large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

jasjenl

Citaat van: THX-ultraII op oktober 17, 2008, 14:11:07
dikke kans dat de volgende vraag al is beantwoord in dit topic maar heb geen zin om 28 pagina door te gaan lezen  :P ::):

Ik heb staan: B&W 703s front, HTM-1 center en 705s surround. Als subwoofer de SvS PB12+ en de processor is de Marantz AV/MM8003 combi.

Indien ik alles op SMALL zet en de afkapfrequentie in de Marantz ingesteld op 60Hz, dan mis ik toch het gedeelte tussen de 60 en 80Hz, aangezien SMALL ervoor zorgt dat niet het volledige freq. bereik wordt weergegeven door mijn speakers? Of is het zo dat alles onder SMALL (80?) dan naar de Sub gaat? Als DAT het geval is zou de volgende stelling van mij kloppen:
Bij een 'boem' in een film wordt het LFE ('.1') signaal naar de subwoofer gestuurd EN alles onder de 80Hz wat alle andere speakers op dat moment aangeboden krijgen, dus een soort overbelasting ofzo  ??? :-\

Of sla ik met bovenstaand verhaal even volledig de plank mis

HELP  ;D
Ik snap niet helemaal wat je vraag is, maar hier is hoe het zit: als jij alle speakers op small zet en je stelt de crossover op je Marantz op 60 hz in, dan gaan alle frequenties onder de 60 hz van je L,R,C,LR en RR kanalen naar je sub en alle frequenties boven de 60 hz van die 5 kanalen gaan naar de desbetreffende afzonderlijke speakers. Het LFE kanaal gaat volledig naar de sub, dus in de instellingen die jij hebt krijgt je subwoofer het volledige LFE kanaal te verwerken plus de frequenties onder de 60 hz van de overige 5 kanalen. De crossover instelling heeft (normaal gesproken) geen invloed op wat er van het LFE kanaal naar je sub gaat, als je een sub hebt. Ik heb het bij mijn Marants SR7000 ook zo ingesteld, alleen heeft die een fixed crossover die veel te hoog staat (100hz), dus bij mij gaan er eigenlijk relatief hoge frequenties naar de sub (want ik heb ook alles op small staan).

Dat van die overbelasting begrijp ik niet helemaal, hoezo zou er overbelasting van aangeboden worden?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Marvin....

zeg Ultra, bedoel jij misschien dat je speakers tot aan de 80hz kunnen weergeven.
dat je dus met een x-over van 60hz een gat van 20hz creeerd? (te weten van 60 tot 80hz geen ondersteuning).

overigens staat hier alles op Large en op Source-Direct (Marantz sr8300),
enkel met de xbox360 wil ik het gebeuren soms wel eens op Small zetten.
maar met muziek vind ik dat echt pure zonde..
misschien dat de subwoofer van 15inch daar debet aan is, super muzikaal is die namelijk niet... 
maar dat hoeft niet, want met muziek staat dat lel uit...

(geluid bevat wat kraakjes door de geweldige opname apparatuur, de GSM)  :)

(Tannoy 15inch icm THX-intro Indiana Jones '08)

groet Marvin...

Richi

Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Marvin....

dank je....

(en inderdaad, DC rules) :)

nikeloog

Al mijn speakers heb ik ingesteld op small.
Receiver is ee Harman 145.
Luidsprekers zijn Front: Infinity Delta 40 (freq 38Hz-35kHz)
Center: Canton XL2 (freq 48-30.000Hz)
Surround-back Canton XL2 (freq 48-30.000Hz)
Subwoofer Canton AS 105 SC (freq 22-200Hz).

Nergens staat vermeld of de waarden gemeten zijn bij -3db. Weet iemand welke crossover-settings ik het beste kan gebruiken. In de Harman is het mogelijk om de x-over settings per speakerpaar in te stellen. Al vast bedankt voor de hulp

bmateijsen

Probeer het zelf eens uit ;). Maar ik zou gezien de luidsprekers alles op 80 hrz zetten.

Klunder

Citaat van: dazzdax op april 22, 2007, 20:52:17
Ik vrees dat voor echt groot geluid je vaak grote speakers nodig hebt. De maten van de footprint van de Dunlavy SC-V bedragen overigens 80x50 cm (de basisplank onder de speakers). De speakers zelf meten 40x70x200 cm. Ik moest zelf in het begin wennen aan de diepte van de speakers. Voordeel van de speakers: ik ben al voorzien van kisten voor als het zover is. Daar pas ik namelijk tweemaal in! Btw, zijn er meer Dunlavy-owners hier in dit forum? 

Chris
Beste Chris,

Ik ben bezig met Dunlavy Sc-V speakers. Ik zou graag in contact met jou willen komen om informatie/kennis en ervaring uit te wisselen, zeker van jou kant.
Je kan mij bellen op 070-5110988.

Wellicht hoor ik van jou,

Siert

kippekop

Nog even een vraagje: als ik al mijn speakers op large zet, wordt dan alleen het .1 signaal naar de subwoofer gestuurd? Dus als ik dan stereo zou draaien gaat er niks naar de subwoofer? Waarom ik dit vraag is het volgende: ik heb een tijdje met een kantelfrequentie van 80hz gedraaid, en miste af en toe wat. Nu heb ik geen subwoofer meer en de fronts, maar ook de center, klinken echt STUKKEN beter, dus ik wil deze voortaan op large draaien. Ik kan nog kijken of 40hz mooi is... maar ik houd gewoon van een wat vollere bas die in de 30 a 40hz zit van mijn speakers.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

kHad4FF1

Beste mensen,

Ben nieuw op dit forum maar ben vaak hier te vinden als ik zoek ben naar antwoorden mbt homecinema. Heb ontelbare keren onderwerpen gelezen over cross-over frequenties maar het blijft voor mij nog steeds een moeilijk verhaal. Dus hopelijk dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb de volgende setup:
Onkyo TX-SR674E
JBL E80's als fronts (frequency response (-3dB): 38Hz - 20kHz)
JBL EC35's als centre (frequency response (-3dB): 75Hz - 20kHz)
JBL E20's als sides (frequency response (-3dB): 68Hz - 20kHz)
Eltax Atomic A-8.2 sub (frequency range (-/+4 dB): 40 - 250Hz / crossover frequency 50 - 250Hz)

Bij de automatische setup van mijn Onkyo zet Audyssey alles op Full Band en de sub op 120Hz.
Nu kan ik de frequenties van mijn speakers instellen: Full Band, 40, 50, 60, 80, 100, 120, 150 en 200Hz.
LPFofLFE: 80, 100, 120, 150 of 200Hz

Nu las ik dat garmtz als stelregel bij specificatie van -3 dB met 1,5 kunt vermenigvuldigen voor een mooie
cross-over keuze. Geldt dit voor alle speakers of is dit alleen voor de speaker die laagste frequentie kan weergeven ?

Dus met andere woorden ik neem de E80's en doe 38 x 1,5 = 57Hz. Omdat ik dit niet kan kiezen voor mij sub pak ik
LFE 80 Hz als crossover en zet mijn speakers op:
Fronts 40 Hz, Centre 80 Hz, Surround 80 Hz?

Of doe ik alles x 1,5 en worden de instellingen:
Fronts = 38 x 1,5 = 57 --> 60Hz
Centre = 75 x 1,5 = 112,5 --> 120 Hz
Surround = 68 x 1,5 = 102 --> 100 Hz
LFE = 80 Hz

Heeft iemand hier een antwoord voor mij.
Alvast bedankt.
Onkyo TX-SR674E
JBL Northridge E80 (Fronts)
JBL Northridge EC35 (Centre)
JBL Northridge E20 (Sides) Eltax Atomic A-8.2 (Sub)

Tube-freak

Ik heb ook nog een vraagje over Small of Large.  Het principe ken ik wel.  Alleen ik kom met mijn huidige setup er niet helemaal goed uit.
Ik heb een Pathos CinemaX met ALLEEN analoge aansluitingen.  De decoding gaat via de processor in de bron.  Mijn subwoofer is een Velodyne DD-15.
Ik heb al de nodige tijd besteed om de sub helemaal perfect af te stellen in zowel high level als in LFE mode.  In High level mode gebruik ik de sub voor de platen speler.  Het spreekt vanzelf dat alles ANALOOG is aangesloten.

In dit geval is de bron een Samsung BDP-2500.  Nu ben ik daar al enige dagen mee aan het testen geweest en heb toch nog steeds wisselende resultaten met de processor.  Ik zal een kleine uiteenzetting doen van de mogelijkheden van de samsung BDP-2500.

Speakers kunnen op large, small of none.  Subwoofer kan ON bij zowel small als large speaker instellingen dus leek me de moeite waard om dingen te testen op gebied van speaker settings.  De LFE crossover is volgens het boekje:

[citaat]
Luidspreker op Groot(large):  Geeft een vol Geluid met volle bassen tot onder de 100hz
Luidspreker op klein(small) :   Als LFE ingeschakeld staat, dan zullen lage tonen van minder dan 100hz door de subwoofer klinken en niet door de luidsprekers.
[/citaat]

Leek me dus duidelijk genoeg.  

Nu heb ik al een aantal cd's en dvd's enzo getest.
Met CD  muziek klinkt de sub te hard als het LFE kanaal aan staat.  Het is verder wel een vet geluid maar het is net alsof de processor dus niet het verschil weet tussen LFE en subwoofer (dat scheelt namelijk 10db in theorie en puur op gehoor afgaand lijkt dat ook zo te zijn).  

Nu heb ik ook nog wat muziek dvd's beluisterd.  Nu heb ik ook nog een aantal muziek dvd's getest.   O.a.  Trijntje Oosterhuis (A thousand days) en Dido - Live at Brixton Academy. Nu heb ik deze dvd's dus getest Met diverse speaker instellingen.

Met name bij de Dido dvd zitten een aantal nummer met een behoorlijk laag en de instellingen speakers LARGE en LFE ON ging dat dus helemaal fout en dat terwijl  het met sommige films en muziek dvd's juist wel een goed resultaat gaf (Tijntje Oosterhuis klonk wel goed met dezelfde settings).  Met speakers op Small en LFE op ON klonk het gewoon absoluut perfect met Dido en bij Treintje Oosterhuis merkte ik nauwelijks verschil.  Nu nog met meer dvd's zitten testen en het lijkt alsof Speakers SMALL en LFE ON gemiddeld genomen het beste resultaat geeft.

Het komt er sowieso ook op neer dat als ik LFE gebruik in combinatie met speakers op SMALL dat de subwoofer dan anders reageert dan als ik LFE in combinatie met speakers op LARGE. Dit vind ik opo zich al vreemd want ik ga ervan uit dat de LFE crossover nog steeds 100hz is ongeacht de settings van de speakers.

Waar kan het aan liggen dat ik zo in de knoei zit met mijn small en large settings?
- de decoder?
- de opname?
- combinatie van beide (decoder en opname)?
- waarom klinkt bas met cd te hard (weet samsung het verschill tussen subwoofer en LFE niet?)
- heeft de BDP-2500 misschien toch stiekem 2 verschillende crossovers?

Suggesties of adviezen zijn welkom    

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Raymond187

wat heeft het voor zin om full range speakers te kopen asl je op de versterker zet dat ze small is?

