Masking middels paneelgordijnen van 21:9 scherm

Gestart door hifiman, december 24, 2009, 09:38:31

Vorige topic - Volgende topic

Dirc

Irriteert het niet dat de masking gordijnen relatief ver naar voren hangen, of lijkt dat alleen op de foto?

hifiman

Citaat van: Dirc I op maart  7, 2010, 10:12:26
Irriteert het niet dat de masking gordijnen relatief ver naar voren hangen, of lijkt dat alleen op de foto?
Ze hangen strak tegen de schermrand aan. Iets te strak zelfs misschien (blijven af en toe wat hangen als ik ze schuif).

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik zou zelf in een soort 2 traps raket maken, de masking zowel links als rechts uitschuiven (dus in 4 delen totaal) vanuit tweemaal een korte zwarte rails gemonteerd links en tweemaal gemonteerd rechts aan je huidige frame.

De paneeltjes kunnen  bestaan uit triplex bekleed met zwart vilt en de 2 deeltjes aan bv de linkerkant kun je over elkaar laten schuiven gewoon handmatig.

Kun je me nog volgen... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op maart  7, 2010, 10:17:38
Ik zou zelf in een soort 2 traps raket maken, de masking zowel links als rechts uitschuiven (dus in 4 delen totaal) vanuit tweemaal een korte zwarte rails gemonteerd links en tweemaal gemonteerd rechts aan je huidige frame.

De paneeltjes kunnen  bestaan uit triplex bekleed met zwart vilt en de 2 deeltjes aan bv de linkerkant kun je over elkaar laten schuiven gewoon handmatig.

Kun je me nog volgen... :-X
Gedeeltelijk  :D

Vrees dat ik het (qua rails en gordijnen) toch effe zo ga laten, heeft toch een dikke 300 euro gekost  :-X

Oefffff okay snap ik... :turn:

Maar een mailtje geleden was je andere overwegingen ideeen aan het brainstormen vandaar... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Icarus314

Citaat van: Icarus314 op februari 20, 2010, 16:43:05
Het is nog niet af. Ik heb nu alleen plastic folie erlangs geschroefd om een idee van de werking te onderzoeken. Nu komt de fase van het netjes afwerken. De onderkant ligt los idd, probeer maar eens aan de onderkant even snel een schroef in te draaien  :D

Dat het werkt wat mij ook verbaasde verklaar ik doordat het scherm veel minder licht naar de omgeving kan uitstralen. Met plakvilt is er waarschijnlijk nog meer absorbtie. Misschien dat ik met dun multiplex en plakvilt ga werken. Misschien dat bovenop dan nog en paar leuke spotjes komen.
Inmiddels v2 onderweg. Even wat plaatjes met de iphone. De ervaring met de Apogeen en Baraka beneemt wel de adem :D

Icarus314

Bij mij komt er onder het scherm een ruimte voor dvdtjes :)

Nog een plaatje. De kleuren zijn een tikkeltje undersaturated maar daar werk ik aan. Wel met een HD1 hé  :D

celerontje

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2010, 10:24:18
Gedeeltelijk  :D

Vrees dat ik het (qua rails en gordijnen) toch effe zo ga laten, heeft toch een dikke 300 euro gekost  :-X
WAAAAAAAAAAAAK WATTE?! :o
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Kjelt

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2010, 10:09:03
Wel is het zo dat wij (ik en de wederhelft) het zo niet zo mooi vinden om te zien, we overwegen een zwart stuk doek of met vilt beklede plank voor de masking over de breedte van het scherm te hangen.
Wat beeld betreft weer een hele vooruitgang alleen qua looks qua woonkamer hmmmmm (ken het probleem  :D )
Ik zat te denken (oh oh) Als je zoals hierboven beschreven de hele breedte zwart gaat maken dan wordt het nog massiever ben ik bang.
Wat als je de kleine stukjes van het plafond tot de begin van de zwarte schermrand nu eens bekleed met dezelfde kleur stof als de wand/plafond?
Oftewel dus zoiets als hieronder (ff snel geprutst) dan wordt het op het oog alweer iets lichter en transparanter.

Dirc

hifiman

Citaat van: Kjelt op maart  7, 2010, 17:21:52
Wat beeld betreft weer een hele vooruitgang alleen qua looks qua woonkamer hmmmmm (ken het probleem  :D )
Ik zat te denken (oh oh) Als je zoals hierboven beschreven de hele breedte zwart gaat maken dan wordt het nog massiever ben ik bang.
Wat als je de kleine stukjes van het plafond tot de begin van de zwarte schermrand nu eens bekleed met dezelfde kleur stof als de wand/plafond?
Oftewel dus zoiets als hieronder (ff snel geprutst) dan wordt het op het oog alweer iets lichter en transparanter.

Origineel idee Wicher! Zal ik zeker eens serieus over nadenken, het voordeel van een zwarte rand zou echter zijn het wegnemen van aardig wat reflecties.  ::)

hifiman

Citaat van: Icarus314 op maart  7, 2010, 14:21:19
Inmiddels v2 onderweg. Even wat plaatjes met de iphone. De ervaring met de Apogeen en Baraka beneemt wel de adem :D
Mooi hoor! Of nou ja, niet echt mooi, maar wel origineel en doeltreffend  8) Foto's zien er prachtig uit!

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2010, 10:09:03
...we overwegen een zwart stuk doek of met vilt beklede plank voor de masking over de breedte van het scherm te hangen.
:-*
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Kjelt

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2010, 17:28:27
Origineel idee Wicher! Zal ik zeker eens serieus over nadenken, het voordeel van een zwarte rand zou echter zijn het wegnemen van aardig wat reflecties.  ::)
Dat is ook waar en als je dat bij de vrouw des huizes er door heen krijgt. Bouw dan meteen wat ruimte in voor een plafondmasking systeem zoals ik dat heb  :D

Icarus314

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2010, 17:30:14
Mooi hoor! Of nou ja, niet echt mooi, maar wel origineel en doeltreffend  8) Foto's zien er prachtig uit!

Ik hoef de kamer gelukkig niet te delen met huisgenoten dus ik kan er lekker iets geks van maken  :D Als het mooi moet zijn dat is denk ik een oprolscherm het enige alternatief maar bij jouw ziet het er zeer fraai uit hoor! Gewoon van genieten.

hifiman

Een met vilt beklede plank tussen scherm en voila  :inlove:

Ik ben er zo tevreden over  :popcorn:

(enig minpuntje nog is dat de paneelgordijnen erg golven/kreukelen), valt van een afstand niet zo op gelukkig maar van dichtbij ziet het er niet uit, denk dat ik daar nog wel even voor terug ga)

bart_nl

was het niet mooier geweest als je iets in de kleur van de muur naast je scherm had gemaakt waar je masking panelen achter verdwijnen? Persoonlijk vind ik de bredere zwarte rand dus niet zo mooi maar smaken mogen gelukkig verschilen  ::)

celerontje

Dit is wel enorm goed voor je contrastbeleving! :headbanging:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

hifiman

Citaat van: celerontje op maart 13, 2010, 17:55:36
Dit is wel enorm goed voor je contrastbeleving! :headbanging:
Dat verwacht ik ook  :popcorn: Ik ga het over 2 uurtjes uittesten met een filmpje  :pompom:

celerontje

hifiman

Citaat van: celerontje op maart 13, 2010, 18:06:45
Welke film dan? ;D
Devils Tomb, een gigantische B film  :-X Heb um dan ook niet afgekeken, maar de vrouw wel :P Maar het zag er geweldig uit, die extra zwarte rand maakt het net even helemaal af  ;D

Je krijgt gratis (ahum) meer diepte in je beeld... 8)

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op maart 14, 2010, 08:59:24
Je krijgt gratis (ahum) meer diepte in je beeld... 8)
Het is inderdaad verbazingwekkend hoeveel dit subjectief uitmaakt terwijl er meettechnisch qua contrast niks wijzigt. Ach de investering in dit geval was slechts een tientje of twee  :thumbs-up:

williams

In navolging van diversen jongens ,ben ik zaterdag bezig geweest met 2 masking panelen voor mijn scherm .
En ik moet zeggen in ben erg blij met het resultaat.
Daar de JVC een erg hoog contrast heeft zie je toch altijd wat grijs aan de zijkant met 16/9 films op mijn 235/1 scherm .
Zoals audioloog had gezien is de contrast ervaring met de panelen aan de zijkant toch een flink stuk beter.
Ik heb voor de goedkoopste oplossing gekozen ,dit is handbediend en dat bevalt me tot nu toe erg goed en ik vraag me dan ook af of ik nog naar een rails gaat met motor.
Ik was ongeveer alles bij elkaar tussen de 50 en 60 euro kwijt .
De rails was 2 keer 5 euro het plak vilt 40 euro en het mdf had ik nog staan ,dus dit is voor mij deze keer een goedkope upgrade.

Als eerste had ik de 2  rails gemonteerd.

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.