Eerste kwaadaardige worm voor gejailbreakte iPhones opgedoken

Gestart door Erik, november 21, 2009, 12:13:34

Vorige topic - Volgende topic

Erik

Er zullen hier vast wel een aantal gejailbreakte iphones op het forum zitten. Dan zijn de volgende tips misschien wel handig.

bron:
tweakers.net

CiteerDe afgelopen dagen is de eerste kwaadaardige worm voor gejailbreakte iPhones opgedoken. De worm dringt de iPhone binnen door met het standaardwachtwoord op ssh in te loggen. De worm zou bouwen aan een botnet van iPhones.

iPhoneDe worm verspreidt zichzelf door ip-ranges te scannen en zo andere kwetsbare iPhones te vinden, meldt Security.nl. De worm richt zich niet alleen op Nederland richten, maar heeft ook al slachtoffers gemaakt in Portugal, Hongarije en Australië. De schade van de worm, die sinds een paar dagen actief is, zou vooralsnog beperkt blijven tot ongeveer duizend iPhones, schat security officer Scott McIntyre van KPN.

In Nederland zijn volgens McIntyre enkele duizenden iPhones kwetsbaar voor deze exploit. "Maar het blijft lastig om een goede schatting te maken", aldus McIntyre tegen Tweakers.net. Wellicht dat het aantal kwetsbare iPhones door de recente publiciteit over de ssh-exploits is afgenomen, omdat gebruikers zich realiseerden dat ze hun root-password niet hadden veranderd.

De worm doet diverse schadelijke zaken: zo verandert de worm het root-wachtwoord, waardoor gebruikers zelf niet meer op ssh in kunnen loggen. Hij maakt bovendien contact met een server in Litouwen, waarnaar diverse gegevens worden gestuurd. Ook kan de worm de sms-database naar een bestand wegschrijven. Daarmee zouden bijvoorbeeld tan-codes van klanten van de ING-bank worden achterhaald. Ook kan de maker van de worm via de ssh-verbinding aanvullende malware installeren.

McIntyre kwam de worm op het spoor, toen hij enkele dagen geleden een ongewoon aantal ssh-aanvallen voorbij zag komen op ip-adressen van dezelfde range. Deze ssh-verbindingen liepen via Xs4All, omdat de iPhones bij gebruikers thuis overschakelen op het wifi-netwerk. "Aangezien er al een paar eerdere exploits waren voor ssh op iPhones, leek het mij logisch dat iemand een volgende variant had gemaakt."

De worm is niet de eerste exploit voor ssh op gejailbreakte iPhones. De afgelopen weken doken diverse tooltjes op die gebruikmaken van het feit dat sommige iPhone-bezitters hun toestel jailbreaken en een ssh-tooltje eropzetten, maar daarbij geen eigen wachtwoord instellen. Slachtoffers van de worm kunnen het beste een reset doen en daarbij de reguliere Apple-firmware op het toestel zetten. "Daarbij moeten gebruikers goed nadenken of ze hun toestel willen jailbreaken. Daarna moeten ze zich afvragen of ze OpenSSH wel nodig hebben. Als ze dat doen, moeten ze natuurlijk gelijk het root-password veranderen."
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Voor wie een jailbreak heeft gedaan en het standaard wachtwoord nog steeds heeft... Op iPhoneclub.nl staat beschreven hoe je het wijzigt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik

Ik neem aan Audiofiel dat jij het gebruik van jailbreaken niet stimuleert of toepast?

Afijn niet te lang wachten met updaten.....

ING-klanten doelwit iPhone-worm
AMSTERDAM -  Een nieuwe iPhone-worm probeert via gekraakte iPhones toegang te krijgen tot de rekeningen van ING-klanten.

Please Wait ...

Internetprovider XS4ALL merkte het bestaan van een worm op, die bezoekers van de site van de ING doorstuurt naar een Japanse phishingsite waar geprobeerd wordt om de inloggegevens van de gebruiker af te troggelen. Daarnaast zoekt de kwaadaardige software in het SMS-geheugen van de geïnfecteerde telefoon naar TAN-codes die nodig zijn om overschrijvingen te doen vanaf de ING-site, meldt Security.nl. Het is nog niet duidelijk of er ING-rekeningen geplunderd zijn door de worm.

'Jailbreak'

De worm is, evenals eerder opgedoken malware voor de iPhone, alleen gevaarlijk voor zogenaamde 'gejailbreakte' iPhones, waarvan de standaardwachtwoorden niet zijn aangepast. Deze telefoons zijn door gebruikers aangepast om het draaien van niet-goedgekeurde software mogelijk te maken.

