large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

BOUBOU

Citaat van: GerritZ op september 13, 2004, 20:35:26

Dat doet de 1098 al door in stereo de speakers als large te gebruiken. Maar dan krijg je toch een probleem met je filter
op de sub die op 80hz staat, zal gewoon niet klinken.

Gerrit

Dat vindt ik dus een slechte zaak van de 1098.
In mijn ogen hoort hij in source direct de lo-level input van de sub helemaal links te laten liggen.
Dit lijkt me meer een "semi" source direct.  :-X

MvGr. BOUBOU

Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Ghostbuster

ja, het probleem is dat ik geen zin heb om iedere keer het crossover van mijn sub. terug te nemen tot zeg maar 40/50 Hz als ik stereo in by-pass mode luister. Mijn sub wordt dan aangestuurd door de high-level aansluiting. Misschien dat ik in stereo mijn sub. gewoon uit zet, alhoewel ik het wel lekker vind om hem in stereo een heel klein beetje bij te hebben.

groeten,
Arjan

Rotel: rsp 1098 Processor
Vincent: cd-S6MK cd speler / 2x SP998 en 3x SP996 monoblokken/ SA-93 plus VV
Dune 3.0 Mediaplayer
Xanadu: AW25/C 10/ AW7A1 Sony Bravia 46'LCD Rel : stadium III sub.woofer Volledige Furutech bekabeling.

BOUBOU

Citaat van: Ghostbuster op september 13, 2004, 21:49:19
ja, het probleem is dat ik geen zin heb om iedere keer het crossover van mijn sub. terug te nemen tot zeg maar 40/50 Hz als ik stereo in by-pass mode luister. Mijn sub wordt dan aangestuurd door de high-level aansluiting. Misschien dat ik in stereo mijn sub. gewoon uit zet, alhoewel ik het wel lekker vind om hem in stereo een heel klein beetje bij te hebben.

groeten,
Arjan

Je kunt ook niet de crossover helemaal open zetten op de sub, en het bass management helemaal door de processor laten doen?
In zo'n geval kun je op de processor 80hz instellen.

Zo gauw je via de by-pass gaat luisteren passed de DSP zijn eigen bass management by, waardoor je sub dus over het hele berijk mee doet  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Ghostbuster

Kan ook, maar ik luister cd's het liefste in by-pass (klinkt gewoon beter dan gewoon stereo) en dan heb ik een dubbele bas als ik de crossover van mijn sub hoger zet dan bv. 80 Hz wat ik absoluut niet wil.

groeten,
Arjan
Dune 3.0 Mediaplayer
Xanadu: AW25/C 10/ AW7A1 Sony Bravia 46'LCD Rel : stadium III sub.woofer Volledige Furutech bekabeling.

BOUBOU

Citaat van: Ghostbuster op september 13, 2004, 22:16:54
Kan ook, maar ik luister cd's het liefste in by-pass (klinkt gewoon beter dan gewoon stereo) en dan heb ik een dubbele bas als ik de crossover van mijn sub hoger zet dan bv. 80 Hz wat ik absoluut niet wil.

groeten,
Arjan

Volgens mij heb je in de by-pass zowiezo gedeeltelijk dubbele bas.
De sub krijg het zelfde laag aangeboden als de fronts
Via de High-level aansluiting wordt de crossover van je sub niet overgelagen.
Het maakt wel degelijk uit of je hem nu op 120hz, 100hz of 80hz hebt staan

Als je het laag nu te dik vindt, is het inderdaad beter om zonder sub te gaan draaien.

onzin verwijderd/verhaal aangepast  ;)

MvGr. BOUBOU

Ghostbuster

Hoi,

Volgens mij doet de cross over van de sub het toch wel hoor op high-level. Ik hoor tenmiste meer bas als ik hem hoger instel bv. 80/90 Hz.

groeten,
Arjan
Dune 3.0 Mediaplayer

GerritZ

Citaat van: Ghostbuster op september 14, 2004, 16:33:05
Hoi,

Volgens mij doet de cross over van de sub het toch wel hoor op high-level. Ik hoor tenmiste meer bas als ik hem hoger instel bv. 80/90 Hz.

groeten,
Arjan

Als het goed doet de cross het altijd voor high input (zou niet best wezen) omdat je deze rechtstreeks van de speaker
terminals weg pakt. Daarom moet jij je cross op de sub veel lager zetten kan gewoon niet klinken zo ! Voor LFE kun je hem vaak wel overslaan omdat dit door jou DSP geregeld wordt.

