large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

hillie

Citaat van: Harry HT op februari 17, 2004, 11:13:34
Volgens welke normen werkt MCACC? (of is dat niet een systeem waarbij je een microfoon opstelt en de reciever alles verder instelt)

Inderdaad, de receiver is aangesloten aan een microfoon en de MCACC stelt alles zelf in. Pioneer hanteert een norm die is bepaald door AIR STUDIOS in de UK.

http://www.airstudios.com/

MvG,
Gerald.

hillie

Shorty,

Nope, ik kon met Sony niets regelen. Stand op Small of large loste niets op.

Gerald.

Shorty

CiteerNope, ik kon met Sony niets regelen. Stand op Small of large loste niets op.

Wat een stelletje sukkels  >:(

VrGr,

Bart J.

Shorty

Harry,

Let op: 5.1 is niet altijd 5.1 als er 5.1 op staat  ;D

Zo moet je je speakermenu voor DTS bijvoorbeeld weer anders instellen dan voor DD....... :P

VrGr,

Bart J.

hillie

Om er nog een schepje bovenop te doen ....

Voorheen had ik een Sony QS STR-DB825 receiver en een Sony QS 725 DVD-speler. Hierbij trad een soortgelijk probleem op met DTS en DD. Ook hier had ik niet voldoende bass. Nu bleek dat de decoder in de 725 de boosdoener was. De STR-DB825 heeft geen ingebouwde decoder. Daarop heb ik de receiver ingeruild voor de STR-DB930 die wel een goede DTS/DD decoder in de receiver had. Na het inruilen van de 725 voor de NS900 had ik te weinig bass voor SA-CD. Later heb ik de STR-DB1080 getest en deze klonk muziekaal slechter dan de STR-DB930.

Ik vond de QS lijn erg mooi, maar technisch is het een tegenvaller. Heb je al gezien dat de Sony ES lijn verkleurd in de zon? Dit was mij ook al opgevallen op de VAD beurs. Sony is niet goed bezig.

Gerald.

yamaha

Ik ben het helemaal met garmt eens.
Met een goed ingeregeld bass management en een (of in mijn geval 2) goede sub gaat ook de muziekweergave erop vooruit.
Ik heb 2 zelfbouw subs die recht doorlopen tot 30 hz met een -3 dB punt bij 9 hz. Ik gebruik bij films een kantelfrequentie van 60 hz en bij muziek 40 hz. e.e.a. alleen om bij films de hoofdluidsprekers meer te ontlasten. De levels en zo zijn dus ook gelijk.
En inderdaad neemgt de rust in het klankbeeld toe, zelfs stemmen zijn gewoon mooier, geweldige tips dus.

Had er anders nooit aan gedacht om de hoofdspeakers en mijn levensgrote center op small te zetten

chapeau
:)

yamaha

Voor Harry HT,

Mooi he ? die presets op de T-752.
Heb zelf een T-762, mijn presets lijken wat op die van jou.

Woon je toevallig in het oosten van het land ?
Wil je evt. wel helpen met inregelen/afstellen, altijd leuk, serieus hobbyen ;)

Susske

Ik heb een:

Pioneer VSX-D2011 Receiver zo één die met een microfoon de speakers en de ruimte opmeet (MCACC)
Als front speakers heb ik Tannoy Revolution R2 speakers, deze staan niet echt bekend om hun (diepe) laag weergave.
En als sub de Yamaha YST-SW800.

Het volgende: als mijn versterker de ruimte en de speakers automatich opmeet/afregeld worden de Tannoy Revolution R2 front speakers toch op Large ingesteld!
Doet mijn versterker het dus fout of niet?
Overgens het klinkt allemaal prima!

hillie

Susske,

Je speakers zijn toch large? Dus je receiver doet het prima. Ik vind dat als je grote speakers hebt dat een sub voor de ultra laag moet dienen en niet als bass speaker. Het ding heet notabene een subspeaker en geen bassspeaker. Ik luister liever in de stand large omdat bij large alles eerlijker klinkt zoals B&W het heeft bedoeld. De sub staat bij mij appart afgeregeld. De 2011 is een uitstekende digitale receiver waarbij je nog veel kunt instellen in de equalizer uitgaande na MCACC afregeling.

Gerald

Susske

Ok, dank voor de info, ik ga eens proberen wat bij te regelen met de equalizer. ;)

hillie

Susske,

Ik geef je een tip. Calibreer je speakers eerst via MCACC. Als je naar het equalizeroverzicht van je frontspeakers kijkt dan staan de meest rechtse schuifjes van de 5 schuifjes vaak onder de 0 db lijn. Zet deze rechtse schuifje naar de 0 db of net erboven, dan komt de bass helemaal terug. Laat de andere 4 schuifjes staan om de calibratie niet te veel te verstoren. Al ken ik de 2011 niet zo goed, bij de AX5 en AX10 werkt dit prima.

suc6,
Gerald.

Susske

Dank je wel, ik ga het proberen  ;)

VlisChris

Ook wel maf: als je in mijn sig kijk zie je wel spullen ik heb (4x Tannoy Mx2). Daarbij een simpele Pioneer subwoofer die ik bij een pak melk heb gekregen (toen ik het zaakje kocht was ik wel ernstig blij btw ;))
Wat wil nu: die Pioneer is dusdanig matig dat het laag van mijn Tannoys gewoon beter is dan dat van mijn subwoofer :o :o
Ofwel: ondanks hun maten heb ik op mijn center na al mijn speakers op large staan..... Klinkt gewoon beter dan alles afstellen zoals het hoort incl mijn speakers op small.......
Blijf me er soms over verbazen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

DrBoom

Citaat van: hillieMijn speaker configuratie is large, middle, en small; front B&W 603, surroung B&W 602 en rear B&W VM1

Wat is die Middle instelling dan wel ???
Is dat met een lagere crossover of zo, of hoe moet ik dat bekijken ?

AleSyS

Ik heb sinds woensdag een Dali AW-10 subwoofer.
Mijn set is als volgende:

Marantz SR6300 receiver
Tannoy Revolution R3 Front
Tannoy Revolution R2 Rear
Tannoy Revolution Rc center
Dali AW-10 sub

Nu staan op mijn receiver alle speakers op LARGE ingesteld. Nu valt me op dat in deze situatie erg weinig bas uit mijn sobwoofer komt. Nu staat in de manual van de Marantz dat als de speakers op SMALL gezet wordt alle frequenties vanaf 100Hz en daar beneden naar de subwoofer gaat.

reMC

Citaat van: AleSyS op mei 15, 2004, 13:22:51
Nu staan op mijn receiver alle speakers op LARGE ingesteld. Nu valt me op dat in deze situatie erg weinig bas uit mijn sobwoofer komt. Nu staat in de manual van de Marantz dat als de speakers op SMALL gezet wordt alle frequenties vanaf 100Hz en daar beneden naar de subwoofer gaat.

Het is logisch dat je dan weinig bass krijgt te horen. (ik weet niet hoe het frequentiebereik van de speakers is, maar toch).
Als ze op large staat gaan namelijk alle lage tonen naar de ('grote') speakers en niets (behalve het LFE signaal) naar de sub. Als je speakers die lage tonen niet kunnen weergeven hoor je ze ook niet ;)

Op small wordt de kantelfrequentie 100hz, dus alles daar onder gaat naar de sub. Die instelling moet je hebben voor meer laag. Misschien kan je ook nog wel de kantelfrequentie instellen op 40/60/80/100/120/150 hz of iets dergelijks..dan kan je dus zelf kiezen welke frequentie naar de sub gaat.

AleSyS

Citaat van: reMC op mei 15, 2004, 13:58:42

Het is logisch dat je dan weinig bass krijgt te horen. (ik weet niet hoe het frequentiebereik van de speakers is, maar toch).
Als ze op large staat gaan namelijk alle lage tonen naar de ('grote') speakers en niets (behalve het LFE signaal) naar de sub. Als je speakers die lage tonen niet kunnen weergeven hoor je ze ook niet ;)

Op small wordt de kantelfrequentie 100hz, dus alles daar onder gaat naar de sub. Die instelling moet je hebben voor meer laag. Misschien kan je ook nog wel de kantelfrequentie instellen op 40/60/80/100/120/150 hz of iets dergelijks..dan kan je dus zelf kiezen welke frequentie naar de sub gaat.

Dan hangt het dus van de DVD af die je speelt hoe je LFE kanaal wordt aangesproken. Ik heb namelijk getest met o.a. The Matrix Reloaded en Gladiator en er kwam vrij weinig uit mn woofertje als de speakers op LARGE staan.

Helaas heb ik met de SR6300 niet de mogelijkheid om de kantelfrequentie in te stellen

Spacebass

CiteerThe Matrix Reloaded en Gladiator en er kwam vrij weinig uit mn woofertje als de speakers op LARGE staan.
:o
Nou het zit er echt wel  O0
Lekker je subwoofer blijven gebruiken dus  ;)

Spaceknarf

Ik heb de hele thread met interesse gelezen, en nu vraag ik me af of het mogelijk is om de volgende conclusie te trekken:

Het heeft geen nut om vloerstaanders te kopen voor de betere bassweergave, want de bass wordt tóch naar de subwoofer(s) gestuurd.

