Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

FeaR1986

Ik wacht jullie ervaringen met DIRAC ook nog even geduldig af. Al lonkt die XMC-1 hier in de markt wel echt, maar - zoals ook in een ander topic gezegd - kwam de auto even voor en daarmee de rekening van de garage ook.
Op YouTube staan diverse filmpjes over hoe je de XMC-1 configureert, heb ze met alle plezier zitten kijken terwijl ik niet eens zo'n apparaat thuis heb staan.
Ten opzichte van de meer "bekendere" merken als Marantz en Yamaha met pre/pro's mist de Emotiva natuurlijk wel wat. Denk aan playback van audio via netwerk en het niet hebben van HDMI 2.0. Maar 3D gebruik ik nu al nooit en 4K staat nog in de kinderschoenen, dus geen HDMI 2.0 kunnen we mee leven. En voor streaming heb ik al een Squeezebox... Dus eigenlijk zijn er dan geen minpunten meer  :tongue2:
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

clockwork

Ik had zo'n beetje dezelfde overwegingen toen ik voor de XMC koos. Geen dag spijt hoor!

En dan is die van Cobraatje inderdaad wel aantrekkelijk geprijsd...... :angel: ;)
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

simsalabim

Ik heb wel een beetje zitten te zeiken omdat ik nogal afgeknapt was op Emo, door allerlei redenen maar feit is toch wel dat ondanks het vreeeselijk lang geduurd heeft de specs er niet om liegen en wat dat betreft dan toch maar petje af voor Emo!
Het is dat ik geen HT meer heb maar die XMC van Norman geloof ik voor 1750 is gewoon een zeer strakke prijs voor een apparaat wat qua specs toch wel boven veel concurrenten in dezelfde prijs zit.
Iedereen gefeli met het apparaat en veel plezier ervan!!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsalabim

Edit Cobraatje bedoel ik..
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Midcall

Citaat van: RogerS op december 19, 2014, 18:26:59
Aks je de XMC-1 aan een goede vriend verkoopt dan kun je de dirac callibratie ook nog wel bij hem uitvoeren.  Dan hoeft er geen nieuwe licentie te worden gekocht.
Hoe werkt die Dirac calibratie eigenlijk? Moet dat met een laptop met daarop je licensed software erop? Dan kan toch gewoon de key/licentie worden doorgegeven aan de volgende? Of is het gewoon een eenmalige calibratie en dan is de key/licentie verlopen?
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

clockwork

Citaat van: Midcall op december 20, 2014, 14:29:34
Hoe werkt die Dirac calibratie eigenlijk? Moet dat met een laptop met daarop je licensed software erop? Dan kan toch gewoon de key/licentie worden doorgegeven aan de volgende? Of is het gewoon een eenmalige calibratie en dan is de key/licentie verlopen?

De Dirac software staat inderdaad op een laptop. Je kunt deze software van de Dirac website halen als je een eenmalige key invoert. Elke keer als je wilt herinstalleren op een andere pc  moet je naar Emotiva voor een nieuwe key. Die krijg je alleen als oorspronkelijke eigenaar.
Een eventuele nieuwe eigenaar zal de geüpgraded versie moeten aanschaffen. Die kost $99. Dus op zich te overzien.

Vervolgens verricht je een meting met de software op de laptop, dan worden uitkomsten geüpload naar Dirac waar de algoritmes worden berekend. De software installeert deze dan via je netwerk op de XMC.
Die metingen kun je zo vaak doen als je wilt. Je kunt ze zelfs opslaan.

Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

Cobraatje

Citaat van: Maro op december 19, 2014, 20:00:03
:thumbs-up:

Ben wel benieuwd hoe die twee zich verouden tov elkaar. Zou bijna mijn 80.3 ook meenemen maar zou niet weten hoe je dat allemaal kunt vergelijken.

Als je wilt vergelijken, meenemen ;).
Ik moet toch de spullen uit mijn meubel halen om een beetje vlot te kunnen vergelijken en niet steeds de front speakers te moeten verplaatsen.