Gerrit

Ghostbuster

hoi,

Ik heb nu al mijn speakers op "small" en luister ook stereo met m'n sub aangesloten op de low level. Ik laat m'n processor dus het bass management bepalen. Lijkt zo ook wel goed te klinken......beetje experimenteren nog.

groeten,
Arjan
Dune 3.0 Mediaplayer

BOUBOU

Citaat van: GerritZ op september 15, 2004, 17:08:09

Als het goed doet de cross het altijd voor high input (zou niet best wezen) omdat je deze rechtstreeks van de speaker
terminals weg pakt. Daarom moet jij je cross op de sub veel lager zetten kan gewoon niet klinken zo ! Voor LFE kun je hem vaak wel overslaan omdat dit door jou DSP geregeld wordt.

Gerrit

:-[  :'( ;D

Oracle

(allereerst excuus als dit al behandeld is, maar ja, ik heb de topic niet gevolgd, en om nu eventjes 25 pagina's te lezen..  :-\ )

Is het niet zo dat als je speakers op zich een bereik hebben dat groot genoeg is (zeg van 35Hz tot 20KHz), en je zou ze toch allemaal small aansturen (en daarmee de bas naar de sub routeert), dat dan de plaatsing van de sub erg kritisch wordt? Dat lijkt me toch een fiks nadeel, daar de sub niet altijd op de ideale plaats kan staan...

Groet,
Mark

patrick_vdb

Hi Mark,

35Hz onverzwakt of met het F3 punt op 35Hz?.....een kleine toevoeging maar uiteindelijk een groot verschil ;)

De plaatsing van de sub is en blijft kritisch, of je nu een X-over van 40Hz of van 80Hz hebt. Ook de klankkleuring van de sub in vergelijk met het laag van de speakers is en blijft kritisch, ongeacht het X-over punt.....een sub goed integreren is dus idd niet het meest gemakkelijke karweitje maar het is ook niet onmogelijk ;)

mvgr

Patrick

Oracle

Nou die 35Hz zijn willekeurig gekozen gekozen...  ;D Had ook een andere lage frequentie kunnen zijn...

Wat ik meer bedoel is: stel dat je alle lage tonen, van alle speakers dus, naar de sub routeert (zeg alles beneden de 100Hz), dan wordt de plaatsing van de sub veel kritischer dan wanneer de speakers zelf deze frequenties weergeven.

Dit omdat je dan alle bas op 1 punt concentreert, en er dus ook alle roomnodes, staande golven, reflectiepunten etc. bij krijgt, die bij dat ene punt horen. Zo zou het je dus kunnen gebeuren, dat een bas-dreun die normaal uit de linker-achterspeaker komt (en daar geen problemen veroorzaakt), nu door de sub wordt weergegeven, en ineens wel voor een 'probleem' zorgt (bv. te heftige bas-response, of juist te weinig), puur doordat de sub niet ideaal geplaatst kan worden.

The point of this all: het wel of niet goed kunnen plaatsen van de sub is ook een overweging bij het kiezen van large of small voor de overige speakers...

Snap je?  ;)

Groet,
Mark

reMC

Citaat van: Mark Lemmens op oktober  3, 2004, 21:04:19
(allereerst excuus als dit al behandeld is, maar ja, ik heb de topic niet gevolgd, en om nu eventjes 25 pagina's te lezen.. :-\ )

Is het niet zo dat als je speakers op zich een bereik hebben dat groot genoeg is (zeg van 35Hz tot 20KHz), en je zou ze toch allemaal small aansturen (en daarmee de bas naar de sub routeert), dat dan de plaatsing van de sub erg kritisch wordt? Dat lijkt me toch een fiks nadeel, daar de sub niet altijd op de ideale plaats kan staan...

Groet,
Mark

Dat klopt wel enigszins ja. Herrouteren wordt natuurlijk niet altijd beter. Plaatsing is bij elke component in de keten van belang, zo ook de sub.

Het is bijna een gezegde: Meer/lagere bas is nog geen betere bas.

Het is dan wel zo dat richtingsgevoeligheid geen rol meer speel op die frequenties maar plaatsing maakt altijd een verschil. Bovendien is 35hz in principe genoeg diep voor muziek..bij film ga je wat missen..

reMC

Citaat van: Mark Lemmens op oktober  5, 2004, 09:10:55

The point of this all: het wel of niet goed kunnen plaatsen van de sub is ook een overweging bij het kiezen van large of small voor de overige speakers...

Snap je? ;)

Groet,
Mark

Ik wel ;)

patrick_vdb

Hi Mark,

Sterker nog, het wel of niet goed kunnen plaatsen van de sub zou al een parameter moeten zijn bij het kiezen voor een sub.....ongeacht op welke frequentie je begint met affilteren...want ook voor het LFE-only heb je natuurlijk een goede plaatsing van de sub in de ruimte nodig ;)

Mvrg

Patrick

GerritZ

Of is je versterking wel krachtig genoeg om voor large te kiezen  ;D

Gerrit

Spacebass

Citaat van: GerritZ op oktober  5, 2004, 21:57:05
Of is je versterking wel krachtig genoeg om voor large te kiezen  ;D
Gerrit
Ach dan Bi-Ampen we gewoon  ;D bij mij helpt het iig heel veel  ;)  ;D

GerritZ

Citaat van: Spacebass op oktober  5, 2004, 23:15:47

Ach dan Bi-Ampen we gewoon  ;D bij mij helpt het iig heel veel  ;)  ;D

Zal ook wat doen, maar ik doelde meer op de snelheid en dynamiek van een versterker.

Als alles op large staat kan het zo lekker stroperig gaan klinken.

Gerrit

Spacebass

Gelukkig niet zo veel last van  ;)

BOUBOU

Citaat van: GerritZ op oktober  6, 2004, 10:11:36

Als alles op large staat kan het zo lekker stroperig gaan klinken.

Gerrit

Stroop krijgt mijn broeks pijpen niet in beweging  ::)

GerritZ

Citaat van: Spacebass op oktober  6, 2004, 12:23:53
Gelukkig niet zo veel last van  ;)

Nee dat mag ook niet in jou geval, want jij hebt toch een P7 van Arcam ?

Maar ik doelde wat meer op de receiver markt waarbij sommige merken echt op de tenen lopen.

Gerrit

Cobra

pff heb echt iedereen zijn reactie netjes gelezen. Of ik ben dom of eigenwijs  ::)

Ik heb het volgende:

Frontspeakers: Magneplanar's type: MG 1.6
CenterSpeaker: Yamaha NS CG85.
SurroundSpeakers: Mission Model 733.
(Active) Subwoofer: JMlabs Cobalt 800S.

Versterker: Harman Kardon AVR4000

Afijn een boel lopen prutsen maar het enige wat ik bereik is als ik me frontspeakers op small zet (moet volgens mij ook want magneplanars kunnen niet of nauwelijks bass weergeven) dat ik een kut bass krijg want hij springt bij subwoofer dan gelijk op 80hz of de keuze voor 100hz en dat klinkt nergens na!. Kies ik large dan kan ik tot 40hz en 60 hz geeft meer bass weer en klinkt wat mooier.

Doe ik wat fout ?

Tim
Ik ben lief :)

Tube-freak

Ik heb geen losse decoder dus gebruik de decoder in mijn DVD speler.  Dus zat vandaag weer eens door de tientallen instellingen te worstelen van mijn Pioneer DV-757AI.

Maar ik speel dus in Stereo omdat ik aleen een stereo set up heb.
Ik kan in het menu eigeijk aleen maar LARGE kiezen voor de speakers want als ik SMALL kies dan gaat dat gekke ding Automatisch de subwoover ON zetten terwijl dat OFF moet staan omdat ik geen sub heb.

Dus ik kan allen small met subwoover ON kiezen.
Of large met subwoover off (on kan denk ook wel maar ik heb geen sub, dus moet ie op OFF)
Is daar nog een soort work-around voor??

Nog even klein vraagje tussendoor.  Wat is het verschill tussen DTS  en DTS->PCM???
En ik heb ook DD en DD->PCM.  Wat is dat PCM voor iets dan??
Groeten
Marc
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

patrick_vdb

Hi FieroGT,

Waarom wil je uberhaupt de small-setting kiezen wanneer je geen sub hebt om het laag naar toe te sturen? Indien je gewoon een plain-stereo opstelling hebt dan gewoon de speakers full-range aansturen ookal kunnen ze het niet volledig weergeven, ga je 'afkappen' in het laag dan ga je nog meer 'missen'.

DD->PCM en DTS->PCM zal van de DD en DTS een 'normale' PCM stream maken net zoals je cd's dat ook hebben. Speciaal voor mensen die geen DD en/of DTS decoder bezitten maar wel een versterker met digitale ingang.

Mvrg

Patrick

Tube-freak

Ja ik wilde f proberen of er verschil te horen was.  Gewoon puur intresses.
ALs ik dat ding op DTS zet krijg ik veel rare herrie dus heb em maar op DTS->PCM gezet.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai