large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Sullivan

Citaat van: Spacebass op augustus  1, 2004, 13:55:35
Jullie beschrijven bijna alle drie hetzelfde  ;D

Inderdaad, Patrick en Marco waren me voor. Alle drie net iets anders omschreven, dus nuttig om te laten staan denk ik.

Eric snap je het nu of wordt het alleen maar onduidelijker? ;D

mvg,
Frank

FrankB

Citaat van: Sullivan op augustus  1, 2004, 13:57:47
Inderdaad, Patrick en Marco waren me voor. Alle drie net iets anders omschreven, dus nuttig om te laten staan denk ik.

En of dit forum behulpzaam is ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

EricB

Citaat van: Sullivan op augustus  1, 2004, 13:57:47

mvg,
Frank

Het wordt al iets duidelijker...
Ik heb er de handleiding even bijgenomen en in het menu van de receiver staat inderdaad LPF/HPF
Dit is volgens de handleiding dus de afsnijfrequentie voor de luidsprekers die op small staan ingesteld.
Toch is de handleiding van Marantz dan erg simpel, er staat letterlijk dat je bij de instelling tussen small en large uit moet gaan van het formaat van de luidsprekers.
Nog een vraagje, als de frontspeakers op smaal staan en de LPF/HPF op 80 Hz gaat dus alles tot 80 Hz naar de sub. Geldt dit alleen in multichannel weergave of ook bij normale stereoweergave.
Verder lees ik dat deze instellingen NIET werken bij weergave van DVD-audio en SACD omdat dan de decoder in de DVD speler wordt gebruikt en de signalen rechtstreeks naar de (in mijn geval) 7.1 ingang gaan.
Dan ben je dus afhankelijk van de vaste instellingen van de decoder in je DVD speler.
In ieder geval bedankt voor alle snelle reacties tot nu toe.. :)

Eric

Marantz SR7400
Marantz DV6400
Front Bowers & Wilkins 704
Rear Bowers & Wilkins LM1 Center Bose VCS10 Sub SVS PB1-ISD (The real One!)

Sullivan

Citaat van: EricB op augustus  1, 2004, 14:12:56
Toch is de handleiding van Marantz dan erg simpel, er staat letterlijk dat je bij de instelling tussen small en large uit moet gaan van het formaat van de luidsprekers.
Zucht...dit soort dingen lees je te vaak in manuals van dit soort (high/mid-end) apparatuur. Ze zouden beter moeten weten. Ik vind formaat zelfs geen richtlijn in deze.

Citeer
Nog een vraagje, als de frontspeakers op smaal staan en de LPF/HPF op 80 Hz gaat dus alles tot 80 Hz naar de sub. Geldt dit alleen in multichannel weergave of ook bij normale stereoweergave.
Ook bij stereo. Je geeft inmmers aan dat je fronts deze signalen niet kan weergeven.

Citeer
Verder lees ik dat deze instellingen NIET werken bij weergave van DVD-audio en SACD omdat dan de decoder in de DVD speler wordt gebruikt en de signalen rechtstreeks naar de (in mijn geval) 7.1 ingang gaan.
Dan ben je dus afhankelijk van de vaste instellingen van de decoder in je DVD speler.
In ieder geval bedankt voor alle snelle reacties tot nu toe.. :)
Precies, bij DVD-A/SACD ben je afhankelijk van een goed bassmanagment van je DVD speler.

mvg,
Frank

blue-eyes

Citeer
Nog een vraagje, als de frontspeakers op smaal staan en de LPF/HPF op 80 Hz gaat dus alles tot 80 Hz naar de sub. Geldt dit alleen in multichannel weergave of ook bij normale stereoweergave

CiteerOok bij stereo. Je geeft inmmers aan dat je fronts deze signalen niet kan weergeven.

En als je aangeeft dat je bij stereo luisteren geen sub gebruikt?

Het zal dan toch niet zo zijn dat er dan geen tonen onder 80Hz zijn? Volgens mij overruled GEEN SUB de crossover.

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Sullivan

Citaat van: Blue-Eyes op augustus  1, 2004, 14:21:35
En als je aangeeft dat je bij stereo luisteren geen sub gebruikt?

Het zal dan toch niet zo zijn dat er dan geen tonen onder 80Hz zijn? Volgens mij overruled GEEN SUB de crossover.

