Masking middels paneelgordijnen van 21:9 scherm

Gestart door hifiman, december 24, 2009, 09:38:31

Vorige topic - Volgende topic

kermit

Citaat van: Audioloog op februari 14, 2010, 08:11:06
Het heeft een geduurd, maar volgend weekend kan ik het spul gaan ophalen  :pompom:
Eindelijk. Nu nog je plafond zwart maken. O0 :D

hifiman

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Kjelt

Citaat van: Audioloog op februari 15, 2010, 14:12:16
Jij mag niks zeggen met je bloemetjes behang  :pompom:  :D  ;)
Hij zegt toch ook niets? Hij staat met zijn mond vol tanden  :D

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

celerontje

Send my a pack of Oreo's, would you? :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

reza

Citaat van: Audioloog op februari 15, 2010, 14:12:16
Jij mag niks zeggen met je bloemetjes behang  :pompom:  :D  ;)

;) :D

toch is een gedeelte van mijn plafont zwart, aloewel het met bloemetjes is...
:P
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Ik ben net langsgeweest bij Roobol om het spul op te halen, maar er is een probleem kreeg ik te horen  :-X De 2 panelen waren al klaar maar het was niet mogelijk de rails te maken zoals ik wilde, moet volgende week terugkomen want de man die het fijne er van weet is ziek.

:baaa:

Icarus314

Citaat van: reza op februari 16, 2010, 22:05:24
;) :D

toch is een gedeelte van mijn plafont zwart, aloewel het met bloemetjes is...
:P

Ik heb goede resultaten door een randje van 30 cm zwart plastic rond het scherm te bevestigen dat als een soort petklep werkt. Heb veel alternatieven geprobeerd met stof en kleden maar dit bleek minstens zo effectief en het contrast is volgens mij niet veel minder dan in mijn darkroom. Ik heb het scherm wel zo ver mogelijk van het plafond vandaan omdat de vloer donkerder is dan het plafond en omdat dat prettiger is voor de nekspieren. Misschien kan iemand er wat mee?

celerontje

Citaat van: Audioloog op februari 20, 2010, 09:57:43
Ik ben net langsgeweest bij Roobol om het spul op te halen, maar er is een probleem kreeg ik te horen  :-X De 2 panelen waren al klaar maar het was niet mogelijk de rails te maken zoals ik wilde, moet volgende week terugkomen want de man die het fijne er van weet is ziek.

:baaa:
Crap...

hifiman

Citaat van: Icarus314 op februari 20, 2010, 12:15:12
Ik heb goede resultaten door een randje van 30 cm zwart plastic rond het scherm te bevestigen dat als een soort petklep werkt. Heb veel alternatieven geprobeerd met stof en kleden maar dit bleek minstens zo effectief en het contrast is volgens mij niet veel minder dan in mijn darkroom. Ik heb het scherm wel zo ver mogelijk van het plafond vandaan omdat de vloer donkerder is dan het plafond en omdat dat prettiger is voor de nekspieren. Misschien kan iemand er wat mee?
Heb je daar misschien een foto'tje van? Vind het wel een interessant idee namelijk!  :)

Icarus314

Citaat van: Audioloog op februari 20, 2010, 14:17:13
Heb je daar misschien een foto'tje van? Vind het wel een interessant idee namelijk!  :)

Het is nog niet af. Ik heb nu alleen plastic folie erlangs geschroefd om een idee van de werking te onderzoeken. Nu komt de fase van het netjes afwerken. De onderkant ligt los idd, probeer maar eens aan de onderkant even snel een schroef in te draaien  :D

Dat het werkt wat mij ook verbaasde verklaar ik doordat het scherm veel minder licht naar de omgeving kan uitstralen. Met plakvilt is er waarschijnlijk nog meer absorbtie. Misschien dat ik met dun multiplex en plakvilt ga werken. Misschien dat bovenop dan nog en paar leuke spotjes komen.

Icarus314

Een kleine aanvulling:

hifiman

Mooi bedacht hoor!  :) Vrees dat het hier niet door de schoonheidscommisie gaat komen maar wel goed te weten dat dit al een hoop scheelt qua reflectie van het licht van doek naar muren en plafond.

hifiman

Vandaag dus te horen gekregen dat het definitief niet gaat lukken zoals ik wil. Als ik een lange rail wil waarvan de panelen middels 1 koord naar elkaar toe of van elkaar af bewegen dan zal dit toch met een 2 sporen rails moeten. Das op zich niet zo erg, maar het feit dat er dan 1 paneel op de voorste en eentje op de achterste komt vind ik maar niks.