Direct vergelijken(binnen de geloof ik de 7, of was het 14, seconden dat je geheugen het andere geluid nog precies weet te herinneren) wordt erg lastig. Maar het hoeft voor mij ook niet aan alle voorwaarden van een dergelijke test te voldoen.
Ik meen een duidelijk verschil tussen de Marantz SR7008 en Marantz AV8801 te horen, die ik beide tijdelijk in huis heb gehad.
Waarbij de AV8801 echt een stuk beter is dan de SR7008, zowel in stereo als HT. Detaillering e.d. zijn duidelijk beter.
Het gaat mij erom hoe ik het vind klinken en wat voor mij beter klinkt.

Ik ga als 1e testen hoe beide klinken in stereo, zonder Dirac of XT32 aan.
Tot nu toe heb ik nog geen EQ-systeem gehoord dat ik met stereo lekkerder vond klinken dan direct.
Speel nu met de AV8801 met de fronts op bypass en de sub wordt gecorrigeerd.
Misschien brengt Dirac daar verandering in.

Inmiddels mijn 'extra' XMC-1 zo goed als zeker verkocht via elders voor de vraagprijs die hoger was dan voor forumgenoten hier.
Monitor Audio Platinum 100 3G - Platinum C350 3G - Gold 50 6G - 2x M&K V12+ subs - LG OLED77CS6LA - Lyngdorf MP40 2.1 - Marantz MM8077 CineMike Stufe 2 + Brückung - Sony UBP-X800M2 Cinemike - NAD M50

Maro

Dan neem ik hem mee Marcel. Was altijd wel benieuwd hoe de Integra zich verhoudt tot de Marantz. Verwacht natuurlijk een vlag en wimpel zege voor de 80.3  :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Cobraatje

Prima, dan testen we de Emotiva XMC-1, de Integra 80.3 en de Marantz AV8801 in eerste instantie allemaal in stereo direct.
Daarna zien we wel verder.
Ik zal kijken of mijn geluidsmeter het nog doet, zodat we ieg met hetzelfde volume spelen.
Ben benieuwd, ga er in tegenstelling tot jou Wim :D ;) blanco in.

Wat ik mij meen te herinneren is dat de Integra 80.2(een aantal jaar mee gespeeld) een wat ander basfundament heeft en iets agressiever is dan de AV8801. Imo meer een smaakkwestie dan dat er klasseverschil tussen beide zit.

Zelf hoop ik stiekum, in tegenspraak met wat ik net verkondigde ;), dat de XMC-1 verrast en wint.
Monitor Audio Platinum 100 3G - Platinum C350 3G - Gold 50 6G - 2x M&K V12+ subs - LG OLED77CS6LA - Lyngdorf MP40 2.1 - Marantz MM8077 CineMike Stufe 2 + Brückung - Sony UBP-X800M2 Cinemike - NAD M50

Maro

Was maar grapje hoor. Het wat meer directer Onkyo/Integra geluid spreekt me al jaren meer aan dan dat meer laid back geluid van Marantz. Film is dynamiek en dat wil ik horen. Hoop niet dat de XMC stappen lekkerder is. Dan moet ik er ook aan en wil niet zo'n blauwe kermis doos in huis  :D. Ook de vele problemen uit het verleden helpen niet echt om te investeren in Emotiva. Marantz is momenteel trouwens ook een drama kwa kwaliteit.
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

rovinggecko

Maak je borst maar nat dan. Vond de umc-1 voor film veel dynamischer dan Marantz.
Die dan weer stukken beter was in stereo.
Aangezien je nu met Meridian je stereo op leukt, kan je pre/pro maximaal focussen op de film beleving.

Dat zou de xmc-1 best eens kunnen winnen....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Cobraatje

Citaat van: Maro op december 21, 2014, 11:03:03
Was maar grapje hoor. Het wat meer directer Onkyo/Integra geluid spreekt me al jaren meer aan dan dat meer laid back geluid van Marantz. Film is dynamiek en dat wil ik horen. Hoop niet dat de XMC stappen lekkerder is. Dan moet ik er ook aan en wil niet zo'n blauwe kermis doos in huis  :D. Ook de vele problemen uit het verleden helpen niet echt om te investeren in Emotiva. Marantz is momenteel trouwens ook een drama kwa kwaliteit.