Klopt. Als je aangeeft dat je geen sub hebt, kan je de front speakers niet op SMALL zetten. Wel de center en rears. De lage tonen van deze kanalen worden dan naar je fronts gestuurd.

mvg,
Frank

blue-eyes

Mooiste is dat je bijv. voor film kijken SUB ON kan instellen en voor stereo/direct de optie SUB OFF kan gebruiken ;). En de receiver / pre amp zelf bepaald of de speaker dan large danwel small moeten zijn.

In mijn pre kan ik kiezen tussen stereo en stereo met sub. Mijn fronts staan op large. Ik weet niet of de pre dan in het geval van stereo met sub de sub laat werken vanaf 80 hz (mijn crossover) en dus de speakers op small zet. Het zou me stug lijken dat ze een double bass probleem creeren.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

EricB

Citaat van: Sullivan op augustus  1, 2004, 14:18:52

Zucht...dit soort dingen lees je te vaak in manuals van dit soort (high/mid-end) apparatuur. Ze zouden beter moeten weten. Ik vind formaat zelfs geen richtlijn in deze.

Ook bij stereo. Je geeft inmmers aan dat je fronts deze signalen niet kan weergeven.

Precies, bij DVD-A/SACD ben je afhankelijk van een goed bassmanagment van je DVD speler.

mvg,
Frank

Ok,

Het wordt me allemaal een beetje duidelijk,
Waarschijnlijk kun je dus het beste alles op small zetten. De SVS heeft natuurlijk een veel beter laagbereik (20-100 Hz +/- 3 Db) dan de B&W 704's

Dan kom ik toch nog met de volgende opmerking:
Als ik de 704's vanaf 80 hz laat weergeven (even in de handleiding gekeken, -6Db bij 30 Hz en weergave 40Hz - 25 khz +/- 3 Db) gaat dan de totale klankkleur van deze als spitzenklasse geteste speaker niet verloren?
Met andere woorden, klinkt hij dan nog zoals door Bowers & Wilkins bedoeld?
Of moeten we maar gewoon op ons eigen gehoor afgaan?

Eric

Marantz SR7400
Marantz DV6400
Front Bowers & Wilkins 704
Rear Bowers & Wilkins LM1 Center Bose VCS10 Sub SVS PB1-ISD (The real One!)

Scarp

Citaat van: Blue-Eyes op augustus  1, 2004, 14:35:44
Mooiste is dat je bijv. voor film kijken SUB ON kan instellen en voor stereo/direct de optie SUB OFF kan gebruiken ;). En de receiver / pre amp zelf bepaald of de speaker dan large danwel small moeten zijn.

In mijn pre kan ik kiezen tussen stereo en stereo met sub. Mijn fronts staan op large. Ik weet niet of de pre dan in het geval van stereo met sub de sub laat werken vanaf 80 hz (mijn crossover) en dus de speakers op small zet. Het zou me stug lijken dat ze een double bass probleem creeren.
Bij stereo + SUB met large fronts kan je de crossover van je subwoofer gebruiken en die instellen op het punt waar de speakers zo'n beetje ophouden. Op die manier heb je geen double bass.

blue-eyes

Dat gaat niet op...... De crossover op de sub staat helemaal open, dit omdat de PRE de crossover voor zijn rekening neemt. Als ik de crossover van de sub op 40 zet (realistisch tov mijn fronts) dan gaat het verhaal niet meer op voor mijn rearspeakers die op small staan met een crossover van 80 (ik kan kiezen uit 50 / 80 en 120). Bij film kijken zal er een gat ontstaan tussen de 40 en 80 hz..........

Jou oplossing werkt dan niet volgens mij.

Scarp

Je had het over "stereo + sub" en daar spelen geen rears mee neem ik aan? Bij alleen twee front kanalen op large en een subwoofer die de regionen speelt die je speakers laat liggen gaat dit wel.

De pre moet dus zorgen dat het stereo signaal als monokanaal naar je subwoofer wordt gestuurd en je subwoofer filtert via z'n low pass filter weer het signaal weg wat hij niet aankan en wat je fronts al doen.

Martin_M

@blue,

Volgens mij worden de fronts gewoon aangestuurd tot de x-over van de sub. Ik kan het me niet voorstellen dat de pre deze tonen dubbel zal aansturen.
Test anders even met stereo+sub en dan de subwoofer uitzetten/laten. Als je de laagste tonen mist gebeurt het dus zo.

Je kan natuurlijk ook even testen met e.o.a. testcd/dvd met losse testtonen of sweeps.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Als je de PRE de crossover laat regelen, zet je op de sub de crossover op maximum, hierdoor kan de crossover van de sub de crossover van de PRE niet in de weg zitten..........

Als ik de crossover van de sub op 40 instel zal het signaal wat van de PRE komt (alles onder de 80hz) niet volledig weergeven. Immers de sub begint pas op de 40hz! Dit is voor de fronts dan wel ideaal, maar niet voor de rears....

Martin_M

Ik voel een upgrade aankomen ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jaco

Mijn begrip is dat als een versterker het THX teken bevat, alles on der de 80 Hz naar de sub gaat en alles erboven naar de andere speakers. Ook de LFE waarschijnlijk. Bij Meridian is er nu een optie om de missende bas met THX weer terug in te zetten. Ik heb het echter nooit bewust gemist, dus wat ik er nu van geloven moet is me ook niet duidelijk.

De THX eisen zijn vrij strikt, en ik kan me prima voorstellen dat een hoofdspeaker niets onder de 80 Hz hoeft te doen, en de sub niets erboven omdat dat netjes verdeeld is..

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

blue-eyes

Citaat van: Martin_M op augustus  1, 2004, 19:38:09
Ik voel een upgrade aankomen ;D

Nope, ik heb er geen probleem mee! De fronts geven genoeg laag, hoeft nog geen sub bij ;)

patrick_vdb

Hi Jaco,

Citaat van: jaco op augustus  1, 2004, 19:57:49
Mijn begrip is dat als een versterker het THX teken bevat, alles on der de 80 Hz naar de sub gaat en alles erboven naar de andere speakers. Ook de LFE waarschijnlijk

Dat zou betekenen dat THX het laag uit de full-range kanalen en het LFE op 1 hoop gooit en daarmee eigenlijk het discrete karakter van het LFE-signaal verloochent? Vreemd, zeker het LFE-kanaal tov van het laag uit de andere kanalen en totaal andere headroom heeft?

Ik heb eens op de THX-website gekeken en ze melden eigenlijk weinig over de cross-over setting van 80Hz en de invloed daarvan op het LFE-kanaal...ze stellen alleen dat de cross-over bij de digitale formaten (DD) werkt op alle kanalen en impliceren daarmee idd ook het LFE zonder eigenlijk echt duidelijkheid te geven?

mvrg

Patrick

jaco

Ik heb het ergens gelezen, maar kan het zo niet terugvinden.
Als ik in de setup van mijn processor THX defaults kies, dan krijg ik:
Music LFE low pass filter: 80 Hz
5.1 LFE low pass filter: 80 Hz

De meridian (eigen) standaard/voorkeur is:
Music LFE low pass filter: off
5.1 LFE low pass filter: 120 Hz

Hiervoor hebben ze gekozen omdat op DVD-A er blijkbaar tot 120 Hz in het LFE kanaal kan zitten, en gezien de THX stadaard setting is de grens 80 Hz:

CiteerThere is a new option for LFE subwoofer in the music layout, customers expecting correct playback of
DVD-A material should select this option for their Music layout if they have a subwoofer.
There are new options to control LFE channel filtering on the input side of the processing. These will
default to 'Off' for music since DVD-A material has full range channels and '120Hz' for 5.1 since Dolby
specifies 120Hz maximum frequency for its LFE channel.
Layouts with four surrounds will be able to use the new THX Ultra II DSP modes. Correct playback
requires that customers input their "Rear speaker separation" in the distances tab of speakers.

En bij THX zoeken is niet de moeite waard, wat ze daar in de "technical Library" staat is een reclameverhaaltje wat voor niet ingewijden te snappen moet zijn..
Veel meer dan: Bass Management Electronic Crossover kan ik niet vinden.
Als je dan een interview leest van een site met iemand van THX blijft het zelfs nog vaag: Audioholics: Interview with John Dahl from THX On THX Select & Ultra2
Home Theater Builder heeft er ook 80 Hz staan: Home Theater Audio Systems

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

patrick_vdb

Hi Jaco,

Op de website van THX hoef je idd niet te zoeken naar wat meer informatievere artikellen, of ze moeten ergens staan waar wij niet aankomen?

