Oppo BDP83

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 16, 2009, 20:25:13

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Het gebeurt eigenlijk zelden dat ik iets anders review als een display/projector.
Waarom dan toch deze review van een Oppo BDP-83.
Eigenlijk is het antwoord veel simpeler dan je misschien zou denken.

Ik ben een grote voorstander van zgn alles eters, en gebruik met groot genoegen een HDI HD-Center.
Deze voldoet aan mijn eisen en speelt nagenoeg alles wat ik wil, ok BD kan beter afgespeeld worden maar toch is alles van een dermate kwaliteit dat ik er tevreden mee ben totdat er iets beters is.....
Ik heb een hele tijd geen investering willen doen in een dedicated BD speler omdat ze simpelweg veel te traag waren, te weinig ondersteuning boden en features miste die je wel nodig had.
Langzaam aan begint dit op te lossen en komen er spelers op de markt dit wel doen.
Ik ben nog steeds niet bereidt om 2000.00 of 1000.00 uit te geven maar een speler van rond de 600-700.00 dat kon nog eens als hij aan mijn eisen voldoet.

En wat zijn die eisen ?
Net als vele van jullie heb ik een behoorlijke verzameling DVD's van alle regio's.
Maw mijn nieuwe speler moet alle regio's zonder problemen afspelen (nadeel van HDI's, ze spelen veel af maar niet de hardcoded RCE DVD's)
Ook heb ik nog SACD's liggen die ik niet zomaar wil laten verstoffen, ik speel ze niet vaak maar soms is het toch heerlijk om weg te dromen bij bv Era op SACD.
En dan hebben we natuurlijk nog DVD-A, ook hier geldt, we luisteren het niet vaak maar soms....
Tja, en dan wil ik natuurlijk ook BDlive en een beetje normale performance uit mijn BD speler, en oh ja niet vergeten analoge uitgangen (hoewel dat tegenwoordig met de octava niet meer nodig is).
MAW ik heb nogal een eisen pakket.

Eigenlijk had ik al een beetje opgegeven dat dit überhaupt ooit vervuld zou worden, maar gelukkig kwamen daar de spelers ineens die wel degelijk SACD en DVDA konden afspelen.

De oppo BDP-83 was een speler die me door de vele opmerkingen op dit forum (en andere) meer en meer begon op te vallen en ik dacht waarom niet, laten we er eens 1 laten komen en bekijken of het nu inderdaad voldoet aan mijn eisen.

Wat moet erop een goede speler zitten ?
In mijn optiek zijn de volgende dingen zeer belangrijk en missen deze jammer genoeg op vele spelers.
1. Instellen van de HDMI output range (aanwezig)
2. Instellen van de speakers (aanwezig)
3. Lipsync (aanwezig)
4. VideoEQ (aanwezig)
5. BD moet normaal te navigeren zijn (check)
6. BD Live 2.0 (aanwezig)
7. Source direct (aanwezig)
8. Zoom functie voor CIH (voor mij niet belangrijk op dit moment maar is aanwezig)
9. Sub +10dB mogelijkheid ivm te laag LFE bij DD-HD/DTS-HD
10. Verplaatsen van de subtitles voor BD playback

Laat ik de videoEQ even uitleggen.
Veel spelers die ik tegenkom in de tours hebben een output die te "heet" is, dit betekend dat ze het wit clippen.
Dit is alleen te corrigeren als de speler een videoEQ aan boord heeft waarbij je het witlevel/contrast naar beneden kunt zetten, vreemd genoeg hebben veel spelers dit niet wat in mijn optiek vreemd is als ze te heet uitsturen.
De Oppo heeft natuurlijk weer veel te veel functies maar gelukkig kun je alles op de midden of uit positie laten staan.

Alles vreter maar net geen mediaspeler
De Oppo leest de volgende formaten :
audio CD, HDCD, Kodak Picture CD, AVCHD, MKV
Daarnaast kun je via een externe HDD ook nog "andere" files afspelen.
Ik zal daar deze week nog eens verder mee gaan testen, maar feitelijk heb ik weinig zin om met HDD's te gaan slepen naar een speler dus zal er ten alle tijden wel een mediaspeler bij blijven zitten.

Oops..... laat ik daar doorschemeren dat ik "misschien" de Oppo wel hou voor eigen gebruik.........  :popcorn:

Tja.
die kans is levensgroot aanwezig.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een enorme liefhebber ben van mijn HDcenter maar ik ook eerlijk moet bekennen dat ik het jammer vind dat de BDprime 3.0 duidelijk de kant op gaat van zo goedkoop mogelijk (maar hopelijk wel goed natuurlijk). Ik had liever een HDI speler gezien die wat duurder was en betere componenten bevatte.
Maar begrijp me goed ik snap hun beweegreden natuurlijk volledig en kijk ook met verlangen uit naar de BDprime3.0 die we binnenkort gaan krijgen voor eigen gebruik en review.
Dus ik bedoel dit niet negatief naar HDI toe, laat dat duidelijk zijn.

Voor mediafiles denk ik nog steeds dat de BDPrime/HDbase van HDI op papier (en gezien de voorganger) "misschien" wel de beste papieren heeft.
Echter met afspelen van de optical discs kan het allemaal wat beter, vooral mijn oude DVD collectie is het een beetje Russisch roulette welke titels wel en niet spelen.

Dus langzaam aan ging het knagen.
Dit weekend heb ik de BDP-83 aan de tand gevoelt en zal hieronder kort en bondig mijn ervaringen posten.
Let wel dit zijn GEEN meetresultaten, maar puur mijn PERSOONLIJKE ervaringen.

Uiterlijk
De speler voelt solide aan.
De speler gebruikt een IEC stroom aansluiting (heeft ten alle tijden mijn voorkeur).
De afstandsbediening is volledig verlicht (kan voor sommige mensen zeer belangrijk zijn, bij ons verdwijnt hij in de pronto).

Aflevering
De speler word netjes afgeleverd in een verzorgde doos waarin de speler zit opgeborgen in een draagtas.
Ook vind je in de doos 2 BD's voor het testen en afstellen van je setup (erg leuk voor de mensen die hier mee willen spelen).

Aangezien ik in het verleden goede ervaringen heb gehad met de RCE mods van JVB was het voor mij wel duidelijk dat ik de speler bij hun weghaalde.
Je kan natuurlijk altijd over de prijs discuteren maar ik ben van mening dat uiteindelijk het gaat om wat je krijgt, en zie dit aub niet als reclame maar ik weet bij JVB gewoon dat ze net als ITC in het weekend of 's avonds gewoon regelmatig hun mails beantwoorden en vooral hun RCE kits (en BD kits) zijn gewoon het beste wat je kunt krijgen zonder dat de garantie vervalt.

de regiovrij kit
Het was even weer nostalgisch om de wereldkaart te zien met de regio's (dat was een tijdje geleden).
De Oppo is regio vrij voor letterlijk alles.
Voor BD is dit zone A, B, C
Voor DVD is dit zone 1,2,3,4,5,6,0
Bij het instellen gaat de speler piepen als confirmatie dat je bezig bent met de regio/zone switch, daarna voer je de regio/zone in en de speler geeft een akoestisch signaal terug voor de regio.
Makkelijker kan het bijna niet (op autoswitching na dan).

Wat ik tot nu toe getest heb draait, dus dat begint goed.

Videokwaliteit
Nee, laat ik daar nog even mee wachten.....  :devil:

Audiokwaliteit
Eigenlijk is dit een test die van te voren al vast stond voor DVD-A en dat klopte ook.
De Oppo word redelijk met de grond gelijk gemaakt door de Meridian DVD speler, maar goed dat is geen wonder aangezien deze speler beschikt over een digitale link met mijn pre-amp en de Meridian is ook een volledig ander segment dan de Oppo.
Toch moet ik wel eerlijk zeggen dat ik mijn Meridian toch weer opnieuw te koop heb staan want het verschil is er wel maar er is mee te leven voor de hoeveelheid DVD-A die we luisteren. (lees aanvulling over audio)

Op SACD heb ik de speler niet direct kunnen vergelijken met een SACD speler maar ik weet nog goed hoe onze Sony (middenklasser) klonk, naar mijn gevoel is de Oppo op SACD gelijk aan de Sony alleen vind ik de hoge tonen iets losser (de Sony had altijd wat hards in het geluid), nu heb ik sowieso altijd het gevoel dat SACD iets minder mooi klinkt dan DVD-A, dus ik zit meer in het DVD-A kamp.

