large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

reMC

er komt wel geluid uit mijn subwoofer...maar alleen minder met de fronts op large...logisch toch?

reMC

waarom veranderd het geluid dat naar mijn subwoofer gaat nou niet als ik naar PCM geluid luister en de frontspeaker van small naar large zet??

Arno P

Voor mij is het simpel...Jaco's eerste post....sluit ik mij kwa mening en technische argumentatie volledig bij aan.

In het begin dacht ik dat alles zoveel mogelijk op large beter zou zijn, totdat ik getriggerd werd door de THX benadering en het verhaal hier achter. Mijn fronts halen netjes tot 28Hz (-3dB), de centre gaat tot 45Hz en de surrounds hetzelfde...

Ik heb het gewoon uitgeprobeerd...alles small en alle laag gemanaged naar de sub...en vervolgens alles large en de sub alleen het lfe signaal....

Dan wordt het in 1 klap duidelijk...kompakte bas, zuiver en een goed surround geluidsbeeld als je alles op small houdt.

Je moet inderdaad ver weg blijven van de frekwentiegrens van je LS aangezien in het overgangs gebied een hoop ellende wordt veroorzaakt, zeker als hier ook nog eens hard wordt aangestuurd.

Dus: alles small, Fk 80Hz en netjes calibreren

reMC

ja misschien wel...

maar ik heb het nog 2 keer uitvoerig geprobeerd. Met dvd reageert hij prima op de small/large instellingen en op de crossoverfrequenties...maar met muziek reageert hij alleen op de crossover en niet op de large/small...klopt dit nou?

patrick_vdb

Hi reMC,

Misschien dat je een nieuwe topic wilt starten mbt de vragen welke je hebt? Deze topic was eigenlijk bedoelt voor een discussie omtrent de keuze large en small en alle facetten die daarmee samenhangen ;)

Mvrgr

Patrick

ps. Niet vervelend bedoelt hoor maar in een eigen topic kunnen we wellicht beter en dieper op je vragen ingaan ;)

reMC

het probleem is opgelost...bedankt anyway,..delete deze posts maar.. :)

Bart_M

Echt niet. ;D
Wat heb je gedaan?

Grtn,
Bart

reMC

niets bijzonders...gewoon even jullie opmerkingen bij elkaar gegooid en gekeken wat er klopte :P

Nou..In DTS en DD is er inderdaad GEEN signaal naar de subwoofer indien het op Large staat. In mijn geval laat ik gewoon de crossover lekker op 150 staan...de midden en achter luidpsreker dus op small...de fronts halen ook wel een aardig frequentiebereik dus die kunnen best zelf die bass regelen! (niet zo diep als een woofer maar voorlopig genoeg) Kortom: Front op large, de rest small, en crossover voor de small op 150!

MAAR..2 kanaals muziek zal ik de fronts weer op small moeten zetten en dan de crossover op 60 ofzo....WAAROM REAGEERT (MIJN) RECEIVER BIJ PCM-GELUID NIET OP HET VERSCHIL TUSSEN SMALL EN LARGE??

mradem

Ik zelf gebruik op het moment de Q3 speakers als fronts.
Q9c als center en KHT2005 eitjes als rears. Als sub-woofer heb ik een Rel Quake 2. Alles staat op small en de subwoofer is aangelsoten via het LFE kanaal en via de high level kabel.

Ik verander enkelt nu van fronts. De Q3 worden vervangen door de Q7. Voor de rest blijft het hetzelfde. Is het nu wijzer de fonts op large te gaan zetten? of blijft het een kwestie van uitproberen.

En is mijn aansluting van sub goed. Zowel via het LFE kanaal als de high level ingang?

blue-eyes

Citaat van: mradem op oktober  9, 2003, 12:14:27
............ of blijft het een kwestie van uitproberen.

Je geeft zelf het antwoord ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

reMC

Maar de vraag blijft nog steeds...:  ;)

Citaat van: reMC op oktober  9, 2003, 10:59:14
WAAROM REAGEERT (MIJN) RECEIVER BIJ PCM-GELUID NIET OP HET VERSCHIL TUSSEN SMALL EN LARGE??

MarcoV

niets bijzonders...gewoon even jullie opmerkingen bij elkaar gegooid en gekeken wat er klopte  :P

Nou..In DTS en DD is er inderdaad GEEN signaal naar de subwoofer indien het op Large staat. In mijn geval laat ik gewoon de crossover lekker op 150 staan...de midden en achter luidpsreker dus op small...de  fronts halen ook wel een aardig frequentiebereik dus die kunnen best zelf die bass regelen! (niet zo diep als een woofer maar voorlopig genoeg) Kortom: Front op large, de rest small, en crossover voor de small op 150!

volgens mij klopt hier iets niet hoor...Je sub moet hier juist wel een signaal krijgen (nl LFE). Misschien toch even een apart topic openen?

Marco

Lone Ranger

Kan iemand mij uitleggen waarom de THX norm voorschrijft,dat je de speakers op small moet zetten.
Sommige THX sets hebben in ieder geval zuilen als frontspeakers.
Dan zou je deze op large kunnen zetten.

Nu heb ik zelf een THX-Ultra 7.1 set met 2 subs en zet het automatisch op small.Waarom???Omdat de THX norm het voorschrijft?

Volgens mij zou het ook kunnen,dat je in sommige gevallen grote zuilen op small zet.Dan hebben ze het in het laag wat rustiger.
Moet je natuurlijk wel een goede sub hebben.

Leg het mij eens uit.
Behandel me eens als een dom blondje. ;D

Gr.Fred.

blue-eyes

Citaat van: Lone Ranger op oktober  9, 2003, 19:08:49

Behandel me eens als een dom blondje. ;D

Gr.Fred.

Oeps benieuwd wie hierop gaat reageren..... ;D ;D Die vraag had ik niet zo gesteld.

SB?

Maar goed. Zet je processor automatisch je speakers op small? Of alleen als je de MODE THX2 kiest?

In dat geval zal het een richtlijn zijn.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Lone Ranger

Citaat van: blue-eyes op oktober  9, 2003, 19:13:09

Maar goed. Zet je processor automatisch je speakers op small? Of alleen als je de MODE THX2 kiest?

Als ik THX selecteer,gaat alles automatisch op small.

Gr.Fred.

Arno P

En dat hoort toch ook zo bij THX?

Lone Ranger

Citaat van: Arno P op oktober  9, 2003, 22:24:05
En dat hoort toch ook zo bij THX?

Ja,dat weet ik wel,maar ik vraag me alleen af,waarom THX dat zo heeft gedaan.

Nu ben ik niet zo blond ;D ,maar wil wel graag jullie reactie daarop horen.
Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Gr.Fred.

Arno P

Het is gewoon gedaan om elke speaker datgene te laten doen waarvoor hij gemaakt is...sub:laag...de rest surround plaatje perfect krijgen zonder tevens basgeboem erbij te hoeven doen

reMC

Citaat van: MarcoV op oktober  9, 2003, 17:34:34
niets bijzonders...gewoon even jullie opmerkingen bij elkaar gegooid en gekeken wat er klopte  :P

Nou..In DTS en DD is er inderdaad GEEN signaal naar de subwoofer indien het op Large staat. In mijn geval laat ik gewoon de crossover lekker op 150 staan...de midden en achter luidpsreker dus op small...de  fronts halen ook wel een aardig frequentiebereik dus die kunnen best zelf die bass regelen! (niet zo diep als een woofer maar voorlopig genoeg) Kortom: Front op large, de rest small, en crossover voor de small op 150!

volgens mij klopt hier iets niet hoor...Je sub moet hier juist wel een signaal krijgen (nl LFE). Misschien toch even een apart topic openen?

Marco

klopt het wél dat het LFE signaal naar de woofer minder wordt, met de fronts op large tov de fronts op small?

MarcoV

Citaat van: reMC op oktober 12, 2003, 17:52:58
Citaat van: MarcoV op oktober  9, 2003, 17:34:34
niets bijzonders...gewoon even jullie opmerkingen bij elkaar gegooid en gekeken wat er klopte :P

Nou..In DTS en DD is er inderdaad GEEN signaal naar de subwoofer indien het op Large staat. In mijn geval laat ik gewoon de crossover lekker op 150 staan...de midden en achter luidpsreker dus op small...de fronts halen ook wel een aardig frequentiebereik dus die kunnen best zelf die bass regelen! (niet zo diep als een woofer maar voorlopig genoeg) Kortom: Front op large, de rest small, en crossover voor de small op 150!

Marco

klopt het wél dat het LFE signaal naar de woofer minder wordt, met de fronts op large tov de fronts op small?

Nee, zo lang je een subwoofer hebt geselecteerd in de setup van je processor (cq. receiver) klopt dat volgens mij niet.

Marco

reMC

waarom niet? is het niet logisch dat er meer signaal naar je fronts gaat als je 'large-speakers' hebt??

hillie

Moet je geen onderscheidt maken tussen een sub signaal (LFE ofwel onder 40 Hz) en het bass signaal (lage tonen tussen 40 en 120 Hz)? De getallen zullen wel niet helemaal kloppen want die kunnen variëren. Het sub signaal (LFE) gaat altijd naar de subwoofer en wordt niet geroute naar speakers (ongeacht large of small). De bass wordt geroute naar de subwoofer of speakers aan de hand van de standen "small" en "large" , toch? Corrigeer me als ik het fout heb.

Het LFE signaal is vaak kleine porties t.o.v. bass. De geluidsdrager moet wel LFE signaal in zich hebben. SACD doet weinig met LFE en DTS veel meer.

patrick_vdb

Hi,

Het LFE-kanaal is net zo'n discreet kanaal als de overige en bevat informatie tot 120Hz. Dit signaal zal idd altijd naar de LFE-output gestuurd worden.

De overige kanalen zijn gewoon full-range en dus niet gelimiteerd tot 40Hz ;)

Mvrgr

Patrick

Robert

Citaat van: patrick_vdb op oktober 13, 2003, 13:02:24Het LFE-kanaal is net zo'n discreet kanaal als de overige en bevat informatie tot 120Hz. Dit signaal zal idd altijd naar de LFE-output gestuurd worden.

Om het verhaal compleet te maken ;D

Zonder subwoofer gaat LFE naar de speakers die op LARGE staan.

MvrGr.
Robert