large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

blue-eyes

Beter minder laag maar wel een strakke laag, dan een dieper laag dat blubbert ;)

p.s. SB: zeker geen Infinity? :P
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

reza

Bij mij heeft de sub aanzienlijk geholpen!!!!! in de strijd tegen het KRAKEN van mijn speakers, alloewel ze ook nog niet helemaal goed afgesteld waren/zijn :P Maar daar komt snel verandering in als ik mijn DB-meter heb ;D
Maar met sub gewoon meer laag.
En natuurlijk Spacebass kan je u-571 draaien zonder sub! ook niet echt een probleem, aloewel je niet met elke speaker alles zal horen qua laag dan!!!!!
PS ik ben veranderd in een jongen.................even voor de info ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

blue-eyes

Citaat van: reza op augustus 21, 2005, 10:39:19

PS ik ben veranderd in een jongen.................even voor de info ;D

Had je dat geld niet beter in je HT kunnen steken? Dan had je wellicht geen sub nodig gehad :P ;D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Spacebass

Citaat van: Blue-Eyes op augustus 21, 2005, 10:38:47
Beter minder laag maar wel een strakke laag, dan een dieper laag dat blubbert ;)
p.s. SB: zeker geen Infinity? :P
Blubbert ??? :o  :o Dan kan je beter afvallen Blue......ehmmm in het laag bedoel ik dan ;D ;D  ;)

Citaat van: reza op augustus 21, 2005, 10:39:19
Bij mij heeft de sub aanzienlijk geholpen!!!!! in de strijd tegen het KRAKEN van mijn speakers, alloewel ze ook nog niet helemaal goed afgesteld waren/zijn :P Maar daar komt snel verandering in als ik mijn DB-meter heb ;D
Ik plaagde maar wat!  :-*

CiteerMaar met sub gewoon meer laag.
In mijn geval alleen extreem dieper laag  ;)

CiteerEn natuurlijk Spacebass kan je u-571 draaien zonder sub! ook niet echt een probleem, aloewel je niet met elke speaker alles zal horen qua laag dan!!!!!
Klopt helemaal!

CiteerPS ik ben veranderd in een jongen.................even voor de info ;D
LOL ;D Reza ;D  Change of mind or gender? ;D

reza

Citaat van: Blue-Eyes op augustus 21, 2005, 10:43:05
Had je dat geld niet beter in je HT kunnen steken? Dan had je wellicht geen sub nodig gehad :P ;D
Was misschien wel een goed idee geweest, zal ik terug gaan om te vragen of dat ik nog garantie heb!!!!!!!!!!! en dat ik kan ruilen het is wel meer als 8 dagen geleden.

GLK

Ok ik heb nu veel reakties gehad op mijn vraag, mijn dank daarvoor, maar ik heb niet het idee dat ik een sluitend antwoord heb ;D

Laat ik de vraag anders stellen: ik heb geen subwoofer aangesloten, de rears staan op small, mijn gloednieuwe b&w 602s3's staan (noodgedwongen) op large

--> Moet ik, als ik op redelijk hoog volume speel, vrezen dat ik mijn 602's kapot maak door het LFE signaal dat ze te voor hun kiezen krijgen?

--> Of is het enige nadeel van mijn huidige setup dat ik een groot deel van de lage tonen niet te horen / voelen krijg en lopen mijn speakers geen enkel risico.

Als mijn frontspeakers gevaar lopen dan zal ik namelijk zo snel mogelijk een subwoofer moeten kopen en op lager volume spelen, maar als ik alleen wat laag-info mis dan wacht ik liever nog even met de aankoop van een subwoofer.

reza

Ik zeg je kan je speakers verwonden als je te lang, te hard zonder sub draait Maar dat heeft niet perse te maken met je sub, je kan altijd je speakers kapot maken Als je het Te lang Te hard zet.

J.A.F._Doorhof

Zodra speakers gaan vervormen gaan ze kapot.
Sommige speakers kunnen harder dan andere, zodra je gekke dingen hoort DIRECT stoppen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

Inderdaad. Ongemerkt beschadigen lijkt me eigenlijk sterk. Als er teveel energie ingestuurd zou worden, hoor je meteen gerommel.

Rivak

Hoi

Ik heb, naar aanleiding van deze draad, kort geleden ook maar eens de small setting geprobeerd voor de frontspeakers, met als resultaat dat het een stuk minder klinkt dan voorheen(fronts=>large, subwoofermode=>both)
Ondanks dat de subwoofer het laag veel beter zou moeten weergeven dan de frontspeakers, miste ik toch flink wat impact in het laag (pulsgun scene in factory van Minorityreport).
Zelfs met de subwoofer op off, dus alleen de frontspeakers klinkt/voelt het veel beter dan de small setting met subwoofer.

Zou een subwooferupgrade hier kunnen helpen, of kan ik maar beter zonder sub verder gaan  :-\

Hier onder nog een geleend(thingtong) grafiekje, gemaakt met behulp van testtonen(http://www.realtraps.com/test-cd.htm) en db-meter(uitgangspunt is de bijbehorende pinknoise op 70db).

Suggesties zijn heel erg welkom !!!

J.A.F._Doorhof

Hi,
Begin eens met de plaatsing van de sub aan te passen, in principe moet een sub op de JUISTE lokatie het perfect doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rivak

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 22, 2005, 19:12:58
Hi,
Begin eens met de plaatsing van de sub aan te passen, in principe moet een sub op de JUISTE lokatie het perfect doen.

Heb ik ook al geprobeerd... hij staat nu links naast de linkerfrontspeaker(halverwege de lange zijde van de kamer) zoals te zien op het plattegrondje onderaan. Maar ik heb de sub ook tussenin en aan de andere kant van de speakers gehad wat niet veel uitmaakte.

In principe doet de sub het ook wel goed, uitgaande van de 70db instelling(te zien op de grafiek), alleen de fronts lijken even boven de 25hz gewoon harder te gaan, wat natuurlijk vreemd is.

Jimmy Conway

[peace not war mode]

Had je nu maar een Velodyne gekocht  ;D ;D :P

[/peace not war mode]

BOUBOU

Probeer de fronts eens iets naar voren te plaatsen, en de SVS rechts in de hoek.
Maak daarvan nog eens een dergelijke grafiek.
Ik ben benieuwd....  :)
Ik heb zo'n vermoeden dat de fronts last hebben van reflecties, de linker speaker van het cabinet, en de tv, en de rechter van audiorack en muur.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Rivak

Sorry voor de late reaktie BOUBOU... ben een beetje druk op het moment.

Ik zal eind van de week eens proberen de speakers wat naar voren te plaatsen.

Mvg. Henk

Rivak

Ik heb gisteren de fronts zo`n 40 cm naar voren geplaatst met als resultaat dat het laag inderdaad een stuk rustiger overkwam. Ik heb helaas geen responsgrafiek gemaakt omdat ik niet alleen thuis was. Moet ook eerlijk bekennen dat ik er ook niet zo happig meer op ben, na de flinke hoofdpijn en misselijkheid die ik er toen de rest van de dag aan over gehouden heb.

Het is nog wel steeds zo dat met de fronts op small het laag wat zwakker klinkt en ik het mainvolume wat hoger moet zetten om dezelfde (gevoelsmatige) basslevels te krijgen.

Ik heb hierover ook nog contact gehad met svs (Tom.V) i.v.m. een eventuele upgrade. Hij gaf aan dat de freq respons van mijn fronts inderdaad niet zoveel  verschilde met de sub, maar dat dit niet de enige manier is om de kwaliteit van een subwoofer te meten.
Ik moet ook wel toegeven dat de smallsetting en het verhogen van het mainvolume een strakkere en meer gecontroleerde bas geeft dan voorheen. Vooral goed te horen in de eerste chapter van Leon en de pulsgun/factory scene van Minority report.

De vraag is nu wat een betere upgrade/toevoeging is in mijn situatie: een enkele pb12-ultra/2 of een twin pb12-ultra.... de prijs verschilt n.l. niet zo heel veel(misschien beter een nieuw draadje hierover).
Van svs kreeg ik hierop natuurlijk een politiek correct antwoord dat beide opties geweldig zouden klinken met hun voor en nadelen.

Graag meningen/suggesties :-\

TVG

Je fronts+sub geven een serieuze bump op de midbas, bekijk de grafiek maar boven de 60hz en vergelijk die dan met de sub alleen, dat is al mooi vlak. Dus de mains op small geven eigenlijk een meer neutrale bas. De blauwe lijn onder de 60hz en de groene boven de 60hz vullen elkaar perfect aan met andere woorden.

Rivak

Citaat van: TVG op augustus 27, 2005, 22:21:28
De blauwe lijn onder de 60hz en de groene boven de 60hz vullen elkaar perfect aan met andere woorden.

Dus een crossover van 60hz zou ideaal zijn ?  Staat nu namelijk op 80hz (zou beter zelfs op 100hz) i.v.m. de surroundspeakers.

