet gevonden. Ronald dacht aan een defecte trafo....balen! En dat na 2 maanden wachten...maar goed niets aan te doen...hopelijk wordt het euvel snel opgelost.

Vertigo's heb ik uit de verkoop gehaald, ik houd ze toch liever zelf. Ik ben aan het kijken geweest naar andere speakers maar voor dat geld dat ik de vertigo's aanbied vind ik geen vergelijkbare 3 weg speaker met actief laag. Bovendien hebben deze luidsprekers nogal een emotionele waarde voor mij.

MarkD

Citaat van: JeroenGRT op mei 26, 2015, 20:39:59
Vertigo's heb ik uit de verkoop gehaald, ik houd ze toch liever zelf. Ik ben aan het kijken geweest naar andere speakers maar voor dat geld dat ik de vertigo's aanbied vind ik geen vergelijkbare 3 weg speaker met actief laag. Bovendien hebben deze luidsprekers nogal een emotionele waarde voor mij.

Groot gelijk!
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

KlipschHT

Trafo van de lineaire adapter is wel goed, Ronald had de gelijk en wisselstroom door elkaar gehaald. Nu kijken we of de lineaire adapter geschikt gemaakt kan worden om gelijk mijn audiolab mdac en mijn hp daphile streamer te voeden. Ik verwacht dat daarmee veel winst te behalen is, ook voor de mdac worden lineaire adapters aangeboden.

Ook nog een update voor de mdac2, het lijkt erop dat er een samenwerking komt met minidsp. Dat zou mooi zijn want het is een flexibel platform, enige vorm van dsp toepassen kan nuttig zijn.

#899    Report Post 
Unread Yesterday, 07:30 AM
JohnW  JohnW is offline
Trade: Lakewest

Update on the DSP side of things....

I had a very constructive conversation with miniDSP guys and I'm very - shall I say even "excited" as the DSP side of the MDAC2 platform has the possibility of being better then we envisaged.

No NDA has yet been signed so I'm not sure how much miniDSP will be happy about me discussing in public, but the loose idea is that we design our MDAC2's DSP hardware to be compatible with miniDSP framework - in fact I'll design in the DSP based upon MiniDSP recommendation, something along the lines of one of their existing platforms (or as common as possible).

The MDAC2 would be in-essences a subset of one of their DSP boards - only with the MDAC2 ADC / DAC as integrated frontend / backend hardware.

MiniDSP will provide a "authentication processor" which can be embedded within the MDAC2's existing MCU as a way of protecting and enabling their own software IP.

The direction of the discussions is that MiniDSP will directly support their package of DSP features via their own website and provide future DSP software support - MDAC2 owners can visit the miniDSP website and purchase / download any of the supported DSP software features.

We discussed about offering a basic "get you going" DSP package included as part of the initial MDAC2 release (downloadable via the miniDSP website as an introduction to the "world" of miniDSP), I'm thinking about basic tone controls, and possibly the RIAA EQ for the L3 units.

For MDAC2 owners who have no interest in the DSP this has Zero impact on you, the DSP will still control the Advanced clock etc. you have no extra cost involved by having the miniDSP door open - but for those who wish to explore the more serous side of DSP can visit the MiniDSP website and explore to your hearts content

I just want to stress that enabling the MiniDSP support does not add ANY additional cost to the MDAC2 hardware (it just needs to be considered and enabled during design). As I've not yet started the Digital PCB it does not introduce any delay, in fact its helpful as it clarifies our DSP path - which will now based upon miniDSP's recommendation.

The MDAC2 will be software / firmware upgradable via the USB - each unit will have its own "authentication processor" with serial no. so its between miniDSP and MDAC2 owner what extra DSP features they choose to pay for and install at anytime in the future - it be nice if we receive a small commission for each software download to keep the lights on here in Czech Rep. but not a condition

I'm excited because this opportunity vastly expands the MDAC2 DSP feature set with SERIOUS room correction and other professional DSP features.

Its early days in the discussions, but we still will be able to offer DSP functions that miniDSP might not be interested in (so the MDAC2's DSP is still open for our own developments) - but when it comes to DSP software, miniDSP are in a totally different category to what would be our basic Mickey Mouse offerings... We design hardware and have no infrastructure or desire to support advanced DSP software.

We would support Multi channel (Daisy-chained) MDAC2's for speaker crossover design via miniDSP etc...

MDAC2 with its "Reference grade" DAC conversion, very decent ADC's and now advanced DSP support is going to be a very unique and stunning platform - I like the way its "naturally" developed and grown into such a impressive unit - thank you for your patience and support

I should lastly add, that nothings confirmed yet as miniDSP need to time to sit down and discuss amongst themselves if their is a strong enough businesses case. I have no idea what will happen with MDAC2 beyond the initial units, maybe someone will licence the design... who knows  my only concern is our "few" PFM units  after 3 years of my life developing the design, it be nice if the MDAC2 platform saw life beyond the initial batch but nothing I've made any serious consideration for ATM - I'm a designer not a production manufacturer....

CZ79

Is de foto van dat zwarte kubusje de voeding van Ronald?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

KlipschHT

Klopt dat is hem, heb hem al in handen gehad maar wordt nu iets aangepast zodat ik mijn hp pc en sbtouch erop aan kan sluiten.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

KlipschHT

Nee heb ik niet want hij ligt weer bij Ronald om hem aan te passen. De hp pc vraagt een wat hoger amperage doordat dient de behuizing te voorzien worden van koelribben. Het is nog een klein beetje passen en meten...wordt een beetje zoals de teradak. Maar met die van Ronald kan ik straks het voltage zelf aanpassen met een regelaar.

Die hp pc kan straks nog eens vervangen worden door een Intel nuc, en die zijn volgens mij 9v. Dus dan ben je wat flexibeler.

KlipschHT

Even een update, ik heb nog steeds geen lineaire voedingsadapter voor mijn pc , krijg wederom geen telefonisch contact met ronald en op mails reageert hij niet. Mdac2 schiet ook nog niet echt op, hopelijk komt deze dit jaar nog.

Gisteren even naar MarkD zijn nieuwe Naim NAC-N 272 voorversterker/streamer + NAP 200 geluisterd, klinkt toch wel heel erg anders dan zijn lavardin it/linn klimax renew ds combi die ook niet verkeerd klonk. Die laatste klonk wat lichter in de bas, de Naim klinkt voller en naar mijn idee was het stereobeeld ook breder. De linn klonk wat analytischer en misschien iets gedetailleerder. Wellicht klinkt de naim ets minder audiofiel maar zelfs bands als Kyuss en Danzig klonken lekker op de Naim. De set klonk beheerst, gecontroleerd en netjes binnen de lijntjes, geen echte uitschieters.

Ik had ook nog even mijn eigen speakers meegenomen, alleen de topkasten zonder de subwoofers. Was namelijk even benieuwd naar een vergelijk met de harbeths, ik vind dit nog steeds erg mooie luidsprekers en ik wilde de verschillen wel eens horen. Na aansluiting op de naim valt als eerste op dat de scan speak speakers veel meer hoog geven t.o.v. de harbeths, ook miste bij de scan speak er een bepaalde volheid in de middengebied, toen we het volume iets openschroefden kwam er wel iets meer volheid terug. Ik vond de harbeths het bij mark thuis wel veel beter doen, daar is het hoog wat meer gedempt en kun je er een stuk prettiger naar luisteren. Had op een gegeven moment het volume wat hoger staan op de harbeths, volgens mij was dat bij een nummer van de editors maar wat er toen met het laag gebeurde dat ging niet echt goed i.c.m. de akoestiek bij mark thuis. Maar mark gaf al aan dat hij nooit op zo'n hoog volume draaide dus dan heb je daar geen last van.

Was in ieder geval weer even een leuk avondje, het geluid wat ik hoorde kwam aardig overeen met wat ik bij bb&g gehoord heb, daar stond toen een naim superuniti aangesloten op een stel harbeths m30.1. Ik ga denk ik voor mezelf t.z.t. nog eens de scan speaks laten meten bij speakerland, en misschien laat ik het mid dan iets zachter spelen. Het grappige is dat ik de scan speaks op een astin trew versterker altijd te rustig vond klinken, en nu met de hat vv en usher eindversterker het wel een tandje rustiger mag....of is het iets anders? Misschien veranderd je smaak wel met de tijd?

frank2

Het kan zeker iets anders zijn. Ik heb al vaker mee gemaakt dat ik het geluid onrustig vond. Door alleen aanpassing van een met kabel was de rust weer terug. Als je het leuk vind wil ik wel een keer komen luisteren. De usher versterker ken ik die heb ik hier thuis gehad, vond het een warme versterker.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

KlipschHT

Zou leuk zijn frank, je bent van harte welkom. Wil ook nog steeds een keer bij jou komen om te luisteren. Ik begreep van ronald dat die vlak bij jou in de buurt woont, misschien als ik hij de voedingsadapter klaar heeft dat ik dan een keer kan langs komen.