Dit zou betekenen dat je:
1. geld kunt besparen door 'boekenplank'-speakers te kopen. De klank zal ongeveer hetzelfde zijn, want het formaat heeft vooral invloed op de lage tonen.
2. kwalitatief veel betere speakers kunt kopen omdat je al genoeg hebt aan boekenplankspeakers. Voor hetzelfde geld heb je dan een veel betere speaker (bv duurder merk).

Of sla ik de plank helemaal mis?

Spacebass

CiteerHet heeft geen nut om vloerstaanders te kopen voor de betere bassweergave, want de bass wordt tóch naar de subwoofer(s) gestuurd.
alleen als je je speakers op small hebt staan met bijpassende X-over freq. Kortom niet altijd dus.

Citeer
1. geld kunt besparen door 'boekenplank'-speakers te kopen. De klank zal ongeveer hetzelfde zijn, want het formaat heeft vooral invloed op de lage tonen.
Niet mee eens...alleen doen als je door omstandigheden verhinderd bent om het wel full-range te kunnen uitvoeren. Denk aan problemen met plaatsing (vanwege het formaat), akoestiek, kosten.
Citeer
2. kwalitatief veel betere speakers kunt kopen omdat je al genoeg hebt aan boekenplankspeakers. Voor hetzelfde geld heb je dan een veel betere speaker (bv duurder merk).
Ik ken boekenplankspeakers die duurder zijn dan mijn vloerstaanders   ;) Maar de strekking is voor de meeste mensen wel bruikbaar, ga geen heftige fronts kopen als je film belangrijker vind dan stereo en je consessies moet doen op de kwaliteit van de rears vanwege kosten/en/of plaatsing

Spaceknarf

Citaat van: Spacebass op mei 19, 2004, 13:19:02
Niet mee eens...alleen doen als je door omstandigheden verhinderd bent om het wel full-range te kunnen uitvoeren. Denk aan problemen met plaatsing (vanwege het formaat), akoestiek, kosten.
Aan het begin van het topic werd gesteld dat alle speakers op small ingesteld moeten worden. Waarom zou je dan fullrange speakers kopen? Aangezien ze niet 'echt' fullrange zijn: onder de 30Hz wordt praktisch niet gehaald. Boekenplankerspeakers komen misschien slechts tot 60Hz bij een fatsoenlijk volume (wilde schatting). Beide kan (en zal, want je stelt in op small) aangevuld worden door een subwoofer. In de ideale situatie maakt het niets uit of de sub aanvult tot 30 of tot 60Hz. En als het bassmanagement alles onder de 80Hz (afhankelijk van instelling natuurlijk) weghoudt van je speakers, wat heeft het dan voor zin om speakers te kopen die onder de 80Hz komen?

garmtz

Misschien wat meer leesvoer, waar veel zaken die hier besproken worden ook aan bod komen:

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1621

Arno P

Nou Garmtz...mooi artikel....m.i. verklaart en beantwoord het alles.....

oftwel...bij mij ook al lang small ;-)

jaco

Je kunt ook alles op small zetten met de crossover op 40 Hz...

Het gaat inderdaad om het idee van speakers ontlasten, met 1 speaker opstelproblemen qua laag i.p.v. 5 en zo zijn er nog wel meer zaken.

Je kunt er ook zuiver theoretisch naar kijken:
Full range is 20-20000 Hz. Als je speaker geen 20 Hz zonder afval haalt is het dus een speaker die op small moet. Dit is wel heel erg zwart wit, en als je speakers een behoorlijk laag fundament hebben zou het misschien ook kunnen schaden om een hele groot frequentie gedeelte af te splitsen. Elke crossover brengt in principe weer problemen, en hoe hoger hoe meer hoorbaar wellicht.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: jaco op mei 19, 2004, 18:41:35
Elke crossover brengt in principe weer problemen, en hoe hoger hoe meer hoorbaar wellicht.

Er wordt verondersteld dat laag vanaf 80Hz of elke verzwakte octaaf boven 80Hz lokaliseerbaar is idd. Om het dus nog gemakkelijker te maken kunnen we helaas niet zomaar stellen dat een hogere of lagere cross-over instelling wel/niet voor problemen op gebied van lokaliseerbaarheid gaat geven want dit is nog eens geheel afhankelijk van de slope welke door de DSP gebruikt wordt. Een 40Hz cross-over setting 2de order geeft bv -12db op 80Hz, -24dB op 160Hz, -36db op 320Hz en -48db op 640Hz, een 80Hz cross-over setting 4de order geeft 0db op 80Hz, -24db op 160Hz, -48db op 320Hz en -72db op 640Hz. Is de unit THX-gecertificeert dan kun je uitgaan van een 4de order linkwitz/riley slope, in alle andere gevallen is het toch even uitzoeken ;)

mvrg

Patrick