De audiokwaliteit van BD heb ik vergeleken met de HD-Center, beide aangesloten via HDMI op de Octava switch die van LPCM naar analoog alles omzet.
Wat hinderlijk is bij het gebruik van de HD-Center/BDprime is dat de DD en DTS soundtracks niet worden doorgegeven en alleen de LPCM track te horen is, dit betekend dus dat we moeten switchen op de pre-amp tussen de analoge input en de digitale input (op zich geen probleem als je het eenmaal gewend bent).
De Oppo laat gewoon netjes alles horen, dus ook de menu's trailers en extra's.
Scheelt toch weer wat gedruk op knopjes.

Qua geluid klinkt de Oppo simpelweg goed, ik kan niet direct een enorm verschil horen in de audio performace.
Ik heb het gevoel dat de weergave van de HD-center op sommige tracks wat ruimtelijker is, en op andere tracks is het de Oppo.
Beide zijn aangesloten via dezelfde Octava switch met dezelfde HDMI kabel dus zover ik kan horen zullen beide nagenoeg gelijk zijn.
Dit is de opstelling die ik gebruik dus ook hoe ik hem getest heb, ik weet niet wat er gebeurt als je beide spelers met HDMI aansluit op een pre-amp die zelf de decoding doet, dus ik doe daar ook geen uitspraken over. Echter als je weet dat ik qua audio met de HDcenter zeer tevreden was dan betekend dit in ieder geval dat ik met de Oppo ook tevreden ben.

Videokwaliteit
Dit was even schrikken om eerlijk te zijn.
Een beetje geschiedenis.
Op onze CRT heb ik ooit een van de eerste BD spelers getest tov een HTPC en was toen wel onder de indruk maar niet overtuigt om een dedicated speler te kopen.
Op de HD100 heb ik verschillende BD spelers getest tov de MB200 en ook daar was ik altijd wel tevreden met wat ik had, op een gegeven moment hebben we toch maar besloten een PS3 aan te schaffen omdat de dedicated BD spelers veel en veel te traag en duur waren op dat moment voor wat ze boden.
Nu de 990 er staat moet ik wel bekennen dat dit een projector is die enorm veel detail laat zien en die waarschijnlijk meer uit een bron haalt dan de meeste displays, dus lees dit net zoals ik met wat twijfel.
Waar ik op de vorige projectoren nooit het gevoel had dat het tijd was om naast mijn mediaspeler een dedicated BD speler neer te zetten is het verhaal nu anders.

Waar ik met de kwaliteit van de HD-Center echt meer dan tevreden ben, en waar de HD-center de PS3 redelijk makkelijk wegspeelt overall, moet ik gewoon wel constateren dat de Oppo vooral in het kleine detail gewoon enorm veel meer laat zien, vooral in de scenes zoals Pirates of the caribbean en Starship Troopers waar veel klein detail te zien is het gewoon eigenlijk een kleine schok wat er meer te zien is, op sommige scenes (niet op allemaal) is het alsof je van 720P ineens naar 1080P gaat.
Op andere BD's en scenes is het verschil verwaarloosbaar maar toch (als perfectionist) wil ik het "risico" niet nemen en vind ik het eigenlijk nu wel tijd om naar de Oppo over te stappen voor BD en andere formaten.

Aan de andere kant (en dat is een beetje de twijfel) spelen we eigenlijk 90% vanaf de HDD (zolang het nog legaal is), maar goed als je dan een BD kijkt wil je toch wel het optimale eruit halen, en we willen natuurlijk ook DVD-A/SACD etc. goed kunnen afspelen.....
Ik zie de Oppo eigenlijk op dit moment als volgt (of wel ik praat het op deze manier goed om de Oppo te houden).
Ik blijf spelen met een mediastreamer (waarschijnlijk natuurlijk de BDprime 3.0 of opvolgers) maar de Oppo zou perfect in onze set passen als "legacy" / BD speler.
Met de Oppo en de JVB modificatie weet ik zeker dat al mijn DVD's en BD's afspelen zonder problemen en dat het niet dichtgegooid word in een firmware upgrade.
Ook is het fijn dat je bij BD zeker weet dat je naar een dedicated speler zit te kijken die snel reageert en geen trage chapter performance heeft.......

Conclusie
Voor het geval het nog niet helemaal duidelijk was.....

HIGHLY RECOMMENDED.....
Sterker, als je al een mediaspeler hebt dan zou ik de Oppo er toch bij adviseren om de simpele reden dat hij veel meer uit je BD's haalt.

Even een paar added notes :

1.
Binnen het deepcolour menu is een optie te selecteren voor de output.
Heb je een display die deepcolour ondersteund kun je profijt hebben van de upconversie.

2.
De optie om ook DVD's op 24P uit te sturen is fantastisch, weg is de judder van 3/2 pulldowns bij NTSC DVD's.
Dit is een optie die ik ook zeer graag gebruikte op de Crystalio scalers en ben verrast dat het nu ook in een BD speler werkt, erg interessant voor mensen met veel NTSC DVD's.

3.
Scaling van DVD gebeurt erg goed, de ATB chipset is een goede chipset en dat zie je terug bij DVD playback, om eerlijk te zijn vind ik het een stuk beter dan verwacht, en dat allemaal voor die prijs :D
Word langzaam aan steeds enthousiaster over de speler.

4.
Source direct maakt het mogelijk om alle scaling en bewerking over te slaan voor mensen die een dedicated scaler gebruiken, maar om eerlijk te zijn vind ik de scaling dermate goed en de 24P optie voor DVD is er ook dat ik het extra geld voor een GOEDE scaler liever in een projector zou stoppen.

Meer volgt de komende dagen als ik meer aan testen toe ben.

Zal Jan eens bellen of hij niet wat speciaals voor het HTforum kan doen.....
Check deze post vanavond.

Aanvulling op de review geplaatst met twonkymedia
Vandaag had ik eindelijk tijd om eens te spelen met de nieuwe beta versie die Twonky media zou moeten ondersteunen.
Aangezien we een streaming server gebruiken was het installeren van Twonky media geen probleem, ik heb hem alleen wel even een nachtje gegeven om alles in te scannen.

Eerste probleem had ik vanmorgen toen ineens de Oppo weigerde de nieuwe firmware te laden van mijn USB stick, werkte op de andere spelers wel... Maar geen probleem, de ISO even op een DVD gebrand en vanaf daar liep de installatie vlekkeloos.

Na de beta installatie is er een nieuw menu waarin men kan kiezen uit oa : BLUTV (later meer) en mediaservers.

Twonky media scant feitelijk een mediaserver en zet dit allemaal in een database waar van uit de gebruiker kan afspelen wat de spelers ondersteunen, op zich een ideaal systeem voor systemen die bv moeite hebben met SMB of NFS installaties, twonky is vaak zeer makkelijk in te stellen voor de eindgebruiker en makkelijk te configureren.

Afspelen
Je kan niet verwachten dat een BD speler een mediaspeler vervangt en zo ben ik ook niet aan de test begonnen.
Ik wilde wel eens zien wat de Dune nu eigenlijk uit de bestanden haalt qua diepte en detail.
Op zich was ik altijd wel tevreden met de detaillering en het geluid van de Dune maar ik wist dat er meer was.
DVD zag er op de Meridian 598 altijd een stuk beter uit, maar niet de moeite waard voor mij om alles op een DVD te branden en dan weer in een speler te stoppen (merendeel van wat we kijken is toch ondertussen HD).

