Epson TW5500 review Frank

Gestart door J.A.F._Doorhof, oktober 21, 2009, 16:15:17

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Er zijn van die projectoren waar je als liefhebber altijd wat naar uitkijkt.
De laatste jaren ben ik langzaam aan steeds kritischer geworden door al het moois dat uitgebracht word en vandaar dat ook veel oude bekende merken zijn afgevallen in de loop der jaren.
De toon word op dit moment een beetje gezet door Epson binnen LCD land en JVC en Sony in het wat hogere segment met hun D-Ila en SxRD technieken.

Als er dan een nieuwe Epson word aangekondigd in het zogenaamde topsegment (lees rond de 3000,00) dan gaat natuurlijk de nieuwsgierigheid flink omhoog.
Vandaag hadden we dan ook de Epson TW5500 in ons home theater voor een flinke review.
Zoals al eerder op het forum aangegeven verwacht ik geen supersprong in kwaliteit van deze unit, maar ik ben wel benieuwd hoe de projector zich gaat onderscheiden van de al zeer goede TW5000.

Aangezien alles gedaan is met nieuwe apparatuur zul je een ander soort review zien dan je gewend bent.
Geen plaatjes maar een zeer uitgebreid testrapport bijgesloten, let wel op dat je Excel gebruikt (een gratis viewer is te downloaden via het net).
Daarnaast zijn de contrast metingen nu gedaan met een losse lichtmeter die weer een stuk nauwkeuriger meet dan de manier waarop we het eerst deden, en helemaal met de nieuwe generatie projectoren met diep zwart is dat ook wel nodig.

Maar laten we eens gaan kijken naar de TW5500.

Uiterlijk
De projector is uitgevoerd in een matte behuizing welke ik zeer mooi vind, begrijp me goed ik hou best van glimmende dingen maar in een home theater is matzwart toch wel erg mooi.
Qua vormgeving is het de bekende hoekige vormgeving van Epson die we de laatste tijd meer zien, persoonlijk vind ik de wat meer afgeronde kanten wat mooier maar het is zeker geen lelijke projector.

Qua geluidsniveau is het allemaal zoals ondertussen wel bekend, lekker rustig en je zult hem niet horen gedurende een film.
Aan de voorkant zie je wat lichte lichtlekkage door de koelribben maar dit zal nooit een probleem vormen voor het beeld, wel zou ik dit graag helemaal dicht willen zien, als JVC het kan..... :D

De afstandsbediening vind ik wat minder dan de bekende oude ronde die ik nog altijd gebruik, maar die is er al een tijdje niet meer. Het werkt allemaal perfect en het is natuurlijk verlicht wat in een home theater absoluut noodzakelijk is.

Metingen
Zie hiervoor het meegeleverde rapport:

Grayscale en primaries
Epson gaat de goede kant op met een meting uit de doos die toch wel redelijk is, een dE van rond de 3 in het wit, dit is een stuk beter dan de vorige generaties.
Alleen de kleuren kloppen van geen kant, met een veel en veel te ruime kleurspace.
Gelukkig is dit allemaal goed te corrigeren.
Sterker het CMS werkt nagenoeg perfect en er is een zeer accurate calibratie te doen.
De grayscale loopt na de calibratie op een zeer nette dE van gemiddeld 0,8 wat zeer goed te noemen is.
De projector loopt vanaf 10IRE gewoon recht.

Gamma
Ook de TW5500 heeft een 9 punts gamma systeem waarmee feitelijk de gamma goed bijgesteld kan worden.
Helemaal 100% is het nooit maar zoals je in de grafiek kan zien loopt de gamma zelfs na een kleine calibratie al zeer nauwkeurig rond de referentie.

Contrast ratio's
Contrast ratio na calibratie : 22648,148:1
Native paneel contrast ratio : 5034,632:1
Ansi contrast : 305,142 :1
LET WEL altijd op dat de contrast ratio's bij dit soort projectoren door een automatisch iris worden gedaan.
MAW de 5034 is de native paneel contrast ratio en door een automatische iris word dit opgehoogd naar de 22648:1.
MAW als er veel lichte gebieden zijn op het beeld dan gaat de iris verder open waardoor er meer lichtoutput gegeneerd word, is er meer zwart in een scene gaat de iris dicht.
SOMMIGE mensen ervaren een iris als storend, vandaar dat de Epson ook de optie heeft om de iris uit, langzaam of hoog te zetten. Mijn persoonlijke voorkeur is meestal langzaam.

opties
Binnen de menu structuren vinden we een paar "enhancements" die ik hier zal bespreken.

Contrast enhancements
Zoals altijd, als er bij staat enhancements of auto kun je er beter afblijven.
De TW5500 heeft in het advanced gedeelte een instelling met de prachtige term contrast enhancement, zie in het rapport wat dit doet met de op zich mooie gamma.
rood contrast 3
groen contrast 2
blauw contrast 1
wit is de originele gamma

Superresolutie
Tja, wat moet je met zo een term denken :D
Superresolutie is feitelijk verscherping maar met 3 presets, bij zowel testbeelden als bij film materiaal is duidelijk te zien dat er flinke halo's ontstaan op de hoogste stand, maar zelfs op de lichtste stand is er al boven de 5Mhz ringing te zien, mijn advies is dan ook afblijven.

Frame interpolatie
Frame interpolatie ziet er goed uit, hoewel op de hoogste stand er wel duidelijk artifacts te zien zijn jammer genoeg.
Het blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie maar ik kan me indenken bij veel beweging zoals sport wedstrijden of bepaalde aktie films dat mensen het een goede toevoeging vinden.
Het werk ook bij 24 hz materiaal (zet de 4:4 pulldown wel uit) en ik moet eerlijk zeggen dat het met in de normal stand toch wel kan behagen.
Vooral bij drukke scenes met wat snellere pans ben je een flink gedeelte van het geknipper op klein detail kwijt, wat je inlevert is op de normal stand nagenoeg niet te zien.......
Ik maak hier mensen boos mee, maar ik DENK (lees DENK) dat ik dit in bepaalde situaties toch aan zou zetten.
Mooie scenes om dit te testen zijn bv supermarkt scenes waar je zonder frameinterpolatie flink wat geschud en geknipper op kleine details kunt zien, of bv raamsponingen.
Details blijven gewoon een stuk beter zichtbaar als bij oudere generaties van frameinterpolatie en op zich zijn er een stuk minder artifacts.

Blijft een twijfelgeval, maar het kan uit :D

Kijkervaring
Zoals gebruikelijk met de nieuwe top projectoren is het allemaal weer erg mooi wat er op het beeld word gezet.
Het beeld is zeer rustig, gedetaileerd en heeft een mooie zwart doortekening.
De kleuren zijn zoals de metingen laten zien mooi van natuurlijkheid en bij bepaalde HD films is het letterlijk een raam naar de werkelijkheid.

Ik ben de laatste jaren steeds meer een voorstander van een goed werkend CMS systeem, mede doordat de projectoren steeds meer met belachelijke primaries en secondaries worden afgeleverd wat soms letterlijk cartoon kleuren veroorzaakt. Gezien de enorme rust in het beeld van de laatste generaties LCD ben ik daarom ook lichtelijk geneigd om klanten een TW5500 te adviseren boven een JVC zonder CMS.
Dit klinkt vreemd aangezien ik een enorme liefhebber van JVC en hun hoge contrast ratio's, maar als je de kleuren eenmaal gewend bent van een CMS bestuurde projector is het toch wel slikken als je zonder moet kijken.

TW5000 of TW5500
Zoals verwacht en al eerder aangegeven verwachte ik geen SUPERsprong, de sprong is zoals ze wel eens mooi zeggen evolutionair, of wel er zijn weer wat dingen bijgekomen en wat dingen zijn verfijnd.
Ik denk als je de TW5000 morgen ziet en de TW5500 overmorgen je erg je best moet doen om een verschil te zien, kijken we naar het prijsverschil wat binnenkort gaat ontstaan door het verkopen van een overschot aan TW5000's wil ik mensen met weinig budget willen adviseren om een TW5000 aan te schaffen, wil je toch het nieuwste en gaan spelen met frame interpolatie pak dan zonder twijfel de TW5500.

Epson zet met de TW5500 weer een zeer zeer mooie projector neer, die een waardige opvolger is van de TW5000 maar Epson niet lanceert richting de HD750..... misschien een babystapje dichter bij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Mooie duidelijke review Frank.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

maximus79

Mooie duidelijke review Frank!!
Hoe lang kunnen jullie de 5000 nog leveren? En wat word de prijs van de 5500 bij jullie?
Ik hou nog steeds in me achterhoofd dat het niet goed gaat komen met de pana! ;)
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

Matthieu

Wauw Frank, wat een verademing.
Een echte review van de TW5500, eindelijk.

Ik heb vorig jaar een TW5000 vs RS350 gezien, en ik vond de JVC meteen geweldig omdat de Epson zover achter blijft qua lichtopbrengst.
Is dat nu nog steeds, of heeft de TW5500 nu meer punch?

sandervg

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 21, 2009, 16:15:17
... kijken we naar het prijsverschil wat binnenkort gaat ontstaan door het verkopen van een overschot aan TW5000's wil ik mensen met weinig budget willen adviseren om een TW5000 aan te schaffen...
Impliceer je hiermee dat de prijs van de TW5000 binnenkort gaat dalen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jasjenl

Frank, bij de TW5000 is frame interpolatie bij 24p bronnen niet echt bruikbaar, zeker niet in de hoogste stand, omdat je dan om de zoveel seconden een schokje ziet. Als je 24p uit zet in je bron (en dus 60hz uitstuurt) werkt het in de hoogste stand wel goed bij de TW5000 (zo gebruik ik het dus nu). Ik lees in je review:
CiteerHet werk ook bij 24 hz materiaal
Betekent dat nu dat dat periodieke schokje er uit is gehaald?
En zijn de artifacts op de hoogste stand vergelijkbaar met de TW5000 of toch wel zichtbaar beter?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

@Jasjenl,
Ik heb bij de TW5000 nooit lang naar frame interpolatie gekeken om eerlijk te zijn.
Ik ga dat bij de 5500 wel doen, ik zal het checken op 24hz maar zoals ik het nu gezien heb zie ik geen schokjes maar ik heb alleen wat scenes gekeken die ik goed ken en die zijn geen minuten lang.
Ik heb hem aangestuurd met een BDprime op 23.976 hz.

@Sander,
De TW5000 zal opgeruimd worden "denk" ik.

@Matthieu,
het ligt eraan hoe je de iris zet van de JVC.
De TW5000 en TW5500 hebben beide een behoorlijke bak licht, maar als je de iris van een HD350 open zet tja..... :D

@Maximus,
Ik kan daar heel weinig over zeggen, je mag altijd Annewiek mailen voor prijzen, we hebben de TW5500 sowieso deze week op demo voor klanten.
Mail dan naar [email protected]
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

digitalboy

leuke review. maar alleen jammer dat er een beetje diepte mist in deze review (niet verkeerd bedoeld)
bv. ''en wat dingen zijn verfijnd'' hier word geen uitleg gegeven in welk opzicht de beeldkwaliteit verfijnd is.
bijvoorbeeld hoe is het blacklevel of absolute blacklevel in vergelijking met de tw5000, shaduw detail, helderheid,
scherpte etc. de native contrast verhouding is duidelijk lager dan in je review van de tw5000.
en dat met de beloofde 200.000 dynamisch contrast claim!
en de nieuwe functies contrast enhancement en super resolution werken volgens jullie niet goed.
hoe kunnen jullie dan spreken van een volwaardige opvolger???
de vergelijkingen in frame interpolation kunnen ook nooit gedaan worden omdat in dit geval blijkbaar frank de tw5000 interpolatie nauwelijks
heeft gezien, en ook een probleem is dat de tw5000 en tw5500 in deze review niet naast elkaar vergeleken konden
worden. ik zou ook graag willen weten of de nieuwe ''dual layered iris'' in de 5500 zijn werk goed doet ofwel echt voor een verbetering zorgt. of heeft de iris precies dezelfde werking als de tw5000? waar komt de claim  van 200.000 op 1 dan vandaan! en hoe is het gesteld met verkleuringen?  bijvoorbeeld in witte vlakken en zwarte vlakken
ik heb hier een screenshot van projectorreviews tussen de 6500ub en nieuwe 9500ub (amerikaanse vers. tw5500)
waarin te zien is dat de 6500ub een beetje rood verkleurd in een donker ruimteshot en bij de nieuwe 9500ub is dit absoluut niet het geval, bovendien is het zwart iets dieper dan bij de 6500ub. voorts is ook te zien in een andere
screenshot dat het beeld van de 9500 duidelijk helderder en of dynamischer is dan de 6500ub,
ik ga normaal niet zo prat met screenshots maar dit is toch erg duidelijk te zien nu in tegenstelling tot andere keren.
(als er interesse is wil ik ze wel uploaden als dat hier kan tenminste)
maar er word hierover in deze review niet gesproken. ik begrijp dat het er aan kan hebben gelegen dat jullie de twee modellen niet naast elkaar getest hebben, alleen wat is dan de waarde van deze review? wij weten nu in principe
nog niet veel iedereen wil toch weten of de tw5500 beter is en in welke mate?
wat ook niet word vermeld in deze review is hoe het zit met de 3d mogelijkheid supergoedkope dlp beamertjes worden met
nieuwe firmware uitgerust en zijn 3d ready, heeft de tw5500 een 3d mogelijkheid voor toekomstige 3d films?
(zijn al enkele films)
ik vond de review van de tw5000 wat beter maar goed maak niet uit voor de rest uitstekend werk hier!
en bewondering voor je werk en service wat jullie geven aan de mensen.

digitalboy

hierbij nog wat screen shots ter aanvulling op mijn commentaar hierboven :eh:
links de nieuwe en rechts de oude van epson :P

maximus79

Dus.......Welkom op het forum! :eh:
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

Laat ik dan toch maar een reactie geven.....

Ik denk dat je je vergis in de diepgang van de review, hij is alleen anders als wat je misschien denkt.
De metingen die ik doe gaan dieper als menige andere review.

Als ik naar je screenshots kijk valleen een paar dingen op.
De projector rechts heeft een verkeerd afgestelde onderkant van de grayscale, ik heb namelijk nog nooit een rode verkleuring gezien bij een TW5000 in het zwart.
Bij de onderste foto is ook duidelijk te zien dat beide projectoren anders staan afgesteld, de linker heeft het contrast hoger staan, dit kun je zien aan de specular highlights (glimvlekken) op het gezicht, bij de linkse zijn die wit, bij de rechtse niet.
Tevens is ook hier bij de rechtste de grayscale of CMS verkeerd afgesteld aangezien er een groene waas over het beeld loopt, tevens loopt rood te ver door.
Daarnaast staat bij de linker foto de scherpte hoger als bij de rechter foto.

Dat is het nadeel van screenshots, feitelijk bepaald de camera wat je ziet en niet de projector. Er zou maar 1 redelijke manier zijn en dat is een camera in de manual stand met EXACT dezelfde instellingen op EXACT dezelfde afstand met EXACT dezelfde lens en met EXACT dezelfde instellingen in photoshop, en dan nog zul je merken dat er gewoon geen recht word gedaan aan de foto aangezien er altijd wat verschil door de camera word geïntroduceerd.
Daarbij komt dat zo te zien de beide projectoren niet gecalibreerd zijn aangezien je anders gegarandeerd geen verschil in kleur had mogen zien, beide projectoren hebben een goed werkend CMS systeem en zijn onder de dE3 te calibreren dus het is belachelijk als je zo een kleurzweem zou zien.

Zwart is bij beide projectoren goed te noemen maar ik kan niet zeggen dat de TW5500 schokend beter is.
Wederom kijken naar je screenshot zie je dat het zwart van beide projectoren ongeveer gelijk is, kijk maar naar de rechterkant van de ruimte foto (als je het dan toch over screenshots wilt hebben).
Links zit een rood verkleuring en rechts niet, als je dan naar rechts kijkt zie je dat beide gelijk zwart hebben.

Verschil in lightoutput is ook goed te verklaren als de TW5000 bv boven de 300 uur zit en de TW5500 een nieuwe lamp heeft dan zit er al een wereld van verschil in als je ze naast elkaar zet.

Begrijp me goed, ik doe reviews op mijn manier.
Ik geloof TOTAAL niet in het posten van screenshots omdat ze gewoon helemaal niets zeggen.

De afwijking van de metingen heb ik uitgelegd bij de start van de review, ik gebruik op dit moment apparatuur die een stuk gevoeliger is als de vorige analyzer en voor de contrast metingen gebruik ik nu een losse lichtmeter, maw er zal inderdaad een verschil optreden, bij de native metingen zal dit niet gebeuren maar vooral bij de full on full off en ansicontrast metingen zul je dit wel gaan merken.
Mensen die echter weten hoe je contrast metingen moet zien in de praktijk zullen snappen dat een verschil tussen 22.000:1 en 25.000:1 nagenoeg niet zichtbaar is. Claims van 200.000:1 zijn pure marketing, en ook hier geldt als je weet hoe contrast ratio in de praktijk werkt dan weet/snap je dit, bij contrast ratio's boven de 40.000:1 is het al zo dat als je in batcave zit te kijken en de display van je versterker aan zou laten staan je al niet meer het optimale contrast bereik ziet.
De enige methode om echt op 200.000:1 te komen er echt wat aan te hebben is de lightoutput enorm op te voeren met behoud van het huidige zwart level.
De TW5500 is niet veel helderder dan de TW5000 (moeilijk te vergelijken omdat ik nogmaals dan minimaal 5 units moet meten met een nieuwe lamp en bij 200 uur, want ook tussen nieuwe modellen zit soms rustig een fluctuatie van 10-20%)

Verkleuringen heb ik op de TW5000 nog niet gezien, behalve de standaard verkleuringen zoals bij LCD altijd iets te zien zijn.
WEL is het een BEKEND probleem van nagenoeg alle LCD's dat als je de HIGH-LAMP modes gebruikt je verkleuringen gaat zien, de TW5000 en TW5500 zijn daar allebei ook gevoelig voor.

Frame interpolatie heb ik op de TW5000 nooit naar gekeken omdat deze simpelweg niet genoeg toevoegde.
Het algehele beeld met frameinterpolatie kan mij en VELEN met mij gewoon niet bekoren.
Het feit dat ik er NU naar kijk en zeg dat het zeer zeker toepassingen heeft lijkt me een lichte hint naar het feit dat er in ieder geval iets verbeterd is, aangezien ik totaal geen voorstander van frame interpolatie, maar ik heb ook al een paar keer op het forum aangegeven dat ik niet uitsluit het ooit wel te worden als de nadelen verdwenen zijn.

Als afsluiter, begrijp me goed.
Ik heb er ENORM veel belang bij als de TW5500 de hemel in word geprezen, we hebben een flinke hoeveelheid klanten die op dit moment een TW5000 hebben en graag willen weten of ze moeten upgraden.
Ik had de review ook zo kunnen schrijven dat we nu flink wat upgrades zouden verkopen, alleen ik investeer liever in de toekomst.......

Dat superresolutie een verscherpings circuit is heb ik al aangegeven op het forum voordat de projector gelanceerd werd aan de hand van de voorbeeld foto's, alleen ze weten het elke keer mooier te verpakken, dingen als supercontrast/dynamisch contrast/contrast enhancements hebben NOOIT gewerkt, ook dit is bekend denk ik.
Simpel gezegd hoe kun je OOIT als je weet hoe een projector/display werkt verwachten dat een circuit als super contrast überhaupt zou werken, als sinds die circuits bestaan doen ze het door de gamma curve aan te passen op bepaalde punten zoals je ook in mijn metingen ziet (en waar zien we dat in 1 van jouw screenshots ?, sorry maar als je diepgang wilt dan is denk ik juist de manier waarop ik test diepgaand)

En begrijp me goed, ik vind de TW5500 een fantastische opvolger van de TW5000, ze blijven ook niet naast elkaar bestaan dus het is echt een opvolger.
Maar het is geen sprong zoals van de TW2000 naar de TW5000 of van de JVC HD100 naar de JVC HD750.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Heb trouwens even de originele review erbij gehaald maar hoe kom je erbij dat native beduidend lager is ?
De TW5000 heb ik gemeten op 5075:1 en de TW5500 op 5034:1
Dit betekend feitelijk dat het exact gelijk is.
Custom installer

THX-UltraII

Citaat van: maximus79 op oktober 22, 2009, 07:52:18
Dus.......Welkom op het forum! :eh:

KNIP

THX-UltraII

Die screenshots slaan idd echt nergens op. Zelf een leek als ik kan zien dat de afstelling van de 2 totaal verschillend is. Ik mag voor de TW5000 trouwens wel hopen dat het zwart beter wordt wanneer hij wel juist afgesteld wordt want in tegenstelling tot Frank vind ik het verschil in zwartwaarde tussen de 2 screens WEL groot (links veel dieper/intenser zwart).

digitalboy

okee bedankt voor je reactie, de screenshots heb ik niet zelf gemaakt maar zoals eerder gezegd van projectorreviews.
deze zijn expres iets overbelicht genomen om de zeer lichte rode gloed op de zwarte achtergrond zichtbaar te maken.
in het echt zal je de rode gloed nauwelijks zien. (dit bij de 6500ub) allebei de projectors zijn trouwens hetzelfde gecalibreerd zoals met elke projector gebeurd die daar binnen komt, door een pro calibrator de reviewer daar doet het niet zelf, heeft er iemand voor mike heet ie geloof ik. ze zijn eerlijk voor zover ik het kan zien volg ze al een tijdje, projectorcentral ook maar die vertrouw ik niet helemaal, neem nou laats die review van de nieuwe panasonic pt-ae 4000 die is volgens hun zo extreem goed, dat hij beter is dan de 5 keer zo dure samsung high end projector.
ik geloof er niks van, de vorige jaren prezen ze ook al de panasonic de hemel in!
ik heb trouwens gezien dat de native c.r. van de panasonic 3000 op 1 is duidelijk minder dan bv. de epson die toch
als directe concurrent beschouwd word voor de panny.
over de contrast ratio: er stond in de review van de tw5000 dat de native contrast 7787:1 c.r. was maar ik neem aan dat dit dan anders gemeten is. ik heb hier nog een vraag over is het zo dat de c.r. ratio anders is in de tele stand dan in de wide stand? (van de zoomlens)
in welke stand word dat dan gemeten bij jullie, en in de review stond dat de projector een beetje licht lekt. was dat ook zo bij de tw5000 in die mate?

Matthieu

Over dat 3D.
Ik fotografeer zelf in 3D en nu is fuji er met de 3D W1 camera en passende digitale fotolijst..
Deze camera werk met het oude lenticulaire systeem wat nu met digitale lichttechniek ook al op het scherm is te zien zonder bril.
Maar op je PC zijn het gewoon gescheiden beelden en die zijn te projecteren net 2 beamers en polarisatiebrillen.
Hiervoor kan geen LCD projector voor worden gebruikt want die hebben intern ook al polarfilters.
Maar wel  met een shuttersysteem, maar daar heb je een hogere frequentie voor nodig zoals 120 fp sec. zodat je per oog naar een 60 fp sec 3D beeld kijkt
Ik weet dat er DLP beamers zijn met een 120fpsec. zodat er met een shutter systeem naar 60fpsec 3D film te kijken is.
Is dit nu ook mogelijk met de TW5500?
Of de HD's van JVC wat dat betreft?

maximus79

Citaat van: digitalboy op oktober 22, 2009, 15:10:15
okee bedankt voor je reactie, de screenshots heb ik niet zelf gemaakt maar zoals eerder gezegd van projectorreviews.
deze zijn expres iets overbelicht genomen om de zeer lichte rode gloed op de zwarte achtergrond zichtbaar te maken.
in het echt zal je de rode gloed nauwelijks zien. (dit bij de 6500ub) allebei de projectors zijn trouwens hetzelfde gecalibreerd zoals met elke projector gebeurd die daar binnen komt, door een pro.

Kijk alleen maar even naar het verschil in kleur op de achtergrond, bij de een zijn de lichtjes rood en bij de ander oranje. Als dat een pro is.......

Ps: Zijn alle 2 je SHIFT knoppen stuk op je toetsenbord? ;D

THX-UltraII

Ik denk ook dat er van deze screens niet veel klopt.

THX-UltraII

Nog even een leuke noot betreffende de prijs van de TW5500 (ook niet geheel onbelangrijk lijkt me!  ;)):

In de VS is nogal wat gaande rondom de prijs van TW5500 (heet daar trouwens anders). Volgens Jason Turk (DE man wat betreft in- en verkoop van projectors) is Epson momenteel hard aan het nadenken over de prijs waarmee de Epson geeintroduceerd zal worden. Dit heeft ALLES te maken met de Panansonic PT-AE4000. Deze wordt dusdanig goedkoop in de markt geplaatst ($ 2000,00) dat Epson gewoon niet weg zal komen met een prijs van dik $ 1000,00 meer. Dit hele verhaal zal denk ik ook wel overwaaien naar de EU. Kan dus tot gevolg hebben dat de prijs van de 5500 in NL snel zal zakken. In Engeland is de PT-AE4000, net als in de VS, hotter dan hot, vanwege de prijs-kwaliteit verhouding.

THX-UltraII

---------

J.A.F._Doorhof

Als dat een pro calibrateur is dan vraag ik me af wat hij een matige calibratie noemt, met alle respect.
Als je goed kijkt zie je in de huidstinten gewoon een ENORM verschil, er zit bij de TW5000 een enorm groene zweem over het beeld.
Beide projectoren zouden op een SCREENSHOT niet uit elkaar te houden mogen zijn, in het echt zal het al heel moeilijk worden.
De TW5500 is een evolutionaire stap voorwaarts, maar geen nieuw paneel qua specs, geen spectaculaire nieuwe andere opties waardoor het beeld beter zou moeten zijn, dus absolute bs (sorry voor de uitdrukking).

Dat een foto overbelicht word om de waas te laten zien is ook onzin en wel om 2 redenen:
1 (ook naar @thxultra) als je de foto's andersom naast elkaar zet dan zul je zien dat de zwart waardes nagenoeg gelijk zijn, ze staan alleen nu tegen elkaar aan met de verkeerde kant en een egale kant, de rechter kan van de rechter foto is een HEEL STUK zwarter dan de linker kant (of wel dit is optisch bedrog).
ALS de foto ECHT overbelicht was dan had zwart niet zwart geweest maar heel donker grijs.
MAW er word gewoon een verhaaltje verteld en daar prik ik direct doorheen als "pro" sorry.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Over prijzen:
Ik weet niet wat Epson natuurlijk gaat doen maar als ik een Panasonic 3000 naast een Epson 5000 houd dan is het mij meer waard dan $1000,00 het zijn gewoon andere projectoren.
Je zou hetzelfde anders van JVC kunnen zeggen.

Misschien dat een uitgekleden TW5500 interessant zou zijn :D
Custom installer

maximus79

IK heb ze even omgedraaid en zoals Frank al zei is het verschil nu al een stuk minder.

ArnoldV

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 22, 2009, 16:19:59
Over prijzen:
Ik weet niet wat Epson natuurlijk gaat doen maar als ik een Panasonic 3000 naast een Epson 5000 houd dan is het mij meer waard dan $1000,00 het zijn gewoon andere projectoren.
Je zou hetzelfde anders van JVC kunnen zeggen.

Misschien dat een uitgekleden TW5500 interessant zou zijn :D

Er is/komt toch ook een TW4400 ?
Die valt dan tussen de 3500 en 5500 in (en dus ook qua prijs...)

http://www.itechnews.net/2009/09/07/epson-eh-tw5500-and-eh-tw4400-full-hd-projectors/
Citeer
HD Ready 1080p (Full HD) projector with full high definition resolution
Amazing contrast ratio of 130000:1
High Colour Light Output (CLO) of 1600 lumens for viewing in any light condition with perfect rendering thanks to the improved Cinema Filter
Super resolution software ensures that images from any input are viewed in breathtaking quality
Wide connectivity including 2 x HDMI version 1.3 input
Easy and flexible to install: convenient horizontal and vertical lens shift, ceiling mount possibility, long throw lens and optical zoom x 2.1
Full 10 bit video processing (Pixelworks scaler)
x.v. Colour mode for vivid colour reproduction
Quiet 22dB fan noise
Included cable cover for stylish and neat ceiling mount installation
3 year warranty on lamp and projector
RRP inc VAT £2,999 – Available November, 2009

Eigenlijk ben ik wel benieuwd of de 5500 dan t.o.v. het 3500 het prijsverschil waar is als je geen dedicated HT setup hebt?

THX-UltraII

Het verschil in blacklevel is juist groot (zoals ik al dacht te zien). Hier het verschil (hetzelfde stukje van beide screenshots):

(even opslaan en uitvergroten)