Zekeringen : AHP, Hifi Tuning en Furutech/Padis

Gestart door Snowmaster, november 20, 2009, 14:16:45

Vorige topic - Volgende topic

audiolover

De aardlek is volgens mij voor de veiligheid om de netspanning te onderbreken bij problemen, zal de verzekering het vinden als je die beveiliging omzeilt?!
Meridian M-30 active speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;  Audioquest Jitterbug
Audioquest kabels: Coffee USB - Water RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Raphie

Citaat van: audiolover op januari 11, 2010, 10:07:35
De aardlek is volgens mij voor de veiligheid om de netspanning te onderbreken bij problemen, zal de verzekering het vinden als je die beveiliging omzeilt?!
Kan je je brandverzekring ook gelijk opzeggen, die betaald dan toch niet meer......  ::)
JBL PRX Power!

reMC

De aardlek mag je niet omzeilen! Even bot gezegd zorgt deze ervoor dat de stroom afslaat als dat nodig is, en als deze niet afslaat wanneer dat wel zou moeten (bijvoorbeeld als je 'm omzeild), loop je kans te worden geëlektrocuteerd ;) Aarde aansluiten op je apparatuur is hier geen 'vervanging' voor!

En inderdaad, naar je verzekeringscenten kun je fluiten...

peterrr

Wil tegen die gast even zeggen dat het een idioot is, en speelt met jouw leven... >:(

Als er een defect in een van je apparaten is krijg JIJ  230v door je lichaam...

Naar AARDE dat dan weer wel, Onbegrijpelijk zulke gasten.

Als hij meer info wil moet hij maar even met een Ex collega van mij contact op nemen.

Hij ligt in de buurt van een mooie Eik hier in Hilversum.

Peterr

32A..........Sukkel
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Vik

Bedankt allemaal voor de reakties  :)

Ik heb hem nog ff gesproken en het klopt idd dat je problemen kan krijgen met je verzekering met eventueel brand.

Ik vroeg hem ook alleen maar naar de beste manier om het beste signaal eruit te krijgen, en dat is het omzeilen van de aardlekschakelaar.

http://www.hifi.nl/artikel/1694/Stroomvoorziening.html

Hier staat ook het stukje van de aardlek omzeilen :

Ideaal is werken met een groep voor analoge apparatuur en een groep voor digitale apparatuur. Het zekeren van de groepen kan het beste gebeuren met smeltveiligheden (de ouderwetse "stop") en niet met automaten. Het mag niet en ik raad het u sterk af, maar buiten de aardlekschakelaar om werken met de audiogroep(en) klinkt beter. Vanaf de groepenkast dient u met minimaal 3 x 2,5 mm2 kabel voorzien van een deugdelijke afscherming naar het voedingspunt in huis te gaan. Kan dat niet dan installatiedraad zonder onderbreking door PVC leidingen trekken naar de wandcontactdoos. U bereikt altijd een positief resultaat./i]

Ook heb ik een andere electricien vandaag gesproken en die bevestigde ook dat het officieel niet mag maar dat het gewoon goed gaat.

Ik heb toch besloten om op "safe" te spelen en ga de Siemens gebruiken.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

audiolover

Citaat van: vik op januari 11, 2010, 22:06:17
Bedankt allemaal voor de reakties  :)

Ik heb hem nog ff gesproken en het klopt idd dat je problemen kan krijgen met je verzekering met eventueel brand.

Ik vroeg hem ook alleen maar naar de beste manier om het beste signaal eruit te krijgen, en dat is het omzeilen van de aardlekschakelaar.

http://www.hifi.nl/artikel/1694/Stroomvoorziening.html

Hier staat ook het stukje van de aardlek omzeilen :

Ideaal is werken met een groep voor analoge apparatuur en een groep voor digitale apparatuur. Het zekeren van de groepen kan het beste gebeuren met smeltveiligheden (de ouderwetse "stop") en niet met automaten. Het mag niet en ik raad het u sterk af, maar buiten de aardlekschakelaar om werken met de audiogroep(en) klinkt beter. Vanaf de groepenkast dient u met minimaal 3 x 2,5 mm2 kabel voorzien van een deugdelijke afscherming naar het voedingspunt in huis te gaan. Kan dat niet dan installatiedraad zonder onderbreking door PVC leidingen trekken naar de wandcontactdoos. U bereikt altijd een positief resultaat./i]

Ook heb ik een andere electricien vandaag gesproken en die bevestigde ook dat het officieel niet mag maar dat het gewoon goed gaat.

Ik heb toch besloten om op "safe" te spelen en ga de Siemens gebruiken.  ;)

Goed plan, de opmerkingen als hierboven geven m.i. wel een beetje aan dat ze graag "met vuur spelen"?  De regels zijn niet zomaar opgesteld! Waarschijnlijk wordt het geluid nóg beter als je de stroom vóór de hoofdzekering in je groepenkast aftakt?  :confused:
Meridian M-30 active speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;  Audioquest Jitterbug
Audioquest kabels: Coffee USB - Water RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Snowmaster

Citaat van: vik op januari 10, 2010, 22:02:21
Ook ik ga er aan geloven.  :)
Ik ga kijken wat er voor mogelijkheden zijn in mijn nieuwe huis voor een aparte audio/video groep.
Ik heb contact met iemand die mij het volgende advies heeft gegeven:
- Als de mogelijkheid er voor is, een aparte Belden kabel alleen voor de audio/video groep.
- Dan de aardlek omzeilen en dan werken met een Hifi-Tuning (beter en goedkoper als de Siemens en cryogeen behandeld ) zekeringhouder met een 32A zekering.
- Dan werken met een goed stopcontact van HMS of Furutech.
Dit is volgens hem 1 van de beste en goedkoopste upgrades in hifi en videoland.
Kan iemand zich hier in vinden? ik hoor het graag  ;)

In deze groep kan ik mij helemaal vinden.  Ik heb nu AHP zekeringhouder met Lappkabel. Dit is ook een prima combi.
Ik ken ook een AHP zekeringhouder met Beldenkabel, ook helemaal prima.  Een aparte groep doet het altijd goed.
In beiden heb ik de Hifi Tuningzekering gehoord. Deze is sowieso beter dan de AHP 16A.
Waarom kies je voor een 32A?
De aardlek omzeilen schijnt inderdaad beter te zijn. Het verschil heb ik nog nooit geprobeerd want ik heb hem direct omgeleid en dat andere forumlid ook  :D
Je doet het dus al helemaal goed. Het omzeilen mag officieel niet vanaf een bepaald bouwjaar van meterkasten of huizen.

Samen met het andere forumlid gaan wij nog diverse kabels vanaf meterkast proberen en ook andere zekeringhouders in  de meterkast.  Ook het verschil tussen afgeschermd en onafgeschermd staat op het wensentestlijstje. Maar dit gaat nog wel eventjes duren.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Vik

Citaat van: Snowmaster op januari 11, 2010, 22:56:44
In deze groep kan ik mij helemaal vinden.  Ik heb nu AHP zekeringhouder met Lappkabel. Dit is ook een prima combi.
Ik ken ook een AHP zekeringhouder met Beldenkabel, ook helemaal prima.  Een aparte groep doet het altijd goed.
In beiden heb ik de Hifi Tuningzekering gehoord. Deze is sowieso beter dan de AHP 16A.
Waarom kies je voor een 32A?
De aardlek omzeilen schijnt inderdaad beter te zijn. Het verschil heb ik nog nooit geprobeerd want ik heb hem direct omgeleid en dat andere forumlid ook  :D
Je doet het dus al helemaal goed. Het omzeilen mag officieel niet vanaf een bepaald bouwjaar van meterkasten of huizen.

Samen met het andere forumlid gaan wij nog diverse kabels vanaf meterkast proberen en ook andere zekeringhouders in  de meterkast.  Ook het verschil tussen afgeschermd en onafgeschermd staat op het wensentestlijstje. Maar dit gaat nog wel eventjes duren.

Bedankt.

Goed om te horen  ;D

Ik laat zo goed als zeker Kemp Elektroniks de boel aanleggen. Ik ga nog even wat voorwerk doen en dan moet ik ze bellen.

Wat ik wel doe (had ik al eerder aangegeven) is op safe spelen, en gewoon via de officiele weg met deze Siemens :

http://www.kempelektroniks.nl/getdoc/eace6928-19d2-44e0-82dd-135583f7485d/Cylindric-Fuse-Cartridge.aspx

Als ik alleen had geweest had ik er maling aan gehad,  en dan had het lekker ""omzeilen"" geworden.  ::)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

scrutinizer

Je kunt natuurlijk kiezen voor een 300 ma aardlekschakelaar (zoals vroeger voor de natte groepen het geval was) en de 30 ma daarmee vervangen, mits je geen woning bezit, of een stroomnet aan hebt 'laten' leggen jonger dan 10 jaar.

Niet optimaal , maar alle kleine beetjes helpen.

;)

Anton.  
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Jodokus

Citaat van: Snowmaster op december 26, 2009, 12:40:33
Zelf heb ik het niet geprobeerd, maar de leverancier had hier wel ervaring mee.
De Hifi Tuning 3 schijnt gewoon nog verfijnder te reageren.
Wat je kunt doen is alleen de versie in je DVD speler vervangen. Dit geeft je direct veel duidelijkheid over de mate van vooruitgang.
Ik heb nu inmiddels een paar weekjes de Hifituning III zekeringen in gebruik ter vervanging van Hifituning II in mijn prepro, ev en CD-speler, en ik ben er tevreden over, "verfijnder" is wel de beste omschrijving.
Tag McLaren AV32R192-bp 7.1 DP | Meridian 558.2 | Tag McLaren DVD32FLR | Oppo BDP-83SE NuForce | Humax iHDR-5050c | Pioneer PDP-428XD ISF | B&W 804S, HTM4S, 805S | Velodyne SPL-1200R | Bekabeling: Nordost, Canare, Siltech, Mark Grant | Stroom: AudioConnexion | Logitech Harmony 900

Snowmaster

Citaat van: Jodokus op januari 27, 2010, 20:55:47
Ik heb nu inmiddels een paar weekjes de Hifituning III zekeringen in gebruik ter vervanging van Hifituning II in mijn prepro, ev en CD-speler, en ik ben er tevreden over, "verfijnder" is wel de beste omschrijving.

Goed om te horen  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Jean Sibelius

Ik heb mijn keuze ondertussen gemaakt. Hoe ze klinken weet ik waarschijnlijk rond de zomer van 2010 :)

Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Snowmaster

De zekeringentest gaat nu een klein vervolg krijgen.

Als ik dit weekend voldoende tijd heb heb, ga ik de invloed van stroom ook nog meten.

In eerste instantie doe ik dit met het beeld. Mijn scherm heb ik nu bijzonder goed gecalibreerd en ik ben benieuwd naar externe invloeden die ik wel eens dacht waar te nemen. Daarom ga ik kijken of ik met een analyzer ook substantiële verschillen kan waarnemen.

De proef zal bestaan uit de volgende handelingen :

1. Hele huis in fase tegenover zo veel mogelijk uit fase (behalve de set)
2. Ook de set nog uit fase.
3. Verschillende zekeringen in de meterkast : gloednieuwe AHP, AHP, Hifi-Tuning, De Groef vlakdraad en nog een keer de
  Hifi-Tuning omgedraaid.

Als er voldoende tijd overblijft zal ik ook de zekeringen in de decoder en/of DVDspeler vervangen door een ander merk.
Mijn oog ziet daarin ook verschillen en nu is het voor mij de vraag in hoeverre dit meetbaar zal blijken te zijn.

Snowmaster

Citaat van: Jean Sibelius op januari 27, 2010, 21:07:22
Ik heb mijn keuze ondertussen gemaakt. Hoe ze klinken weet ik waarschijnlijk rond de zomer van 2010 :)

Groeten, Jan

Jij bent naar Groningen gereden  ;).  Da's een beste hoeveelheid trouwens.

Maar waarom pas in de zomer?  Luister jij zo weinig  :-X ?

Jean Sibelius

Citaat van: Snowmaster op januari 27, 2010, 21:12:09
Jij bent naar Groningen gereden  ;).
Daar komen ze wel vandaan, maar ze zijn opgestuurd via de post (in mijn geval te ver rijden om ze even op te halen)

Da's een beste hoeveelheid trouwens.
Er komen in totaal 8 aparte audio-groepen :)

Maar waarom pas in de zomer?  Luister jij zo weinig?
Dan hoop ik mijn dedicated ruimte te klaar te hebben en dan pas ga ik schuiven met mijn apparatuur.
(tot die tijd doe ik het nog met gewone automaten, want de huidige stoppenkasten zitten helemaal vol (wat dat betreft jammer dat ze zo breed zijn, anders had ik er zeker al eentje uitgeprobeerd)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

scrutinizer

Just for the record!

De meeste reparaties ontstaan door het veelvoudig op en af schakelen van apparatuur. ;)

Take your time.

:)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

fireman

Als je op de foto kijkt dan is het niet mogelijk om er zo een extra audiogroep bij te prikken. Of wel?

Wat moet ik dan op zijn minst doen en wat heb ik nodig. Ik wil er alleen een eindversterker en CD-speler/pre.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

HTip

Citaat van: Fireman op januari 28, 2010, 11:53:16
Als je op de foto kijkt dan is het niet mogelijk om er zo een extra audiogroep bij te prikken. Of wel?

Wat moet ik dan op zijn minst doen en wat heb ik nodig. Ik wil er alleen een eindversterker en CD-speler/pre.
Heb je nog ruimte naast de aardlekschakelaars? Ik had hetzelfde probleem, maar zoals je kan zien is het met een overbrugging van een rail toch gelukt.

De audiofiele groep bevindt zich helemaal rechtsonder met een stuk Beldenkabel vanaf de rail.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

peterrr

Ik hoop dat je 6mm2 belden kabel heb gebruik met aangeknepen adereind hulzen?

Met 2,5mm2 losse eindjes zou ik niet gaan slapen.. ;)

grt Peterr

scrutinizer

Citaat van: Fireman op januari 28, 2010, 11:53:16

Je kunt 2 groepen die niet zwaar belast worden uitsplitsen naar 1 groep waardoor je er een vrij maakt voor je audio.
Of je maakt gebruik van de ruimte tussen de aardlekschakelaars en plaats daar nog een ABB of ander module op de rail, zoals HTip ook al aangaf.

;)

Anton.
Ps. Bij nader inzien past er nog makkelijk een ABB module naast de dubb. fornuisgroep. Module plaatsen,verbinden, kap erop door kunststof plaatje uit te nemen, vastschroeven, klaaroo.  

HTip

Citaat van: peterrr op januari 28, 2010, 18:04:43

grt Peterr
Waarom moet het 6mm2 zijn? Er staat toch "slechts" 230V op die rail?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Snowmaster

Citaat van: peterrr op januari 28, 2010, 18:04:43

grt Peterr

6mm2 installatiedraad en vervolgens 2,5mm2 massief naar de set zorgen voor mijn rustige nachten.

Of het beter klinkt met 4mm2 massief?  Geen idee, maar al die Beldens hebben losse draadeindjes en dat vind ik niets  :P.
Gewoon een gevoelskwestie meer niet en waarschijnlijk ook onzinnig.

peterrr

uitbreidingen in je groepen kast moeten met 6mm2 zijn. ( nen )
Of rail die equivalent is aan die oppervlakte.
Als het losse draden zijn dan moeten er adereind hulsjes op geknepen worden met een krimp tang.(deze doet dat gelijkmatig)
Bij het aandraaien van de schroef plet je de aders waardoor je een dunner contact krijgt.
En altijd deze beschadigd, bij 6mm2 harde kern druk je (of beschadig ) de draad nooit zover dat er gevaar bestaat.
Bij stroomafname zal er fysiek iets gebeuren met de kernen. deze worden altijd dunner over tijd.
Vandaar NOOIT losser aders.

Ik heb in mijn tijd al "vonkenboer" al zoveel verbrande meter/groepen kasten gezien.
Dat was gelukkig dus op tijd, want bij de verbrande woningen hoefde ik niet meer te komen.

Als gediplomeerd en gecertificeerd elektricien, gaan echt mijn tenen krullen als ik sommige dingen hier lees.
Dus laat ik dit topic voor wat het is.

En hoop dat jullie ( of huisgenoten) niks overkomt, door jullie onvoorzichtige acties om beter geluid te krijgen.

groet en goedenacht.
peterr

Snowmaster

Citaat van: peterrr op januari 28, 2010, 23:09:31
Als gediplomeerd en gecertificeerd elektricien, gaan echt mijn tenen krullen als ik sommige dingen hier lees.
Dus laat ik dit topic voor wat het is.

En hoop dat jullie ( of huisgenoten) niks overkomt, door jullie onvoorzichtige acties om beter geluid te krijgen.

groet en goedenacht.
peterr

Beste peterr,

Ook mijn tenen krullen wel eens op dit forum, dat geeft niets want het is meestal tijdelijk ;).
Zodra jij onvoorzichtige acties ziet of vermoedt, vraag ik je toch om te reageren.
Iedereen heeft daar baat bij en iedereen kan leren van een professional.
Stel dus gerust bepaalde zaken ter discussie  :).

peterrr

Kijk als ik lees dat iemand een 32Ampere zek. wil gebruiken in een groep.
Dat betekend dat zijn hoofd zekering in de woning verplicht 2x hoger moet zijn, het heet selectief in het vakjargon.
dus minimaal 50 ampere per fase.

Een woning met een of meerdere fase`s is 25 ampere met onderverdeling.
dat betekend dat ten alle tijden bij een sluiting in een wcd of aansluitsnoer eerst de hoofdzekering er uitgaat nooit die 32 A van ahp oid.
En als dit nog buiten de aardlek ook omgaat dan krijg je direct als je in aanraking met het defect alle ampere`s door je heen.

De volts 220 of 380 of zelfs 10.000 uit de onderverdeling van de nuon zijn niet gevaarlijk, maar doe daar een paar milli ampere`s bij.
Is afhankelijk van de weerstand die de stroomkring tegen komt in dit geval jij en wij mensen hebben een lage weerstand en geleiden goed.
En je bent er geweest.

10.000 volt raak ik graag voor je aan ( kun je zelfs bij Nemo in a,dam doen).
Maar een 24v =  trafo met 2ampere naar doe je zelf maar. ;)

grt peterr