Poll: Ik hoor wel/geen verschil tussen digitale bronnen. (jitter ? )

Gestart door Ejorne, oktober 21, 2009, 09:23:12

Vorige topic - Volgende topic

Hoor jij verschil tussen digitale bronnen?

Ja, het zal o.a. de jitter zijn.
Ja, ik hoor verschil maar weet niet waardoor.
Nee, dat is ook onmogelijk.
Nee, ik hoor geen verschil.
Ik weet het niet.

Ejorne

Over de kabels lopen nu al weer een paar draadjes. Het lijkt erop dat ik me steeds meer richting de kant van de scep aan het bewegen ben. Echter mag ik nog geen harde conclusies trekken omdat ik zelf nog niet voldoende ervaring heb opgedaan. Ik merk in ieder geval geen verschil tussen de door mij gebruikte kabels. Tevens vind ik het ook een steeds vreemdere gedachte dat zo'n kabel nu zoveel kan doen terwijl 3 cm nadat de kabel stopt het stroompje overgaat in dunne spoortjes op een printplaat.

Maar goed, ik begin over kabels terwijl dit een jitter topic moet worden.

Ik hoor thuis goed, duidelijk en onmiskenbaar verschil tussen verschillende cdr's, wanneer er een kopie wordt gemaakt van een originele cd. Bepaalde cd's nemen het verschil weg maar de gangbare cdr is gewoon minder goed. Dit heeft waarschijnlijk niets met mijn hersenen te maken die de dure cdr's willen rechtvaardigen want goede cdr's zijn niet duurder dan de minder goede...

Je ziet ook steeds meer merken schermen met termen als jitter. Kennelijk zal dit zo laag mogelijk moeten zijn?

Maar de (meeste) sceps weten het zeker, het zit tussen je oren. Het is dan misschien wel meetbaar maar absoluut niet hoorbaar.

Ik heb er ook maar even een poll van gemaakt. Ik ben benieuwd naar de reacties...

Lex Groningen

Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

Rednaxela

Wie A zegt moet ook BX zeggen.

frank2

Ik heb tot nu toe eigenlijk geen verschil gehoord tussen de verschillende opneembare cdr's. Er zit wel een min. verschil tussen de originele en de gekopieerde maar dat is erg klein, iets meer hoog (via pc) iets minder hoog (via mac)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Martin_M

Ik hoor al verschil als ik m´n loopwerk op een andere ondergrond zet.
Is wel leuk want zo kan je experimenteren met goedkope middelen.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Aurora13

Citaat van: Martin_M op oktober 22, 2009, 14:54:28
Ik hoor al verschil als ik m´n loopwerk op een andere ondergrond zet.
Is wel leuk want zo kan je experimenteren met goedkope middelen.

Hmmm en bij mijn shoot-out hoorde je geen verschillen tussen de PC en CD-transport en ook niet tussen mijn optische kabel en jouw twee coax kabels.
Wel eerlijk de poll invullen he! ;) :P ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Koen K

Ik denk weleens verschillen te horen, maar eerlijk gezegd geloof ik er helemaal niks van dat ze er ook echt zijn. Blind kan ik het sowieso niet onderscheiden. Ik heb dus "nee, ik hoor geen verschil" ingevuld.

Rednaxela

Heb het nog nooit geprobeerd. Dus ik heb ingevuld ik weet het niet.

S@m

Het is mij niet helemaal duidelijk. Gaat het om het verschil tussen geluidsdragers (cd's) of verschil tussen digitale bronnen (cd spelers)

Rednaxela

Citaat van: S@m op oktober 23, 2009, 09:49:56
Het is mij niet helemaal duidelijk. Gaat het om het verschil tussen geluidsdragers (cd's) of verschil tussen digitale bronnen (cd spelers)
Zelf lees ik hem zo.

1 dac + 2 bronnen die hetzelfde digitale signaal leveren -> hoor je verschil?

S@m

Citaat van: Rednaxela op oktober 23, 2009, 10:01:34
Zelf lees ik hem zo.

Mijn vermoeden is dat de poll (ook) gaat over het verschil tussen cd speler X en cd speler Y. Als dit de vraag is dan is mijn antwoord volmondig ja.

We wachten op het verlossende woord van Ejorne....

Rednaxela

Citaat van: S@m op oktober 23, 2009, 10:18:30
Mijn vermoeden is dat de poll (ook) gaat over het verschil tussen cd speler X en cd speler Y. Als dit de vraag is dan is mijn antwoord volmondig ja.
Ik hoop het niet, anders is het eind zoek. En heb ik de poll verkeerd ingevuld.