Lucky.L

Citaat van: Raymond187 op februari  6, 2009, 17:02:00
wat heeft het voor zin om full range speakers te kopen asl je op de versterker zet dat ze small is?
Zowiezo zijn er maar weinig speakers die ECHT full range zijn!
Ik heb een paar jaar geleden ook zogenaamde full range speakers gehad [quadral aurum 9 en 5],maar ik vond het een behoorlijke verbetering als je de settings op small zette!

Michel
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

blue-eyes

Citaat van: Raymond187 op februari  6, 2009, 17:02:00

• Omdat wellicht de fabrikanten opgeven dat het full range is maar, in de praktijk de laatste Hz'en kwalitatief niet goed zijn?
  • Omdat je SUB de lage regionen kwalitatief veel beter kan handelen?
  • Potentie van de speaker?
  • Lucht geven aan je speaker door de lage tonen door een sub te doen?

Er zijn nog wel meer redenen!

Ik weet een stereo audioliefhebber die naast zijn JBL's K2 S9800 (waanzinnig!!!!) ook nog door 2 zware JBL TIK subs laat ondersteunen..... Ik heb ook foto's gezien van een stereo Wilson Grand Slamm systeem waar ook nog een 2-tal subs ter ondersteuning stonden. Echte full range speakers (er zijn niet veel speakers die meer full range zijn dan deze Wilson's) en toch nog sub ondersteuning.

Subs kunnen veelal meer en beter de lage tonen weergeven.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Raymond187

ok duidelijk.
ZOu het dan ook niet beter om "boekenkast" speakers te kopen ipv de zogenaamde full range speakers?
Aangezien de boekenkast speaker uit dezelfde serie speaker goedkoper is dan de FR speaker.
En daar meestal de mid en hoog hetzelfde zijn.

JCL

Citaat van: Raymond187 op februari  6, 2009, 19:04:35
ok duidelijk.
ZOu het dan ook niet beter om "boekenkast" speakers te kopen ipv de zogenaamde full range speakers?
Aangezien de boekenkast speaker uit dezelfde serie speaker goedkoper is dan de FR speaker.
En daar meestal de mid en hoog hetzelfde zijn.

Nee, dat lijkt me niet. Want waar de boekplank stopt en de sub begint zit dan nog wel een verschil in. Als je het echt goed zou dan zou je dan ook 5 subs moeten hebben. 1 voor elke speaker zodat je er een full-range setup van maakt. Dan ben je pas veel geld kwijt ;). Vaak is het wel zo dat een zuil uit de ene serie net zo duur is als een boekplank uit een duurdere serie. Op die manier kun je dus wel makkelijk een sigmentje hoger.

Raymond187

5 subjes ;D

5 * SVS PB13 Ultra  :wub:

Lusa

Op dit moment zit ik even met volgende 5.0 vraag.
Door de verkoop van mijn voormalige HT set even voorlopig tot dat we verhuist zijn mijn magnat Monitor 990 set weer even naar beneden gehaald.
Nu heb ik nu even voorlopig geen subwoofer alleen is mijn vraag hoe het dan zit met de crossover?

De boxen zijn aangesloten op een Denon 1909 alleen als ik deze de meting laat doen dan geeft hij aan dat de zuilen monitor 990 inderdaad large zijn maar de center  op 60hz zet en tot slot de surround boxen op 90hz. Nu is mijn vraag klopt deze waardes als je geen gebruik maakt van een subwoofer maar dus gebruik maakt van een 5.0 opstelling?
Of moet ik de center en de monitor 110 surround speakers die een laag kunnen bereiken van 45hz op large zetten? Hoe zit het dan met de LFE?

Het is even wennen zonder sub maar dit is voor tijdelijke aard en zodra we dit jaar hopenlijk een ander woning hebben kan ik weer op zoek naar de juiste en nieuwe set..

Marvin....

ik zou zelf de subwoofer in het menu iig uitzetten, -en alle speakers op large instellen.
wat er waarschijnlijk gebeurd met de speakers die op small staan is dat ze het laag onder de x-over richting frontspeakers gooien.
dit doen ze normaal richting een sub. maar die is er nu niet...

Lusa

Bedankt voor je reactie.

Dan zal ik ze even op large instellen.
Al is en blijft het een lastige klus om de Denon 1909 goed af te stellen..

Neon2000

Ik heb vandaag weer even zitten spelen met de settings, maar zijn er nu meer die het gevoelsmatig zonde vinden om full range speakers op small te zetten. Ik weet dat de sub meer aankan en het beter is om een rustiger geluidsveld te scheppen door het allemaal op small te zetten, maar het gevoel is er dat het zonde is.
Slaat natuurlijk nergens op, dat weet ik, maar toch..
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

blue-eyes

Je moet je eigen mindset uitschakelen dat FULL RANGE in 99.99% geen Full range is..........

Als een relatief goedkope speakers claimen -3dB 38 hz te hebben geloof ik dat niet.... En dan nog zou ik met die waarde indien het waar is een crossover van 50hz (minimaal) instellen.

We hechten teveel waarde aan full range....
Echte full range is niet te betalen ;D

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Neon2000

Citaat van: Blue-Eyes op maart  1, 2009, 09:38:26
Je moet je eigen mindset uitschakelen dat FULL RANGE in 99.99% geen Full range is..........

Ik weet het, maar het zit gewoon in ons bolletje. Ik heb ze wel op small staan,maar ben al een tijdje met de kantelfrequentie bezig. Ik merk soms enorm verschil tussen films en muziek onderling. Dat ligt dan niet aan mijn settings, maar aan de bron volgens mij. Soms klinkt het erg goed, soms mis ik bass en soms erger ik me aan een veel te grote hoeveelheid van bass. Zal ook wel aan mij liggen. Ben ook nooit tevreden. Mijn vrouw wordt er gestoord van.  ;D
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

blue-eyes

Dan heb ik nog een eye opener voor je.............

Er is erg weinig muziek dat tonen onder de 40Hz heeft. Een orgel is een instrument dat duidelijk onder de 40 Hz gaat, dus als je veel orgelmuziek hebt... ;)

Met reguliere populaire muziek is het eerder uitzondering dan regelmaat.

bmateijsen

Citaat van: Neon2000 op maart  1, 2009, 11:01:34
Ik weet het, maar het zit gewoon in ons bolletje. Ik heb ze wel op small staan,maar ben al een tijdje met de kantelfrequentie bezig. Ik merk soms enorm verschil tussen films en muziek onderling. Dat ligt dan niet aan mijn settings, maar aan de bron volgens mij. Soms klinkt het erg goed, soms mis ik bass en soms erger ik me aan een veel te grote hoeveelheid van bass. Zal ook wel aan mij liggen. Ben ook nooit tevreden. Mijn vrouw wordt er gestoord van.  ;D

Er zijn veel meer factoren waar je misschien geen rekening mee houdt, die wel te maken hebben met de weergave in jouw ruimte.
Laat anders eens een frequentiecurve meten in je ruimte dan kan je zien waar de pijnpunten zitten. Let wel, wanneer je dit weet, moet je natuurlijk ook wel je voordeel ermee doen ;).

Er zijn meerdere wegen naar rome en die plek is ook niet in 1 dag gebouwd ;).

Groet,

Bjorn

Spacebass

Citaat van: Blue-Eyes op maart  1, 2009, 11:21:46
Dan heb ik nog een eye opener voor je.............

Er is erg weinig muziek dat tonen onder de 40Hz heeft. Een orgel is een instrument dat duidelijk onder de 40 Hz gaat, dus als je veel orgelmuziek hebt... ;)

Met reguliere populaire muziek is het eerder uitzondering dan regelmaat.
Je hebt duidelijk een andere muziekcollectie dan ik...of je speakerspecs kloppen niet..of... ;D  ;)