large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

blue-eyes

Citaat van: Paulus_2 op februari 19, 2006, 03:46:01
Zo, dat is niet mis! 4 punten maar liefst.

Een eerste indicatie verkrijg ik via mijn gehoor. Bevalt het me wel of niet, wat ik hoor. Het inregelen van de surroundkanalen (volume) kan in 1e eerste instantie heel goed op het gehoor.

Dat betwijfel ik ten zeerste, maar het is jouw mening ;)

Maar met de opkomst van surroundsets zijn de graphic equalisers van het toneel verdwenen.
Er zijn dus geen frekwentiecorrigerende componenten meer.

De moderne (veelal dure) surround versterkers hebben dit juist wel weer....... Het is niet 100% wat jij bedoelt, maar ik kan met mijn TAG pre wel degelijk frequentie-correcties maken.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

jaco

Het compenseren van de effecten van de akoestische eigenschappen van de luisterruimte kun je door een frekwentiemeting uit te voeren.
Kun je uitleggen hoe je door een meting problemen met acoustische eigenschappen van een ruimte op kunt lossen.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

patrick_vdb

Hi Paulus_2,

Citaat van: Paulus_2 op februari 19, 2006, 04:07:29
Nergens, maar ook als het alleen om het geluidsvolume (geluidsdruk) gaat is het gehoor in 1e instantie naar mijn mening toereikend. Toegegeven, enige ervaring in het luisterend bepalen van het volume is niet weg ^-^
Maar al doende leer je toch? Net als je gitaar stemmen bijv

Ok, aangezien je zo'n statement met een "evil smiley" maakte, was ik benieuwd waarop dat gebasseerd was. Een frequentierespons in de luisterkamer meten met slechts een dB-meter is idd onbegonnen werk, wil het niemand aanraden ;D

De dBspl is prima op het gehoor te doen, mits de nodige ervaring aanwezig is, met een dB-meter wordt het echter nauwkeuriger en is eigenlijk altijd te gewenste methode om puur dBspl op de luisterplek te meten om de output van de luidsprekers onderling op elkaar te calibreren tov de luisterplek.

CiteerDat moet je nog even toelichten. Comprimeren?

Met comprimeren bedoel ik hier inleveren op algemene kwaliteit teneinde een bepaalde, suggererende doelstelling (film of muziekweergave) te behalen. Een luidspreker kan niet beoordelen of het aangeboden signaal afkomstig is uit een film of gewoon muziek betreft, het geeft enkel weer wat haar wordt aangeboden. Dat er met een bepaalde bron eerder tegen de beperkingen van de luidspreker wordt aangelopen, zegt in eerste instantie iets over de luidspreker en minder over de bron zelf. Indien een luidspreker al met muziek in gedachte wordt "ontworpen" waarbij in het ontwerp rekening wordt gehouden met het gegeven dat veel muziek-CD's weinig creatief met dynamische contrasten en frequentiebereik worden geproduceerd, dan heb je uiteindelijk een luidspreker die in alle opzichten beperkt is en ook de volledige, theoretische eigenschappen van de CD niet zal laten horen. Hetzelfde geldt uiteraard voor een luidspreker speciaal ontwikkelt voor film met veel effecten en "booming bass" ;D ;)

Het is uiteraard waar dat het dynamisch bereik van een Dolby Digital of DTS track groter is dan stereo PCM zoals we dat op CD tegenkomen, het frequentiebereik daarintegen verschilt niet zo gek veel (gebruik maken van is iets anders ;) ). Wanneer je er theoretisch naar kijkt dan dient een luidspreker gewoon in staat te zijn om een groot dynamisch contrast te laten horen, indien gewenst op realistische spl's (rest van de weergavekwaliteiten laat ik even bewust buiten beschouwing) en niet bij voorbaat al beperkt te worden tot een bepaalde soort weergave (muziek of film in al zijn vooroordelen). Of filmmuziek zich zo kenmerkt door extreme lage tonen met forse geluidsniveau's valt ook nog maar te bezien. Dezelfde orchestrale uitvoering kan namelijk ook op CD staan en dan opeens wel goed worden weergegeven door een speciale muzikale luidspreker? ;)

mvrg

Patrick

jowi

Verder ben ik benieuwd naar die " meetmicrofoon"  en "analysesoftware"...
Kun je aangeven wat je daar mee bedoeld en wat je precies analyseert? ???
Valt me tegen van je, dat je niet weet wat een meetmicrofoon is ??? opmerkelijk... >:D

Nou ja, kijk hier maar eens naar : http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=ENG (er zijn betere, maar die kosten al snel het tienvoudige) En voor wat software o.a. http://www.soundtechnology.com/spectraslide1.html en deze : http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/index.html

Ik ben nu al benieuwd wat daar allemaal fout aan is en waarom we dat niet moeten gebruiken.

Paulus_2

Citaat van: jowi op februari 20, 2006, 09:19:04
Valt me tegen van je, dat je niet weet wat een meetmicrofoon is ??? opmerkelijk... >:D

Nou ja, kijk hier maar eens naar : http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=ENG (er zijn betere, maar die kosten al snel het tienvoudige) En voor wat software o.a. http://www.soundtechnology.com/spectraslide1.html en deze : http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/index.html

Ik ben nu al benieuwd wat daar allemaal fout aan is en waarom we dat niet moeten gebruiken.

Een fraaie rij links, absoluut. Mooie plaatjes. Nu, wat zegt dat allemaal?
Moet ik hier nu uit afleiden, wat jij onder "analyse" verstaat?
Ik had gehoopt dat je zou gaan vertellen wat je er mee doet en gedaan hebt.
a) Meten is niet altijd weten!
b) De akoestische eigenschappen van een ruimte compenseren via aanpassingen in de ruimte of electronisch d.m.v. een geavanceerd filter is een klus voor ervaren akoestici. Daar komt bij, als je een surround set hebt dat je het signaal naar minstens 5 luidsprekers moet behandelen!
Ik ben benieuwd...

Met een "gewone" stereo installatie is het voor 2 kanalen nog wel te doen.
Ik heb dit werk voor PA systemen gedaan. In grote ruimtes verstaanbaar geluid proberen te realiseren.

========================
º   __   __            º
º  /  '-' (         ,, º
º {  I I ºººººººººº::Ùº º  \__.-._(         '' º º            Paulus_2  º ========================

Equazor

Ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van de in te stellen crossover frequentie.

Mij speakers specs (op papier)

Dynaudio Audience 72

Frequency Response (+/- 3 dB):   28 Hz - 24 kHz
Resonance Frequency:34 Hz
Bass Principle:Bass reflex
Crossover: 2 way, impedance corrected
Crossover Frequencies:    180 and 2600 Hz
Crossover Slope:  Woofers 6 dB/oct; Tweeter 12 dB/oct

Moet ik mijn front op small zetten en een crossover frequentie instellen voor mijn sub of niet?
En wat zou ongeveer een goede waarde zijn.
Denon X6200W | 2x Dynaudio Audience 72 | 2x Dynaudio Audience 40 | 1x Dynaudio Audience 122c | XXLS-400 | LG-C8 OLED 65"

BOUBOU

Citaat van: Equazor op april 21, 2006, 12:02:24
Ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van de in te stellen crossover frequentie.

Mij speakers specs (op papier)

Dynaudio Audience 72

Frequency Response (+/- 3 dB):   28 Hz - 24 kHz
Resonance Frequency:34 Hz
Bass Principle:Bass reflex
Crossover: 2 way, impedance corrected
Crossover Frequencies:    180 and 2600 Hz
Crossover Slope:  Woofers 6 dB/oct; Tweeter 12 dB/oct

Moet ik mijn front op small zetten en een crossover frequentie instellen voor mijn sub of niet?
En wat zou ongeveer een goede waarde zijn.

Vrijwel alle speaker welke gebruikt worden icm. een sub kunnen op small worden gezet.
In jouw geval zou ik een crossover van 80Hz. adviseren zodat je nog enigzins een overlap hebt zodat de overgang van fronts naar sub zo onopgemerkt mogelijk verloopt  :)

MvGr. BOUBOU

Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Wouter R.

Ik heb al mijn speakers op small staan en stuur het laag onder de 80Hz naar de subwoofer.
Na de speakers met DVE te hebben gekalibreerd staat de subwoofer uitgang van de reciever op -4dB.
Nu wil ik graag wat extra kracht in het laag tijdens filmweergave.
Het LFE kanaal kan ik echter alleen zachter zetten en niet harder.

Hoe kan ik het LFE kanaal harder weer laten geven zonder de ondersteuning die de subwoofer de andere speakers (FL, C, FR, SR, SB en SL) in het laag geeft te wijzigen?

Groeten,

Wouter

garmtz

Bij de meeste geavanceerde surround processoren (Lexicon, Meridian etc.) is dit instelbaar. Bij jou is dit onmogelijk als ik het zo lees.

Wouter R.

Waarschijnlijk. :( Ik gebruik de processor in mijn marantz sr7300 en die bied alleen LFE:-10dB, LFE:0dB en LFE:OFF

Job

Citaat van: Wouter R. op mei 10, 2006, 16:57:13
Nu wil ik graag wat extra kracht in het laag tijdens filmweergave.
Waarom dan calibreren met DVE?

Wouter R.

CiteerWaarom dan calibreren met DVE?

Omdat je met DVE niet alleen de luidheid van de subwoofer afsteld.
Met DVE heb ik het geluid zo afgesteld zodat het weergegeven wordt "zoals de filmmakers het bedoeld hebben".
Echter is er ook nog zoiets als een persoonlijke smaak.
Waarom heb je bijvoorbeeld voor de speakers gekozen die je hebt staan? Ook die keuze heeft temaken met smaak.

Job

Citaat van: Wouter R. op mei 11, 2006, 14:04:33
Met DVE heb ik het geluid zo afgesteld zodat het weergegeven wordt "zoals de filmmakers het bedoeld hebben".
Echter is er ook nog zoiets als een persoonlijke smaak.
Het is volgens mij van tweeën één.

Spacebass

Citaat van: Wouter R. op mei 11, 2006, 14:04:33
Ben je de eerste die dat voor elkaar heeft gekregen  8)

Jimmy Conway

::) ;D

Mijn Yamaha receiver heeft na automatische eq, wat echt fantastisch werkt,
alle luidsprekers op large gezet en het bevalt uitstekend moet ik zeggen.

Hootie

Als newby maar vooral als leek zie ik echt door de bomen het bos niet meer.  ???Ik ben ook gestopt met het proberen om alles te snappen. Neemt niet weg dat ik niet verder kom alvorens een aantal zaken helder te hebben.
1) Klopt het dat de fronts op small zetten vooral voor film geld?
2) Het instellen op large van je fronts is dat gevaarlijk? Kunnen ze daar kapot van gaan?
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Spacebass

Citaat van: Hootie op mei 23, 2006, 19:49:26
1) Klopt het dat de fronts op small zetten vooral voor film geld?
In principe zou je het ook op normale muziekweergave toe kunnen toepassen. Of je dat wil en/of mooi vind is iets wat je zelf zal moeten beoordelen. De een stelt weer andere eisen dan de ander. (puristen hebben altijd wel iets te piepen als het heilige der heiligen aangetast wordt ;D)

Citeer2) Het instellen op large van je fronts is dat gevaarlijk? Kunnen ze daar kapot van gaan?
Er zijn een aantal films bekend die inderdaad als speaker killer bekend staan. (maar er zijn ook klassieke stukken bekend, compleet met kanonschoten >:D )

Er zijn verschillende eindtrappen/receivers/prepro's waarbij een vorm van speakerprotectie is ingebouwd. Maar als je het zekere voor het onzeker wilt nemen (het feit dat je het vraagt geeft een beetje aan dat je twijfelt of je speakers het daadwerkelijk aan kunnen), kan je ze beter op small zetten.

(mijn eigen mening)
"Normale gangbare" hifi-speaker op Large:
1. frequenties verdwijnen (in de laagste regionen)
2. Speakers maken onnodige en soms gevaarlijke uitslagen met kans op beschadiging (je hoort niets dus ff wat meer laag erin  :o  ;D ).
3. Punt 2 tast bijna altijd de precisie van de weergave aan (en niet alleen in het laag!).
4. Akoestisch rendement is op de laagste frequenties bij "normale" speakers vaak te verwaarlozen.

Ben je ervan overtuigd dat jouw speakers wel de volle dynamiek en het volledige frequentiebereik onaangetast kunnen weergeven, dan is niets wat je let om ze op Large te zetten ;)

Hootie

Spacebass bedankt.
Mensen, het wordt wat duidelijk. Blijf echter met legio vragen. Ik zou het hartstikke waarderen wanneer iemand de tijd zou nemen om deze te beantwoorden.

Zoals:
1) Hoe weet ik tot hoever mijn vloerspeakers gaan? Neem aan dat ik dan let op Frequentie-bereik?. Dat is 28-2400 HZ. Correct? Zoja, dan is dat redelijk laag, toch? Vanaf waar beginnen ze dan af te vallen?
2) Ik kan geen crossover op mijn versterker instellen. Vindt het verschil in "small"en "large" meevallen. Verlies bij "small" niet echt veel laag. Kan dat kloppen?
3) Als ik de sub niet gebruik en 5-channel muziek wil luisteren. Dan zou ik, om optimaal van alle kanten laag te krijgen alle speakers op  "large" kunnen instellen? Frequentie-bereik van surrounds is 50-2400HZ en van center 70-2400HZ. Klopt dat?
4) Moet je een sub ook inspelen?
5) Ik lees dat een filter van de crossover alleen werkt bij "small" instelling. Klopt dat?
Wanneer ik op "large" instel doet de sub het echter ook. Hoe zit dat dan?
Aansluiting is met een subconnect. Versterker via Subwoofer pre-out. Sub via Line-level input.
6) Crossoverinstelling op sub begint aardig te lukken. Wat doet het volume? Wanneer ik het volume via de versterker laat toenemen dan hoef ik toch niet steeds het volume van de sub ook mee aan te passen?
7) Bij "small" instelling zou behalve de LFE ook de geretouneerder bas naar de sub gaan. Wat is een geretouneerde bas?
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

NielsLu

Hierbij de antwoorden op je vragen:

Citaat van: Hootie op mei 24, 2006, 17:14:02
1) Hoe weet ik tot hoever mijn vloerspeakers gaan? Neem aan dat ik dan let op Frequentie-bereik?. Dat is 28-2400 HZ. Correct? Zoja, dan is dat redelijk laag, toch? Vanaf waar beginnen ze dan af te vallen?
Waarschijnlijk is de opgegeven frequentiebereik (28Hz) -6dB of -12dB. Dan vallen je speakers hoogstwaarschijnlijk af rond 40Hz.

beantwoorden[/b].
2) Ik kan geen crossover op mijn versterker instellen. Vindt het verschil in "small"en "large" meevallen. Verlies bij "small" niet echt veel laag. Kan dat kloppen?
Indien je geen cross-ver frequentie kunt instellen is dit in de meeste gevallen van fabriek vast ingesteld op 80Hz. Dit verschil zou je toch wel moeten horen, anders hebben je speakers een nog eerdere afval dan ik bij de vorige vraag verwachtte...

3) Als ik de sub niet gebruik en 5-channel muziek wil luisteren. Dan zou ik, om optimaal van alle kanten laag te krijgen alle speakers op  "large" kunnen instellen? Frequentie-bereik van surrounds is 50-2400HZ en van center 70-2400HZ. Klopt dat?
Je zult in dit geval altijd wat laag missen, dus waarom je sub niet aanzetten als je die al hebt? (of heb je [nog] geen subwoofer?) Eenmaal goed ingesteld klinkt alles veel mooier met een sub.

4) Moet je een sub ook inspelen?
Elk component moet inspelen (correct me if i'm wrong)

5) Ik lees dat een filter van de crossover alleen werkt bij "small" instelling. Klopt dat?
Aansluiting is met een subconnect. Versterker via Subwoofer pre-out. Sub via Line-level input.
De subwoofer werkt waarschijnlijk alleen bij Dolby Digital en DTS. Niet bij stereo tracks, of wel? Dit is de LFE output. Die werkt altijd, dit is namelijk een apart kanaal op de dvd.

6) Crossoverinstelling op sub begint aardig te lukken. Wat doet het volume? Wanneer ik het volume via de versterker laat toenemen dan hoef ik toch niet steeds het volume van de sub ook mee aan te passen?
Uiteraard niet. Eenmaal de volume van de subwoofer goed ingesteld en je moet er nooit meer aankomen. De versterker regelt alles.

7) Bij "small" instelling zou behalve de LFE ook de geretouneerder bas naar de sub gaan. Wat is een geretouneerde bas?
De geretouneerde bas is in jou geval alle bas onder 80Hz van alle speakers, ervanuitgaande dat dat dus de cross-over instelling in je receiver is.

Ik hoop dat je alles zo een beetje duidelijk is.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

Hootie

Niels,
Alweer hatstikke bedankt. ik begin er enige kijk op te krijgen.

Ik lees dat een filter van de crossover alleen werkt bij "small" instelling. Klopt dat?

De subwoofer werkt waarschijnlijk alleen bij Dolby Digital en DTS. Niet bij stereo tracks, of wel? Dit is de LFE output. Die werkt altijd, dit is namelijk een apart kanaal op de dvd
.

Die is nog niet opgelost. Het is echter te laat om nu nog te gaan experimenteren. Kom ik morgen op terug.

Spacebass

Citaat van: Hootie op mei 24, 2006, 23:10:09
Niels,
Alweer hatstikke bedankt. ik begin er enige kijk op te krijgen.

Ik lees dat een filter van de crossover alleen werkt bij "small" instelling. Klopt dat?

De subwoofer werkt waarschijnlijk alleen bij Dolby Digital en DTS. Niet bij stereo tracks, of wel? Dit is de LFE output. Die werkt altijd, dit is namelijk een apart kanaal op de dvd
.

Die is nog niet opgelost. Het is echter te laat om nu nog te gaan experimenteren. Kom ik morgen op terug.

Er zijn trouwens ook pre's die een optie large + sub hebben. Dus dan kan je je fronts Large aansturen, maar tegelijkertijd wat extra laag middels de subwoofer routen.

Hootie

Vandaag wat geexperimenteerd.
Mijn sub springt aan bij zowel de large als de small instelling!? ;D >:(
Bij de large instelling merk ik wel dat wanneer ik weinig volume gebruik bij uitblijft. Wanneer ik het volume verhoog dan springt hij aan.

???Zoals gezegd ik kan geen crossover instellen op mijn versterker. Level LFE heb ik op 0.

Hootie

Ik ben eruit.
Ik stel mijn frontspeakers op large. Geeft zeker bij muziek het mooiste geluid. De frontspeakers zijn redelijk fullrange en ik krijg een completer geluid op large dan op small.Crossover van sub op 55. Bij film stel ik ze op small. ;D O0

THX-UltraII

Ik heb een Denon A1-SR+upgrade met een 7.1 setup met 6x de B&W 705 en 1 HTM7 center. Nu heb ik momenteel mijn setup op SMALL staan. Vervolgens mijn Boston VR-2000 subwoofer op exact 80Hz gezet. Is het (in mijn geval met mijn versterker) niet zo dat ik voor de overlap de sub. niet op 70 of juist 90Hz ofzo zou moeten zetten? Of is 80Hz en small bij setup Denon precies goed?

THX-UltraII