Weet jij trouwens waar ronald is van c&d? Ik probeer hem al tijden te bellen, is hij met vakantie?

frank2

Nee hij is niet op vakantie hij is wel druk zegt hij.

Is leuk dat je hier langs wil komen je bent van harte welkom.
Ronald woont hier 1 km vandaan.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

YamahaRXV

Citaat van: JeroenGRT op juni 20, 2015, 10:21:11
Nee heb ik niet want hij ligt weer bij Ronald om hem aan te passen. De hp pc vraagt een wat hoger amperage doordat dient de behuizing te voorzien worden van koelribben. Het is nog een klein beetje passen en meten...wordt een beetje zoals de teradak. Maar met die van Ronald kan ik straks het voltage zelf aanpassen met een regelaar.

Die hp pc kan straks nog eens vervangen worden door een Intel nuc, en die zijn volgens mij 9v. Dus dan ben je wat flexibeler.

De afgebeelde Teradak kan je ook heel simpel met een intern potmetertje in voltage afregelen  ;)  Heb namelijk exact dezelfde (12 volt 7,5 amp.) hier staan die voorheen dienst deed als externe voeding voor de getweakte Mac Mini en nu als voeding voor de Synology NAS fungeert.
Persoonlijk zou ik niet te veel op de grenswaarde van het max te leveren amperage van de C&D voeding gaan spelen  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

KlipschHT

Dat wist ik niet, heb je zelf de potmeter ertussen gezet? En je gebruikt deze als voeding voor je nas? Hoor je dat nog terug?

YamahaRXV

Citaat van: JeroenGRT op juli  8, 2015, 19:33:59
Dat wist ik niet, heb je zelf de potmeter ertussen gezet? En je gebruikt deze als voeding voor je nas? Hoor je dat nog terug?

De betreffende potmeter zit standaard gemonteerd in de meeste Teradak voedingen en kan je met een kleine fittingschroevedraaier makkelijk verstellen.
Kwestie van een multimeter aan de DC jack plug hangen en trimmen.
Het regelbereik van de 12 volt LPS ligt zo rond minimaal 5 volt tot en met max. 14,5 volt

Toen ik destijds de Teradak als voeding inzette als vervanging van de standaard geschakelde NAS voeding was het verschil zeker hoorbaar.
Wat ook een duidelijk hoorbaar verschil geeft is een goede (lineaire) voeding aan de netwerkswitch hangen, ik stond echt versteld van de impact die dit gaf... ???
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

MarkD

Citaat van: JeroenGRT op juli  8, 2015, 08:09:31
Ik vond de harbeths het bij mark thuis wel veel beter doen, daar is het hoog wat meer gedempt en kun je er een stuk prettiger naar luisteren. Had op een gegeven moment het volume wat hoger staan op de harbeths, volgens mij was dat bij een nummer van de editors maar wat er toen met het laag gebeurde dat ging niet echt goed i.c.m. de akoestiek bij mark thuis. Maar mark gaf al aan dat hij nooit op zo'n hoog volume draaide dus dan heb je daar geen last van.

Het hoog van de Harbeths is niet gedempt. Het is juist andersom. Het hoog van de meeste andere speakers is veel te veel van het goeie. ;) Dat vond ik bij jouw speakers ook wel het geval. Het wekt de schijn van meer details, maar ik vind het onnatuurlijk en vermoeiend klinken.

Dat nummer van Editors stond wel echt op oorlogssterkte qua volume! :laugh: Dan laten de vervelende pieken rond 60 Hz in onze woonkamer zich nadrukkelijk gelden. Je kunt niet alles hebben... Maar ik draai inderdaad zelf nooit op op zo'n hoog volume.

Leuk om de verschillen zo eens te horen!