large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Raf1

Spacemaze en GZ,

Even een ter zake doende reply:

Er zijn niet veel speakers die aan de voorwaarde voor full-range wat bij DVD-films mogelijk is voldoen.
Als iemand al in het bezit is van 4 of meer van dit soort speakers, wordt er vaak zonder gebruik van het .1 kanaal gedraait, mede omdat er gevonden wordt dat de laag weergave al voldoende is, of dat het de moeite niet waard is.
Waarbij tevens kan worden opgemerkt dat dit vaak een gebrek aan kennis of inzet/interesse is.
Als iemand denkt te beschikken over 2 van dit soort speakers, is het aanschaffen van nog meer van dit soort speakers, niet alleen vanwege financieele overwegingen not-done, het beheersen van het laag in de ruimte waarin ze moeten opereren wordt als problematisch gezien.

Dat bij het ontwikkelen van de DVD voor het geluid niet alleen een center speaker maar ook een .1 kanaal voor  laag frequent effecten werd bedacht is opzich zo gek nog niet.
Het is in vrijwel iedere meer-weg speaker terug te vinden ;D
En het is in de pro-wereld zeer normaal om met gescheiden systemen te werken, het is niet de grote grijze massa van de huis&tuin&keuken consumenten geweest die om sub-wappers liep te schreeuwen ::)
Juist door het toevoegen van het .1 kanaal is het voor iedereen mogelijk om tegen relatief lage kosten de laag frquent effecten redelijk weer te geven.
Het implementeren van een bas-management boven op het toevoegen van het .1 kanaal, wat geen must is volgens de DVD-standaard, maar een must-have feature op pre-processoren en AV-amps volgens de producenten t.a.v. de consumenten, geeft aan dat er verhoudings gewijs veel meer mensen over speakers zullen beschikken die opzichzelf al niet instaat zijn om als full-range aangemerkt te kunnen worden.
Dat nu ieder flut speakertje in samenwerking met een sub-woofer tot redelijke tot behoorlijke laag-weergave instaat is, kan als een deformatie gezien worden ::)
Ware het niet dat om 4 of meer daadwerkelijke full-range speakers in een ruimte frequenties tot 25Hz correct te laten weergeven op een ter zake doend niveau, de ruimte zelf ook nog eens van een redelijke omvang moet zijn.

Simpel gezegd:
Als iemand aangeeft compromisloos te willen werken, kan het zo zijn dat niet alleen de full-range speakers er nog moeten komen, maar ook nog eens de ruimte die dit ondersteund.
Het is geen falen in het voornemen dat er gebruikt gemaakt wordt van technische mogelijkheden die hun oorsprong in de pro-wereld vinden, waarbij menig post-produktie studio voor films en DVD, zelf ook bas-management toepast. ;D
Als laatste, ookal zou er een situatie zijn waarin iemand over Full-range speakers beschikt en een ruimte die 25Hz weergave ondersteund, dan kan het nog altijd zo zijn dat het allemaal better klinkt met de speakers op Small :o
Hebben jullie daaraan al eens gedacht ??? ::)

Groetjes,

Raf.

GerritZ

RAF,

Kan me helemaal vinden in jou verhaal !  ;D

Ik ben absoluut niet tegen bassmangement, integendeel. Alleen ik had graag gezien dat de processors met de poten van het .1 kanaal afbleven en gewoon een extra sub uitgangtje voor je hergerouteerde bass maakten. Bij mijn Meridian kan ik maar liefst 3 subs aansluiten, alleen niet op de manier die ik graag zou willen.

En over jou laatste zin heb ik vaak genoeg aan gedacht ;D Alles op full lijkt me echt niet het meest ideale, maar wel een zo laag mogelijke cross proberen te krijgen.

Gerrit

garmtz

Gerrit: MC-12...  ;D

In feite wordt de subwoofer gewoon MISBRUIKT om naast het weergeven van het LFE signaal (let op: niet kanaal) ook de bas van de andere speakers op snall weer te geven. Dat wordt allemaal met elkaar gemixt en elektrisch opgeteld enzo... Compromis? Wellicht, maar als het alternatief (ofwel door gebrek aan ruimte, ofwel door gebruik van kleinere speakers, of beide) slechter klinkt, is het geen slecht compromis.

Wat SB in zijn ruimte hoort is wellicht wel een enorme boost van de laagste octaven... ;D  Kan ook een compromis zijn...

Al met al moet je je echter niet al teveel druk maken om die details... De andere functies en vooral de klank (of beter gezegd: afwezigheid van klank) van een bepaald apparaat zijn minstens zo belangrijk als alleen het bass-management.

Spacebass

Het blijft een compromie, hoe je het ook wend of keert. Het gaat er mij om dat mensen vanuit de ideale theoretische situatie sets of uitgangspunten van anderen proberen te beredeneren en bekritiseren.

Dit alles wekt bij mij de indruk dat zij zelf wel compromiloos bezig zijn, terwijl als je naar hun huidige situatie kijkt, je ziet dat zij links en rechts ook de kantjes eraf lopen  ;D

Raf zegt aan de ene kant dat je een ruimte moet hebben om deze hoorbaar te maken, maar aan de andere kant zou dit wel door een subwoofer weergegeven moeten worden...in de basis zou je hieruit kunnen concluderen dat als iets ruimte afhankelijk is, het niet eens ZIN heeft om deze laagste regionen naar een Sub te routen, aangezien ze volgens deze theorie niet eens hoorbaar zullen zijn  ;D

Waste of power dus  :D

Garmt vermoed dat ik een enorme basboost heb ;D vind ik een beetje flauw hoor Garmt!  Deze speakers lopen heus wel ver door...alleen begrijp ik die fixatie van mensen niet op 25 of 20 hz uit de fronts niet... Net alsof de hele film hangt aan een paar Hz  :D

Bijgevoegd een plaatje van een freefield meting door Stereoplay  ;)

garmtz

Citaat van: Spacebass op augustus  5, 2004, 18:02:51
Raf zegt aan de ene kant dat je een ruimte moet hebben om deze hoorbaar te maken, maar aan de andere kant zou dit wel door een subwoofer weergegeven moeten worden...in de basis zou je hieruit kunnen concluderen dat als iets ruimte afhankelijk is, het niet eens ZIN heeft om deze laagste regionen naar een Sub te routen, aangezien ze volgens deze theorie niet eens hoorbaar zullen zijn  ;D

Waste of power dus  :D
Tja, die is wel aardig... ;D  Het voordeel van een subwoofer in een kleine kamer is echter wel degelijk evident: je kunt namelijk het volume van de laagste octaven dempen om te compenseren voor de bas-boost in die kleine kamer. Zet je een full-range speaker neer (hoe rechter hoe erger), dan ben je gewoon aan het boosten, hoe je het ook wendt of keert!

CiteerGarmt vermoed dat ik een enorme basboost heb ;D vind ik een beetje flauw hoor Garmt!  Deze speakers lopen heus wel ver door...alleen begrijp ik die fixatie van mensen niet op 25 of 20 hz uit de fronts niet... Net alsof de hele film hangt aan een paar Hz  :D

Het was meer als voorbeeld bedoeld... ;) Ik heb het helemaal niet gehad over het feit of 25 Hz niet full-range is ofzo, wilde alleen aangeven dat een full-range speaker (ik beschouw joue speakers als zodanig) in een (te) kleine kamer snel een bas-boost op kan leveren, die door de gebruiker als prettig kan worden ervaren, maar is het de waarheid...? En om nu nog even op de feiten te spelen: heb je wel eens de basrespons van je speakers in-room gemeten?  >:D Niet om te kijken of ze 20 Hz halen (who cares...), maar of het allemaal een beetje recht is. Niet dat dat nou de holy grail is, maar ben wel benieuwd...

Spacebass

CiteerEn om nu nog even op de feiten te spelen: heb je wel eens de basrespons van je speakers in-room gemeten?  >:D Niet om te kijken of ze 20 Hz halen (who cares...), maar of het allemaal een beetje recht is. Niet dat dat nou de holy grail is, maar ben wel benieuwd...
Heb ik idd gedaan...maar was eerder bedoeld om de ruimte te meten... op de luisterplek zijn er verschillende afwijkingen zowel boosts als dips.. echt recht loopt hij niet (bij welke akoestisch onaangepakte of ongecorrigeerde ruimte wel)  , maar de meting toont wel dat het een sprookje betreft dat alle amerikaanse speakers een enorme bassboost hebben omdat ze voor de amerikaanse markt ontwikkeld zijn (vanwege de bouw van de huizen ed).

Ik wil dit sowieso nog eens doen...  ;) Als Patrick weer eens langskomt met zijn meetspullen (  ;) ) gaan we aan de slag  ;D

GerritZ

Citaat van: garmtz op augustus  5, 2004, 17:30:20
Gerrit: MC-12...  ;D
Of wil je hem verkopen ?  ;D

Citeer
In feite wordt de subwoofer gewoon MISBRUIKT om naast het weergeven van het LFE signaal (let op: niet kanaal) ook de bas van de andere speakers op snall weer te geven. Dat wordt allemaal met elkaar gemixt en elektrisch opgeteld enzo... Compromis? Wellicht, maar als het alternatief (ofwel door gebrek aan ruimte, ofwel door gebruik van kleinere speakers, of beide) slechter klinkt, is het geen slecht compromis.
Tuurlijk is het een compromis en het zal denk ik zeker niet slechter klinken, alleen ik bedoelde dat een processor eigenlijk die compromis niet hoeft te maken. Ze zijn volledig software gestuurt dus waarom dat niet anders regelen? (meeste processors kunnen meerdere subs aan)

Citeer
Al met al moet je je echter niet al teveel druk maken om die details...
Net als jij zeker ;D

Citeer
De andere functies en vooral de klank (of beter gezegd: afwezigheid van klank) van een bepaald apparaat zijn minstens zo belangrijk als alleen het bass-management.

Weet ik maar het ging hier over large/small verhaal ;)

Maar ik snap jou punten heel goed Garmt !

Gerrit

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Spacebass op augustus  5, 2004, 18:33:42
Ik wil dit sowieso nog eens doen...  ;) Als Patrick weer eens langskomt met zijn meetspullen (  ;) ) gaan we aan de slag  ;D

Ik zit nog te wachten op een meetmicrofoon ;D Maar het lijkt me idd eens reuze-interessant om te zien wat de Omega meettechnisch in de kamer doet.

Ik snap SB's punt echter volkomen en we hadden het er ook al over gehad toen ik de laatste keer bij hem was. Bepaalde zaken worden behoorlijk puristisch aangepakt maar als het op bass-management en/of large/small settings aankomt worden een aantal puristische gedachten gemakkelijk aan de kant geschoven. Het signaal is full-range dus een consequente purist zou het eigenlijk ook als full-range moeten blijven beschouwen ;)

Natuurlijk spelen er echter een hoop andere zaken mee, zoals kamerakoestiek, trekt de versterker het uberhaupt wel etc en is het maken van "compromissen" vaak eerder noodzaak dan een doodzonde...als ze maar bewust gemaakt worden heb ik er iig geen moeite mee want een bewust compromis is per definitie geen slecht compromis.

Mvrg

Patrick

en dat elke amerikaanse speaker een bassboost zou hebben is idd een sprookje, daar mag ik vanaf nu rustig over meepraten ;D

blue-eyes

Citaat van: patrick_vdb op augustus  5, 2004, 22:17:02

en dat elke amerikaanse speaker een bassboost zou hebben is idd een sprookje, daar mag ik vanaf nu rustig over meepraten ;D

Inderdaad! ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

garmtz

Citaat van: patrick_vdb op augustus  5, 2004, 22:17:02

Als je maar niet beweert dat ik dat ooit heb gezegd...   ^-^  Het ging mij om de boost van een kleinere kamer. Ben benieuwd naar de meetresultaten!

patrick_vdb

Hi Garmt,

Whoeaaa ik zou niet durven ;D En je hebt het idd nergens beweert...ik ben alleen zo euforisch dat ik graag SB's sprookjesverhaal wil bevestigen ;D

mvrg

Patrick

blue-eyes

Had Audiopaul ook niet deze Thiels? Samen met een Mark Levinson 333 dacht ik. Als bron een Sphinx 32 cd speler en een Sphinx pre.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Raphie

kom't ie weer met z'n Yamaha ;D maar de room correction/speaker calibration selecteert zelf dat mijn speakers large zijn (behalve rear surround) dwz dat de software iets anders als benchmark neemt dan absoluut full range.
Ik ga de Yamaha engineers dan ook niet tegenspreken  ;D

Tevens mijn huidige REL subwoofer zowel via high level als low level aangesloten en de cut off op 40hz gezet (zowel op woofer als in receivers base management) door de woofer zowel high als low level aan te sturen, heeft hij een dubbele taak gekregen:
1.  Alles wat op de L/R onder de 40hz zit
2.  Alles wat uit de LFE komt

Mijn Q7s stoppen dus niet op 40hz (want ze staan op large) maar de afval frequentie begint natuurlijk wel in dat gebied, wat dan weer mooi blend met de SUB

Ik geloof inderdaad ook dat je met  floorstanders op small te zetten wel je laag te kort doet.  dit werkte bijv met mijn Quadral ascents wel goed (maarja dat was ook een veel kleinere speaker)

Ben wel benieuwd of high level en low level aansluiten geen overkill gaat owrden met de SVS

JBL PRX Power!

Spacebass

Citeerik ben alleen zo euforisch dat ik graag SB's sprookjesverhaal wil bevestigen
Hup pup pup pup...mijn ANTI- Sprookjesverhaal  ;D

patrick_vdb

Citaat van: Spacebass op augustus  5, 2004, 23:32:29

Hup pup pup pup...mijn ANTI- Sprookjesverhaal  ;D

Hmm een sprookje is per definitie niet waar, en dat bevestig ik, dat het een sprookje is....snap jij het nog ??? ;D

Mvrg

Patrick

jaco

Citaat van: Raphie op augustus  5, 2004, 23:02:37
Mijn Q7s stoppen dus niet op 40hz (want ze staan op large) maar de afval frequentie begint natuurlijk wel in dat gebied, wat dan weer mooi blend met de SUB

Ik geloof inderdaad ook dat je met  floorstanders op small te zetten wel je laag te kort doet.  dit werkte bijv met mijn Quadral ascents wel goed (maarja dat was ook een veel kleinere speaker)
Hmm, Kef zijn nou niet bepaald bas sterke speakers.. Ik heb de kamer ook vol staan, maar onder de 40 Hz zakt het wel snel in elkaar.
Ik heb ze wel op small staan.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Spacebass

LOL  ;D Tja idd heel verwarrend allemaal...just a matter of view  ;)

Raf1

Spacemate ;D

Als ik de mogelijkheid heb, en ik probeer die mogelijkheid actief te scheppen ::), streef ik een een ruimte waarin een G4 set-up met full-range speakers meer dan mogelijk is.
Waarbij het .1 kanaal door een eigen speaker wordt weergegeven, met alle andere speakers op large ;D
Dat ik eerst 1 of 2 andere ruimtes danwel mogelijk speaker-set's zal bezitten/gebruiken, neemt niet weg dat de weg mij duidelijk voor ogen staat ::)
Het (tijdelijk) leven met compromissen, is op zich geen slechte zaak.
De hands-on ervaring en inzicht die hiermee verkregen wordt, zal het makelijker maken voor wanneer de ideale/optimale situatie bereikt wordt, en dient in de tussen tijd als basis in het helpen van diegene die hulp zoeken.
Vanuit dit oogpunt, is het opbrengen van begrip voor de keuzes die de makers van apparatuur hebben gemaakt, of waar consumenten voor staan mijn inziens heel logisch.

Groetjes,

Raf.

Spacebass

Raf dank voor je uitleg  :)

Zo'n nuancering zie ik graag terug in je volgende "veroordeling" ;)
Het zou misschien helpen om minder -  ::) - te gebruiken. Dit komt bij mij nl over alsof je bij elke zin een virtuele "zucht" plaatst tav keuzen en probleemstellingen van anderen. In de trend van sjezus dat "ze" dat niet begrijpen  ::)  ;D

SiR-ROUND

Zeur...  ::)

Ik heb nu alles op small staan, de sub handled de rest. Qua roommodes ook een stuk makkelijker denk ik, en ik vind het laag van de sub zo veel mooier dan die van de JBL's. Die gaan op zich wel laag, maar nothing beats het strakke van de Eton...

Spacebass

CiteerQua roommodes
Die los je niet op met alles naar een sub routen

>:D  ;D

Citeeren ik vind het laag van de sub zo veel mooier dan die van de JBL's.
Dan heb je toch een goed compromie gemaakt? Daar is volgens mij niets mis mee  :)
Compromie is geen vies woord als het een verbetering is.
Mijn Omega's geven een mooier laag dan mijn  SVS..dat is de reden dat ik alles op large heb staan  ;)

SiR-ROUND

Hmmm, onjuiste bewoording?

Waarom heb je dan een sub? Voor puur LFE?

garmtz

Citaat van: Raphie op augustus  5, 2004, 23:02:37
Tevens mijn huidige REL subwoofer zowel via high level als low level aangesloten en de cut off op 40hz gezet (zowel op woofer als in receivers base management) door de woofer zowel high als low level aan te sturen, heeft hij een dubbele taak gekregen:
1.  Alles wat op de L/R onder de 40hz zit
2.  Alles wat uit de LFE komt

Mooie oplossing...

Spacebass

Citaat van: SiR-ROUND op augustus  6, 2004, 13:11:45
Hmmm, onjuiste bewoording?

Waarom heb je dan een sub? Voor puur LFE?
Klopt  ;)

hellboy

Ik heb gisteren een beetje zitten friemelen met mijn nieuw gekochte b&w's 604 s3 ik had ze eerst op large op mijn reciever gezet (nad t752) toen vond ik dat ik een heel stuk minder bas had (crossover stond 80hz), nu staan de 604's op small met crossover op 80hz en heb ik veel meer bas

wat is volgens jullie ongeveer de juiste instelling? (ik neem aan dat ik de 604's wel gewoon op large moet zetten eigenlijk)