Ik roem altijd de Dune om zijn beeldkwaliteit en gezien het feit dat tot nu toe alleen de MB200 van PMS beter was qua beeld en geluid (maar wel enorm close) was ik nieuwsgierig hoeveel er nu nog te halen was uit de MKV's welke de Oppo wel afspeelt.

Wel.....
Ik heb gemengde gevoelens.
De beeld en geluidskwaliteit van de Oppo is gewoon een stap beter dan van de Dune, vooral weer op diepte en scherpte komt er een stukje bij wat ik erg plezierig vind.
Echter wat ik ook probeer de files die op 24P afgespeeld horen te worden speelt de Oppo stug af op 1080P60i en daardoor lopen pans niet soepel, en maakt het voor mij een onbruikbare oplossing wat ik doodzonde vind.
Als iemand daar een oplossing voor heeft dan hoor ik dat heel graag.

Verder zijn de ervaringen alleen maar positief.
Vooral op DVD is het verschil schokkend, ik vind het heel moeilijk om te zeggen maar ik heb het idee dat de scaling van de Oppo bij DVD HEEL erg dicht bij de combinatie Meridian 598 met de Crystalio VP3800 zit.
De Meridian was iets schoner en qua audio nog wat verfijnder, maar wat is het een genot om naar DVDs te kijken op de Oppo en nu ook via de mediaserver dus. En wat een verrassing voor een speler in deze prijsklasse.
Ik ben niet snel helemaal happy met een speler maar op beeld en geluidsgebied begin ik toch langzaam aan helemaal verliefd te worden op de Oppo.

MP3 word perfect afgespeeld door de Oppo en daarmee maakt deze mogelijkheid de Oppo voor mij meteen de speler van keuze voor mijn muziek collectie. Waar de Dune films zeer goed afspeelt vond ik de audio kwaliteiten van MP3 altijd al wat minder, maar meer dan voldoende begrijp me niet verkeerd (ik luister ook bar weinig muziek thuis), de Oppo doet het echter met overtuiging een stuk beter.

DVD's worden dus afgespeeld maar wat apart, je moet de TS files apart aan klikken en daarna gaat alles automatisch behalve dat je bij het wisselen van file even het beeld en geluid kwijt bent en de audiotaal en subtitels weer opnieuw moet instellen.
De winst in kwaliteit op DVD gebied is echter dermate hoog dat ik dit toch maar ga doen.

BluTV
Kan hier nog bar weinig over vertellen omdat ik het niet helemaal draaiend krijg.
Maar er zijn wat games beschikbaar, een soort van nieuwskanaal dat me sterk doet denken aan wat ik op mijn iPhone heb, dus met tekst en wat foto's, en een movie kanaal. Juist daarnaar was ik zeer nieuwsgierig maar deze stopt bij een scherm met wat verfvlekken jammer genoeg.
Ik ga er van uit dat dit nog verder ontwikkeld word.

Conclusie op de valreep van 2009
Ik was al redelijk weg van de Oppo als BD speler.
Wat ik nu zie is dat Dune toch niet elke laatste druppel uit de mediafiles haalt die erin zit, en de MB200 dus blijkbaar ook niet aangezien die 2 elkaar bijna niets ontliepen (lichte voorkeur nog steeds voor de MB200).
Ik ben daarom zeer nieuwsgierig wat de nieuwe mediaspelers gaan doen, er zit dus nog meer in qua kwaliteit, en dat wil ik er natuurlijk uit halen.

Ondersteuning kun je over zeuren, veel bestanden lopen niet maar vergeet niet, de Oppo is hier niet voor bedoeld, het is GEEN mediaspeler.
Wat hij echter doet doet hij dermate goed dat ik de Oppo qua beeld en geluid prefereer boven de Dune op dit moment, zelfs met de DVD problemen van elke keer weer alles instellen na een bestandswissel.

Alleen zou ik dolgraag een lock willen zien op 24P zodat ook MKV's goed kunnen worden afgespeeld want dat is nu meer een lekkermaker van kijk hoe mooi het kan maar we laten het wel even verkeerd lopen zodat je er niets aan hebt :D
Ik ga er van uit dat dit ooit opgelost word.

Word de Oppo de vervanger van een mediaspeler ?
NEE, zeer zeker niet.
Maar het is waanzinnig dat een BD speler dit allemaal kan, en laten we hopen dat Oppo ermee doorgaat.
Ik zie een gouden toekomst voor deze speler en zijn opvolgers.

HIGHLY RECOMMENDED
Voor mij samen met de JVC950/990 product of the year.

Aanvulling audio
Ondertussen een test gedaan met een rechtstreekse connectie naar de versterker voor het audio....
En ga direct de review van de Octava aanpassen, want dit scheelt nogal.

Bij de aansluiting op de Octava heb ik de keuze voor 100% passthrough en HDMI.
Ik had dus kabels lopen van de analoge uitgangen van de Oppo naar de Octava en dan naar de G68 van Meridian.
Bij het spelen via de SP/DIF uitgang gaf de Oppo zeer goed geluid.
Via HDMI was het geheel behoorlijk te dof, en via analoog passthrough was het VEEL te schel.

Ik heb ondertussen de Octava helemaal gebypassed voor audio en nu is het niveau van de Oppo fantastisch, beter dan de SP/DIF uitgang als je DD-HD/DTS-HD tracks vergelijkt met de DD/DTS tegenpool (zoals het ook hoort).
Eerst gaf ik wel de voorkeur voor de HD versie maar met tegenzin (of te dof of te schel) omdat er simpelweg meer rust en detail te horen was.

Of wel ik moet mijn mening voor de analoge uitgangen aanpassen aan, zeer goed.

Leuk detail is dat met Oppo de sub op +10 gezet kan worden waardoor ik mijn hele omprogrammering van de G68 weer terug heb kunnen zetten, voor mensen die dit nog niet weten :
Veel BD spelers sturen hun sub signaal op -10dB uit (eigenlijk op 0 maar dat is iets te uitgebreid om nu op in te gaan).
Dit betekend feitelijk dat je altijd naar een sub signaal zit te luisteren dat te zacht is bij de DD-HD en DTS-HD tracks ofwel LPCM tracks.
Aangezien mijn processor niet toelaat om de sub voor bepaalde DSP's op +10 te zetten had ik besloten de calibratie aan te passen naar -10dB voor alle speakers en de sub op zijn normale stand.
Niet ideaal maar in principe geen probleem, maar niet netjes aangezien bepaalde tracks zoals trifield, DPL en music simpelweg te veel LFE kregen omdat die niet los te corrigeren waren.

Met de Oppo is het mogelijk de sub te trimmen op +10dB en daarmee is dit probleem opgelost.
Weer een puntje voor de Oppo :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

flash1982

:popcorn:  hmm klinkt :laugh:  erg goed..

Kun je mischien iets zeggen over de prestaties van "gewoone" cd weergave  (analoge uitstuuring)

J.A.F._Doorhof

Ok.
Heb even met Jan overlegt en die was al ergens mee bezig (toen hij wist dat de review online kwam vanavond) dus het gaat allemaal even wat sneller dan gehoopt (verwacht).

Nu zullen er altijd mensen zijn die het niet eens zijn met de prijs en het ergens anders goedkoper kunnen krijgen, dat is natuurlijk goed.
ECHTER.....
Ik wil bij deze aangeven dat opmerkingen over prijzen in dit topic niet geaccepteerd zullen worden.
JVB is van mening (en daar geef ik hem wel gelijk in) dat hun prijs stelling redelijk is gezien het feit dat hun een eigen modificatie gebruiken en tevens 2 jaar garantie geven met de modificatie ingebouwd, gratis verzenden door Nederland en gewoon goede service geven.
Het feit dat JVB toch een speciale aanbieding heeft voor ons forum vind ik natuurlijk een aardige geste, maar ook JVB beseft dat er nog steeds mensen zijn die het goedkoper willen hebben, vandaar dat we hier geen discussies daarover willen hebben als forum.

Ik ben in deze geen partij, wij gaan als ITC de Oppo niet voeren omdat ik simpelweg niet kan leven van 10,00 marge wat ik zou moeten doen als ik mee wil doen met de goedkoopste partij, en wij willen perse zelf de JVB modificatie in de speler omdat ik van mening ben dat ik geen verrassingen wil bij mijn oude en nieuwe media.

Ik wil dus heel graag voorstellen de aanbieding te zien als een geste naar het HTFORUM vanuit JVB, het is geen powerbuy optie, maw iedereen kan bestellen en geen minimale afname zijn verplicht.

Misschien ten overvloede allemaal deze uitleg maar gezien de opmerkingen in andere topics ben ik liever safe than sorry.

Hier de link voor mensen die deze versie (dus met de JVB mod) willen bestellen :
http://www.jvbdigital.nl/jvb.asp?cur=1&level=dvdplayers&page=title&title=565

Mensen die op de prijs alleen kijken kunnen altijd natuurlijk google gebruiken :D

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@Flash,
In vergelijk met de Meridian is het geen vergelijk maar dat is gewoon simpelweg te verwachten.
Ik heb geen analoge uitgangen getest omdat dit in mijn opstelling niet gebruikelijk is (mijn pre-amp digitaliseert sowieso alle inputs), wat ik van de andere reviews heb begrepen is het echter dik in orde met de analoge uitgangen.

CD playback klinkt wel wat ruimer als op de HDcenter, en de plaatsing is een stuk beter.
Custom installer

CineSmurf

Klinkt goed Frank. Zonet heb ik mijn BDP-S1E verkocht. Die gaat nu zeker vervangen worden door een Oppo!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Davey

Gave review om te lezen Frank. Het is gewoon altijd leuk om jou verhaal te horen over de verschillende hardwarecomponenten. Thanks  :clapping:

LittleNinja

Toch verrassend Frank! En dan bedoel ik in het grootste geval nog jouw bevindingen in de beeldkwaliteiten.

De PS3 legte het duidelijk af t.o.v. de Dune HD center, de Pana BD80 en de Oppo. Maar ik zag niet heel veel verschillen tussen de laatste drie. Het is goed om te zien dat een getraind oog nog beter de kwaliteiten van de Oppo kan bevestigen.

Even uit pure belangstelling... Wat kost de Meridian DVD nieuw?
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

J.A.F._Doorhof

Nieuw koste hij volgens mij ergens tegen of in de 3000,00 euro.
Maar kan best minder zijn, ik weet het echt niet meer.

De verschillen in beeldkwaliteit schrok ik best wel van, maar ik denk dat je het op een normale plasma niet ziet trouwens, er hangt hier best wel een leuke projector :D
PS3 is heel leuk maar is qua beeld gewoon wat onrustig en zo plat als een dubbeltje in vergelijk met de HD-Center.
Custom installer

LittleNinja

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 16, 2009, 21:35:50
Nieuw koste hij volgens mij ergens tegen of in de 3000,00 euro.
Maar kan best minder zijn, ik weet het echt niet meer.

De verschillen in beeldkwaliteit schrok ik best wel van, maar ik denk dat je het op een normale plasma niet ziet trouwens, er hangt hier best wel een leuke projector :D
PS3 is heel leuk maar is qua beeld gewoon wat onrustig en zo plat als een dubbeltje in vergelijk met de HD-Center.

Dat van de PS3 viel ons ook al op ja... :blush:
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

Spice

Dankjewel voor de zeer interessante test, zoals altijd een helder en eerlijk verhaal O0

Eindelijk dus tijd om de PS3 te bedanken voor zn inzet de afgelopen 1,5 jaar.
Qua geluid natuurlijk geen verassing dat de PS3 (ver) achter blijft, maar qua beeld had ik eerlijk gezegt geen erg grote verschillen verwacht, blijkbaar
wel een groot verschil dus.

Zijn er nog instellingen waar je op moet letten (instellen/afblijven) in de Oppo?

J.A.F._Doorhof

Je kan behoorlijk veel instellen maar zoals altijd verschilt dit per systeem natuurlijk.
Wat je het beste kunt doen is alles rustig doorlopen en met testpatronen voor CONTRAST even checken of je dat moet aanpassen in de videoEQ.
Verder alles neutraal laten.

Voor audio verschilt het per systeem.
Custom installer

Matthieu

john2910

Kan deze speler ook video ts files van een harddisk streamen en upscalen?

J.A.F._Doorhof

@John2910,
Ik ga wat verschillende files checken deze week vanaf een HDD, kom daar op terug.

@Matthieu,
De RCE mod betekend dat op DVD alle regio's werken, ook de RCE DVD's, dat is met veel andere mods een probleem, bv bij de HD center/BD prime werkt de speler als een regio 0 speler en dat betekend dat hardcoded RCE DVD's niet spelen.
Custom installer

erwinh

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 16, 2009, 21:35:50
Beeldkwaliteitsverschil is er wel degelijk. Vond ik ook. De OPPO zet zelfs bij SD nog een 3 dimensionaal plaatje neer. Echt een prima speler. En ook nog eens erg snel. Gewoon zoals het zou moeten.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Matthieu

Je schrijft dat dit zichtbaar beter is op de JVC HD990, maar is dit ook zichtbaar beter op een,... zeg maar Epson TW5500?
Ik vindt het wel interresant ook gezien de afspeelbaarheid van SACD.

J.A.F._Doorhof

5500 zal het ook te zien zijn.
Denk op de meeste projectoren.
Het is namelijk echt wel een flinke stap in de kleine details.
Custom installer

Robbert54

ah verdikkie... hele mooi review, maar nu heb je me echt aan het twijfelen gebracht... oppo of cambridge audio 650BD 2 allesvreters..  :( kom d'r niet uit... :nopompom:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

svmnb

Mooie review, Frank! Ik heb deze Oppo een paar weken in gebruik en ben er meer dan tevreden mee.
Je schrijft dat je voor het streamen er nog een Dune Prime bij wil gebruiken. Zou een Dune Base dan niet genoeg zijn? Ik zit zelf ook nog te kijken naar een vervanger voor mijn popcornhour en neig ook naar de Dunes.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

maximus79

Mooie review Frank het is inderdaad een mooie speler!
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

Kjelt

Frank, ik zal de audio via de analoge uitgangen gaan gebruiken, wil je daar nog eens een korte test op doen, ik hoor verschillende verhalen (van de reviews) over de analoge audio uitgangen , ben benieuwd naar jouw ervaring.

Matthieu

Ook voor mij.
Mijn versterker kan SACD alleen analoog ontvangen. Sony he.

frankly

FRank,

Dank voor de review.
Ik heb de Oppo een paar maanden staan, SD en HD beeld is besproken,
ik heb geen DVD-A, maar betreffende SACD kan ik zeggen dat over HDMI de Oppo een auditieve openbaring is.

Frankly
OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)

maximus79

Citaat van: frankly op november 17, 2009, 10:22:52
FRank,

Dank voor de review.
Ik heb de Oppo een paar maanden staan, SD en HD beeld is besproken,
ik heb geen DVD-A, maar betreffende SACD kan ik zeggen dat over HDMI de Oppo een auditieve openbaring is.

Frankly

Mee eens, ik had hiervoor een Sony maar dit klinkt echt een stuk beter!
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

Starred

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 16, 2009, 20:25:13
Audiokwaliteit
Eigenlijk is dit een test die van te voren al vast stond voor DVD-A en dat klopte ook.
De Oppo word redelijk met de grond gelijk gemaakt door de Meridian DVD speler, maar goed dat is geen wonder aangezien deze speler beschikt over een digitale link met mijn pre-amp en de Meridian is ook een volledig ander segment dan de Oppo.

De Oppo beschikt toch ook over digitale link? Klinkt een Meridian via digitale coax heel anders dan een Oppo via dezelfde connectie? En hoe wordt het verhaal als je niet over een Meridian pre-amp beschikt of het geluid via HDMI afspeelt?
Is lees toch ook regelmatig dat toch >95% de DAC is die de kwaliteit van het geluid bepaalt (bij een jitterfree connection)?