Review Panasonic PT-AE 40000

Gestart door Rob_Dingen, november 25, 2009, 22:02:38

Vorige topic - Volgende topic

riwi

Ik wil nog even toevoegen :
Ik vond de de Pana meer licht geven en iets scherper zijn. Ook de bewegingsscherpte zag er mooi uit. En de geheugens voor lensshift en zoom zijn toffe features net als de motor shift en zoom.
De Epson was beter kwa absoluut zwart. Met een hand voor de zwarte 21:9 balk zag je bij de Epson amper een schaduw terwijl dat bij de Pana veel meer zichtbaar was.

Hier moet je niet de conclusie uit trekken dat ik direct de Pana zou verkiezen boven de Epson. Ik gaf alleen aan dat beide kwa beeld echt OK zijn. Het betere zwart geeft een betere diepte in het beeld. En als je een moeilijke donkere film opzet heb je van de Epson misschien wel meer plezier dan met de Pana. Scherpte verschil onthou je in je hoofd niet zo (je went er aan) tenzij het echt slecht is.

<edit : typo>

J.A.F._Doorhof

Garantie hebben is leuk, maar krijgen is wat anders.....
Daar gingen wij dus de mist in jammer genoeg een paar keer.
OA met verkleuringen die volgens ons totaal niet binnen de marge waren maar volgens Panasonic wel.
Een lamp die kapot ging en toch niet vergoed werd en nog wat kleine dingen.
Ik wil gewoon een leverancier die bij twijfel een unit omruilt voor de klant.

En dat doet bv JVC, Epson en Sony in de meeste gevallen wel uiteindelijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Citaat van: THX-ultraII op november 30, 2009, 15:56:31
omdat ze beide officieel Epson dealer zijn.

Frank was ooit een tijdje officieel Epson importeur/distributeur, maar was daar naar eigen zeggen mee gestopt vanwege prijspolitiek en voorraad nemen. Daarna verkocht ie meer andere machines en nu is het dus weer Epson die de voorkeur geniet.

neptune

misschien hebben ze de garantie termijn verlengd vanwege veel kritiek dat het te kort zou zijn.
Ander verhaal is zoals Frank terecht stelt, hoe moeilijk ze gaan doen als er een pixeltje dood is of andere zaken zoals verkleuringen.
zet hier iets neer

garmtz

Frank, nog even over de verkleuringen in het beeld bij het fijne concentrische 1080p raster: deze werden niet door het scherm veroorzaakt, omdat ze meeverhuisden als ik de projector bewoog. Als het aan het scherm had gelegen, had ik dat al ongeveer 10 projectoren terug hebben moeten constateren, want ik doe de test met iedere nieuwe projector, vooral om sharpness goed in te stellen... ;)

J.A.F._Doorhof

Ok, dan is dat kwalijk.
Ik zal het hier ook eens bekijken als ik de 4000 heb.
Gebruik hetzelfde patroon voor scaler fouten dus moet zich snel genoeg openbaren.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

erik langenberg

Citaat van: Icarus314 op november 30, 2009, 19:37:42
Is dat met de belastingen, zo ja waar? Of had je mazzel?

Ik weet niet of dit forum zo geschikt is om te praten hoe en waar je de 4000 moet kopen, ik zelf hecht niet zoveel waarde aan zaken als garantie etc. en ben ook geen doorgewinterde HTer, ik wil graag goed spul, maar de projector hangt gewoon in de woonkamer. Om het nivo aan te geven: De Pani vervangt mijn Benq 5120 ;-) .

Zoals ik de projector heb gekocht betekend dat je naar de States moet. En als je een "goede Credit card" gebruikt ben je verzekerd van allerlei zaken.

Je kunt natuurlijk altijd eens rondkijken op het internet en vragen waneer de verkoper iets naar je toe zend het met een lagere factuur te doen, nogmaals zorg dat je een CC hebt die verzekeringen regelt.

En een feit blijft met State tax (afhankelijk van de staat) en de huidige koers kost de Projector tussen de 1400 en de 1500 Euro... Dus of dat prijzen hier marketing technish bepaald zijn... dat weet ik zeker, Panasonic wil yens en dus verdient er iemand heel veel geld aan projectoren hier in europa!

Rob_Dingen

Hoi Frank

Heb de lage lamp modus wel gemeten staat ook in het review.
Waar ik me aan stoor is dat je nu al Epson voordeel van de twijfel geeft en weg wuift wat andere mensen hier zeggen.
Ik verwacht dan ook niets van je review over de Pana want als dat positief zou zijn moet je wel erg veel terug nemen van wat je hier gezegt heb en we weten allemaal dat je daar een hekel aan hebt.

Rob

THX-UltraII

zo komt het bij mij ook over maar dan wordt er weer gezegd dat dit nergens wordt gezegd. Maar het komt WEL zo over. En opbokken met dat gezanik van 'lees nou eens THX-UltraII'. Ik 'proef' gewoon de voorkeur in dit topic. Maarja, ik heb het weer gedaan  ;D

kermit

Citaat van: THX-ultraII op december  1, 2009, 09:43:25
zo komt het bij mij ook over maar dan wordt er weer gezegd dat dit nergens wordt gezegd. Maar het komt WEL zo over. En opbokken met dat gezanik van 'lees nou eens THX-UltraII'. Ik 'proef' gewoon de voorkeur in dit topic. Maarja, ik heb het weer gedaan  ;D

;D :pompom:.Jij hebt het weer gedaan he. Straks krijgt Frank het nog aan zijn hart. :D

J.A.F._Doorhof

Hi,
Ik geef nergens aan dat ik negatief sta tegenover de Panasonic, als je dat zo leest is dat radicaal anders als dat ik het bedoel.
Ik geef alleen aan dat ik geen liefhebber van de smoothscreen techniek ben en daarom het stug vind als de Panasonic scherper zou zijn dan de Epson.
Verder heb ik zover ik weet nergens een opmerking over gemaakt.......
Alleen de helderheid nog, maar daarbij gaf ik JUIST aan dat jij hem in de highlamp modus hebt gemeten en niet in de low lamp modus, zo kwam dat bij mij tenminste over.
En aangezien de Epsons in de low lamp modus staan was mijn conclusie dat het dus vreemd was als iemand de Panasonic meer lightouput vond geven als de Panasonic, helemaal gezien het feit dat de 5000/5500 beide behoorlijke heldere projectoren zijn.

Mijn review kan dus gewoon elke waarde hebben die je aan een review kan hangen.
Helemaal gezien het feit dat ik simpelweg een vergelijk zal maken qua meetresultaten en op scherpte.

Ik heb totaal geen belang om merk 1 of merk 2 beter uit de bus te laten komen, dat zou mijn reputatie eerder schaden dan goed doen lijkt me.
De conclusies die ik NU trek zijn gebaseerd op jouw review en die van Garmt.
En ik geef continue aan dat het conclusies zijn gebaseerd op een review en niet op praktijk.

Aangezien de discussie echter door gaat heb ik wat spoed achter een review exemplaar gezet zoals je een paar posts hierboven hebt kunnen lezen omdat ik juist GEEN uitspraken wil doen die dieper op de materie ingaan zonder de unit eerst zelf gezien te hebben.

Ik vertrouw echter jouw review en die van BB&G en trek daaruit de conclusies die ik post, in samenhang met de ervaring met de voorgaande modellen.
Laten we hopen dat de 4000 inderdaad waanzinnig goed is, hoe meer merken mee doen aan de top hoe harder de competitie zal worden en hoe beter dit is voor de consument.
En nogmaals we leveren beide, dus ik snap echt niet waarom mensen zouden denken dat ik een vooroordeel zou hebben tov van Panasonic.
Ik zie alleen wel enorm veel projectoren van nagenoeg alle merken en kan wel denk ik een voorzichtige schatting maken van hoe een projector presteert helemaal nogmaals gebaseerd op jullie reviews.

De review die ik zal maken zal zoals altijd 100% eerlijk en zonder vooroordeel zijn.
Zover ik weet heb ik geen harde vast staande uitspraken gedaan waarop ik terug zou moeten komen, ik geef alleen mijn mening over de scherpte waarin ik redelijk strak ben inderdaad.
De lightoutput moet ik uitgaan van jouw review en die van Garmt.
En bij beide komt hij er niet uit als enorm helder.

Is dus mijn inziens niets mis mee ?
Custom installer

donaldk

Citaat van: erik langenberg op december  1, 2009, 09:01:41
Ik weet niet of dit forum zo geschikt is om te praten hoe en waar je de 4000 moet kopen, ik zelf hecht niet zoveel waarde aan zaken als garantie etc. en ben ook geen doorgewinterde HTer, ik wil graag goed spul, maar de projector hangt gewoon in de woonkamer. Om het nivo aan te geven: De Pani vervangt mijn Benq 5120 ;-) .

Zoals ik de projector heb gekocht betekend dat je naar de States moet. En als je een "goede Credit card" gebruikt ben je verzekerd van allerlei zaken.

Je kunt natuurlijk altijd eens rondkijken op het internet en vragen waneer de verkoper iets naar je toe zend het met een lagere factuur te doen, nogmaals zorg dat je een CC hebt die verzekeringen regelt.

En een feit blijft met State tax (afhankelijk van de staat) en de huidige koers kost de Projector tussen de 1400 en de 1500 Euro... Dus of dat prijzen hier marketing technish bepaald zijn... dat weet ik zeker, Panasonic wil yens en dus verdient er iemand heel veel geld aan projectoren hier in europa!

Out of state mail order kopen en 'em dan meenemen;-). Scheelt weer 7-10 procent;-). Tegenwoordig heb je veel dat staten alsnog een importheffing hanteren, maar zelf als ingezetene is dat risico nog nihil en als niet ingezetene...

Vincent Evers heeft zo bijvoorbeeld een hele stuit Flip Minos bestelt bij Amazon, toen ie er een paar weken zat, heel wat bloggers/twitteraars hebben zo een flip bemachtigd, die hier niet regulier werd ingevoerd.

lynx1981

Citaat van: riwi op november 30, 2009, 00:36:10
Bij de Pana stond de verscherping op een lage stand gedurende een (groot) deel van de test. Rob geeft aan dat dit ook kan zonder vervelende neveneffecten (die er normaal wel zijn bij andere projectoren). Dat zou een oorzaak voor de ervaring kunnen zijn geweest bij de Grobi demo hoewel we ook de sharpening uit hebben laten zetten tijdelijk.

Grobi calibreert niet zelf maar levert gecalibreerde projectoren die door cine4home gecalibreerd zijn en die jongens weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Sommige projectoren waren niet gecalibreerd (wegens tijdgebrek), maar volgens mij de Epson en de Panasonic wel. Ik weet het echter niet zeker.

ik was afgelopen zaterdag bij Grobi ,ging voor de HC6800 ..

heb hem naast de AE4000 gezien en gevraagd of de instellingen ''out the box'' zijn.. dat was ook zo, samen met de HC6800

nu ik de panny heb gezien... ;D ;D ;D   (HC6800 meteen vergeten)
*Panasonic 46S20
*Cambridge Audio 540r V2
*Emotiva XP-3
*SVS MTS-01 *SVS MCS-01*Raspberry OpenElec

maximus79

Citaat van: lynx1981 op december  2, 2009, 07:04:32

heb hem naast de AE4000 gezien en gevraagd of de instellingen ''out the box'' zijn.. dat was ook zo, samen met de HC6800

nu ik de panny heb gezien... ;D ;D ;D   (HC6800 meteen vergeten)

Heb je hem in normal mode gezien? dat is niet om aan te zien namelijk.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

reza

Ik denk dat Panasonic toch een flinke klap op de schouders verdient als ik dit allemaal zo lees!
Zoals ik het lees heeft Panasonic een grote sprong vooruit gemaakt met de 4000 in vergelijking met de 3000
van vorig jaar! Want daar was niemand echt vol lof van maar deze beamer lijkt toch wel een verrassend
paardje te gaan worden!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Tube-freak

Panasonic heeft altijd al goede reviews gehad.  Alleen niet altijd op dit forum, maar wel in de bladen en andere op internet.  Soms kwamen ze er zelfs beter uit dan Epson (ook de AE3000).   Nu moet ik er wel bij zeggen dat er meestal met geen woord over  ISF en/of calibraties wordt gerept, dus hoe betrouwbaar de reviews zijn dat weet je natuulijk nooit helemaal 100%.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

@Tube-freak,
"Probleem" is een beetje dat de Panasonics uit de doos ENORM veel beter zijn dan Epsons.
Hoewel ik moet bekennen dat de nieuwe 5000/5500 uit de doos al beter zijn, maar de TW1000/2000 en alles daarvoor was verschrikkelijk uit de doos.
Als je daarop de review baseert dan weet ik inderdaad bijna zeker dat de Panasonic wel wint (alleen het CMS klopt vaak niet helemaal, maar het is in ieder geval in de buurt), dit is ook iets wat me bij de JVC opvalt, waarom een CMS meeleveren en alles op 0 laten staan, zorg dan voor een basis setting die in ieder geval in de buurt komt. Dat doet bv Panasonic wel en Epson niet, als je dan niet de projectoren calibreert dan is het eigenlijk al direct een uitgemaakte zaak  ;)

Aan de andere kant moet je je afvragen wat de markt is ?
Ik review altijd gecalibreerde projectoren, en demonstreer ook alleen maar als het CMS en grayscale correct is afgesteld.
Echter 98% (en misschien wel meer) van de kopers weet niet eens wat een calibratie is en zal de projector uit de doos halen en ophangen.
Ook veel reviewers doen dit (hoewel ze vaak wel met de verschillende standen spelen), dit is iets wat altijd in het voordeel zal uitpakken van de projector die het best uit de doos komt.
Panasonic en Epson hebben altijd ENORM dicht bij elkaar in de buurt gelegen, en de nuances komen dan te voorschijn als beide projectoren gecalibreerd zijn.

Dit is ook waarom ik vaak moeite heb met uitspraken van mensen bij shootouts waar projectoren niet gecalibreerd zijn, en wat me soms/vaak word aangerekend.
Aan de ene kant begrijp ik dit, aan de andere kant probeer ik wel altijd uit te leggen wat mijn visie is.
Ik probeer dus altijd projectoren met elkaar te vergelijken die EXACT gelijk gecalibreerd worden.
TOT NU TOE won de Epson serie dan ongeveer vanaf de TW700 het nipt van de Panasonic en vanaf de TW2000 met iets meer marge.

De 4000 zou een flinke stap voorwaarts moeten zijn tov de 3000, en dan mag je ook wel wat verwachtingen hebben vandaar dat ik dus ook niet wacht op een calibratie maar dit model gewoon als demo binnen haal voor een review.

Tot de 3000 heb ik altijd de panasonics wel bekeken en gemeten tov de Epsons en Sony's en vind ze inderdaad vaak bij de top horen.
Het enige wat me vaak weerhield om ze als winnaar uit de bus te laten komen was de smoothscreen techniek welke ik simpelweg niet nodig vind hebben bij een 1080P projector met de nieuwe panelen.
Ook vind ik de werking van de iris bij de NIEUWE Epsons wat beter (hogere dynamiek).

Vooral bij de 720P projectoren was Panasonic een tijdje mijn favoriet, sinds de 1080P is het echter een heel ander verhaal geworden.
Ik kijk met interesse uit naar de 4000, zoals eerder gezegd hoe meer concurrentie in dit segment hoe beter.
Custom installer

Tube-freak

Nogmaals het stond er niet bij of die reviews met gecalibreerde units waren.  Het is dus enkel gis werk of dit wel of niet het geval is.  Je weet niet of de unit rechtstreeks uit de fabriek kwam of dat de unit al een heel rondje met reviewers heeft gehad en in de loop van de tijd een ISF heeft gehad.  Zelf al is hij dus niet express gecalibreerd dan kan het alsnog zijn dat hij per ongeluk was gecalibreerd en dat de reviewer hier geen weet van had.

Het stond er niet bij dus het is enkel speculeren hoe hij was afgesteld.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

riwi

Citaat van: lynx1981 op december  2, 2009, 07:04:32

nu ik de panny heb gezien... ;D ;D ;D   (HC6800 meteen vergeten)

Ah OK dus de Pana 4000 was niet bij cine4home geweest. OK

Wat is de HC6800? die heb ik daar niet gezien. is dat een nieuwe Mitsubishi? Die heb ik dus bij Grobi niet gezien, wel de 7000.

lynx1981

ze hebben mij verteld dat de AE4000 ''out the box'' zo werd neergezet....

Mitsubishi HC6800 bedoelde ik...(die was ook niet afgeregeld)

de HC7000 stond boven te draaien volgens mij.....
*Panasonic 46S20
*Cambridge Audio 540r V2
*Emotiva XP-3
*SVS MTS-01 *SVS MCS-01*Raspberry OpenElec

bmateijsen

De Panasonic die wij als recensie-exemplaar hebben wordt terug geroepen, ivm het probleem wat eerder is gemeld.
Wij zullen een nieuw test-exemplaar krijgen, maar gezien de beperkte beschikbaarheid, zal dat nog een week, misschien 2 op zich laten wachten.

Groet,

Bjorn

hummest

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 30, 2009, 13:05:05
Maar nogmaals ik heb hier als het goed is binnen een week of twee de 4000 en zal dan een eerlijk vergelijk maken.
en als er behoefte aan is kan er ook een shootout komen natuurlijk.

Ik ben wel erg benieuwd naar een shootout tussen een aantal projectoren met omstreeks dezelfde aanschafwaarde...!
TW5000 / PT-AE4000 / HC7000 en wellicht ter vergelijk naar een veel duurder segment een JVC HD350 erbij ??
Weet wel, er gaat niets boven zelf kijken wat de voorkeur is, maar een dergelijke review zou velen van ons denk ik wel helpen !

J.A.F._Doorhof

Ik heb nog geen 4000 mogen ontvangen moet hem reviewen voor de Vifi dus zit er met smart op te wachten. Ik zal hem hier naast een 5500 houden of een 5000.   
Custom installer

hummest

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 23, 2009, 20:27:13
Ik heb nog geen 4000 mogen ontvangen moet hem reviewen voor de Vifi dus zit er met smart op te wachten. Ik zal hem hier naast een 5500 houden of een 5000.   

Super, ben heel benieuwd !!   :pompom: :pompom:

denada

Citaat van: donaldk op december  1, 2009, 18:52:18
Out of state mail order kopen en 'em dan meenemen;-). Scheelt weer 7-10 procent;-). Tegenwoordig heb je veel dat staten alsnog een importheffing hanteren, maar zelf als ingezetene is dat risico nog nihil en als niet ingezetene...

Vincent Evers heeft zo bijvoorbeeld een hele stuit Flip Minos bestelt bij Amazon, toen ie er een paar weken zat, heel wat bloggers/twitteraars hebben zo een flip bemachtigd, die hier niet regulier werd ingevoerd.

Ik lees inderdaad ook dat de Ae4000 in de states op 1350 euro komt (1999$), aangezien de garantie bij Panasonic schijnbaar toch niet al te veel voorsteld, ben je haast nogal gek om er in NL 2600 euro voor te betalen (bijna het dubbele!). Ik ben dus ook aan het bekijken hoe ik de beamer uit de US op een zo goedkoop mogelijke manier hier krijg.. Via myus.com een postadres in de US laten aanmaken en vanuit daar met de juist douanecodes door laten sturen naar NL zit ik nu aan te denken, out of state mail order had ik nog niet eerder over gelezen :)