Weet ik toch Wim, maar goed dat je het voor andere forumgenoten even aangeeft ;).

De AV8801 zou ik zeker niet meer laid back noemen en detaillering, dynamiek ook met film is erg goed.
De SR7008 was dan veel meer laid back.

De blauwe kermis is volledig dimmable tegenwoordig en de XMC-1 is in house in Franklin gemaakt. Dat geeft mij meer vertrouwen.

Marantz heeft idd met sommige 7008-serie receivers problemen, maar dat valt nog in het niet met de HDMI problemen van veel Onkyo/Integra's.

Maro

Citaat van: rovinggecko op december 21, 2014, 11:11:41
Maak je borst maar nat dan. Vond de umc-1 voor film veel dynamischer dan Marantz.
Die dan weer stukken beter was in stereo.
Aangezien je nu met Meridian je stereo op leukt, kan je pre/pro maximaal focussen op de film beleving.

Dat zou de xmc-1 best eens kunnen winnen....

Dan wordt het kwa dynamiek dus spannend tussen de Integra en de Emotiva. Aangezien mijn Integra nog spiksplinternieuw is ga ik die niet snel omruilen voor een XMC waar je maar van moet afwachten hoe die zich gaat houden wbt storingen ed. Integra heeft een super garantie service waar het bij Emotiva nogal een enorm gedoe is mocht je problemen krijgen.

Maro

Citaat van: Cobraatje op december 21, 2014, 11:15:24

maar dat valt nog in het niet met de HDMI problemen van veel Onkyo/Integra's.

Zolang dat maar eens in de 2.5 jaar is hoor je mij niet klagen.  :D

Dirk

Citaat van: Cobraatje op december 21, 2014, 10:57:30
Ik zal kijken of mijn geluidsmeter het nog doet, zodat we ieg met hetzelfde volume spelen.
als je de volumes wil gelijktrekken, moet je ff aan de slag met een testtoon en digitale multimeter (metende op de speakerklemmen of pre-out uitgangen, dat kan je kiezen)
levels gelijktrekken mbv een dB-meter lukt echt niet  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

xaryC

Zijn hier toevallig mensen die met de XMC-1 minder subwoofer output hebben dan bij hun vorige pre/pro / receiver?

Ik kan niet vergelijken omdat ik mijn sub nog maar nieuw is en hem niet met een andere pre heb gebruikt.

als ik mijn speaker levels instel naar de 65dB testtoon moet ik mijn speakers allemaal ferm zachter zetten en mijn sub een stuk omhoog. zit een verschil in van van max 18 dB

Wou gewoon even peilen of een lagere sub output eigen is aan de xmc-1? zoniet zal het toch aan mijn sub/ruimte liggen  :)

Xstream

Citaat van: rovinggecko op december 21, 2014, 11:11:41
Dat vind ik dan weer totaal niet. Wel vond ik de UMC-1 directer, ik denk dat je dat bedoelt. Dus meer open "in your face" geluid.
Maar qua dynamiek vind ik de Av8801 echt een hele andere klasse. Surround effecten, balans in geluid, detaillering en vooral veel meer diepte.
Zoiets zal dus voor een deel smaak zijn, maar hoewel ik even moest wennen aan het geluid van de AV8801 (en wat tunen uiteraard), zit ik nu veel meer "in" de film, dan "ervoor", zoals bij de UMC.
Vooral de rust en diepgang, zonder in te leveren op bruut geweld als erom gevraagd wordt, tovert structureel een smile op m'n gezicht :D

Wel ben ik nog steeds benieuwd hoe goed die XMC-1 nu echt is ... dus ik kijk uit naar het vergelijk en de verhalen hierover.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Cobraatje

Citaat van: Xstream op december 21, 2014, 16:15:43
Dat vind ik dan weer totaal niet. Wel vond ik de UMC-1 directer, ik denk dat je dat bedoelt. Dus meer open "in your face" geluid.
Maar qua dynamiek vind ik de Av8801 echt een hele andere klasse. Surround effecten, balans in geluid, detaillering en vooral veel meer diepte.
Zoiets zal dus voor een deel smaak zijn, maar hoewel ik even moest wennen aan het geluid van de AV8801 (en wat tunen uiteraard), zit ik nu veel meer "in" de film, dan "ervoor", zoals bij de UMC.
Vooral de rust en diepgang, zonder in te leveren op bruut geweld als erom gevraagd wordt, tovert structureel een smile op m'n gezicht :D

Wel ben ik nog steeds benieuwd hoe goed die XMC-1 nu echt is ... dus ik kijk uit naar het vergelijk en de verhalen hierover.

De UMC-1 heb ik 2x bij iemand gehoord maar daar was ik niet erg van onder de indruk.
Veel attack en direct maar ongecontroleerd en onmuziekaal.
Echt nivo's minder dan de Marantz AV8801 of Integra dch 80.2, die ik beide goed ken.

De 24e komt mijn XMC-1 aan bij mijn shipper, Emotiva verstuurd met slakkengang UPS ground, en daarna is ie binnen 2 werkdagen bij mij.
Ben zelf ook erg benieuwd, wachten op nieuwe spullen duurt altijd erg lang ;).

Cobraatje

Mijn Dirac Live LE Activation Key ontvangen en de XMC-1 is een dag eerder bij mijn shipper aangekomen.
Wordt nu verzonden met Fedex 2 days International Priority, ik hoop hem de 30 of 31e te ontvangen.
Ben benieuwd ;D.

norman

Mm bizar, heb nog niks over mijn mic of dirac gehoord.....
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

clockwork

Ik ook niet. :(

Ze hanteren daar een raar systeem om de volgorde van zendingen te bepalen.  :wacko:

norman

Citaat van: clockwork op december 24, 2014, 08:40:34
Ik ook niet. :(

Ze hanteren daar een raar systeem om de volgorde van zendingen te bepalen.  :wacko:
Ze zij zo te horen op het forum al wel bij leveringen eind september.
Wel vreemd dat we nog niks gehoord hebben.

norman

Woohoo het verzendbericht is daar!!!!
Levering 31 December [emoji1]

clockwork

Citaat van: norman op december 24, 2014, 21:11:25
Woohoo het verzendbericht is daar!!!!
Levering 31 December [emoji1]

Hier ook!  :pompom:

RogerS

Vandaag om 15:30 de microfoon kit van UPS ontvangen. Op maandag verzonden en woensdag al in huis!  :pompom:

Helaas moeten wachten om een eerste DIRAC run te doen totdat de kinderen in bed lagen en mijn echtgenote zo vriendelijk was om de woonkamer te verlaten.  :worship:
Na een half uur waren de meetingen klaar (ik zal het zeker nog eens opnieuw doen omdat mogelijk de test levels nog iets hoger ingesteld kunnen/moeten worden).

Tja en daarna gaan luisteren.  Hierbij mijn eerste indrukken:
Betere plaatsing van de instrumenten/geluiden. Meer detail in het hoog zonder dat het scherper wordt. De scherpe slissende "S" bij Seal is zelfs iets minder geworden. De Bas rond de 100 Hz is minder geworden maar dat is ook te verklaren omdat ik hier in mijn ruimte een behoorlijke piek heb. Het allerlaagste laag is gebleven o.a. bij Yellow - The Expert.

Pink Floyd - Wish You were here (SACD van Analogue Productions) klinkt geweldig vooral de intro van The Machine.....

Ik ben blij dat ik nu eindelijk de XMC-1 compleet in huis heb. Nu kan ik medio januari , weliswaar in stereo, met mijn setup (XMC-1, 2* Hypex NCore 400 en 2* XTZ 99.39 mkII) een demo geven bij audioclub Limburg.  :notify:
Setup:
Sound processor:Emotiva XMC-1, Eind versterkers: 5* Hypex NCore400 met 5* SMPS600 voeding, LCD-TV:Philips 42PFL7674, Blu-Ray/SACD:Oppo BDP103, Mediaplayer:  Intel i3 NUC met Openelec, Luidsprekers: 4* XTZ 99.38 MKII en 1* XTZ 99.36 MKII, BK Monolith sub
In de keuken: Versterker: Peardrop Class D, Luidsprekers: Monitor Audio Radius 90