Calibratie ervaringen met een Philips 37PFL9604

Gestart door mar884, oktober 28, 2009, 08:37:33

Vorige topic - Volgende topic

mar884

Hoi allemaal,

Zijn er al mensen die een calibratie hebben laten uitvoeren op een Philips 37PFL9604?

Ik ben er benieuwd naar de resultaten. Zit momenteel erg te twijfelen of het de moeite waard is.

Alvast hartelijk dank,

Marcel

J.A.F._Doorhof

Zeer de moeite waard.
Heb er al een paar gedaan van die serie.
Philips is door de jaren heen niet goed uit de doos maar zeer goed na de calibratie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

jasjenl

Frank, ik weet dat je slecht bent in typenummers, maar weet je toevallig of je al eens een philips uit de 9704 reeks hebt gedaan? Dit is het nieuwe Philips model dat Localdimming LED backlights heeft. Ik weet dat je altijd nogal lovend bent over de Samsungs met LED backlights, maar de huidige Samsung LED tv's zijn niet meer localdimming en die Philips juist wel. Komt zo'n Philips na calibratie in de buurt van de Samsung tv's of blijft Samsung wat jou betreft toch beter?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

De Samsung is wat dynamischer als de Philips, maar de local led displays zijn wel weer een flinke stap voorwaarts voor Philips.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Wat versta je precies onder 'dynamischer'?
Ik heb nu, zoals je wellicht nog kan herinneren, een Samsung LED tv (dit jaar door jou gecalibreerd), maar die is niet localdimming. Wat mij toch blijft storen aan deze tv is het matige blacklevel en de matige kijkhoek. Dat blacklevel zou met een localdimming LED tv beter moeten zijn, echter heef Samsung die niet meer. Momenteel is Philips eigenlijk één van de weinige die dit nog wel heeft, vandaar dat ik af en toe neig om die eens te proberen. Echter zou ik er niet in bepaalde andere opzichten op achteruit willen gaan. Als de kleuren van de Philips minder zouden zijn of de Philips op andere vlakken juist weer slechter is dan m'n Samsung, zit ik daar natuurlijk ook niet echt op te wachten...
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Kleuren zijn sowieso wat minder bij de Philips, als je tenminste een Samsung hebt met een CMS systeem.
Local dimming is op zich leuk maar vergeet niet dat je dit ZIET in het beeld, je ziet het beeld soms donkerder of lichter worden, sommige mensen storen zich daar mateloos aan, vooral in een donkere ruimte.

Kijkhoek mag niet een al te extreem probleem zijn, wij hebben hier een redelijk goedkope Samsung full HD LCD hangen (oude generatie) en die inkijkhoek is toch wel redelijk, alleen loopt het zwart of dicht of is het overdreven open onder "extreme" hoeken, maar in een normale opstelling doet hij het toch wel zeer goed.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Sorry,
Wat is dynamischer.
Moeilijk uit te leggen, maar in principe het ALGEMENE beeld heeft meer punch bij een dynamische TV.
Nu is ook punch weer een benoeming, maar feitelijk zou de term dynamisch genoeg moeten zeggen, het beeld ziet er gewoon goed uit met een redelijk hoge lightoutput en redelijk goed tot zeer goed zwart.

LET WEL, in een 100% verduisterde ruimte vallen nagenoeg alle toestellen door de mand omdat er altijd wat restlicht is.
Bij een gecalibreerde set zou je kunnen overwegen om de brightness 2 tikken terug te zetten, je verliest dan wat schaduw detail maar krijgt dieper zwart.
Bij een GOED gecalibreerd set kan er namelijk altijd een hele lichte restverlichting bij absoluut zwart in een film zijn.
Custom installer

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken