large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

patrick_vdb

Hi Hellboy,

Als ik mij niet vergis ligt het F3 punt van de 604 rond de 40Hz, probeer eens een small-setting met de cross-over tussen 60 - 80Hz.

mvrg

Patrick

hellboy

okay ga ik vanavond eens effe proberen

Raphie

Het muntje is gevallen:

Large = geen bass management, maar ook geen main signaal naar LFE
Small = crossover cutoff, de cutoff frequentie  bepaald "hoe small"

Dus "small" met een Cut Off van 40hz route alleen maar alles on de 40hz naar de sub.

Een betere term zou zijn Bass Management "ON" or "OFF" 
waarbij "ON" betekend Crossover & Cut Off  activeren
"OF" geen cross over en full range aansturen

Of zie ik het nog verkeerd?
JBL PRX Power!

patrick_vdb

Hi Raphie,

Mooi dat het muntje gevallen is :D

Ik geef toe dat de keuze voor de benamingen 'small' en 'large' tot veel verwarring leidt, de consument maar ook de fabrikant (omdat de consument het graag hoort?) associeren deze termen graag met het formaat van de speaker terwijl dit maar de halve waarheid is. 'On' en 'Off' zou wellicht een duidelijkere term zijn geweest, ware het niet dat je het 'bass-management' vaak per speaker kunt instellen....tjsa, het is of uit of aan dus er zijn voldoende scenario's bedenkbaar waarin ook 'off' en 'on' tot verwarring kan leiden.

Het beestje hoeft maar een naam te hebben, en de consument en fabrikant moet maar leren er goed mee om te gaan ;)

mvrg

Patrick

audionut

heb mijn maggies ook even op de surroundreciever aangesloten gehad. ze zijn 1 meter 65 hoog en dus absoluut niet small :)
de small instelling op de reciever gaf toch wel degelijk de beste resultaten. Lijkt me een bewijs voor het feit dat het woord "small" eigenlijk verkeerd gekozen is.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

SiR-ROUND

Spacebass

Misschien is de term niet vanzelfsprekend genoeg, als je dat bedoeld dan heb je wel gelijk.

patrick_vdb

Hi,

Zoals met alles hangen er twee kanten aan een verhaal. Dat velen toevallig een minder logische kant kiezen doet dan eigenlijk nog geen afbreuk aan de andere zijde ;D

Wellicht doelt men met large en small meer op het frequentiebereik dat wordt weergegeven, is dat een kleiner gedeelte of een groot gedeelte? Dat de fabrikanten dit gemakshalve vertalen naar grote en kleine luidsprekers..,.ja ach? ;)

Zoals ik al zei, het beestje hoeft maar een naam te hebben, zolang je weet hoe ermee om te gaan is er niks aan de hand.

mvrg

Patrick

Spacebass

Dit probleem schaart zich onder usability  ;D

zoals je ziet heb ik mijn vorige post geedit, omdat ik eigenlijk hetzelfde had neergezet als jij pat  ;D

Alleen bedacht ik mij toen dat het voor iemand die die achtergrond niet kent, het helemaal niet logisch is om dat aan frequentiebereik te hangen maar aan afmeting. Want als het dan om freqbereik gaat, en een speaker komt tot ruim boven de 20 Khz dan is dat toch ook een groot bereik?  ;D
Je moet te veel weten om het logischer wijs te snappen. De termen large/small verwijzen voor een mens eerder naar de maat van een object en niet naar het freqbereik in het laag  ;) In die zin is het dus idd een verkeerd gekozen term. Voor sommigen is alles groter dan een melkpak al groot en de ander vind 1 meter 40 pas groot  ;D

Kortom..veel te vaag. Het wachten is op automatische gemeten settings, of zelfs een lijst waaruit je jouw merk/model speakers kunt selecteren.
Wellicht dat in de toekomst alles middels USB/UTP/Draadloos achtige connecties met elkaar verbonden is, zodat de info zich in de speaker zelf bevind en de speaker zichzelf kenbaar maakt aan de DSP (incl max wattage/db 1m/freq bereik +/- 3db en actief gemeten luidspreker gedrag) . Dit in combi met automatische metingen zal het wellicht een stuk makkelijker kunnen maken... wellicht een soort plug en play in de toekomst  O0

Raf1

HHHHhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmmmmmm?????????????????????????????????? ::)

Large of Small, zou ook op dynamisch bereik kunnen slaan.
Of beter gezegd, of een speaker zowel lage als hoge frequenties met een evenredig dynamisch bereik kan weergeven :o
Met als top-punt het tegelijkertijd weergeven van zowel zachte als harde, hoge en lage frequnties ;D
Binnen het dynamisch bereik in de zin van de afstand tussen het hardste en zachste weergegeven geluid, is er ook weer een bereik van 2 geluiden tegelijkertijd waarvan 1 hard is en de ander zacht :o
Micro dynamiek?
Suggestion's?

Anyone?

Groetjes,

Raf.

Spacebass

Wat is er nou weer Raf  ;D

Raf1

Reply ore be nullifide  O0

Groetjes,

Raf.

jaco

Citaat van: Spacebass op augustus 20, 2004, 00:44:24
Want als het dan om freqbereik gaat, en een speaker komt tot ruim boven de 20 Khz dan is dat toch ook een groot bereik? 
Aha, frequentie ratio, net als contrast ratio. Dan is die met het grootste frequentiebereik de beste ? Dan krijgen we dezelfde verwarring als met projectoren waarbij een data projectorabsoluut gezien erg veel licht geeft, maar toch een niet zo goede contrastverhouding en meestal dus minder geschikt is voor film vanwege de slechtere zwartwaarde.

Dat gaat voor speakers toch niet op ?
Die van mij hebben een rating van +- 3db op 45 Hz tot 55 Khz = 1222
Een speaker die van 20-2000 Hz +-3dB heeft komt maar tot 1000.

Op zich wel een interessante gedachte, maar volgens mij lijd het niet tot veel.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

roland p

CiteerMet als top-punt het tegelijkertijd weergeven van zowel zachte als harde, hoge en lage frequnties
je vergeet de fase nog...

CiteerAha, frequentie ratio, net als contrast ratio.
frequentie-ratio? heet dat niet gewoon bandbreedte? ;D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Spacebass

CiteerOp zich wel een interessante gedachte, maar volgens mij lijd het niet tot veel.
Ik bedoelde het eerder cynisch..een groot frequentiebereik zegt niets! Bedoelen ze naar boven of naar onder  ;) Als ze zo'n speaker kopen in de winkel dan zegt de verkoper, hij heeft een enorm bereik, speciaal voor SACD/DVD-A etc. Dan is het frequentiebereik dus "Large" Toch??  ;)  ;D

Het ging mij om de misverstanden die er als je er goed over nadenkt logischerwijs gemakkelijk gemaakt kunnen worden en sec een groot freq bereik als uitgangspunt zegt niets...

patrick_vdb

Citaat van: Spacebass op augustus 20, 2004, 20:22:22
Als ze zo'n speaker kopen in de winkel dan zegt de verkoper, hij heeft een enorm bereik, speciaal voor SACD/DVD-A etc. Dan is het frequentiebereik dus "Large" Toch??  ;)  ;D

Hmmm dan kunnen we de 'supertweeters' idd ook gaan inzetten als large....lijkt me idd niet de bedoeling. Maar zoals altijd kun je zaken van twee kanten benaderen...we nemen het signaal van bv een Dolby Digital audiospoor als uitgangspunt en kijken dan hoeveel een speaker van dit gedeelte kan weergeven.....dan wordt het opeens weer een ander verhaal wat betreft large/small en frequentiespectrum. Overigens een leuk detail, het F3 punt van DD ligt op 3Hz en 20.3Khz......wat nou large ;D

mvrg

Patrick

Sander Nooy

Wow ... zo ... even dit topic doorgenomen ... niet compleet maar aardig wat ;)

En mijn hoofd tolt nu een beetje ... ik ben sinds kort gevallen voor het HT Virus en wil toch wel het beste geluid van mijn spullen straks ... maareh ... ik ben compleet de draad kwijt.

Het is dus niet even je spullen neerzetten en klaar.

Zijn er ergens complete n00b guides ... onder andere voor dit ?
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

Harry HT

Hoi,
Citaat van: TDLofCC op augustus 30, 2004, 10:46:05
Zijn er ergens complete n00b guides ... onder andere voor dit ?
Zet de instelling van je frontspeakers voor het afspelen van film ook op small en laat je sub de rest doen.
Voor stereo zou moeten kijken wat bij jou beter klinkt, maak een voorkeurinstelling met sub (2.1) en 1 zonder sub (2.0).

Voor handleidingen en FAQ's kun je bij het hoofstuk Interessante links op het web kijken, daar heb ik in een sticky topic een aantal links verzameld die goed te lezen voor starters met HT. Begin met het lezen van de groene links.

Succes,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Sander Nooy

Wow ... dat ik die gemist geb ::)

Gelukkig is het rustig op me werk, dus kan ik effe lekker gaan lezen :)
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

robinliebrechts

>:D
Zal best maar alles op large klinkt het meest vol. Volgens mij allemaal relatief die instellingen van de crossover, afstanden whatever. Ik hoor niet veel verschil.  Min of meer gelijke klankkleur van alle gebruikte speakers is veel belangrijker voor een goed resultaat.

robin

Ghostbuster

Hoi,

Ik heb even een vraag/probleempje. Ik heb al mijn speakers op "small" met een crossover van 80 Hz. Nu heb ik in stereo mijn fronts op "Large" (wat mogelijk is met de rsp-1098). Mijn vraag is nu is of ik dan geen dubbele bas produceer met mijn sub ? Omdat de crossover van mijn sub ook op 80 Hz staat (die high- en low level staat aangesloten).

groeten,
Arjan
Rotel: rsp 1098 Processor
Vincent: cd-S6MK cd speler / 2x SP998 en 3x SP996 monoblokken/ SA-93 plus VV
Dune 3.0 Mediaplayer
Xanadu: AW25/C 10/ AW7A1 Sony Bravia 46'LCD Rel : stadium III sub.woofer Volledige Furutech bekabeling.

GerritZ

Citaat van: Ghostbuster op september 12, 2004, 20:04:47
Hoi,

Ik heb even een vraag/probleempje. Ik heb al mijn speakers op "small" met een crossover van 80 Hz. Nu heb ik in stereo mijn fronts op "Large" (wat mogelijk is met de rsp-1098). Mijn vraag is nu is of ik dan geen dubbele bas produceer met mijn sub ? Omdat de crossover van mijn sub ook op 80 Hz staat (die high- en low level staat aangesloten).

groeten,
Arjan

Het volume van je high input regel je apart op de sub, dus dat is geen probleem alleen het filter dat is wel een probleem.
Het mooiste is dat je hem op LFE overslaat dat regelt immers je rsp-1098 wel, en dat je hem alleen voor high-input gaat gebruiken en dan is een cross op de sub van 80hz behoorlijk aan de hoge kant (zal niet lekker klinken zo)

Gerrit

GerritZ

Citaat van: robinliebrechts op september  8, 2004, 21:07:00

>:D
Zal best maar alles op large klinkt het meest vol. Volgens mij allemaal relatief die instellingen van de crossover, afstanden whatever. Ik hoor niet veel verschil.  Min of meer gelijke klankkleur van alle gebruikte speakers is veel belangrijker voor een goed resultaat.

robin

Het is allemaal super belangrijk om tot een goed resultaat te komen. Welke sub gebruik jij eigenlijk? Want als je met een crossover gaat werken, krijgen de speakers het makkelijker en neemt de sub dat gedeelte waar. Maar dan moet je alles
wel perfect afregelen met een calibratie DVD en dB-meter....en uiteraard een hele goede sub hebben.

Gerrit

BOUBOU

Citaat van: Ghostbuster op september 12, 2004, 20:04:47
Hoi,

groeten,
Arjan

Is de rsp 1098 ook in het bezit van een source direct modus?
In dat geval bypassed de processor namelijk het bass managment, en zal enkel de high-level input van je sub gebruikt worden.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

GerritZ

Citaat van: BOUBOU op september 13, 2004, 19:21:27

Is de rsp 1098 ook in het bezit van een source direct modus?
In dat geval bypassed de processor namelijk het bass managment, en zal enkel de high-level input van je sub gebruikt worden.

MvGr. BOUBOU

Dat doet de 1098 al door in stereo de speakers als large te gebruiken. Maar dan krijg je toch een probleem met je filter
op de sub die op 80hz staat, zal gewoon niet klinken.

Gerrit