Er wordt telkens gesproken over een cross-over setting van 80Hz, zoals THX idd adviseert. Ergens anders op de website van Audioholics wordt ook gesproken over een LFE/Subwoofer cutt-off op 80Hz, LFE wordt ook constant gekoppelt aan de sub-output etc. Bedoelen ze nu idd een LFE cut-off op 80Hz en gooien ze daarmee het LFE op een hoop met het laag uit de overige kanalen, of gooien ze zelf de termen LFE en bass constant door elkaar?

Feit blijft dat het LFE-kanaal tot 120Hz informatie kan bevatten. los van de overige kanalen en met een eigen headroom, een cut-off hierop en daarmee het kanaal beperken in de weergave lijkt mij een vreemde zaak.

Mvrg

Patrick

jaco

De THX normen zijn vrij strak geregeld. Als je dan een sub specificeerd van 20-80 Hz vlak en hij moet 116 dB halen of zo, dan lijkt het me niet eens raar om de informatie boven de 80 Hz dan maar op de andere speakers te zetten om de sub wat te ontlasten.

Maar je zou een test kunnen doen met een bron (PC wellicht) die je een sweep laat doen, en deze dan op de LFE input zetten. Ik zou het wellicht kunnen doen met een Sweep op het rechter kanaal, en die dan op de center/sub input zetten.
Voor mij zelf is het echter weinig interessant, want mijn woofers vallen bij 90Hz toch al af aan de bovenkant (inherent aan het gekozen principe bij BagEnd)

Jaco

GerritZ

Jacco,

Welke Meridian Processor heb jij eigenlijk ? De G68?

Want bij me eigen 568 kan ik alleen de cross ingeven van de Speakers.

Ik zat trouwens ook nog de handleiding van de Lexicon door te nemen en daar kun je ook een cross van de sub
ingeven, een citaat :
"When set to FULL, the MC-8 sends a full-range
audio output signal to this connector. Otherwise, the MC-8
activates a crossover point at the selected setting. Choose the
setting equal to the lowest setting of the other speakers."

Zoals ik het hierboven lees is dit alleen voor de hergerouteerde bass en staat dit los van LFE.

Gerrit

Scarp

Jaco heeft een 861 dacht ik :)

jaco

Ja ik heb een 861. Maar het principe is bij alle Meridian gelijk. Nu de v2.5 software voor de 568 uit is, is het daar ook gelijk aan de 861 en de G68. (wellicht alleen voor de 568.2)

Jaco

GerritZ

Citaat van: jaco op augustus  2, 2004, 12:12:38
Ja ik heb een 861. Maar het principe is bij alle Meridian gelijk. Nu de v2.5 software voor de 568 uit is, is het daar ook gelijk aan de 861 en de G68. (wellicht alleen voor de 568.2)

Jaco

Heb het ff nagekeken en het is inderdaad alleen vanaf de 568.2 !

Gerrit

Raf1

Mijne Heren,

Doordat er weer wat activiteit is, in deze topic, kwam ik natuurlijk effe kijken ;D
Nu heb ik niet zozeer iets toe te voegen aan de huidige punten van orde, maar meer een terloopse gedachte ::)

Bij het bepalen of er small of large ingesteld moet worden, is het misschien handig om exact dezelfde speaker als de fronts op het LFE kanaal aan te sluiten ::)
Ook al lijkt het in eerste instantie een sub yes ore no schakeling, het schakelen tussen small/large met sub op yes, zou exacter moeten laten horen wat het verschil is tussen de 2.
Dit mede gebaseerd op het gegeven dat identieke speakers een homogener geluidsbeeld geven.
Nadat je hebt vastgesteld wat het effect is, en je een keuze gemaakt hebt, koppel je de semi-sub los, en vervangt hem voor een echte ;D
Het ergste wat je kan gebeuren is dat je de intergratie van de semiu-sub mist ::)
Als dat het geval zou zijn.
Dat je eerst  sub yes/no moet instellen alvorens je small/large kunt bepalen, werkt voor een deel in het voordeel.
Het is juist lastig om met een sub te bepalen of en hoe je  gaat af-filteren.
Of ben ik door de hitte bevangen?

Groetjes,

Raf.