large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Raf1 op augustus  2, 2004, 12:41:24
Of ben ik door de hitte bevangen?

LOL ;D

Heeft deze aansluiting tot doel om te kijken vanaf waar de afval in het laag van de betreffende speaker begint om zodoende de cross-over vast te stellen of ben je van plan het volledige LFE te laten weergeven door een identieke speaker? Indien de speaker het volledige LFE kan weergeven zal een cross-over voor de overige kanalen overigens niet meer nodig zijn.

Dus, of je bent door de hitte bevangen of ik weet even niet waar je precies naar toe wilt ;D

Mvrg

Patrick

garmtz

Ik ben ff te suf om dit allemaal echt goed door te lezen, maar ik ben blij dat in mijn MC-12 LFE en geherrouteerde bas uitkomen op verschillende subwoofers, de enige ECHT juiste oplossing... ;)

Raf1

Patrick, ;D ;D ;D

De gedachte hierachter, is deze......................
O ja, moet natuurlijk wel wat neer poten he ::)
Stel je gaat 5.1ne maar je twijfelt of jouw mooie speakers wel large zijn. ::)
Als ze large zijn, zouden ze instaat moeten zijn om laag goed weer te geven, en zou het aansluiten van zo'n speaker op het .1 kanaal geen probleem moen geven. ::)
Sterker nog, met een beetje mazzel heb je zelfs geen sub-woofer nodig :o
Niet dat je uiteindelijk ook daadwerklijk met zo'n speaker en dus 6 speakers gaat weergeven, maar om vast te stellen of je front-speakers desnoods ook de center en de surrounds ook echt laag kunnen.
Als de speaker geen probleem heeft met enkel en alleen het .1 kanaal(sub op yes ::)), en je front's staan dus op large >:D, kun je gaan schakelen tussen small en large, en luisteren wat er gebeurd.
En ja de speaker op het .1 kanaal krijgt bij het zetten op small alle frequenties die vanaf de front's worden omgeleid erbij ;D
Naarmate de speakers beter instaat zijn om laag(onder de 120hz) weer te geven, zou je een eerlijker inzicht hebben in wat er verschit tussen, 4.0 en 5.1 met sub en alles op smal.
De discussie small/large is alleen van toepassing als iemand met een sub werkt :o
En als je dat doet, is het als test laten weergeven van het .1 kanaal door de speaker terwijl je tussen large en small schakelt, het duidelijkst. ::)
Als je hiermee er nog niet uitkomt, gooi je een 50 eurocentstuk op O0
He ik zit in een poedelbadje, alleen de poedel is weg, maar wel lekker koel!
Heeft iemand mijn ijsje gezien?

Groetjes,

Raf.

VlisChris

Alleen zul je dan wel even een extra eindbak tussen je .1 uitgang op je pre en je speaker moeten zetten.
CiteerHeeft iemand mijn ijsje gezien?
Ja. Ik. Net opgegeten ;D Smaakte lekker hoor ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

GerritZ

Citaat van: Raf1 op augustus  2, 2004, 15:56:26

Beste RAF,

In principe kun je rustig stellen dat geen enkele vloerstaander full-range is ! (uitzondering daargelaten)

Waarom dan toch small/large ? Omdat in sommige gevallen toch voor large gekozen moet worden om het
ontbreken van een sub, problemen met staande golven of akoestiek.

Dat wat jij hier boven wilt, kun je proberen maar ik ben toch echt bang dat je speakertje het daarna niet meer zo fijn doet. Je zult niet de eerste zijn die zijn speakers opblaast met films als de Haunting of U571.

Een normale speaker is gebouwd voor het weergeven van muziek en dus geen computer rotzooi van explosies en ander gedreun, hier zijn ze simpel weg niet voor gemaakt. Hou er rekening dat dit anders is dan dat je geen sub hebt en je processor de LFE naar je front stuurt.

Gerrit

Spacebass

CiteerU572.
Wowww die heb ik nog nie gezien/gehoord!! is die heftiger dan u-571  ;)  ;D
Ik heb de door jouw genoemde films meerdere malen probleemloos zonder Sub bekeken  ;D

Maar het punt is dat door gewoon een front te gebruiken (slechts om te testen), je simpelweg kan horen wat er nu precies uit dat LFE signaal komt zetten...dat ligt dus wellicht hoger dan 80 hz...emmmmm dus misschien wel lokaliseerbaar   ??? ;D
Interesting point My dear Raf  ;)

Raf1

Schijnbaar leest het lastig met hoge temperaturen ::)

Als test, als test, als test :D

Het is heel erg mooi Gerrit dat jij logica en gevoel aangaande de large capaciteiten van speakers gescheiden weet te houden, t.o.v. de grijze massa.
Alleen jammer dat je de subtiliteit die in mijn test zit ontgaat.
Spacemaze, zoals altijd weet jij mijn thingies wel te waarderen ;D
Er was eens een tijd dat ik roadie/knoppenboer was, en met gescheiden systemen werkte.
daar je iedere keer weer andere kasten had, en je nooit makelijk kon horen waar de scheidingsfreq nu echt het best zat, haalde we dezelfde truuk uit.
Werkte vrijwel altijd, lekker makelijk en snel.
Dat iemand net geen 3 frontspeaker of extra eindtrap heeft liggen, is niet het punt.
Kijk maar naar al die mensen die eindelijk ooit eens een DB-meter lenen(of kopen)  ;D ;D ;D
Wij krijgen hier maar van 10% te lezen hoezeer dat gewerkt heeft.
Dus leen een extra amp, en je hoeft de test niet in perfect stereo te doen, dus kun je 1 van je front's gebruiken.
Het enigste argument wat ik zie om dit niet te doen, is dat je je frontspeaker niet wil mollen ::)
En daarmee beantwoord je dan ook de vraag of je een sub moet gebruiken en of je small of large moet instellen. ;D

Groetjes,

Raf.

patrick_vdb

Citaat van: Raf1 op augustus  3, 2004, 08:53:53
Het enigste argument wat ik zie om dit niet te doen, is dat je je frontspeaker niet wil mollen ::)
En daarmee beantwoord je dan ook de vraag of je een sub moet gebruiken en of je small of large moet instellen. ;D

Wat een geweldige retoriek :D

Overigens zou het testen makkelijker moeten kunnen en behoeft er geen extra amp geleend te worden, gewoon het LFE routen naar de frontspeaker en een LFE-only signaal ten gehore brengen.

Dat er meer dan 80Hz te horen zal zijn weet ik overigens wel zeker SB, het LFE-signaal kan namelijk doorlopen tot 120Hz.

mvrg

Patrick

garmtz

Het is een mooie en simpele test Raf! Kan veel discussies met een paar fragmenten verstommen...  8)

Ikzelf heb de test ook gedaan, eerst met alle speakers op large en MET LFE sub, daarna de speakers op small MET LFE sub. Het is duidelijk wat beter klonk...  ::)  Maargoed, ik heb volgens mij ALLES al zo'n beetje getest... Op het zieke af... ;D

Raf1

Jongens,

Wij spaghetieboeren, of beter jullie schakel en knopjes freaks hebben geen moeite met zulk gepriegel.
Het is zo iets als het doen van kruiswoordpuzzels voor een ander ;D
Het gaat er bij deze test juist om dat er met de .1 uitgang gewerkt wordt >:D
Je moet horen wat daar uitkomt ;D
Of niet natuurlijk ::)
En doordat je 1 van je fronts gebruikt, geeft dat een indikatie van wat zijn laag capaciteit werkelijk is.
Het is voor zover ik weet onmogelijk om geluid boven de 120hz uit het .1 kanaal te laten komen, waardoor je geen last hebt of misleid wordt door geluid boven die frequentie ;D
Als je dan gaat luisteren naar een film, en je schakelt tussen sub NO, sub YES + Large, en sub YES + Small, zou het redelijk simpel moeten zijn om vast te stellen wat voor setting het best past.
Doordat je 1 van je frontspeakers als een sub-woofer aanstuurt, via het .1 kanaal krijg je een eerlijk vergelijk tussen sub yes/no.
Een echt sub-woofer, goed geplaast en afgesteldt, kan eigenlijk alleen maar verbeteren van wat je dan hoort, als je verbetering noodzakelijk vind ;D
Het schakelen small/large, het weghalen van laag uit de linker of rechter frontspaker bij de test, en het erbij komen in het .1 kanaal en daarmee infeite naar eenzelfde speaker, laat wederom horen of zonder een sub geleefd kan worden.
als sub YES + Small een goed geluid geeft via het .1 kanaal, en dus via een van je frontspeakers :o :o :o, dan lullen wij nergens meer over toch?
Wat we infeite doen met het hele small/large verhaal staat haaks op wat we als een van de basis punten voor de aanschaf van onze speakers nemen, namelijk laag weergave >:D
Zomaar en zonder werkelijk te begrijpen of te willen, zijn velen bezig om juist nu die laag weergave in feite com het zeep te helpen.
Door een sub te nemen geef je sowieso aan dat je speakers niet echt laag kunnen toch?
Maar aan de andere kant, de cool-factor is best wel hoog ;D
Maar dan nog eens je mooie vloerstaanders als small  definitieren :o :o :o
En dat allemaal met je eigenste oortjes, in situaties die verre van ideaal zijn, en met geen kennis van wat je nu zou moeten horen, of niet.

Groetjes,

Raf.

patrick_vdb

Hi Raf,

Citaat van: Raf1 op augustus  3, 2004, 09:34:00
Wat we infeite doen met het hele small/large verhaal staat haaks op wat we als een van de basis punten voor de aanschaf van onze speakers nemen, namelijk laag weergave >:D

Small/large staat wellicht niet zo haaks op datgeen wat als een van de basispunten voor de aanschaf van de speakers wordt genomen. Ik kan niet voor iedereen spreken en dus ook niet concluderen of iedereen even bewust met dit soort overwegingen rekening houdt maar voor mij persoonlijk is er toch een groot verschil in een weergave-systeem waarin de speakers onverzwakt doorlopen tot pakweg 80Hz of 40Hz. Dat men in dat laatste geval toch een small-setting kiest en een sub toevoegt impliceert idd dat de speaker niet beneden een bepaalde grens kan weergeven maar rechtvaardigt daarmee ook niet automatisch de keuze om dan maar een speaker te nemen die tot 80Hz doorloopt, of een cross-over instelling op deze kantelfrequentie te kiezen. Het verlagen van de mogelijke kantelfrequentie, en daarmee het overgangsgebied van speaker naar sub en andersom, is wat mij betreft een zinnige bezigheid...liever zie ik zelfs dat er geen sprake meer is van een kantelfrequentie en dat de integriteit van het discrete kanaal in tact blijft. Dit betekend dus eigenlijk full-range speakers rondom en een sub voor het LFE only! Dit levert uiteraard weer andere "problemen" op maar die problemen zijn er om gewonnen te worden, net zoals de "problemen van een niet full-range set-up overwonnen kunnen worden. De "cool-factor" mag hierin uiteraard geen rol spelen, enkel datgeen wat men hoort moet van belang zijn zonder zich te laten verleiden door allerlei optische bezigheden afkomstig van een of meerdere luidsprekers.

Het .1 is overigens geen uitgang maar een kanaal en kan daarmee best gerout worden naar een bepaalde uitgang anderszijnde dan de sub-out? Dat is als men het LFE-kanaal alleen wil testen, komen small-settings om de hoek kijken dan is men door de DSP-structuur van de meeste AV-receivers annex processors idd vaak genoodzaakt het sub-out te gebruiken.

Mvrg

Patrick

Raf1

Patrick,

Er zijn niet veel apparaten die dit subtiele verschil in de praktijk omzetten, aka een .1 uitgang en sub uit(of 2) aan boord hebben.
Wat de frequentie weergave aangaat, ik sprak meer in den algemeenheid ::)
En niet zozeer over deze of gene die verder kijkt dan de omvang van zijn woofer, of inziet wat laagweergave werkelijk vraagt ;D
De grote grijze massa prijst zichzelf zeer met de aangeschafte vloerstaander, mede omdat prijs omvang en prestatie zo goed in balans zijn met elkaar.
Niet alleen zijn zij gekocht zonder enigzins rekening te houden met surround gerelateerde zaken, ook is vaak de nuchterheid die jij in je overweging laat meespelen, niet echt toe gepast.
En we kennen de verhalen allemaal, ook al is de keuze volstrekt zinnig en uitmuntend, toch weet zich vanwege een superdeal of subtiel prijsverschil een andere speaker zijn weg naar de portomonee van de persoon in kwestie te vinden >:D
Geld is een zeer sterke motivator in deze, iemand niet mee eens?
Last but not least, die goede oude mooi factor ;D
Ik blijf het bizar vinden, dat mensen weten dat elke speaker in iedere ruimte op elke plek met andere kabels versterkers loopwerken interlinks voetjes spikes en roomtreatment  anders klinkt, en toch kopen ze speakers omdat ze mooi klinken :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
Wanneer hoe en waarom is dan meer van belang dan welke speaker >:D
Het omdraaien van de realiteit, een speaker klinkt dan voor jouw mooi vanwege de gehele situatie, niet enkel en alleen de speaker zelf, en zonder garantie dat hij ooit ook maar even goed zal klinken is de normaalste zaak van de wereld.
Als ik wist dat er een speaker was die altijd hetzelfde zou klinken, waarom heb ik die dan niet staan, iemand zo gelukkig, of cocky ::)
Natuurlijk ik begrijp best wel dat het anders allemaal zo ongrijpbaar wordt, en het we hebben het al zo moeilijk toch ::)
Voor degene die nu denken dat ik met schoenedozen als speakers gelukkig zal zijn, of ben, geen nood dat ben en zal ik niet.
Maar die ene zoek ik niet, en het geluid van een speaker moet een compromis zijn.
Op welke punt(ten) en in hoever dat is iets wat je zelf bepaald.

Groetjes,

Raf.

Keffer

Kort vraagje,

Als je je fronts op Large zet en je hebt geen sub, wordt je LFE kanaal dan automatisch naar je fronts gerout?
Denon AVR-3805 | Denon DVD-2900 | Kef Q7 | Kef Q9c | Kef Q5 | Rel Strata V | Loewe Aventos HD-DR+

wil

Citaat van: Keffer op augustus  3, 2004, 11:33:50
Kort vraagje,

Als je je fronts op Large zet en je hebt geen sub, wordt je LFE kanaal dan automatisch naar je fronts gerout?
yep, automatisch  ;)

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

GerritZ

Citaat van: wil op augustus  3, 2004, 11:38:58

yep, automatisch  ;)

Sterker nog je kunt je front helemaal niet op small zetten omdat je geen sub hebt (dus staat op off)

Ja ze zijn slim die apparatuur van tegenwooordig  ;D

Gerrit

GerritZ

Raf:

Ik heb je verhaal eens goed gelezen en begrijp waar je naar toe wilt  ;D Zal de hitte wel zijn geweest.

Maar toch blijf ik het raar vinden dat er zo veel DSP zijn die het LFE + hergerouteerde bas allemaal bij elkaar opgooien.
Lexicon MC12 is z'n beetje de eninge die hier anders mee omgaat.

Gerrit

Point7

Citaat van: Keffer op augustus  3, 2004, 11:33:50
Kort vraagje,

Ja als je bij de instellingen in je receiver aangeeft dat je GEEN sub hebt. (dus SUB = OFF)
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

jaco

Citaat van: GerritZ op augustus  3, 2004, 12:14:41
Maar toch blijf ik het raar vinden dat er zo veel DSP zijn die het LFE + hergerouteerde bas allemaal bij elkaar opgooien.
Lexicon MC12 is z'n beetje de eninge die hier anders mee omgaat.
Dat is omdat dat ook een van de weinige apparaten is (zoals Raf al schreef) die meerdere uitgangen voor subwoofers heeft.
Het is op zich de boel simpeler maken. Je hoeft je geen zorgen te maken wat er met LFE gebeurd: zit gewoon op zijn eigen uitgang.
De andere uitgang(en) worden dan gebruikt voor bass management, waarbij die ook geen last hebben dat ze last hebben van het (luidere) LFE signaal.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

GerritZ

Citaat van: jaco op augustus  3, 2004, 12:42:28

Dat is omdat dat ook een van de weinige apparaten is (zoals Raf al schreef) die meerdere uitgangen voor subwoofers heeft.
Het is op zich de boel simpeler maken. Je hoeft je geen zorgen te maken wat er met LFE gebeurd: zit gewoon op zijn eigen uitgang.
De andere uitgang(en) worden dan gebruikt voor bass management, waarbij die ook geen last hebben dat ze last hebben van het (luidere) LFE signaal.

Jaco

Dat begrijp ik wel Jacco maar daarom blijft het vreemt, zeker voor de top merken als Meridian, Theta ect.

Gerrit

EricB

Misschien wel interessant voor de mensen die overwegen ook een SVS te kopen:

Het enige nadeel van de kleinste sub (nou ja, klein...), de PB1-ISD, n.l. dat er geen variabele faseverschuiving opzat is ook gewijzigd.
Ik heb die van mij een week geleden binnengekregen en ook hier zit, net als bij zijn grotere broers, voortaan een variabele faseverschuiving op van 0-180 graden.
Ter informatie, deze sub die bij SVS 599 $ kost, komt inclusief transport en invoerrechten op circa 870 euro.
Keurig thuis aan huis bezorgd!

Eric
Marantz SR7400
Marantz DV6400
Front Bowers & Wilkins 704
Rear Bowers & Wilkins LM1 Center Bose VCS10 Sub SVS PB1-ISD (The real One!)

MarcoV

Citaat van: EricB op augustus  3, 2004, 16:40:16
Misschien wel interessant voor de mensen die overwegen ook een SVS te kopen:

Het enige nadeel van de kleinste sub (nou ja, klein...), de PB1-ISD, n.l. dat er geen variabele faseverschuiving opzat is ook gewijzigd.
Ik heb die van mij een week geleden binnengekregen en ook hier zit, net als bij zijn grotere broers, voortaan een variabele faseverschuiving op van 0-180 graden.
Ter informatie, deze sub die bij SVS 599 $ kost, komt inclusief transport en invoerrechten op circa 870 euro.
Keurig thuis aan huis bezorgd!

Eric

mij is niet helemaal duidelijk wat dit toevoegt aan het large/small verhaal?

Marco

....of gaan we nu overal SVS reclame spammen  >:D ;)

EricB

Citaat van: MarcoV op augustus  3, 2004, 19:16:10

mij is niet helemaal duidelijk wat dit toevoegt aan het large/small verhaal?

Marco

....of gaan we nu overal SVS reclame spammen  >:D ;)
[/quote

Je hebt helemaal gelijk, voegt absoluut niets toe.
Maar wist zo snel niet waar ik het kwijt moest, sorry...  :(]
Het was puur ter informatie dat je qua kosten er niet bent met het bedrag wat op de site vermeld staat.
En ik wil absoluut geen reclame maken voor SVS, maar wel laten weten dat ik er erg enthousiast over ben.
Maar om dan toch bij de les te blijven.
Ik heb nu ook mijn B&W's 704 als small ingesteld en dit klinkt inderdaad erg goed in combinatie met de SVS
Het enige waar ik nog geen optimaal resultaat mee heb is het afspelen van SACD's en DVD-A
Ondanks dat ik mijn DV6400 ook alles op small heb staan vind ik de basweergave door de sub (via de 7.1 ingang) een beetje tegenvallen in vergelijk met DVD films.
Bij gebruik van de 7.1 ingang (analoog) wordt de toonregeling uitgeschakeld dus er valt niets bij te regelen.
Heeft iemand hier ervaring mee of heb ik gewoon sacd's met weinig laag?

Eric

Marantz SR7400
Marantz DV6400
Front Bowers & Wilkins 704
Rear Bowers & Wilkins LM1 Center Bose VCS10 Sub SVS PB1-ISD (The real One!)

GerritZ

Naar aanleiding van de nieuwe input die deze thread weer heeft gekregen zit ik zelf weer enorm te denken over het small/large verhaal.

Het punt wat me enorm bezig houdt is het volgende : Iedereen kijkt meestal wat ga ik missen als ik mijn speaker op large zet of wat klinkt
dan beter, opzich niets mis mee.
Maar wat me nu wel bezig houdt is dat wanneer je voor large op je fronts kiest, dan wordt de hergerouteerde bass van je ander
speakers (mits op small) weergeven door je fronts. Dit houd dus in dat je op je .1 uitgang een puur LFE signaal houdt (mits aangeven in DSP)

Hoeveel beter zal dit gaan klinken, want je krijgt immers niet je hergerouteerde bass over je LFE heen ?

Ik weet het dat je het gewoon moet proberen, maar ik ben erg nieuwsgierig wat jullie bevinden hier op zijn en of jullie het ook met deze
benadering hebben bekeken van wat beter klinkt voor je LFE of Laag in het algemeen.

Gerrit

Spacebass

Gerrit, da's altijd al een van mijn tegenargumenten tav een aantal leden geweest die denken compromiloos bezig te zijn,
terwijl zij zelf ook het oorspronkelijke signaal aanpassen en duwen alles richting die ene subwoofer, precies zoals je aangeeft  ;) Het antwoord daarop heb ik helaas nooit gekregen  ;)

Ik denk dat een ieder voor die keuze staat om voor zichzelf uit te maken wat hij/zij het prettigst vind in zijn/haar situatie, en als jij het op jouw manier goed vind klinken en niets wezenlijks mist, zou ik mij echt niet druk maken. Je moet het echter wel uitproberen! Alleen dan weet je of het wellicht een verbetering is..zou natuurlijk zonde zijn als je ervaring weer een procentje of wat zou verbeteren, maar je dit laat liggen vanuit een theoretische beredenering  ;)

GerritZ

Citaat van: Spacebass op augustus  4, 2004, 18:05:13
Gerrit, da's altijd al een van mijn tegenargumenten tav een aantal leden geweest die denken compromiloos bezig te zijn,
terwijl zij zelf ook het oorspronkelijke signaal aanpassen in feite passen en duwen alles richting die ene subwoofer, precies zoals je aangeeft  ;) Het antwoord daarop heb ik helaas nooit gekregen  ;)

Ik denk dat een ieder voor die keuze staat om voor zichzelf uit te maken wat hij/zij het prettigst vind in zijn/haar situatie, en als jij het op jouw manier goed vind klinken en niets wezenlijks mist, zou ik mij echt niet druk maken. Je moet het echter wel uitproberen! Alleen dan weet je of het wellicht een verbetering is..zou natuurlijk zonde zijn als je ervaring weer een procentje of wat zou verbeteren, maar je dit laat liggen vanuit een theoretische beredenering  ;)

Het blijft mij bezig houden dat bass mangement. Maar zoals je zelf ook wel weet ben/ga je steeds weer opzoek naar eventuele verbeteringen. Ik draai al een heel tijdje met alles op small en heb daar toch een beetje gemengde gevoelens over. Ik zat vanmiddag ook al te denken, ik heb nog een REL Q400 staan mischien die maar eens op mijn front aansluiten via de high input en dan kan ik mijn SVS puur voor LFE houden. Maar goed ik ben er nog niet echt uit. Mooiste zou ik vinden als mijn DSP dat allemaal regelde dus een extra sub voor hergerouteerde bass en niet liggen te prutsen met een extra kabeltje tussen me vorken van mij speaker achterop de versterker.

Gerrit