large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

JCL

Ah... Weer wat geleerd :)

Ik heb die van mij dus ook op large ingesteld, maar dat kan alleen in combinatie met de high-level aansluiting van mijn REL. Anders heb je een gat tussen waar de speakers stoppen en de sub begint.

Spacebass

Precies. De benodigde x-over slope verschilt gewoon per set en heel vaak kan je dat niet nauwkeurig genoeg instellen op je pre-pro.
Een simpele small+sub instelling, op frequentie X zegt helemaal niets over hoe de overlap in de praktijk uitpakt. Dat zal toch echt per set verschillen.

Maar als richtlijn blijft small+sub in de meeste situaties waarschijnlijk het beste.
Alhoewel..... iedereen moet gewoon doen waar die blij van wordt als het om dit soort dingen gaat ;D

x.studio

Ik heb niet heel de draad doorgeworsteld, dus wellicht dat het al genoemd is, maar ik heb m'n sub op dezelfde uitgang zitten als m'n fronts. Het large/small verhaal is hier dus niet van toepassing en op de sub regel ik wel wat hij mag meedoen of niet, bevalt me goed zo.
In m'n zomervakantie ga ik er eens goed voor zitten om hem behalve via de sub uitgang aan te sluiten en te vergelijken, het zaakje eens goed af te stellen met een analyser.
Is mijn huidige ogen in audiofiele opvattingen erg 'fout' of zijn er meer die het zo doen?
In mijn ogen (en oren) is de enige regel dat er geen regels zijn, als het werkt en bevalt is het goed.

nwolsink

Ik ben druk bezig mijn nieuwe Full HD 7.1 setup te finetunen en met de SR8002 heb ik ineens veel meer opties en dus ook wat vragen:

Dit zijn mijn speakers:
Fronts: Phonar P400 mk3 UK(Frequency range 24 - 29.000)
Center : Phonar Camparo 5P (Frequency range 36 - 29.000)
Rear's (4x): JBL satelliet speaker > zie plaatje onder, dat zijn ze ongeveer.
Sub: SVS PC Plus (medium formaat > 16Hz)

Kan ik nu voor de fronts beter LARGE of SMALL kiezen en is de crossover op 80Hz goed?
Met de fronts op LARGE staat de setting MIX aan, daar kan ik echter ook BOTH selecteren.

In het verleden had ik mijn fronts altijd op SMALL staan maar nadat ik de Auto setup had gedaan vd receiver viel me op dat deze de Fronts op LARGE zette
::Nothing to see here::

blue-eyes

Ik vind de mix tussen je fronts en rears nogal groot.

Voor de fronts is 80 hz zeker te hoog, maar voor je rears misschien wel te laag..... Dit soort speakertjes zie je vaker op 120hz afgesteld.
Je zou eens kunnen spelen met de fronts en center op LARGE, de rears op SMALL met een hogere x-over van 120hz.

Ik geloof niet dat je fronts en center de opgegeven specs trekken, 24 / 36 hz ? ? Op hoeveel dB?

Lastig met deze config te spelen.
Ik denk zelf dat als je de crossover op 80 instelt, de fronts te weinig doen, en de rears een gat laten vallen.

Maar testen..... als jij het lekker vind klinken, lekker zo laten! ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

nwolsink

Ik zit nu op een X-over van 120 en heb de fronts op LARGE staan, een hele verbetering!!
::Nothing to see here::

blue-eyes

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Mrwhoopie

IK heb als fronts b&w 604 maar als ik ze op LARGE zet heb ik bij sommige muziek dvd's met 5.1 geen sub geluid net zoals bij sommige games op de ps3,als ik ze op SMALL zet heb ik altijd sub.Is dit normaal?

Spacebass

Komt er bij 5.1 films wel geluid uit je sub?