Geen contact

Security.nl meldt inmiddels dat de geinfecteerde iPhones sinds maandagochtend geen contact meer lijken te hebben met een server die in Litouwen bleek te staan. Dit kan er volgens Scott McIntyre, Security Officer bij XS4All op duiden dat de server uit de lucht is en dat het gevaar geweken is. Het kan echter ook dat er een update van de worm is uitgevoerd waardoor de iPhones nu van ergens anders bestuurd worden.

Volgens McIntyre zijn Nederlandse gebruikers en een grote Nederlandse bank slachtoffer van de worm geworden, omdat hier een relatief groot aantal gejailbreakte iPhones gebruikt worden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Tinus_

rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

Audiofiel

Citaat van: Erik op november 24, 2009, 07:53:22
Ik neem aan Audiofiel dat jij het gebruik van jailbreaken niet stimuleert of toepast?

Nee, ik stimuleer dat zeker niet. Maar met de eerste generatie iPhone (2G) was er geen enkele andere mogelijkheid om hem op het Nederlandse netwerk te kunnen gebruiken. De enige manier om een simlock er af te halen was toen een jailbreak. Sinds er in Nederland gewoon iPhones (met abonnement) te koop zijn, is er wat mij betreft geen enkele reden meer.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Valkyrie

Sky-HT 7.1.4
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Processor: Lyngdorf MP40 Eindversterkers: NAD M28 | A*BNB 4ch nc2.250 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 Atmos: KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Furutech | Gigawatt | WireWorld | Inakustik

Hanky Panky

Citaat van: Audiofiel op november 24, 2009, 13:03:48
Nee, ik stimuleer dat zeker niet. Maar met de eerste generatie iPhone (2G) was er geen enkele andere mogelijkheid om hem op het Nederlandse netwerk te kunnen gebruiken. De enige manier om een simlock er af te halen was toen een jailbreak. Sinds er in Nederland gewoon iPhones (met abonnement) te koop zijn, is er wat mij betreft geen enkele reden meer.

Grappig om te zien hoe flexibel de mores is als het aankomt op iets dat je graag wilt hebben.

Doet me denken aan een andere discussie op dit forum. Woorden als inbreuk op rechten, strafrecht, misdaad, misdrijf, oneigenlijk gebruik etc etc borrelen spontaan naar boven  :headbanging: :headbanging:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

celerontje

Hoezo?
Apple krijgt toch betaald?
Dan moet je de koper de vrijheid geven om 'm te gebruiken waar hij wil, PUNT!
Die wetgeving die daar in Belgie voor geldt mogen ze hier ook snel invoeren; WEG MET SIMLOCKS/KOPPELVERKOOP! :devil:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Hanky Panky

Citaat van: celerontje op november 24, 2009, 13:45:53
Hoezo?
Die wetgeving die daar in Belgie voor geldt mogen ze hier ook snel invoeren; WEG MET SIMLOCKS/KOPPELVERKOOP! :devil:

Het heeft te maken met het gegeven dat sommigen hier pretenderen roomser dan de paus te zijn maar op deze manier komt de aap toch uit de mouw, zij het met een omweg  ;)

celerontje

Ik zeg:
Tuurlijk moet er geld verdient worden, maar zit ga niet consumententje pesten! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Audiofiel

Citaat van: Hanky Panky op november 24, 2009, 13:59:22
Het heeft te maken met het gegeven dat sommigen hier pretenderen roomser dan de paus te zijn maar op deze manier komt de aap toch uit de mouw, zij het met een omweg  ;)

Ik heb nog nooit iets over een Paus beweert... :eh: Wat een kinderachtige opmerking zeg. :-X

celerontje

Alleen besef je hopelijk wel dat niet iedereen graag een T-Mobile abbo door z'n strot geduwd ziet worden. ;)

Audiofiel

Citaat van: celerontje op november 24, 2009, 13:45:53
Hoezo?

Precies. Er is netjes betaald voor een telefoon. Dan mag je er daarna dus mee doen wat je wil, namelijk bellen. Precies zoals je een gekochte iPod ook overal ter wereld mag gebruiken.