Ik denk dat ik voor plan B ga en dat is 2 korte rails aan beide kanten en dan geen koord maar een trekstang. Ik kan het dan niet automatiseren het lijkt me het beste alternatief (aan beiden kanten van het scherm een koord vind ik maar niks). Als de trekstang er ook in het zwart is (en anders spuit ik hem zwart) dan hangt deze in ruststand op de zwarte randen van het scherm hetgeen beter is als 2 witte koorden die beiden ruim 30 cm buiten het scherm over mijn muur naar beneden hangen.

Commentaar, meningen en/of ideeen zijn welkom  ;)

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op februari 23, 2010, 19:06:51
Vandaag dus te horen gekregen dat het definitief niet gaat lukken zoals ik wil. Als ik een lange rail wil waarvan de panelen middels 1 koord naar elkaar toe of van elkaar af bewegen dan zal dit toch met een 2 sporen rails moeten. Das op zich niet zo erg, maar het feit dat er dan 1 paneel op de voorste en eentje op de achterste komt vind ik maar niks.

Ik denk dat ik voor plan B ga en dat is 2 korte rails aan beide kanten en dan geen koord maar een trekstang. Ik kan het dan niet automatiseren het lijkt me het beste alternatief (aan beiden kanten van het scherm een koord vind ik maar niks). Als de trekstang er ook in het zwart is (en anders spuit ik hem zwart) dan hangt deze in ruststand op de zwarte randen van het scherm hetgeen beter is als 2 witte koorden die beiden ruim 30 cm buiten het scherm over mijn muur naar beneden hangen.

Commentaar, meningen en/of ideeen zijn welkom  ;)
Mijn optie had al maanden geleden in productie genomen kunnen zijn, zou goedkoop zijn en perfect functioneren ;D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op februari 23, 2010, 19:37:24
Mijn optie had al maanden geleden in productie genomen kunnen zijn, zou goedkoop zijn en perfect functioneren ;D
Yep, maar ik gaf toch de voorkeur aan een permanente montage (waar laat je ze anders weer...).

hifiman

Denk dat ik eind van de middag effe langs ga bij die gasten, dan wordt het dus twee mail een rail van ongeveer 80cm (panelen zijn 39 cm breed).

:popcorn:

celerontje

Ik weet nog iets:
Kan je die panelen niet vastmaken aan een elektrische gordijnrail? ???

hifiman

Citaat van: celerontje op februari 24, 2010, 12:05:32
Ik weet nog iets:
Kan je die panelen niet vastmaken aan een elektrische gordijnrail? ???
Heb ik inderdaad ook naar gekeken en moet zeggen dat je me weer aan het twijfelen brengt. Naast de hogere prijs is inderdaad de vraag of het bevestigen en schuiven geen probleem gaat opleveren.   :huh2:

Eigenlijk zou ik dan twee korte elektrische paneelgordijnrails moeten hebben.

Ik ga nog even  :google:  ;)

Kjelt

Citaat van: Audioloog op februari 24, 2010, 13:45:58
Eigenlijk zou ik dan twee korte elektrische paneelgordijnrails moeten hebben.
Of 1 lange? Autogordijn: de rails is prima maar de motor vind ik  :baaa:

hifiman

De knoop doorgehakt, ga toch voor handmatig, dus gisteren bij de winkel langsgeweest en de bestelling aan laten passen naar 2x een rails van 80 cm met trekstangen (beiden aan de buitenkant). Dit zal er mijns inziens beter uitzien dan 1 lange rails van 350 cm lengte, temeer daar deze niet strak tegen de muur komt te hangen. Elektrisch was leuk geweest, maar het geeft aardig wat extra kosten en gedoe/onzekerheden (of met losse motortjes of met een rail die op de een of andere manier aangepast moet worden om er panelen aan te kunnen bevestigen).

Ze zouden proberen het met spoed te leveren ditmaal, afwachten maar weer dus.  ^-^ Deze oplossing is 30 euro goedkoper, ik had een groter verschil verwacht maar de prijs is met name naar de hoeveelheid werk en niet zozeer naar de lengte werd mij uitgelegd :P

Bijkomend voordeel is dat deze rails in de auto passen en ik ook geen hulp nodig heb om het spul straks op te hangen (bij een 350 cm lange rails was dat toch wat lastiger).  :)

To be continued...

hifiman

Mijn maskingsysteem hangt

Bij 16:9 films gaan de gordijntjes dus volledig naar rechts op de rail, bij 21:9 materiaal volledig naar links. Handmatig bediend met twee trekstangen  :laugh:
Een hele verbetering bij 16:9 films kijken op mijn 21:9 scherm   :notify:

Wel is het zo dat wij (ik en de wederhelft) het zo niet zo mooi vinden om te zien, we overwegen een zwart stuk doek of met vilt beklede plank voor de masking over de breedte van het scherm te hangen.