Als je alles op small zet is het normaal dat het laag, vanaf de ingestelde frequentie, inderdaad naar de sub gestuurd wordt.

bmateijsen

Citaat van: Mrwhoopie op september  6, 2009, 14:17:55
IK heb als fronts b&w 604 maar als ik ze op LARGE zet heb ik bij sommige muziek dvd's met 5.1 geen sub geluid net zoals bij sommige games op de ps3,als ik ze op SMALL zet heb ik altijd sub.Is dit normaal?

Ja, dat is normaal.

Wanneer je een luidspreker op large zet, dan gaat de a/v receiver ervan uit dat deze een frequentiebereik tot 20 hrz aan kan.
Wanneer je een luidspreker op small zet, dan gaat de a/v receiver ervan uit dat deze in frequentiebereik beperkt is en dat het deel vanaf de x-over tot 20 hrz naar de subwoofer wordt geleid.

M.a.w. je speelt waarschijnlijk soms niet in DD5.1 of DTS 5.1, maar in Dolby 2.0, waardoor er een dolby pro-logic IIx Movie of Music decoder wordt gebruikt. Als dat gebeurt, dan gaat deze uit van je instellingen small/ large. Bij alles large, dan heb je geen sub.

Maar jouw luidsprekers moet je op small zetten, dus doe dat voor alle luidsprekers in je opstelling.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Overigens niet alle muziekdvd's hebben een 5.1 soundtrack, er zijn verschillende die in 5.0 zijn gemixt.

Groet,

Bjorn

Mrwhoopie

style

Hi,

I set to large (Classe SSP800 and 4 x BW Diamont) for stereo and for movie too.

To be correct the set in stereo will be at fullrange and with the films in small (or if posssble medium) = the Sub go work very well in action pieces....

but is too a personal taste! an the room, the speakers models.... a lot of possibility to say snall or large!!! :nowink:

groeten Style

high-q

Hey Guys,

Ik heb sinds gisteren mijn 5.0 set uitgebreid naar 5.1. De .1 is in mijn systeem is een SVS PB13 ultra geworden. Ik heb de sub aangesloten, crossover op 60hz in gesteld in de Marantz SR8002, sub ingemeten met een SPL meter op 80DB en alle overige speakers op small gezet. Voorheen draaide ik full range in 5.0 en had ik het idee dat ik geen sub nodig zou hebben .... BOY WAS I WRONG  :o

Niet alleen de sub geeft zo veel meer en diep laag dan mijn andere speakers samen geven, maar in combinatie met de speakers op stand small is het geheel een stuk samenhangender geworden. Veel meer lucht en openheid, het laag is nu dieper en strakker. Mijn surround bubble klinkt een stuk groter dan eerst. Ik heb ook het idee dat de SR8002 flink ontlast wordt en de TD12's veel beter aanstuurt dan voorheen.

Hoewel ik vrij grote fronts heb (vind ik), bevalt het me prima met de stand small!!  ;D

Grtz
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

garmtz

high-q

Citaat van: garmtz op juli 20, 2010, 12:00:26
Bekend verhaal...

Jazeker! Voordat ik de sub in huis had heb ik hier een boel gelezen over het instellen van de speakers ten opzichte van de subwoofer en het instellen en plaatsen van de subwoofer zelf. Meeste (opgevolgde) advies komt van jou, dus het zou vreemd zijn als het geen bekend verhaal zou zijn ... THANKS!!  ;D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

garmtz

Robiwan

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Denon AVR2105 met meetmicrofoon. Na de inregelsessie worden de fronts op large gezet, de center op small en de surrounds op large. De kantelfrequentie van het bassmanagement staat op 80 Hz. Moet ik echt afgaan op deze instellingen of is het toch beter om de surrounds ook op small te zetten?

Robin
Naim Supernait | Naim Hicap 2 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N | Naim I Supply |  Denon DP60L+Ortofon 2M red | Neat Motive SX2

high-q

Gewoon even proberen, je hoort vanzelf wel wat het verschil is :)

The CinemaLounge

hansvk

Citaat van: LPlover op september  4, 2010, 22:39:38
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Denon AVR2105 met meetmicrofoon. Na de inregelsessie worden de fronts op large gezet, de center op small en de surrounds op large. De kantelfrequentie van het bassmanagement staat op 80 Hz. Moet ik echt afgaan op deze instellingen of is het toch beter om de surrounds ook op small te zetten?

Robin
Bij mijn AVR3311 gaf de audyssey meting ook zoiets aan. Heb toen aan de hand van bekende artikel op hifi.nl over een sub afstellen toch alles op small gezet en de x-over van de fronts en center op 60 Hz. Sub is LFE aangesloten en pakt alles tot 120 Hz. Dit geeft bij mij een prima resultaat.
Denon AVR-3311 | Emotiva XPA-3 | KEF iQ50/iQ60c/iQ10 | BK XXLS 400 met Anti Mode | Logitech Squeezebox Touch | Eminent EM7080 | Panasonic TC-P55VT60 | Beyerdynamic DT-770

Robiwan

Citaat van: hansvk op september  9, 2010, 08:49:45
Bij mijn AVR3311 gaf de audyssey meting ook zoiets aan. Heb toen aan de hand van bekende artikel op hifi.nl over een sub afstellen toch alles op small gezet en de x-over van de fronts en center op 60 Hz. Sub is LFE aangesloten en pakt alles tot 120 Hz. Dit geeft bij mij een prima resultaat.

Ik heb nu de fronts op large staan en de center en surrounds op small. kantelfrequentie op 80 hz en subwoofer mode op normal. dit geeft in mijn oren het meest realistische klankbeeld met meer presence, drive en openheid van de dialogen.

Robin
Naim Supernait | Naim Hicap 2 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N | Naim I Supply |  Denon DP60L+Ortofon 2M red | Neat Motive SX2

Zefanja

Ik heb mijn fronts ook op large en surrounds en center ook op small. Kantelfrequentie ligt voor de center op 90 en de surrounds op 100hz en fronts op full band.
In mijn receiver (marantz SR7005) heb ik aangegeven dat er al alleen LFE naar de sub gaat en geen bas van de fronts.
Klinkt zo erg goed.

En volgens mij komt er nu ook geen LFE over de fronts dus belast ik ze ook niet te veel, maar dat weet ik dus niet zeker.
Kan het zijn dat er toch LFE over mijn fronts gaat of komt er alleen gewone bas over de fronts?
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

garmtz

Alleen LFE naar de sub betekent dat al het laag van de andere speakers naar de fronts gaat en alleen het LFE naar de sub, dus geen LFE naar de fronts.

Zefanja

Stel ik zet al mijn speakers op small, zet de crossover op 80 voor de fronts en voor de center en surrounds op 90 (deze hebben een hoger -3db punt).
Vervolgens zet ik de lfe playback range van de sub op 120, maar ik stel bij de sw mode in dat de sub alleen lfe speelt.
Mijn vraag nu is of ik dan wel iets heb aan de crossovers die ik heb ingesteld voor mijn speakers? Of worden die pas van toepassing wanneer ik de sw mode op lfe+main zet en mis ik nu een stuk bass vanaf het punt dat ik de crossovers heb ingesteld?
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Bios

Waarschijnlijk komt hier een onnozele vraag maar toch ...

Ik heb zelf voornemens om mijn kleine fronts die op stands staan (gaan tot 67hz) te vervangen voor staanders van dezelfde serie (gaan tot 44hz ).
Deze staanders hebben 2 ipv 1 woofer, en de woofers zijn 16cm ipv 10 cm.
Wat is nu de meerwaarde als ik deze alsnog op SMALL ga zetten. Ik bedoel dan merk ik toch niks van de meerwaarde dat de nieuwe speakers wat lager gaan ?
Of heeft het dan toch wel degelijk effect om deze upgrade uit te voeren ?

Ps gaat mij in hoofzaak puur om filmgebruik.