large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Santtu Pikkarainen

Ik zal zeker eens kijken voor die CD en dB-meter. En ik zal de cross-over op de sub wel op de hoogste waarde zetten, dan kapt hij iig helemaal niks af.

In al mijn onnozelheid had ik het iig helemaal fout staan: speakers op large, sub-volume zo hard mogelijk en cross-over op 48Hz ofzo. Deze instellingen zullen velen van jullie aan het huilen maken ben ik bang.... Zoals ik al zei: het is nu veel beter! :)

Xander

jaco

Xander,
Maakt niets uit, je bent nu toch op de goede weg, en dat telt. Als je set goed afgesteld is, haal je ook meer uit je hardware, en dat geeft ook weer een goed gevoel.

Sub zo luid mogelijk is wel heel erg fout.. :o
Als je een wat krachtigere sub hebt leer je dat overigens wel af. Of alles trilt mee in je huis, of de buren worden boos.

Veel luister plezier.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Santtu Pikkarainen

Klopt helemaal: Mijn sub is niet echt een lullige, vind ik zelf dan. We zaten een Stephen King film (Needfull Things) te kijken met veel gepraat, dus op wat luider volume. Toen er een flink effect kwam leek het huis dus in te storten..... Echt alles trilde (en mijn zoontje lag boven te slapen.... :-[ )

Aldoende leert men heh :)
Gisteren LOTR was een heel stuk beter om te horen :D

VlisChris

Dat kan ik me ernstig goed voorstellen ;D. LOTR kijken met de sub vol open en zo hard mogelijk :o. Dat is toch VRIJ heftig ;D ;D ;D.
Maar dit is inderdaad een gigantisch stuk beter he ;). Beetje spelen met de instellingen, en dezelfde set klinkt onzettend veel beter :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Ed-S

Nu snap ik er niets meer van, ik heb de topic met aandacht zitten lezen en zie er hele waardevolle dingen in staan voor mij.
op het moment dat ik dacht van nu weet ik het komt er later weer een aanvulling die alles ondermijnt.
Mijn set bestaat uit 2 maal main Viva carat, center Viva carat en rears 2 maal Viva korrects en de versterker is een Onkyo tx-ds676

Ben momenteel aan het kijken naar een pearless xa 10 sub met slave en heb deze een aantal dagen in huis gehad, deze is aangeloten op de sub out (LFE).
Mijn versterker heeft een vaste crossover van 80Hz alleen weet ik niet precies wanneer deze wordt ingeschakeld, ik bedoel met sub yes (standaard anders doet hij het niet) of met speakers small en of dan alle speaker op small moeten staan of beide.

Nu heb ik gelezen dat als je een sub op LFE aansluit je deze op de maximale crossover dient in te stellen omdat dit een apart kanaal is maar als ik dit doe dan hoor ik duidelijk dat er heel veel overlap is met mijn andere speakers die momenteel nog op large staan en dit is met DD, DTS en het klinkt een stuk beter wanneer ik tocht de crossover van de sub op ongeveer 70/80 Hz zet wat tegen alle regels in is volgens de kenners, tevens wordt het kanaal ook aangestuurd met een gewone cd.

Stelling (Large of Small)
Het begint er op te lijken dat alles valt of staat met de chip die gebruikt worden in de versterker en de mogelijkheid tot het kunnen instellen van het bassmanagement, wat ik persoonlijk onterecht vindt omdat het LFE kanaal exclusief voor .1 dient te zijn en zeker niet aangestuurd mag worden in stereo modus (tenzijje hem via de speaker hebt aangesloten).
Mijn stelling is dan ook dat alle speaker op Large moeten blijven staan en de Sub alleen aangestuurd dient te worden wanneer dit ook daadwerkelijk gebruikt wordt het dient als aanvulling en niet als vervanging.
Het is dus mooi als de crossover op 80Hz ligt maar wat gebeurd er met die 80-120Hz wordt die door de sub en alle andere speakers weergeven wat een grote overlap geeft.

Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

RubenP

Je hebt de sub toch wel met een dB meter afgesteld?
Anders staat de sub misschien veel te hard en dan klopt de balans niet meer, die je weer probeerd te compenseren door de crossover te verstellen.

Citaat van: Digit op januari  4, 2004, 10:53:10
Stelling (Large of Small)
Het begint er op te lijken dat alles valt of staat met de chip die gebruikt worden in de versterker en de mogelijkheid tot het kunnen instellen van het bassmanagement, wat ik persoonlijk onterecht vindt omdat het LFE kanaal exclusief voor .1 dient te zijn en zeker niet aangestuurd mag worden in stereo modus (tenzijje hem via de speaker hebt aangesloten).
Mijn stelling is dan ook dat alle speaker op Large moeten blijven staan en de Sub alleen aangestuurd dient te worden wanneer dit ook daadwerkelijk gebruikt wordt het dient als aanvulling en niet als vervanging.
Het is dus mooi als de crossover op 80Hz ligt maar wat gebeurd er met die 80-120Hz wordt die door de sub en alle andere speakers weergeven wat een grote overlap geeft.
Ik ben het niet eens met je stelling  :)
Een goed bassmanagement moet gewoon doen waar het voor gemaakt is, namelijk de bas lager dan de cross-over (in de receiver) naar de sub sturen en alles er boven naar de speakers.
Alle LFE moet naar de sub worden gestuurd en niet naar de speakers.

Citeerwat gebeurd er met die 80-120Hz? wordt die door de sub en alle andere speakers weergeven
Als het LFE is moet het naar de sub, als het geen LFE is moet het naar de speakers. Er mag niets dubbel worden weergegeven.

Zover ik kan beoordelen doet mijn NAD het goed  ;D

Mijn stelling is dat slecht bassmanagenent verboden moet worden  ;)

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Ed-S

Ruben,

Misschien dat ik niet duidelijk alles verwoord hebt maar de strekking van mijn stelling is eigenlijk hetzelfde als jij zelf zeg  ;).
CiteerEen goed bassmanagement moet gewoon doen waar het voor gemaakt is, namelijk de bas lager dan de cross-over (in de receiver) naar de sub sturen en alles er boven naar de speakers.
Alle LFE moet naar de sub worden gestuurd en niet naar de speakers.
CiteerAls het LFE is moet het naar de sub, als het geen LFE is moet het naar de speakers. Er mag niets dubbel worden weergegeven.

wat ik bedoel is dat ik denk dat een goede processor en een juist basmanagement voldoende dient te zijn en de speakers dan op large kunnen blijven staan.

Mijn ervaring is dat met DD en DTS alles perfect wordt weergegeven maar indien ik dan later met dezelfde instellingen gewoon een cd afspeeld die geen apparte LFE informatie bezit de bas de overhand krijgt door inderdaad te veel volume van de sub als ik deze dan minimaal halveerd dan is alles weer prima.

eigen vind ik dit niet goed het zal wel aan mijn versterker of aan mijzelf liggen  :'(

Het gaat mij inziens om hetzelfde als inderdaad een slecht basmanagement en dat dit ook wordt veroorzaakt door misschien niet in voldoende mate kunnen instellen van de versterker.

Tussen al dit geweld van kenners ben ik maar een leek, en nee ik heb de sub niet afgesteld met een db meter, maar dat rechtvaardigd dat enorme verschil niet.

volgens wat jij aangeeft zal het dus zo zijn dat alles tussen de 6 en 120 Hz naar de sub wordt gestuurd en niet naar de speakers want deze range schijnt het LFE kanaal weer te geven, dus indien een sub woofer wordt aangesloten op het LFE kanaal dient de sub alleen weer te geven indien dit op de .1 track staat en niet te worden gegenereerd door crossovers of wat dan ook (het dient gewoon goed op de dvd te staan), en zeker dient de sub niet aagesproken te worden indien er een normale cd word afgespeeld, dan dienen de speakers de volle range weer te geven, waarom heb je anders die mooie grote (full range) speakers (tenzij wat ik al eerder heb aangegeven de sub is aangesloten via de speakers , de muziek manier).

Het mooiste zou zijn dat je per modus kunt aangeven subwoofwer yes of no, want eigenlijk voor dd of dts dient dit voldoende te zijn, als je nee zegt dan worden alle LFE over de speakers verdeeld en zeg je ja dan dient alles discreet volgens 5.1 te worden weergegeven. naar mijn menig dient de crossover alleen te worden gebruikt indien de sub op de speakers staan aangesloten en niet op het LFE kanaal.

Maar zoals ik al gezegt heb, ik ben maar een leek  ;D.

Mvgr.
Digit.
Optoma HD800X | PS3

patrick_vdb

Hi Digit,

Zolang je de sub niet afgesteld hebt met een dB-meter kun je geen juiste conclusies trekken over het bass-management en wanneer een sub nu wel of niet juist integreert met de rest van de speakers. Een te nadrukkelijke aanwezigheid van de sub en het cross-over gebied wanneer 2.0 content gedraait wordt duidt op een slechte afstelling waarin het frequentieverloop niet vlak maar idd een boost krijgt op moment dat het laag in de speaker afvalt en de sub dit overneemt.

Speakers kun je het beste als large selecteren als zowel de speaker alsook de versterking het aankan ;)

Mvrgr

Patrick

Ed-S

Hallo Patrick,

bedankt voor de reactie, naar blijkt dien ik toch eerst met een db meter de sub af te regelen, en nog eens goed naar de crossover te kijken.
Ik ga dus eerst zo'n ding op de kop tikken.

Groet,
Digit
Optoma HD800X | PS3

garmtz

Digit, het hele idee van een subwoofer is dat deze begint waar de hoofdspeakers ophouden, want bijna geen enkele speaker is full-range. Het is een lapmiddel, omdat niet alle speakers tot 20 Hz onverzwakt weer kunnen geven.

Kerstmanno

kleine offtopic: Garmt, er is iets anders aan je... ik kan er mn vinger niet opleggen... Wat is het? Andere bril? Kleurlenzen? Nieuw kapsel misschien? Hmmm... ;)

patrick_vdb

Citaat van: Menno op januari  5, 2004, 22:05:47
kleine offtopic: Garmt, er is iets anders aan je... ik kan er mn vinger niet opleggen... Wat is het? Andere bril? Kleurlenzen? Nieuw kapsel misschien? Hmmm... ;)

Verhips ik zie het nu pas, onze smiley is weg, dit lijkt meer op Dr. Garmt, ook wel toepasselijk ;D

Mvrgr

Patrick

Spacebass

Nee joh...het is Dr. Glory  ;D

rdm

Hallo allemaal

Ik heb even op mijn vrije zaterdagmorgen de hele disscusie gelezen, small of large.
Heel veel meningen, met allemaal dezelfde insteek. Maar ook veel verschillen, uitteraard komt dat ook door de zovele verschillende speakers en ruimtes waar dat in weergegeven wordt.

Ik kan me voorstellen dat mensen beginnen te twijfelen, waaronder ikzelf en begin dan ook maar te testen....maar kom er niet helemaal uit. Ik zie geschreven hier dat als je alles op large hebt staan dat je niets uit de sub hoort, bij mij wel. Als ik alles op small zet is de inpakt van de bass minder en lijkt er meer detail. Maar alles met de nadruk op lijkt, want je luistert eigenlijk dan naar twee dingen te gelijk. Je wil goed naar de bass en detail te gelijk luisteren maar door meer te herhalen zal je best tot een goed besluit komen. Maar je zoekt ook eigenlijk naar bevesteging.......klinkt het op small nu mooier of op large.

Misschien leuk als iemand van jullie is met mijn samen daar naar luistert, immers twee weten er meer als een. En dan nog eens alle settingen doorlopen in mijn systeem want ik kan volgens mij alleen maar mijn sub van 50 to 120 hertz afregelen. Misschien zie ik geheel iets over het hoofd.

Hier een link naar mijn front en rearspeakers, zoals je ziet bij +3b 40 hertz
http://www.kef.com/history/1990_2/Rdmthree.htm

Mijn sub kef 40b heeft een frequentie gebied van 35-150

Als iemand intresse heeft hoor ik het wel, alvast bedankt en een fijn weekend allen.

Groeten Wilco

Rob_Dingen

Hoi Wilco

Ik heb de discussie nog niet gelezen dacht zal eens kijken wat er op de laatste pagina staat.
Je hoeft echt niet zo onzeker te zijn om iemand te laten bevestigen wat je zelf hoort.
Ga er van uit dat iedereen gelijk heeft en iedereen alles fout en de waarheid zal dan weer ergens in het midden liggen.
In de ene ruimte is het mischien mooier om de speakers op fulrange te zetten en in de andere ruimte op small dan komt natuurlijk ook nog de verschillen van de sub's en speakers bij.
Het mooie is dat je alles al hebt staan en je kunt het zelf uittesten wat voor jou het mooiste klinkt laat dat is een week staan en ga dan weer terug dan zul je waarschijnlijk makelijker een beslissing kunnen nemen wat in jou situatie het beste is.

Rob

jaco

Wilco,
De misvatting is vaak: De speaker is een vloerstaander, dus groot, dus large.
Of de speaker op large of small wordt gezet zou je zuiver theoretich kunnen bepalen of je speakers 20 Hz vlak halen.  Maar dat is niet de gehele waarheid.

Met muziek maakt het ook minder uit, je Kef speakers zullen wel -3db bij 40 Hz zijn. Erg veel onder die frequentie zit er ook niet in de meeste muziek. Dus als je dan je speakers op large zet zullen ze goed klinken.

Voor HT is het wat anders, daar zitten dikwijls erg lage frequenties in op alle kanalen. De meeste luidsprekers kunnen daar wat minder goed mee omgaan op hoge luidsterkte, en dan zal het gebruik op small ervoor zorgen dat de laagste frequenties naar de subwoofer gaan. Dit zorgt voor minder belasting, en vaak vervorming van laag/mid.

Er zijn in deze thread een aantal mensen die hun speakers op large beter vinden klinken. Dat zijn dan ook wel de mensen met de echte grote speakers zoals B&W 802. Ook zijn er mensen met speakers die in mijn ogen wel voor Full door kunnen gaan die ze op small gebruiken omdat dat bij hun beter klinkt.

Mijn speakers (Kef 203) zijn -3db op ongeveer 45 Hz. Als ik naar DVD-A muziek luister dan mist er gewoon iets als ik alleen de speakers gebruik. Met subwoofer erbij komt er gewoon extra fundament onder de muziek. Dus in mijn situatie zou ik wel gek zijn op large te draaien.

Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met uit te maken wat nu beter is.
Houd ook in de gaten dat meer bas niet altijd beter is. Je gehoor is niet lineair bij lage frequenties. Je kunt het testen met een sweep die naar beneden loopt en een DB meter (hoewel de bekende radio shack dB meter ook niet lineair is op lage frequenties..)

Als je bass management goed functioneert, zou je met al je speakers op large, en een 2 kanaals bron geen signaal uit de subwoofer mogen komen. Soms is er een setting om de bas zowel naar de speakers als naar de sub te laten lopen. Als je die hebt moet je die uitzetten.

Jaco

9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

rdm

Hoi Jaco

In mijn geval heb ik bij stereo de sub uit staan in het menu van de Onkyo 989. Dit gewoon weg omdat ik dan teveel bass krijg, kan natuurlijk ook eens proberen om ze op small te zetten en dan met de sub aan. Mijn speakers staan allemaal op large en als ik dvd (5.1)afspeel heb ik bass uit de subwoofer die op de subwooferkanaal is aangeloten.

Als ik ze op small zet in de 5.1 opstelling lijkt het juist of ik minder inpack heb vanuit de sub terwijl dat dan strakker zou moeten zijn......misschien dat ik de de frequentie hoger moet zetten op mijn sub. Die staat nu op 80, en die kan tot 120...morgen allemaal eens uitproberen.

Hallo Rob

Het is inderdaad een goed idee eens een week op small te draaien en dan weer terug naar large....miscchien dan een beter vergelijk. Ik heb wel een menig van wat ik denk dat mooier is, maar als iemand die er dan echt verstand van heeft bevestigd dat je goed zit, zo ook met je afstellingen is dat heel mooi.
Misschien kan het ook net weer even beter als de afstellingen nog beter ingesteld kunnen worden, ,die ik over het hoofd zie.

Groeten Wilco

jaco

Citaat van: rdm op januari 11, 2004, 00:16:54
Als ik ze op small zet in de 5.1 opstelling lijkt het juist of ik minder inpack heb vanuit de sub terwijl dat dan strakker zou moeten zijn......misschien dat ik de de frequentie hoger moet zetten op mijn sub. Die staat nu op 80, en die kan tot 120...morgen allemaal eens uitproberen.
Heb je al eens geprobeerd de fase van de sub om te draaien ?
Misschien staat die wel verkeerd, en dan werkt het tegen elkaar in, krijg je zeker minder impact.

Jaco

rdm

Hoi Jaco

Je bedoelt de stekker.....als dat zo is moet je toch bij beiden (small&large) geen inpackt hebben....of hebben we het nu geheel ergens anders over.

Wilco

patrick_vdb

Hi Wilco,

Jaco bedoelt niet de netsteker maar de phase-knop (180 of 0 graden) welke op de sub zit (bij de overige controls).

Mvrgr

patrick

rdm

Hoi Patrick,

Deze knop zit er bij mij niet op. ik heb alleen een knop voor de volume en de frequentie

Meer kan ik er niet van maken,

Groeten Wilco

patrick_vdb

Hi Wilco,

Vreemd, een fase-schakelaar is haast net zo common als een volume-knop en cross-over instelling op een sub ???

Mvrgr

Patrick

rdm

Zijn we weer, hoi patrick,

Deze sub is al zeven jaar oud en stond eigenlijk al op het punt om te vervangen worden door zijn opvolger. Misschien hadden ze dat nog niet standaard er op zitten, wel weet ik dat die misschien al oud is maar wel heel goed is.

Het is de kef 40b. Deze heeft twee speakers in de kast hangen,  
2x200mm (8 in.) bextrene-Coned.....35Hz-150hz.....maxium output 111 db

Starred

Volgens Cyrus is het het best om alle speakers op LARGE te zetten:
CiteerBass management has always been a point of discussion of its relative merits. While it enables smaller speakers to be used in conjunction with a subwoofer, it does have certain compromises. Every time a speaker is switched to small, the relative levels in the DSP core have to be lowered in order to allow the extra signal addition to take place without hitting the maximum level i.e. 0dBFS. In a system with all speakers set to small you can expect around 15dB drop. Each 6dB loses 1bit of resolution in the digital domain. Dolby Digital is about 20bit resolution, all be it a vast simplification, so a loss of 2 bits is not overtly critical. DTS however is more like a 24bit system, and therefore any losses here are less desirable.

This is not the whole story. At the point of conversion from digital to anlogue the lowering of the signal in the DSP means that the noise floor and any other non signal artefacs will effectively be raised by the same amount. This may be quite intrusive, especially with power amplifiers with high gain. Here at Cyrus we wanted to minimise any compromises to the audio signal path, and so did not want to include heavy bass management. However Dolby insist on including it, and therefore we had little choice. DTS though understood our purist stance and approved the use of their format without bass management.

The AV8 is partly based on the AV5 which also had no bass management in DTS. At the time of design there were very few high quality small speaker satellite systems. We have had very few issues with bass management in this way with the AV5, and it is only recently with the release of more mid end speaker packages which have low end responses where there may be issues. We normally recommend that wherever possible all speakers should be set to large, even modest size bookshelf speakers going down to ~45Hz as we believe this gives the cleanest signal path.

We do not intend to add bass management on the AV8 in future. However, as technology
improves, and DAC specifications become closer to ideal, we may reconsider this situation for future products. In the last few months DACs with 120dB dynamic range have finally started to appear, all be it A weighted (which could be argued a bit of a cheat in measurement terms). An increase of 15dB here is less of an issue. In order to be clear, it is not possible to fit these new components into the AV8. It would have to be a new product

Spacebass

Ook hier weer die haast onzichtbare link tussen de effect van een DSP en het luisteren naar stereo weergave en trifield/logic7. Niet dat ik elk geschreven stukje meteen als waarheid beschouw, maar deze is toch technisch onderbouwd.

Ze geven wel duidelijk aan dat ze liever informatie onder de 45 Hz verliezen dan in de detaillering in de overige gebieden.

Een beetje een keuze tussen twee kwaden zou ik zeggen.
Blijft ook nu weer een kwestie van smaak en voorkeur dus.