Ongelooflijke tweak

Gestart door S@m, oktober 24, 2009, 15:25:12

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Voor een ieder die eens iets wil proberen wat niets doet met de apparatuur, maar wel met de muziekbeleving...

Kemp SR plug

Ik kan het nog steeds niet geloven, maar het geeft rust aan de muziekbeleving.

http://www.kempelektroniks.nl/Shunt-Conditioners/Schuman-Resonance-Plug.aspx

jvanhambelgium

Ik ben gestopt met lezen toen ik volgende las ... :-X

De laagste (de grondtoon) heeft een frequentie van slechts 7.83 Hz, hetgeen correspondeert met een golflengte van 38.000 km

7.83Hz een golflengte van 38.000km ??? Yeah right, een golflengte van 43,9336meter bij 20°C en bij klassieke 344meter/sec geluidssnelheid.

Los hiervan ben ik gaan lezen ivm dit fenomeen, maar als ik zaken lees als :

Today Schumann resonances are recorded at many separate research stations around the world. The sensors used to measure Schumann resonances typically consist of two horizontal magnetic induction coils for measuring the north-south and east-west components of the magnetic field, and a vertical electric dipole antenna for measuring the vertical component of the electric field. A typical passband of the instruments is 3-100 Hz. The Schumann resonance electric field amplitude (~300 microVolts/m) is much smaller than the static fair-weather electric field (~150 V/m) in the atmosphere. Similarly, the amplitude of the Schumann resonance magnetic field (~1 picoTesla) is many orders of magnitude smaller than the Earth magnetic field (~30-50 microTesla)[16] . Therefore, special receivers and antennas are needed to detect and record Schumann resonances. The electric component is commonly measured with a ball antenna, suggested by Ogawa et al. in 1966[17] , connected to a high-impedance amplifier. The magnetic induction coils typically consist of tens- to hundreds-of-thousands of turns of wire wound around a core of very high magnetic permeability.

...Ik ben niet totaal ongelovig, maar dit... :tongue2:

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Snowmaster

Die stekkers kijken mij ook al wat langer aan  ;).

Er zijn twee soorten of niet?

Je schrijft : meer rust.   Maar dat is mij te abstract. Kun je proberen het iets beter te omschrijven, want meer rust kan ik op allerlei manieren ervaren.  Is er bv. ook meer detail of kun je betere scheiding van instrumenten horen, is er meer zwart?   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

solitaire

Citaat van: Snowmaster op oktober 24, 2009, 17:34:36
Die stekkers kijken mij ook al wat langer aan  ;).

Dan zijn ze scheel ? ;) Mij keken ze ook al aan ...

isn't it all about chakra balance ? :yin-yang:

Van al het mogelijke wil ik altijd graag weten hoe 't klinkt, maar bij spullen met een dergelijke toch wel onwaarschijnlijke werking al helemaal. Toen ik de Steinmusic Ambient Harmonizer uitprobeerde (niets te horen, maar getest in onbekende omgeving / setup) gingen we ook uit van een werking obv. het Schumann fenomeen (niet zeker). Ook Acoustic Revive's goocheldoos bevat een dergelijk apparaat, maar die heb ik ook nog niet kunnen 'beluisteren'.

Altijd leuk, zo'n nieuw speeltje: gewoon neutraal eens proberen, a la S@m.

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

peterrr

ik kan niet direct de link plaatsen,

Maar op deze site staat een "test"  bij de reviews-archives-accessoires :

http://www.stereotimes.com/

Ik had van anderen ook al eens gehoord dat het zou werken, dus mooi dat het bij jou goed gaat.

groet peterr

( ik zie dat de fabrikant link deze ook voert ::))

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

S@m

Ik heb de Kemp SR plug niet in huis hoor, maar ik was vanmorgen bij een audio winkel en daar kon ik 'm beluisteren. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dit soort produkten altijd een beetje wantrouw. Met netfilters e.d. heb ik nooit verschillen gehoort, maar bij dit...

Uiteraard zal je het zelf moeten proberen, maar wat mij direct duidelijk opviel was dat de muziekbeleving vriendelijker was. Je zou bijna zeggen analoger voor wat dat dan ook zijn moge, maar in dit geval gaat dat niet op want er werd gebruik gemaakt van de top platenspeler van Acoustic Signature en een hele mooie klasse A voor- en eindversterker van Luxman uit de 600 serie met Verity Audio luidsprekers.

Heel vreemd, maar wel leuk...

Een zelfde verbetering/verandering van het geluid zou te beleven zijn met de QA plug van Kemp...

Snowmaster

Een tijdje terug was er in Duitsland eentje te koop voor weinig geld. Ik heb toen even getwijfeld, maar ik was te sceptisch om hem aan te schaffen.  Eigenlijk ben ik een enorme tweaker, maar zo'n Kempplug kreeg ik niet "rond"  :alien:
Hij is inderdaad gebaseerd op het Schumann principe. 

Maar hebben jullie de zwarte watervaste stift wel eens geprobeerd? Die kost helemaal niets. Helpt wel, maar is een verbetering in de marge. Ik heb zelfs een handig apparaatje bedacht om risicoloos te zwarten.
Alleen heb ik er meestal geen zin in.
Ik ga toch nog eens zoeken naar die plug in Duitsland  :).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Lex Groningen

Citaat van: S@m op oktober 24, 2009, 15:25:12
Voor een ieder die eens iets wil proberen wat niets doet met de apparatuur, maar wel met de muziekbeleving...

Kemp SR plug

Ik kan het nog steeds niet geloven, maar het geeft rust aan de muziekbeleving.

http://www.kempelektroniks.nl/Shunt-Conditioners/Schuman-Resonance-Plug.aspx

Ben je ook van plan om hem zelf te gaan aanschaffen? Zo ja, dan ben ik wel benieuwd naar je bevindingen.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

bmateijsen

Het is een product als de Acoustic Revive RR77... en net zo omstreden als andere tweaks. Maar het kan in bepaalde systemen erg goed werken. Proberen is het devies! Of juist niet (als je het vooraf al niet gelooft ;D)

Groet,

Bjorn

hifiman

Citaat van: jvanhambelgium op oktober 24, 2009, 17:25:05
7.83Hz een golflengte van 38.000km ??? Yeah right, een golflengte van 43,9336meter bij 20°C en bij klassieke 344meter/sec geluidssnelheid.
Net even nagerekend maar klopt precies hoor, wel de lichtsnelheid nemen als voortplantingsnelheid  ;)

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Net even wat over gelezen, maar zeer vaag verhaal inderdaad  :o

celerontje

Er zijn wel meer van die ''Jomanda-in-a-box-with-plug'' te verkrijgen. :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jvanhambelgium

Citaat van: Audioloog op oktober 25, 2009, 21:30:04
Net even nagerekend maar klopt precies hoor, wel de lichtsnelheid nemen als voortplantingsnelheid  ;)

In de Wiki lees je inderdaad dat dit fenomeen zich vooral in de EM sfeer betreft en dan spreken we inderdaad over voorplantingssnelheden zoals jij aangeeft. Ik legde de link eerder in het akoestisch domein.
Maar deze resonantiepieken op 7 , 14  , 20 ... Hz zijn zooooooooo klein in amplitude dat het belachelijk is nog maar te denken dat dit het hoorbaar spectrum kan beinvloeden dat door de speakers uitgestraald zou worden.

Zoals aangegeven is het "standaard" Aards magnetisch veld al 30-50 microtesla ... en deze Schumann dingen zitten op 1 pico-tesla ... een miljoen keer kleiner....
Hetzelfde voor het electrische deel...

Ik vraag me wel af wat zo'n plugje dan eigenlijk zou "uitzenden" dan ....
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Snowmaster

Nu lijkt dit eindelijk op een wetenschappelijk onderbouwd verhaal, dus moet dit erin gaan als koek bij non-believers.
Wat zie ik......nu zijn het ineens de believers die niet meer geloven.... :crazy:

S@m

Citaat van: Snowmaster op oktober 25, 2009, 22:04:35
Nu lijkt dit eindelijk op een wetenschappelijk onderbouwd verhaal, dus moet dit erin gaan als koek bij non-believers.
Wat zie ik......nu zijn het ineens de believers die niet meer geloven.... :crazy:

;D

hifiman

Citaat van: bmateijsen op oktober 25, 2009, 21:16:54
Het is een product als de Acoustic Revive RR77...
Die als voordeel heeft dat er geen antenne aan zit (antenne is daar een spoel gevormd op de printplaat in het device).  ^-^

Het is wel een erg boeiend concept, zit te prakizeren of ik er niet zelf wat mee kan gaan experimenteren  :)

Koen K

Citaat van: Snowmaster op oktober 25, 2009, 22:04:35

Het zal best iets doen maar dat het hoorbaar zou zijn is een belachelijk idee ;D

dekkersj

Totale onzin, dat is het. Links laten liggen die rommel.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: Koen K op oktober 26, 2009, 15:32:38
Het zal best iets doen maar dat het hoorbaar zou zijn is een belachelijk idee ;D
Waarom? Begrijp me niet verkeerd, ben ook sceptisch hierover maar zou het toch zelf eens willen "ervaren" alvorens dit naar het rijk der fabelen te verwijzen.

hifiman

Citaat van: dekkersj op oktober 26, 2009, 15:34:30
Totale onzin, dat is het. Links laten liggen die rommel.
En dat is het verschil tussen sceptisch maar een open mind om iets te proberen en sceptisch -> kliko  :D

garmtz

De Acoustic Revive deed 'iets' bij A/B vergelijken, maar zo goed als onmogelijk om blind vast te kunnen stellen. Oftewel, kom een kamer in en het is 100% onmogelijk het aan of uit staan van het apparaat vast te stellen. Dat maakt zoiets toch vrij snel een duur papiergewicht (alhoewel, duur...).

dekkersj

Citaat van: Audioloog op oktober 26, 2009, 15:42:52
En dat is het verschil tussen sceptisch maar een open mind om iets te proberen en sceptisch -> kliko  :D
Zal wel. Ik houd het op 2 benen en op de grond blijven staan.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Koen K

Citaat van: Audioloog op oktober 26, 2009, 15:40:08
Waarom? Begrijp me niet verkeerd, ben ook sceptisch hierover maar zou het toch zelf eens willen "ervaren" alvorens dit naar het rijk der fabelen te verwijzen.

Ten eerste zou je dan alles wel kunnen proberen. Ten tweede weten we allemaal dat er heel wat meer "ervaren" wordt dan er ook echt ís. Ten derde zijn de verschillen die je hiermee op z'n állergunstigst zou mogen verwachten zó klein dat elke omstandigheid in je luisterruimte vermoedelijk al meer verschil maakt (je hoofd 10 cm opzij, een hond die voorbijloopt, etc.).

Iets proberen is goed, maar als je dit soort dingen ook moet gaan proberen ben je wel even zoet... Ik probeer dan liever dingen die objectief gezien resultaat zullen opleveren.

S@m

Enkele van ons hebben naast de hobby > het beluisteren van muziek, ook proberen het uiterste te halen uit die muziek. Toevallig kan dit met tweaks...

Om dan te verkondigen dat dit onzin is, daar zou ik -als ik niet de rust zelve zou zijn- zooo kwaad om kunnen worden. Al dat betweterige geneuzel.

Probeer het eerst en verkondig dan je mening... :devil: