large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

gelukkie

Ik heb net een aantal dingen gelezen over het instellen op large of small. Alleen kom ik ergens nog niet uit. Hoe moet ik mijn nieuwe set gaan instellen die binnenkort komt?
Set: Denon avr-1906 en 2x JBL E60 en misschien nog jamo center en rears.
Zoals je dus kunt lezen heb ik geen subwoofer.
Welke keuze moet ik nu maken? Large of Small?
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

Spacebass

Belangrijker voor jouw is misschien wel de volgende thread: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=14147.0  ;)

gelukkie

Die had ik al gelezen, maar ik kom nog steeds niet verder of ik nu small of large moet gaan kiezen.
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

remon123

iemand ervaring met een b&W 9 nt zonder sub zo'n speaker moet toch op large staan ?
iemand andere ervaringen hiermee?
Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

bmateijsen

Zonder subwoofer moeten alle speakers op large staan.

Citaat van: remon123 op juli  5, 2006, 08:46:42
iemand ervaring met een b&W 9 nt zonder sub zo'n speaker moet toch op large staan ?
iemand andere ervaringen hiermee?

remon123

Citaat van: bmateijsen op juli  5, 2006, 09:21:57
Zonder subwoofer moeten alle speakers op large staan.

misschien zij een spl velodyne mooi matchen met deze 9 nt ?

Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

garmtz

Citaat van: remon123 op juli  5, 2006, 12:01:52
misschien zij een spl velodyne mooi matchen met deze 9 nt ?

Absoluut.

Spacebass

Citaat van: gelukkie op juli  5, 2006, 08:42:53
Die had ik al gelezen, maar ik kom nog steeds niet verder of ik nu small of large moet gaan kiezen.
Hoe kan je dan nog steeds denken aan een mix van
Citeer2x JBL E60 en misschien nog jamo center en rears.
???

gelukkie

Nou kijk die jamo's had ik nog staan, want die zijn van mijn pa geweest. Dus probeer het, en als het niet goed klink pech.
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

Spacebass

Citaat van: gelukkie op juli  5, 2006, 19:03:25
Nou kijk die jamo's had ik nog staan, want die zijn van mijn pa geweest. Dus probeer het, en als het niet goed klink pech.
Goede filosofie....die je dus ook kan toepassen met betrekking tot je vraag in deze thread   :P  ;)

Zymotic

Ik heb al een heel stuk gelezen uit deze zeer interessante tread. N uheb ik wel nog even een vraag. Ik beschik over de volgende speaker:

JMlab 816 Frequency response (+/-3dB) 43Hz - 22kHz als FRONT speakers
JMlab CC800s Frequency response (+/-3dB) 60Hz - 22kHz  als CENTER speaker
JMlab SR800s Frequency response (+/-3dB) 65Hz - 22kHz  als REAR speakers
JMlab SW800s Frequency response (+/-3dB) 30Hz - 180Hz   Als SUBWOOFER

Ik heb al mijn speakers op SMALL staan. Nu kan ik op mijn versterker (sony 840QS) instellen vanaf welk bereik mijn speakers moeten gaan werken (als ik het goed begrepen heb) dit staat nu op 60hz. Moet ik dit zo laten staan of moet dat hoger?

Mijn SUB crossover staat nu op 100hz. Is dat goed, of moet dat lager staan. Tevens zit er nog een schakelaartje achter op de sub met +3db, moet ik deze ook aanzetten?

Een hoop vragen, maar ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Alvast heel erg bedankt!
Patrick

Lucky.L

Citaat van: Zymotic op november 29, 2006, 13:05:36
Ik heb al een heel stuk gelezen uit deze zeer interessante tread. N uheb ik wel nog even een vraag. Ik beschik over de volgende speaker:

JMlab 816 Frequency response (+/-3dB) 43Hz - 22kHz als FRONT speakers
JMlab CC800s Frequency response (+/-3dB) 60Hz - 22kHz  als CENTER speaker
JMlab SR800s Frequency response (+/-3dB) 65Hz - 22kHz  als REAR speakers
JMlab SW800s Frequency response (+/-3dB) 30Hz - 180Hz   Als SUBWOOFER

Ik heb al mijn speakers op SMALL staan. Nu kan ik op mijn versterker (sony 840QS) instellen vanaf welk bereik mijn speakers moeten gaan werken (als ik het goed begrepen heb) dit staat nu op 60hz. Moet ik dit zo laten staan of moet dat hoger?

Mijn SUB crossover staat nu op 100hz. Is dat goed, of moet dat lager staan. Tevens zit er nog een schakelaartje achter op de sub met +3db, moet ik deze ook aanzetten?

Een hoop vragen, maar ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Alvast heel erg bedankt!
Patrick
Hoi Patrick,je moet je receiver op 80 hertz zetten en je subcrossover helemaal open [100 hertz of meer]
en dat knopje met +3db dat weet ik niet maar daar zal je ook wel antwoord op krijgen!
Probeer wel als je de mogelijkheid heb alles af te stellen met een db meter[dat scheelt enorm]!!

MVG Michel
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

Mrwhoopie

Zou ik mijn 604 S3 aangesloten op een harman kardon nu best op large of small zetten?(fronts)
mijn 603 staan op smal (rear)

Maar als ik een cd opleg spelen alleen de fronts zonder sub (en dat gaat ze goed af ;)verder word het geluid ook niet digitaal bewerkt dan.

Maar voor radio te luisteren lijkt het mij dan weer wel nuttig om de 603 op large te zetten zodat we eigenlijk ook achter de living een voller geluid hebben,.

Als ik hier een vraag zet die er al voor 106e X staat.....

1000X sorry.

Winterbeer

Hoi,

weer zo een vraag
Sony STR-DB1200ES
volgens mij kun je daar alleen instellen Large of Small en de plaats waar de rear speakers staan.
Volgens de setup van mijn Mission FS2-AV met Sub staat alles op Large zetten.
Hier word op small gezegd ?
Waar kan ik meer instellingen doen ?
Op mijn Mission Sub, is alleen volume en nog knop voor  ???

alvast bedankt
B
~Sony STR-DA1200ES ~
~Sony DVD/SACD DVP-NS900V ~
~KEF Q11 Front Speaker ~
~MissionFS2-AV ~

Striker

Ik heb een Marantz SR6300 waarbij je verder niets kan doen aan bassmanagement kom ik nu achter  ???
De crossover frequentie staat vast op 100Hz  :-\
Ik heb hierop Kef cresta speakers aangesloten.
Dit kon ik erover vinden:
# Frequency response at ±3 dB: 45 Hz - 20 kHz
# Crossover frequency: 3 kHz

Ben nog aan het kijken naar een sub maar kan de vaste crossover freq problemen gaan geven?
Is in mijn situatie een sub met een instelbare crossover vereist? een SVS heeft dit bijvoorbeeld niet.
Waarop zou de crossover op de sub moeten staan?

dazzdax

Ik vrees dat voor echt groot geluid je vaak grote speakers nodig hebt. De maten van de footprint van de Dunlavy SC-V bedragen overigens 80x50 cm (de basisplank onder de speakers). De speakers zelf meten 40x70x200 cm. Ik moest zelf in het begin wennen aan de diepte van de speakers. Voordeel van de speakers: ik ben al voorzien van kisten voor als het zover is. Daar pas ik namelijk tweemaal in! Btw, zijn er meer Dunlavy-owners hier in dit forum? 

Chris

dmeerpa

Citaat van: Striker op april 11, 2007, 22:16:43
Ben nog aan het kijken naar een sub maar kan de vaste crossover freq problemen gaan geven?
Is in mijn situatie een sub met een instelbare crossover vereist? een SVS heeft dit bijvoorbeeld niet.
Waarop zou de crossover op de sub moeten staan?

Ik heb een SVS SB12Plus, en kan daar wel de crossover instellen. Maar als de sub via Low Level aan de Pre-out van je receiver hangt heeft deze geen nut. Wel wanneer je de Sub op de front uitgang van de receiver hangt, en daarna de speakers op de sub koppelt.

Mijn Marantz SR7500 zet al mijn speakers op large nadat ik mijn meetmicrofoon heb gebruikt. Toch plaatz ik nadien alles op small.
Bij CD weergave, kies ik dan Direct Stereo, in deze weergave modus, wordt de sub niet gebruikt, en wordt het laag toch naar de fronts gestuurd, wens ik stereo met mijn sub, moet ik gewoon stereo kiezen uit de weergave modus.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Herr Dickmeister

Ik heb gelezen dat zonder sub alle speakers op large moeten staan: dit is compleet fout. Ik heb zelf geen sub (te klein appartement) maar mains die tot 30 hz gaan, dus heb ik alle speakers buiten de mains op small staan, crossover op 60Hz, dus alles onder de +/- 60 Hz van alle kanalen wordt doorgestuurd naar de mains (bas reflex) en voor films is dat merkbaar beter dan gewoon alles op large zetten (veel strakker en met meer authoriteit).

Voor muziek gebruik ik zowiezo altijd stereo => binnenkort verhuis ik en schaf ik mij een sub aan, dan heb ik de keuze tussen stereo (met sub) of Direct (puur stereo).

Als je goede speakers hebt zou ik zowiezo de crossover zo laag mogelijk zetten (60 of 40 hz, maar dan kan je best zelf checken of meten wat het beste geluidsbeeld geeft). Variabele crossover is natuurlijk het handigst (als je receiver dit heeft, de mijne in ieder geval niet). Je kan je speakers op large zetten, dan krijg je in principe meer bas (je sub speelt altijd mee bij films), maar voor het beste geluidsbeeld (alweer voor films) zou ik altijd aanraden om alle speakers op small te zetten, een lage crossover en de crossover op de sub bypassen, maar alweer: iedere kamer is anders en iedere persoon is anders dus zelf effe proberen en kijken wat voor jou het beste klinkt.

THX-UltraII

dikke kans dat de volgende vraag al is beantwoord in dit topic maar heb geen zin om 28 pagina door te gaan lezen  :P ::):

Ik heb staan: B&W 703s front, HTM-1 center en 705s surround. Als subwoofer de SvS PB12+ en de processor is de Marantz AV/MM8003 combi.

Indien ik alles op SMALL zet en de afkapfrequentie in de Marantz ingesteld op 60Hz, dan mis ik toch het gedeelte tussen de 60 en 80Hz, aangezien SMALL ervoor zorgt dat niet het volledige freq. bereik wordt weergegeven door mijn speakers? Of is het zo dat alles onder SMALL (80?) dan naar de Sub gaat? Als DAT het geval is zou de volgende stelling van mij kloppen:
Bij een 'boem' in een film wordt het LFE ('.1') signaal naar de subwoofer gestuurd EN alles onder de 80Hz wat alle andere speakers op dat moment aangeboden krijgen, dus een soort overbelasting ofzo  ??? :-\

Of sla ik met bovenstaand verhaal even volledig de plank mis

HELP  ;D

NielsLu

Citaat van: THX-ultraII op oktober 17, 2008, 14:11:07
dikke kans dat de volgende vraag al is beantwoord in dit topic maar heb geen zin om 28 pagina door te gaan lezen  :P ::):

Ik heb staan: B&W 703s front, HTM-1 center en 705s surround. Als subwoofer de SvS PB12+ en de processor is de Marantz AV/MM8003 combi.

Indien ik alles op SMALL zet en de afkapfrequentie in de Marantz ingesteld op 60Hz, dan mis ik toch het gedeelte tussen de 60 en 80Hz, aangezien SMALL ervoor zorgt dat niet het volledige freq. bereik wordt weergegeven door mijn speakers? Of is het zo dat alles onder SMALL (80?) dan naar de Sub gaat? Als DAT het geval is zou de volgende stelling van mij kloppen:
Bij een 'boem' in een film wordt het LFE ('.1') signaal naar de subwoofer gestuurd EN alles onder de 80Hz wat alle andere speakers op dat moment aangeboden krijgen, dus een soort overbelasting ofzo  ??? :-\

HELP  ;D

Als de Marantz 60Hz instelt, gaat alles boven de 60Hz naar je andere speakers  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

THX-UltraII

hmmm, ik denk dat je mijn vraag niet helemaal goed begrijpt. Lees het nog eens door anders.

NielsLu

Citaat van: THX-ultraII op oktober 17, 2008, 14:21:13
hmmm, ik denk dat je mijn vraag niet helemaal goed begrijpt. Lees het nog eens door anders.

Jij bedoeld dat alle 5 speakers een deel van het LFE signaal krijgen als de kantelfrequentie 60Hz is (zo begrijp ik het van je). Volgens mij is dat dus inderdaad zo: Bij de instelling SMALL geef je zelf de kantelfrequentie aan, niet de standaard 80Hz.

Als ik je nog verkeerd begrijp, mag je je nader verklaren  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

Mario D

Citaat van: THX-ultraII op oktober 17, 2008, 14:11:07

HELP  ;D

Niet goed gelezen.  :-X
4.1| LG OLED 65c4 | B&W 804D3-707S2 | SvS SB-4000 | Arcam AVR5 | Sony UBP-X800m2

NielsLu

Ok, dus toch niet helemaal goed gelezen  :-\

Ik denk dan dat het gebied van alle 5 speakers tussen 60Hz tot 80Hz ook wordt doorgestuurd naar de sub, alsook het .1 signaal.