Ik heb trouwens gisteravond nogmaals diverse filmfragmenten beluisterd samen met me vader en we waren beide van mening dat het nu inderdaad beter klinkt met de fronts op small. Vooral op hogere volumes lijkt het gehele geluidsbeeld meer open en de bas veel strakker en gecontroleerder. Met de fronts op large is er wel meer bas, maar rommeliger en moeilijker te onderscheiden van de rest, vooral op hogere volumes.

Het zal voor mij dus wel een geval van gewenning of ontwenning zijn geweest ;)
Ik ging ook heel erg uit van de dbmeter, maar harder is blijkbaar niet altijd beter.

TVG

Citaat van: HWW op augustus 28, 2005, 12:11:48
Dus een crossover van 60hz zou ideaal zijn ?  Staat nu namelijk op 80hz (zou beter zelfs op 100hz) i.v.m. de surroundspeakers.

Ik heb trouwens gisteravond nogmaals diverse filmfragmenten beluisterd samen met me vader en we waren beide van mening dat het nu inderdaad beter klinkt met de fronts op small. Vooral op hogere volumes lijkt het gehele geluidsbeeld meer open en de bas veel strakker en gecontroleerder. Met de fronts op large is er wel meer bas, maar rommeliger en moeilijker te onderscheiden van de rest, vooral op hogere volumes.

Het zal voor mij dus wel een geval van gewenning of ontwenning zijn geweest ;)
Ik ging ook heel erg uit van de dbmeter, maar harder is blijkbaar niet altijd beter.

Je zal idd moeten wennen hebben aan dat nieuwe laag. Ik zou in jouw geval proberen met een crossover rond de 50-60hz. De bedoeling is van die frequentie curve zo vlak mogelijk over heel de lijn te krijgen. En met je speakers op small was dat eig een vrij ideale curve..

bmateijsen

Citaat van: HWW op augustus 22, 2005, 19:49:12
Heb ik ook al geprobeerd... hij staat nu links naast de linkerfrontspeaker(halverwege de lange zijde van de kamer) zoals te zien op het plattegrondje onderaan. Maar ik heb de sub ook tussenin en aan de andere kant van de speakers gehad wat niet veel uitmaakte.

In principe doet de sub het ook wel goed, uitgaande van de 70db instelling(te zien op de grafiek), alleen de fronts lijken even boven de 25hz gewoon harder te gaan, wat natuurlijk vreemd is.

Je  opstelling een kwart slag draaien zal helpen ;) Een evenwijdige opstelling is altijd beter!

Daarnaast zou ik de sub denk ik aan de raamkant zetten ongeveer op 1/3 vanaf de fronts.

Groet Bjorn

Rivak

Citaat van: TVG op augustus 31, 2005, 09:47:43

Je zal idd moeten wennen hebben aan dat nieuwe laag. Ik zou in jouw geval proberen met een crossover rond de 50-60hz. De bedoeling is van die frequentie curve zo vlak mogelijk over heel de lijn te krijgen. En met je speakers op small was dat eig een vrij ideale curve..

Ik dacht inderdaad ook aan 50 hz. Het probleem is alleen dat ik op mijn reciever de crossover in moet stellen voor alle speakers tegelijk. Dus jammer genoeg geen afzonderlijke crossover instellingen voor verschilende speakergroepen.
Ik heb hem nu dus op 80hz staan, alhoewel ik hem liever op 100hz zou hebben i.v.m. mijn surround speakers.

Citaat van: bmateijsen op augustus 31, 2005, 09:51:04
Je  opstelling een kwart slag draaien zal helpen ;) Een evenwijdige opstelling is altijd beter!

Daarnaast zou ik de sub denk ik aan de raamkant zetten ongeveer op 1/3 vanaf de fronts.

Groet Bjorn

Bedoel je de speakers met de rug naar het raam, zodat ze in de lengte van de kamer gericht staan ?

Zou op zich theoretisch wel een goed idee zijn, alleen moet alles dan omgegooid/verhangen worden plus dat er een oprolbaar scherm aangeschaft zou moeten worden wat dan voor het glas en de openslaande deuren komt te hangen. Dus niet even gauw te doen.

Ik heb de subwoofer ook rechts naast de speakers gehad aan de raamkant, echter zonder veel verschil. Komt misschien ook door de zware velours gordijnen aan die kant.

Vin_cent

Ik ben in het bezit van een set Northridge speakers 2x E100(front), 2x E30(rear) 1x EC35(center) en 1x E250 (sub). Deze zijn aangeloten op een Marantz SR7500. Hierbij kan ik een crossover instellen van 80, 100 of 120.

De gegevens van de E100:

Maximum Recommended Amplifier Power 250 Watts
Power Handling (Continuous/Peak) 125 Watts/500 Watts
Impedance 8 Ohms nominal
Sensitivity (2.83V/1m) 91dB
Frequency Response (–3dB) 33Hz – 20kHz
Crossover Frequencies 1000Hz, 5000Hz

Hoe raden jullie mij aan deze speaker in te stellen? Large? Of Small met een crossover van 80? Of is wellicht 100 of 120 beter. Ik heb deze set nog maar net en heb voorheen nooit met een sub gespeeld dus heb me er nog niet echt in kunnen verdiepen.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

GerritZ

Citaat van: Vin_cent op september  2, 2005, 10:00:55
Ik ben in het bezit van een set Northridge speakers 2x E100(front), 2x E30(rear) 1x EC35(center) en 1x E250 (sub). Deze zijn aangeloten op een Marantz SR7500. Hierbij kan ik een crossover instellen van 80, 100 of 120.

De gegevens van de E100:

Maximum Recommended Amplifier Power 250 Watts
Power Handling (Continuous/Peak) 125 Watts/500 Watts
Impedance 8 Ohms nominal
Sensitivity (2.83V/1m) 91dB
Frequency Response (–3dB) 33Hz – 20kHz
Crossover Frequencies 1000Hz, 5000Hz

Hoe raden jullie mij aan deze speaker in te stellen? Large? Of Small met een crossover van 80? Of is wellicht 100 of 120 beter. Ik heb deze set nog maar net en heb voorheen nooit met een sub gespeeld dus heb me er nog niet echt in kunnen verdiepen.

Voor je front speaker zal 80 prima voldoen, maar voor je center speaker zou ik eerder voor 100 of zelf 120 gaan.

Het blijft een kwestie van proberen en luisteren.

Gerrit

relax

Sinds een paar maanden probeer ik te gaan snappen wat ik moet gaan kopen.

Op het gehoor ben ik al een eind in de richting, alleen ben ik er nog niet uit of het ook slim is.

Sorry voor eventuele domme dingen die ik plaats, maar ik denk dat het in dit forum het beste op zijn plaats is.

Als ik het goed begrijp is het beter en slimmer om 4 x een B&W DM603 S3 te kopen met een ASW650/675 Sub voor de echt lage effecten, dan om 2 x een 604 S3, 2 x een 602 S3 met eenzelfde sub te bestellen.
Het probleem van een ongelijke mix in speakers is (naast de 4G's... ook gelezen) dat de crossover frequentie moeilijker in te stellen is (en op sommige versterkers zelfs onmogelijk).

Ik had in gedachte om deze speakers aan te gaan sturen met een Denon AVR 2106.

Ik was bang om met de 603's in het stereo gebruik te 'weinig' laag over te houden, maar 4 x een 604 S3 is me gewoon te duur.
Een sub is voor HT weer (bijna) onmisbaar, dus die uitgave zie ik als verplicht.

Is er iemand die me wellicht verder kan helpen met dit vraagstuk?

Ik dacht eerst om 2 x 604 en 2 x 602 met een ASW 600 / 650 / 675 te nemen. Maar nu ik alles zo lees is er erg veel te zeggen om juist 4 gelijke speakers te nemen... Ivm het kostenplaatje zouden het dan 4 x 603's worden ipv 4 x 604. Jammer genoeg heb ik nog geen tijd om beide opties eens langer te beluisteren.

Om het nog gekker te maken zou ik ook de sub kunnen laten vervallen en gaan voor de 4 x 604.
Oja en de center.... b&w heeft daar een versie van rond de 250 en 500 euro van, ik zou dan voor het gemak de versie van 250 euro kiezen (of is dit weer een erg leek-achtige reactie om zo 250 euro te besparen).

Alvast bedankt voor jullie reacties en sorry als ik hier en daar erg vreemde conclusies trek.
HOME THEATHER: Denon 3806  |  Monitor Audio 4xRS8 & 1xRS-LCR  |   Velodyne DD15  |  Wanted: CD speler / DVD speler / meer vrije tijd...
LARGE SCALE ACTIVE THEATER: 4 x Tecnare V15PC | 4 x Logic System ND218 (ahh, mag ie nog even hard?)...

Jimmy Conway

Misschien beter een nieuw topic openen hiervoor in de
rubiek "aankoop vragen/adviezen"

Indien je dan toch voor b&w gaat,
al eens gedacht aan 4x 602 met een goede subwoofer met param. eq. ?
Verder vind ik de 604 wat minder dan de 603, maar dat is persoonlijk.
Voor film zou ik niet subloos spelen met die b&w's.

Niels.