Als daarvoor dan een jailbreak nodig is of een hardwarematige sim-unlock, dan heb ik daar geen moeite mee. Het is immers een opzettelijke simlock die op het toestel zit om het niet te kunnen gebruiken met een andere provider dan AT&T. Zeker zolang er geen alternatief te koop is. De iPhone werd geïntroduceerd in januari 2007 en kwam pas in juli 2008 op de markt. In Frankrijk, Engeland en Duitsland was die toen al 8 maanden verkrijgbaar... 8)

Audiofiel

Citaat van: celerontje op november 24, 2009, 14:36:37
Alleen besef je hopelijk wel dat niet iedereen graag een T-Mobile abbo door z'n strot geduwd ziet worden. ;)

Klopt. Maar je hebt de keuze uit een werkende Nederlands iPhone kopen (met T-Mobile) of geen iPhone kopen. Dat is beter dan helemaal geen werkende iPhone kunnen kopen. ;)

En je kunt ook een Belgisch of Frans toestel los kopen dat simlockvrij is en het gebruiken met eender welke provider je maar wilt. Dat zou absoluut mijn voorkeur hebben boven een jailbreak op een Nederlands of Amerikaans toestel. ::)

celerontje

Uiteraard, dus daarom mogen ze wat mij betreft de koppelverkoopwet uit Belgie hier 1:1 overnemen!

Audiofiel

Citaat van: celerontje op november 24, 2009, 14:46:26
Uiteraard, dus daarom mogen ze wat mij betreft de koppelverkoopwet uit Belgie hier 1:1 overnemen!

+1

Hanky Panky

Citaat van: Audiofiel op november 24, 2009, 14:34:42
Ik heb nog nooit iets over een Paus beweert... :eh: Wat een kinderachtige opmerking zeg. :-X

Wie de schoen niet past reageert niet

:D

René4u

Het feit dat je een telefoon moet 'jailbreaken' is voor mij al voldoende om deze niet aan te schaffen.

De cursus rietdekken is afgelast...Riet is ziek.

rbormans

Citaat van: René4u op februari  8, 2010, 16:08:26
Het feit dat je een telefoon moet 'jailbreaken' is voor mij al voldoende om deze niet aan te schaffen.
Inmiddels hoeft dat toch niet meer hoor, maar misschien loop je wat achter met lezen als je nu aan de topics van eind november begint ;)

René4u

Nou, je moet een Ihpone nog steeds jailbreaken om er iets leuks mee te doen dus is het nog steeds actueel.

rbormans

Citaat van: René4u op februari  8, 2010, 16:19:53
Nou, je moet een Ihpone nog steeds jailbreaken om er iets leuks mee te doen dus is het nog steeds actueel.
van horen zeggen of eigen ervaring ?
ik heb namelijk een "normale" versie, en ik heb niet het gevoel dat ik wat leuks mis.

René4u

Lees anders dit eventjes.

http://www.iphoneclub.nl/39056/jailbreaken-anno-3-x-waarom-eigenlijk/

Edit: En nee, geen eigen ervaring.
       Laat ik het zo zeggen; als de Iphone niet zo dicht zou zitten had ik deze aangeschaft. En dan heb ik het niet eens over het feit dat Flash 
        niet geimplementeerd is because Steve says so...  :-X

rbormans

Citaat van: René4u op februari  8, 2010, 16:33:41
Lees anders dit eventjes.

http://www.iphoneclub.nl/39056/jailbreaken-anno-3-x-waarom-eigenlijk/

Edit: En nee, geen eigen ervaring.
       Laat ik het zo zeggen; als de Iphone niet zo dicht zou zitten had ik deze aangeschaft. En dan heb ik het niet eens over het feit dat Flash 
        niet geimplementeerd is because Steve says so...  :-X
Ik ken het forum en de thread (en de iphone zelf), maar uit de vernoemde lijst vind ik alleen tethering een gemis, en niet van die mate dat ik voor zou gaan jailbreaken.
Ik vind de iphone zoals hij wordt uitgeleverd dus wel leuk genoeg, en ik deel dus niet de mening dat je 'moet' jailbreaken.

René4u

Kijk, dat is maar net wat je wilt met je telefoon. Jij bent tevreden met je Iphone en dat is prima.

Ik persoonlijk heb liever een telefoon die meer 'open' is en daarom gekozen voor de N900.

angel1978

CiteerIk ken het forum en de thread (en de iphone zelf), maar uit de vernoemde lijst vind ik alleen tethering een gemis, en niet van die mate dat ik voor zou gaan jailbreaken.

Laat tethering nu kunnen zonder te jailbraken ;)

CiteerIk persoonlijk heb liever een telefoon die meer 'open' is en daarom gekozen voor de N900

Dat is je goed recht, maar je hebt me nog steeds niet kunnen duidelijk maken WAAROM ...
Je komt namelijk met niets concreets, enkel met de vage termen gesloten en open.