Citaat van: S@m op oktober 23, 2009, 10:18:30
We wachten op het verlossende woord van Ejorne....
Inderdaad. :smile:

Martin_M

Citaat van: Aurora13 op oktober 22, 2009, 15:47:21
Hmmm en bij mijn shoot-out hoorde je geen verschillen tussen de PC en CD-transport en ook niet tussen mijn optische kabel en jouw twee coax kabels.
Wel eerlijk de poll invullen he! ;) :P ;D

Haha, klopt. Bij jou thuis kon ik de verschillende bronnen idd niet uit elkaar houden.
Maar bij mezelf en ook bij anderen wel, dus de poll wel zeker eerlijk ingevuld hoor  ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

hifiman

Citaat van: Martin_M op oktober 23, 2009, 10:29:25
Haha, klopt. Bij jou thuis kon ik de verschillende bronnen idd niet uit elkaar houden.
Maar bij mezelf en ook bij anderen wel, dus de poll wel zeker eerlijk ingevuld hoor  ;D
Ik was toen ook bij de genoemde shoot-out aanwezig en had exact dezelfde ervaring, namelijk dat dit de enige keer was dat ik bronnen niet van elkaar kon onderscheidden. Zal dus wellicht met de Tact versterker te maken hebben.  ^-^

Marvin....

dus 2 paar, naar eigen zeggen, geoefende oren konden geen verschillen aanduiden?

dus is de conclussie dat de Tact een slechte versterker is?
je hoort verschillen immers enkel op top installatie's, dat is toch het veel terug kerende argument?

hifiman

Citaat van: Marvin.... op oktober 23, 2009, 10:39:59
dus 2 paar, naar eigen zeggen, geoefende oren konden geen verschillen aanduiden?

dus is de conclussie dat de Tact een slechte versterker is?
je hoort verschillen immers enkel op top installatie's, dat is toch het veel terug kerende argument?

Dat zou niet mijn conclusie zijn. Eerder dat deze powerdac het jitterverhaal goed onder controle heeft.

Kwabbernoot

Ja, ik hoor wel verschillen tussen verschillende cd-spelerts. Geen idee waar het vandaan komt maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het niet tussen mijn oren zit.
Of ik verschil hoor tussen CD-R's en originele cd's weet ik niet. Dat heb ik nooit echt getest. Als ze er al zijn, zijn ze voor mij i.i.g. irrelevant.

Groeten...

scrutinizer

Citaat van: Kwabbernoot op oktober 23, 2009, 10:50:15
Ja, ik hoor wel verschillen tussen verschillende cd-spelerts. Geen idee waar het vandaan komt maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het niet tussen mijn oren zit.
Of ik verschil hoor tussen CD-R's en originele cd's weet ik niet. Dat heb ik nooit echt getest. Als ze er al zijn, zijn ze voor mij i.i.g. irrelevant.

Groeten...

That's the spirit ... and where it's all about...... MUSIC!!!
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

peterrr

Citaat van: Rednaxela op oktober 23, 2009, 10:01:34
Zelf lees ik hem zo.

Ik heb ja ingevuld, "tussen de oren" Misschien.

Ik heb hier 1 dac met daaraan de Wadia met ipod (lossles file`s ) en de rega apollo dig out.

Schakel ik in de kamer ( ben ik erbij ) hoor ik miniem verschil.
ben ik even weg even wat halen, kan ik met geen enkele mogelijk zeggen wat er speelt..

staat de Rega analoog op de amp. zelfde verhaal
staat de ipod analoog op de amp.......dan hoor ik een heel groot verschil.
Dus het zal voor mij wel voor het meest in het Analoge deel zitten.

groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

stone56

Niet altijd, maar bijvoorbeeld wel verschil tussen een Sony DVP en Musical Fidelity X-Ray (btw gemod). Een Rega haal je er ook tussenuit.
It's only rock 'n roll (but I like it)

sandervg

Ik hoor zelfs verschil met een half doof oor! Hoorde ik maar geen verschil.. zucht... zou veel goedkoper zijn  ;D

Overigens in een shoutout tussen een Squeezebox (dus de digitale bron) met en zonder modificatie en DEZELFDE dac, hoorde alle aanwezigen binnen 5 seconden het verschil ()P(, audioloog en Garmtz en ikzelf als ik het me goed herinner)

Houdt rekening met eventueel buffering / reclocking door de DAC wat de verschillen kleiner kan maken.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

dekkersj

Als er verschil te horen valt wat geen amplitudeverschil is, is minstens 1 van de vergeleken apparaten rijp voor de kliko.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

bmateijsen

Citaat van: dekkersj op oktober 23, 2009, 14:21:35
Als er verschil te horen valt wat geen amplitudeverschil is, is minstens 1 van de vergeleken apparaten rijp voor de kliko.

Groet,
Jacco

Ik dacht al... wanneer komt ie nou met z'n klikko ;D

dekkersj

En daar is ie dan  ;D Ik weet dat het een harde realiteit is, maar er is helaas niets anders van te maken.

Echter, zo'n vaart loopt het meestal niet. De verschillen zitten hem niet in de apparaten, maar bij de luisteraar. En zo lang die er maar in gelooft blijft het een lucratieve zaak voor de handel. En voor de werkgelegenheid is het ook een goed idee.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort